Gigabyte GV-NX85T256H Review

TERW_DAN 12 januari 2008, 1.744 views

Gigabyte GV-NX85T256H

Pluspunten

• Koeling
  • Beeldkwaliteit
  • Afwerking van de kaart

Minpunten

• Op het ontbreken van features (zoals dual dvi) na eigenlijk geen (maar je koopt zo'n kaart als deze niet als je per se dual dvi nodig hebt).

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Vandaag heb ik een Gigabyte 8500GT gekregen. Zoals op het plaatje te zien een passief gekoelde kaart met een behoorlijk koelblok erop. Nu is de 8500GT niet de snelste kaart op de markt, dus daar wilde ik eigenlijk ook niet alleen naar kijken. In het tijdperk van steeds sneller wordende kaarten is het makkelijk het reference design te pakken van Nvidia en er een kaart van te maken. Mogelijk nog wat sneller geheugen erop zetten, maar dat doen de meeste fabrikanten al.

Naast snelle kaarten zijn er ook mensen die minder geven om gamen, of net als mij meerdere pcs hebben waarbij sommige niet gebruikt worden om te gamen, maar om films op te kijken of eenvoudig desktop werk te doen. In zo'n geval is het niet nodig er een monster van een kaart in te hebben hangen, wat vaak gepaard gaat met het nodige geluid, omdat er toch een flinke koeler opzit (en hoe stil ze ook zijn, het maakt altijd nog meer geluid dan geen koeler).

Omdat ik zelf niet kapot ben van herrie heb ik al een tijd een 7950GT in mijn systeem zitten die passief gekoeld is (weliswaar geen Gigabyte, maar een MSI, maarja, je kunt niet alles hebben ;)). Ondanks dat deze kaart destijds te boek stond als een high-end kaart en de 8500series van Nvidia meer in de low tot mid-end zit is het natuurlijk wel te doen om ze te vergelijken op punten waarbij snelheid niet geldt.

Stroomverbruik
Als eerst het stroomverbruik. De 7950GT verbruikt volgens spec 83W en ik moet zeggen dat ondanks een indrukwekkend koelblok, hij goed warm wordt, zo warm zelfs dat ook met een 120mm fan die er frontaal op gericht staat, de kaart toch makkelijk richting de 70C klimt als het een keer een beetje warm is buiten, zonder dat ik erop aan het gamen ben. Ga ik erop gamen dan is 90C geen uitzondering
Koel je deze kaart met een 80mm fan van de zijkant dan lopen de temperaturen makkelijk op tot zo'n 110C, iets dat je echt niet meer vast kan pakken (dit is de 7950GT die ik op mijn werk in gebruik heb, maar die is identiek aan degene die ik hier heb).

De 8500GT verbruikt een heel pak minder, namelijk maar 40W, ruim de helft dus. Minder stroomverbruik is natuurlijk niet alleen leuk voor de portomonnee, maar uiteindelijk ook voor de warmte die zo'n kaart genereert en uiteindelijk weer afgevoerd moet worden door het koelblok. De temperaturen lopen bij deze kaart op tot zo'n 45C bij normaal desktop gebruik, toch zo'n 25C koeler dan de 7950GT weet te doen, ga ik 3d mark draaien dan blijft de temperatuur hangen op 52C

Beeldkwaliteit
Een ander punt waarop interessant is te kijken is de beeldkwaliteit, een stuk dat de veel reviewers niet echt meenemen, terwijl het wel belangrijk is. Het is weliswaar moeilijk te meten, dus wat dat betreft moet je me op mijn woord geloven, maar er zit nogal wat verschil in de kwaliteit van het beeld via de D-SUB connector.
Tegenwoordig is DVI helemaal hot, veel kaarten hebben vaak al 2 DVI poorten en veel integrated VGA oplossingen op moederborden beschkken ook al over deze digitale output. Echter, niet altijd is DVI voorhanden. Werk je met een CRT monitor dan is DVI niet mogelijk, omdat dit type monitor er niet mee overweg kan. Veel oudere of goedkopere TFTs beschikken eveneens niet over DVI poorten. De implementatie hiervan is wat duurder dus laten veel TFT-fabrikanten het weg op hun goedkope modellen, zodat je kunt beschikking over een behoorlijk monitor oppervlak, voor weinig geld.
In deze gevallen wil je natuurlijk wel dat je een kwaliteits output hebt op je videokaart. Echter, bij videokaarten is het net andersom, DVI (digitaal) kost aanzienlijk minder dan D-SUB(analoog) omdat het digitale signaal niet omgezet hoeft te worden. Bij het omzetten van dit signaal worden filters gebruikt en het kost vaak meer om goede filters te gebruiken dan standaard filters voor dit beeld. Dit betekent dat op veel kaarten de analoge signalen een stuk minder zijn dan de digitale, wat betekent dat digitaal een veel beter en scherper beeld geeft dan analoog.

Om dit te testen heb ik beide outputs van de kaart gebruikt, zowel de digitale als analoge om aan te sluiten op mijn monitoren. Ik gebruik in mijn setup 2 Dell 2007FPW revA.04 monitoren met S-IPS panelen op een resolutie van 1680*1050. Het zijn dus identieke monitoren. De videokaart is ingesteld op clone mode, dus ik heb hetzelfde beeld op beide monitoren en ik moet zeggen dat er eigenlijk geen verschil te merken is. In desktop gebruik is de kaart via analoog niet zichtbaar anders dan digitaal (alleen lijkt de helderheid op DVI iets hoger dan op analoog, maar dat is in te stellen op de monitor, dus niet echt van belang voor de kwaliteit).

Als ik kijk naar de beelden die ik in 3D zie dan lijkt DVI een tikkeltje scherper te zijn, maar nauwelijks merkbaar en is meer toe te schrijven aan de monitor omdat ik niet op 1680*1050 draai, maar 1280*1024 (standaard 3d mark resolutie) en de scaling wordt afgehandeld door een chip in de monitor. In het bekijken van films (in dit geval een 720p rip van Team America) is er geen duidelijk merkbaar verschil.

Om de proef op de som te nemen heb ik er nog even een PCIe videokaartje gepakt dat ik hier heb liggen om moederbordjes te testen (dat soort dingen doe ik liever niet met m'n goede videokaarten) en die lijkt via de analoge aansluiting weer net ietsje minder scherp.

Nu zijn dit zaken die natuurlijk wel wat moeilijk te beoordelen zijn en zo mogelijk nog vrij persoonlijk zijn ook nog (zelfde als kwaliteit van geluid, mensen met een geweldig gehoor zullen wel duidelijk het verschil horen tussen 2 speakersets, terwijl ik dat dus niet hoor). Desalniettemin leek het me leuk en zinnig om mee te nemen in deze review over deze kaart en dus te kijken naar meer dan alleen een framerate.

Specs
Maar goed, stiekem was ik toch nieuwsgierig naar de performance van het kaartje en ik moet zeggen dat deze nog best behoorlijk was in vergelijking met m'n oude kaart. Allereerste de hardware:
Intel Core 2 Duo E6750 @ 3.2GHz*
2GB PC6400 RAM
Gigabyte 965P-DS3P
2x 320GB Seagate 7200.10 in RAID 0 op de ICH9R
2x Dell 2007 FPW 20" Widescreen TFT op 1680*1050
en om de 8500GT te vergelijken is de MSI NX7950GT-VT2D512EZ-HD met 512MB ram gebruikt.
*zit ik vandaag te vertellen dat ik m'n werksysteem niet heb zitten overclocken, heb ik dat blijkbaar ooit wel gedaan ;D

3D performance
De 8500GT haalt met de standaard settings op dit systeem 2281 3D marks, de 7950GT haalt met de standaard settings een score van 3009 3Dmarks

Kwaliteit
Verder is de kwaliteit van de kaart prima in orde. Zoals op veel hardware van Gigabyte zitten ook hier de zogenaamde Ultra Durable 2 componenten, de massieve condensatoren e.d. die zorgen voor een langere levensduur van de kaart. De heatsink zit leuk in elkaar en steekt nog een stuk uit aan de achterkant van de kaart, een veel groter koeloppervlak is dus bijna niet mogelijk.

Inhoud van de doos
In de doos worden verder nog een tvoutput module meegeleverd, waar naast S-Video ook de Y Pr Pb/AV connectoren opzitten en wordt de kaart gebundeld met Warhammer Dawn of War Dark Crusade. En uiteraard een cdtje met de drivers. Verder ook nog een DVI naar DSUB converter, mocht je 2 DSUB monitoren aan willen sluiten.

Oordeel
Ik ben positief verrast over dit kaartje. De beeldkwaliteit is heel behoorlijk en de performance in 3d mark is ook zeker niet slecht te noemen voor een kaart in dit marktsegment. Al met al is dit een mooie kaart voor iemand die geen diehard gamer is en daarom ook niet een kaart wil kopen van een paar honderd euro en niet veel zin heeft in een kleine stofzuiger op de kaart.

Heb jij ook een Gigabyte GV-NX85T256H?

Ik zat de review te lezen zonder te weten wie hem gemaakt had en halverwege dacht ik bij mezelf: "Dit lijkt wel een review van Terw_Dan".
Dus ik kijk naar de schrijver, en ja heur.
Dit is dus het dingetje wat ze je hebben meegegeven. :P

Goede review :)

[Reactie gewijzigd door Ultraman op 12 januari 2008 03:02]

Tja, hoe groot staat er met rode letters Terw_Dan boven :+
Goede review idd..
Maar, begrijp ik het goed dat de 8500GT vs 7950GT niet zo heel veel verschil is?

Kloppen die scores wel? En, welke 3DMark heb je gebruikt? 03/05/06..
Dat viel mij dus ook heel erg tegen (was 3dmark 2006). Had verwacht dat die 7950GT stukken meer performance zou leveren, maar dat viel dus best tegen. Wat ik niet snap, want ik kan prima gamen met dit ding op 1680*1050.

Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik zelf niet zo prat ga op benchmarks, ik vind dat als een kaar het goed doet in games, de scores me weinig uitmaken. Maar omdat iedereen 3dMark toch als maatstaf gebruikt heb ik de resultaten daarvan gepost. Verder wilde ik sowieso de nadruk niet echt leggen op de benchmarks, die vind ik minder belangrijk bij een kaart als deze dan de ander aangehaalde punten.
Raar, een vriend van me haalde met z'n passieve XFX 7950GT een score van ruim 8000 in 3dmark06.
Ik had ook zoiets verwacht eerlijk gezegd, zal hem eens gaan testen in games zodra ik daar de tijd voor heb.
Zijn jouw instellingen dan wel de 'standaard' instellingen? :)

Je bent geen leek op pc-gebied, maar toch :P
Jup, ik heb de standaard instellingen gebruikt van 3dmark2006 voor beide kaarten. Maar zoals ik zei, als ik tijd heb zal ik het ding nog eens testen en zo nodig aanpassen, want hij zou inderdaad vlotter moeten zijn.
Een 3Dmarks score van 3009 lijkt mij erg laag voor een 7950GT.
Moet in de buurt van 6000 liggen?
Idd ik geloof dat ik met mijn ex-7800 GTX al rond de 4500 zat.. Lijkt me sterk dat de 7950 GT daar ver onder zou liggen, vooral aangezien je ook nog een C2D hebt.
hey dat klopt, met mijn systeem(check mijn gallery) haal ik idd 6000 punten met 3DMark06 dus iets klopte niet bij hem
De 8500GT haalt met de standaard settings op dit systeem 2281 3D marks
Zat te denk ook dit te kopen maar zo te zien is mijn 7600GT score beter dan dit?
Misschien dat het switchen van de kaarten wat drivergeneuzel met zich heeft meegebracht :)
Ik haal met deze gigabyte 8500gt een e4700 @ 3000 mhz en 2 gb geheugen een score van 4103 in 3dmark06. Alleen de temp van deze kaart zijn bij mij hoger. ik zit steeds rond de 60 graden

[Reactie gewijzigd door acale op 2 juni 2008 18:51]