Scythe Ninja Plus Rev.B Review

bogoboy 22 februari 2010, laatste update op 22 februari 2010, 4.694 views

Scythe Ninja Plus Rev.B

Pluspunten

• Groot maar effectief, als je de ruimte hebt
  • Niet te duur
  • Koelt perfect
  • Stil
  • Ook als passieve koeler te gebruiken
  • Ziet er mooi uit (voor de liefhebbers)

Minpunten

• Montage materiaal licht en komt goedkoop over.
  • Moet het moederbord uit de kast halen voor montage/demontage
  • Groot, je moet de ruimte hebben...

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 5
Koelvermogen Score: 5
Update: 22 februari 2010

Ik gebruik de Koeler nog steeds in de zelfde opstelling. Sinds juli 2008 alleen alles schoon gehouden en alles werkt nog perfect!

Super koeler in mijn ogen... de temperaturen, nog altijd het zelfde!

Het bewust niet hoger clocken was omdat ik een langere levensduur hoopte! Hij is nu ruim 2 jaar continu overgeclocked geweest en geen probleem!

Score in Windows 7: 6.5 (Erg commercieel maar misschien interessant voor sommigen...)

Geupdate: 15 juli 08

De reden van aanschaf van deze koeler is dat ik voor mijn e6600 processor, een pentuim 4 2.6 ghz had die ik 4 jaar watergekoeld heb laten draaien zonder problemen. Omdat waterkoeling ditmaal te duur was voor het nieuwe systeem besloot ik te gaan kijken naar een koelblok die stil is maar toch zijn werk goed doet... en ik heb er nog geen spijt van. Nu ongeveer een half jaar in gebruik en zonder problemen.

Deze koeler is perfect. In mijn kast zit mijn 120mm fan aan de achterkant recht tegenover de 120mm fan van de Ninja dus een betere airflow is niet mogelijk.
Ik was in eerste instantie bang dat het koelblok niet zou passen i.v.m. de heatpipes op het moederbord, maar dat blijkt achteraf niet zo'n probleem.

Koelvermogen:
Mijn processor is een E6600 en ik heb de frontbus van 1066 mhz naar 1333 mhz gezet (draait nu dus 3 GHZ) en mijn temperatuur zonder te stressen zit rond de 21 graden celcius. Bij langdurige stress (meer dan een uur) waarbij het processor gebruik zo rond de 80 procent zit (kan ik in de gaten houden via G15 toetsenbord) zit de temperatuur zo rond de 45 graden celcius.
Door de indeling van de verschillende fans in mijn kast blijft de temperatuur in de kast op kamer temperatuur.

Update:

Ik heb inmiddels mijn E6600 ruim een maand op 3 GHZ lopen. Meerdere malen heb ik Orthos laten draaien en één maal een nacht lang (10 uur en 12 minuten).
Toen ik 's morgens mijn scherm aan deed, was de Core1 en Core 2 (CPU) 43 graden celcius onder stress. Temperatuur in mijn kast was 33 graden en de temperatuur van mijn moederbord was 42 graden Celcius.
De Scythe Ninja doet perfect zijn werk, toen ik Orthos afsloot zakte de temperatuur van de CPU in seconden naar 27 graden om vervolgens langzaam af te zakken naar 23 graden celcius waar hij op bleef staan.
Netjes toch? De temperaturen waren lager dan eerder omschreven (onder stress, maar misschien heeft dit te maken dan de verwarming uit was in de woonkamer waar de pc staat.)

Ik heb het koelblok ook zonder de 120mm fan gebruikt, als je je processor niet overklokt en geen spellen speelt, dan kan dit prima met wat ik getest heb. In ieder geval in mijn kast. Met spellen zal wel kunnen maar ik weet niet tot hoe ver de temperaturen dan oplopen.
De temperaturen zijn in IDLE dan zo de 23 graden. Met stress heb ik hem toen niet uitgeprobeerd!

Geluidsproductie
De bijgeleverde van is een 120mm fan die ik vauit de Bios op 50 procent laat draaien. Dus vrij stil. Andere systeem koelers hoor ik wel maar die van de processor niet.
Uiteraard bij het weglaten van de 120mm fan is helemaal super. Stiller kan natuurlijk niet.

Installatie gemak
Door de heatpipes op mijn moederbord, moet ik het moederbord uit de kast halen om de Skythe Ninja te kunnen plaatsen danwel verwijderen.
Door de grote van het blok heb ik één schroefje van het moederbord niet kunnen plaatsen omdat ik er gewoon niet meer bij kon.
Maar omdat deze koeler niet zo zwaar is zie ik het niet als een probleem.
Stond mijn moederbord een beetje krom met originele (intel) koeler, met deze koeler niet.
Wel zijn de beugels erg licht en dun, komen een beetje goedkoop over. Ook zijn de aandruk klemmen het zelfde als van een originele intel koeler. Ben je dus veel aan het sleutelen en haal je de koeler vaker van het moederbord af, dan denk ik dat schroeven een betere optie geweest zou zijn.
De fan is er los bijgeleverd met twee ijzeren beugeltjes. Komt ook wat goedkoop over maar is toch praktisch en simpel te monteren. Het Nadeel op mijn moederbord, is dat wanneer ik bij één van de geheugenstrippen moet zijn, eerst de 120mm fan moet verwijderen. (zie foto.)

Compatibiliteit
Er zitten beugels en klemmen bij voor verschillende processoren. Ik heb alleen de 775 gebruikt maar ik ga er van uit dat de andere beugels en klemmen ook goed zijn.

Modbaarheid
Je kunt hem plaatsen met of zonder fan. Eventueel kun je makkelijk door de grote van het koelblok er een andere soort (bijv. 80mm) fan op zetten (zelf modden) en je kunt ook makkelijk een andere 120mm fan plaatsen wil je bijvoorbeeld één met LEDS. Ik denk dat wanneer je de CPU niet overclocked en er een goede airflow is in de kast, dat je de 120mm fan zelfs weg kunt laten, dus lekker stil. (dit stond ook al eerder in de review) Bij mij kan het wel maar ik heb het verder niet uitgeprobeerd omdat ik ben gaan overclocken.

35 euro is voor een koeler niet de goedkoopste maar zeker niet de duurste. Over de prestaties en installatie ben ik zeer positief dus vind ik de prijs/kwaliteit verhouding helemaal in orde.

Inhoud van de doos
Het koelblok, een losse 120mm fan met 3pins aansluiting. Diverse beugels en klemmen voor montage. Klein zakje koelpasta (deze heb ik niet gebruikt, ik had nog van Arctic Silver). Ook zat er een simpele maar goede handleiding bij.

Mijn conclusie

De koeler doet precies wat ik er van verwacht had. De prijs is niet te hoog.
Ik ben blij dat ik deze heb aangeschaft en ik vind het dan ook een aanrader!
Van mij krijgt hij een dikke 9. Geen 10 omdat het montagemateriaal een beetje goedkoop overkomt.

Wat je wel in de gaten moet houden, is de hoeveelheid stof die aan de fan gaat hangen en aan het koelblok, want grote verschillen in temperatuur zijn goed te merken door stof. Als het koelblok en fan goed schoon zijn, dan zijn de temperaturen zoals boven omschreven. Maar als je hem laat verstoffen, heb ik dit keer gedaan om te kijken naar het verschil, dan is de processor IDLE (met kamer temperatuur van 23 graden) tussen de 27 graden en 29 graden maar onder stress loopt hij toch op naar 39 graden celcius... Uiteraard is dit logisch, maar ik vroeg mij af in welke mate het verschil zou opleveren en dat lijkt mij een duidelijke zaak. Met een spuitbus met lucht en de stofzuiger er bij, zal ik morgen alles weer netjes schoonmaken...

Heb jij ook een Scythe Ninja Plus Rev.B?

Er staat onder het kopje koelvermogen: Bij langdurige stress (meer dan een uur) waarbij het processor gebruik zo rond de 80 procent zit. Stressen hoort eigenlijk op 100% met een programma zoals Orthos die daar voor bedoeld is.
Maar voor de test goede review. :)
Je hebt gelijk en ik hem Orthos vanmiddag gedownload en twee uren laten draaien, zie update...
:X
Dus je kan geen 4 geheugen plaatsen maar 3 ?
Alle geheugen strips zijn wel te plaatsen, maar als je één van de geheugen strippen wilt verplaatsen (die onder de Cooler zit), dan moet de 120 mm fan eerst verwijderd worden anders kun je hem er niet uit krijgen.
Zit het geheugen goed en heb je geen reden om het geheugen uit het bord te halen, dan is dit dus geen probleem.
Aangezien hij Windows XP draait zal hij niet meer als 3GB nodig hebben aangezien Windows XP maar 3 herkend. Als je Windows XP x64 installeerd kan je wel 4GB herkend worden :)
Klopt helemaal. Ik heb bewust geen 4 gig, maar 3 Gig omdat ik XP pro x32 draai. Ik ben nog lang niet genoeg overtuigd van Vista, dus blijf hier voorlopig bij. ;)
Dat is niet waar. XP 64bit kan meerr zien(is ook xp) en 32bit ligt aan de rest van je systeem hoeveel je over houd van de totaal 4gb aan geheugen(kan zon 3,2 tot 3,5, zelfs nog wel iets meer.).

[Reactie gewijzigd door Reinman op 16 juli 2008 22:34]

Ik heb em ook maar ik ik zou het installatie gemak -10 geven. Voor de rest toppie. Maar dat installatie gemak is deels de schuld van Intel vind het Systeem van AMD veel beter / makkelijker.

(heb het dus over de installatie van deze cooler op een Intel moederbord.

[Reactie gewijzigd door Astennu op 13 februari 2008 11:19]

ik kan me vaag iets herrineren uit een mislukkingen topic als ik me niet vergis, dat er bij iemand met een am2 socket zo'n monster van een koeler de socket haakjes af had gebroken, dus geef mij maar de bijgeleverde bevestiging voor s775, weet je tenminste 100% zeker dat die koeler vastzit, al breekt een am2 bevestiging niet zo snel af ofc, zal wel domme pech zijn/productiefout/ruw gebruik :)
Over installatie gemak gesproken ...

Deze mod zorgt voor een extra temp drop van 3 - 5 graden. Heb het zelf ook gedaan.
Hee bedankt, ik heb even zitten kijken en het is een interessante mogelijkheid om de geleiding van de warmte te verbeteren.
Als ik binnenkort zin en tijd heb, dan zal ik het ook doen.

:*)
Hoi Jeroen,

Ik heb een moederbord van MSI en het lijkt gewoon te werken (heb ik ook een review van). Q-fan zou ook moeten werken. Wat je ook kunt proberen is Speedfan (de nieuwste) te downloaden en daarmee de fan te regelen.

Veel succes.
slechts wat kleine schoonheids foutjes melden... ;)

hieronder staat er nog [b] (vergeten af te sluiten of die staat daar nutteloos te wezen

[b]Update:

en je gebruikt bijna overal skythe.. terwijl het het schrijft als scythe :Y)

[Reactie gewijzigd door Wannial op 16 juli 2008 02:24]

Ik hoop dat de schoonheidsfoutjes er uit zijn, maar het was nog geen Russies toch?
(Russisch.. O-) .)
Zelf ook de Scythe Ninja in mijn systeem zitten (icm een e8400 @ 3Ghz),.. Alleen dan heb ik niet meer de dubbele fan uitvoering.. Eigenlijk alleen mijn casefan die de warmte onttrekt aan de Ninja.. Dit dan icm een Zalman GPU cooler en Antec Sonata III kast en mijn systeem is fluister stil..

Idle is mijn CPU 38 graden, kast 41 graden.. vind het wel prima..

Ik wil iig nooit meer anders!

Edit: kwam er net achter dat ook mijn casefan uit stond 8)7 Toch maar weer even terug ingeplugd.. hihi.. Na 5 mins Orthos steady @ 56 graden.. (met een fan die bijna uit staat, go figure..)

[Reactie gewijzigd door UnionSoft op 16 juli 2008 09:25]

Kan het niet wat spannender? 3.6 Ghz en meer?