Specificaties Socket AM3+ met AMD 970 chipset - Bekijk alle specificaties

ASRock 970 Extreme4 Review

Rev-anche 20 juni 2012, laatste update op 9 juni 2014, 2.871 views

ASRock 970 Extreme4

Pluspunten

• Prijs.
  • prestatie.
  • mogelijkheden.

Minpunten

• Vreemde fout met BIOS.
  • RAID software werkt niet bij mij?!
  • Ondertusen heeft ook de Audiochip de geest gegeven. Waarschijnlijk heb ik gewoon een slecht exemplaar ontvangen.
  • Ach Chip happens

Layout Score: 4

Zoals de meeste mensen cq tweakers zat ik op de Bulldozer core te wachten, toen hij uiteindelijk uitkwam, voldeed hij totaal niet aan de hoog gestelde verwachtingen volgens alle reviews die ik gelezen heb.
Dus heb ik hem aangeschaft om mezelf daarvan te kunnen overtuigen. Persoonlijk ben ik al meer dan drie lustrums bezig met de beste prijs/kwaliteit verhouding te vinden en elk jaar verdiep ik me dan weer in de op dat moment actuele processoren en bijbehorende moederborden met het ondersteunde geheugen.
Omdat ik nog wel een paar reepjes ddr3 had liggen werd het dus een FX4100 met een ....?
Ja en daar ga je, als early adapter moet je van reviews uitgaan of de gok wagen, bijna alle reviews in den beginne gaan over highend moederborden met de bijbehorende prijs, en als je al een review over een mid-end bord vind, gaat het alleen over de bekendere merken zoals Asus en Gigabyte!

Aanschaf

Aangezien de Amd 890 in principe de zelfde opbouw heeft als de 990 chipset ben ik daar eerst eens naar gaan kijken, helaas was er weinig meer bekend dan dat er in de mogelijke BIOS updates er "waarschijnlijk" de AMD AM3+ zou worden ondersteund echter garanties kreeg je op dat moment nergens, en omdat deze moederborden allen nog zeer gewild waren, was de prijs dan ook te hoog naar mijn smaak en mogelijkheden, dat was helaas ook zo met de V&A bordjes.
Nadat ik me ingelezen had over de AMD 970 chip, kwam de Asrock 970 extreme4 als meest gunstige uit de bus, ik zou zeggen lees de specs er maar eens rustig op na. Deze komen van Asrock Zelf.
specs

Wat zit er in de doos

• Het moederbord
• Een handleiding
• Eem io shield
• Een driver cd inc; utility's
• Een zak schroefjes

5. GPU Saphire HD4890 1GB
  6. Windows 7 x64
  7. Linux Mint x64
Uiterlijk en layout

Dat is natuurlijk persoonlijk , maar ik houd wel van dat donker met wat blauw en wit en verder is het vrij standaard met helaas de HD audio aansluiting weer links in het midden wat het wegwerken van de audio kabel er niet mooier op maakt. verder zijn er zes fan connectie poorten aanwezig aan de rand van het bord wat dan wel weer lekker is, 64GB! DDR3 2100MHz ondersteuning (OC dat wel) 1866 MHz native, vijf S-Ata 3.0 connectors, hij heeft ondersteuning voor AMD,s Quad CrossFire, 3-weg CrossFireX en CrossFireSupport, Nvidia SLI word ook ondersteund, respectievelijk met 3 pci-ex16 slots die fysiek 1 x 16, 2 x 8, of 2 x 8 + 1x4 aangesloten cq lopen.
Dan heeft hij een Realtek ALC892 7.1 audiochipset en niet te vergeten twee x USB 3 poorten op het IO paneel
en een USB 3 header intern voor nog eens twee aansluitingen. Verder vier x een USB 2.0 poort achter en intern de mogelijkheid om nog eens zes poorten aan te sluiten d.m.v drie headers.
Dus wat betreft specificaties doet hij niet veel onder voor de over het algemeen veel duurdere concurrentie.
asrock
review asrock

De eerste gebruikservaring en problemen
Tijdens de installatie was ik van plan om twee Hitachi 1 TB schijven in Raid 0 te zetten en had hiervoor de drivers op een USB stick gezet i.c.m een softwarematige fdd, maar wat ik ook probeerde Hij vertikte om een raid aan te maken zonder fdd!? Nou ja toen maar op een enkele hdd Windows 7 geļnstalleerd, na de eerste opstart herkende hij de onboard Realtek RTL8111E netwerkkaart niet waardoor die van de driver cd geļnstalleerd moest worden. Waarna ik eerst de nieuwste drivers heb gedownload samen met een nieuwe BIOS hopende dat die een antwoord had op het Raid probleem.
Na die te hebben geļnstalleerd braaf alle Windows updates geļnstalleerd waardoor ik pas de volgende dag verder kon met de Raid instellingen. Het is zo dat de RAID drivers enkel voor op een diskette worden aangeboden en dan raad je het al de 970 Extreme 4 heeft geen aansluiting meer voor een IDE FDD? Het op USB installeren is op zich geen probleem echter vertikt hij het om de bios aan te passen met de raid instructie vanaf de USB dus voor mij voorlopig geen RAID ook niet vanaf de cd!
Verder werkt ook de ACHI maar zeer beperkt, Aangezien dit een mid-end moederbord is met toch wel enige OC features verwacht je daar dan ook gebruik van kunnen te maken, en wanneer je het OS installeert met ACHI werkt alles ook gewoon zoals het hoort, wanneer je echter tijdens het zoeken naar de maximaal stabiele overclock je bios moet resetten gooit hij alles op standaard IDE wat te verwachten valt, wat niet betekend dat als je de oude instellingen weer toepast hij hem ook weer in ACHI terugzet, ook niet handmatig want Windows blijkt in een loop te komen waardoor je verplicht word om IDE te gebruiken of een hele nieuwe install te doen!
En dan was er nog het vreemde punt dat na een Bios update( begin dit jaar) er opeens een password op de bios zat die met een hardwarematige reset moest worden verwijderd, incluis het verwijderen van het batterijtje wat in mijn geval een heel geklooi was i.v.m WC op de Grafische kaart. Hier heb ik contact voor opgenomen met Asrock die mij meedeelden dat ze dit fenomeen nog niet eerder waren tegengekomen. (geen randsomware of iets dergelijks gevonden na de tijd) En ik weet nog steeds niet wat hier de oorzaak van was.

Dagelijks gebruik met Windows 7 x64 en lichte oc

In het normale dagelijkse gebruik heb je hier natuurlijk geen last van en is de Extreme 4 gewoon stabiel, zelfs met een lichte overclock loopt hij zonder problemen, en voor normaal gebruik is dit bord dus gewoon goed te gebruiken wat mij betreft, zolang je maar geen BIOS flashed en/of raid drivers installeren wilt, en als je je systeem na installatie met de ACHI bios maar gewoon laat lopen is er niets aan de hand, wil je dit echter wel verwacht dan een berg frustratie, en maak alvast een afspraak met je Huisarts om je Valium/Diazepam op voorraad te brengen en ik raad je ook Esomeprazol aan tegen maagzweertjes, mocht je een moderne huisarts hebben dan raad ik jenever met rennie,s aan ;)
Maar nu weer even serieus, wat de waarde is van mijn ervaringen kan ik eigenlijk niet zo goed inschatten, per slot van rekening heb ik maar één exemplaar en of die representatief is?

En voor wat mijn ervaringen betreft met RAID omgevingen alleen maar met dedicated kaarten waarvan de drivers direct werden herkend! Tja dan blijft bios flashen over maar dit is tegenwoordig een kwestie vanuit het OS en stelt (behalve als het misgaat) niet zoveel meer voor!

Werken met Mint x64

Onder Linux mint word de NIC ook niet herkend, maar als je die installeert werkt alles naar behoren,
Of het sneller is kan ik niet beoordelen niet getest, maar gevoelsmatig niet, ook de stabiliteit is gewoon goed dus hier valt verder weinig aan toe te voegen

Prijs/kwaliteit

De prijs/kwaliteit is voor wat je krijgt keurig naar mijn idee.

Ondersteuning
Alhoewel ik op mijn ticket binnen een dag een reactie kreeg was die van weinig waarde,de laatste BIOS update is van eind januari dit jaar (2013) en ik verwacht dat dit niet de laatste is.

Gezien mijn ervaringen hier beschreven lijkt het me niemand te verbazen dat ik dit bord niet nog een keer aan zou schaffen, maar spijt heb ik er zeker ook niet van, zoals gezegd voor het normale gebruik is het een stabiel moederbord dat "zolang je niet aan de instellingen komt" goed werkt.

Vragen en/of opmerkingen zijn welkom per slot van rekening doen we het voor en met elkaar.

Heb jij ook een ASRock 970 Extreme4?