Arctic Freezer 7 Pro Review

Pelle 15 januari 2008, 1.418 views

Arctic Freezer 7 Pro

Pluspunten

• Geluidsproductie
  • Installatiegemak

Minpunten

• Geen

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 5
Dit is de eerste non-stock koeler die ik ooit gekocht heb. En het is meteen een verademing.

Koelvermogen
Hij houdt m'n Core 2 Duo E6850 prima koel (bij normaal gebruik draait 'ie ongeveer 400rpm). De cores zijn dan rond de 34 graden. Ook als ik de processor hard ga stressen (m.b.v. Orthos) blijft de temperatuur zeer acceptabel (maximaal 49 graden bij 600rpm).
Het toerental van de koeler is zo laag door het gebruik van PWM.

Geluidsproductie
Zowel bij normaal als bij intensief processorgebruik is het geluidsniveau prima.
Eigenlijk komt het geluid niet boven het geluid van voeding en casefans uit (en die zijn ook erg stil (Antec Sonata III)).

Installatie-gemak
Installeren was een piece-of-cake. Daar was ik eigenlijk wel verbaasd over, aangezien diverse reviews (van vaak ervaren pc-bouwers) meldden dat het best lastig was.
Ik had er in ieder geval geen enkele moeite mee. Wellicht dat het scheelde dat ik overal goed bij kon, omdat ik m'n mobo nog niet in m'n kast had bij het installeren. Even de fan van het koelblok afhalen, op de processor klikken, fan er weer op en klaar. 5 minuten werk :)

Compatibiliteit
De koeler paste makkelijk op mijn Gigabyte GA-P35C-DS3R. Ruimte genoeg, en het was dus geen probleem om de AC Freezer Pro erop te zetten.

Voor 17 euro kun je je hier absoluut geen buil aan vallen. Je hebt een vrijwel stille CPU-koeler, die makkelijk te installeren is. Great value for money.

/update 15 januari 2008
Temperaturen bijgewerkt. Gemeten met SiSoft Sandra 2008.

Heb jij ook een Arctic Freezer 7 Pro?

400RPM? Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? Op de doos staat 900-2500RPM, bij mij dan tenminste. Ook vind ik 25 graden idle ook wel erg laag, zeker als de fan dan daadwerkelijk op 400RPM draait, waarmee heb je de temps gemeten?
Waarschijnlijk door PWM denk ik. lage snelheid door steeds zo laag mogelijke stroomstootjes te geven of zoiets. Dan haal ik met een 1000-2000 rpm koeler ook de 500rpm.
Ik gebruik inderdaad PWM. Als temperatuurmeter gebruik ik SpeedFan (CoreTemp werkt niet op 64 bit Vista). :)
Heb je er dan rekening mee gehouden met de G0 stepping enzo? (15 graden er bij optellen)

Ook goed om te weten dat dat met PWM kan, zal ik ook maar even naar kijken ;)
Met PWM regeling is 400RPM goed mogelijk. Zelf heb ik een Gigabyte P35 DS3P en E8650 en de eerste paar minuten draait de fan helemaal niet of met maar 200 RPM op de standaard regeling. Later draait de fan tot zo'n 900 RPM en zelden daarboven, Orthos niet meegeteld. Het geluid dat de fan maakt is gering en nooit hinderlijk, dit in tegenstelling tot de stock koeler bij zwaardere belasting. De core temp is met Speedfan 4.34 Beta 37 correct uit te lezen (XP 32-bits) en is niet meer te laag.

Een aandachtspunt is dat bij een Gigabyte P35 met Silent Pipe de fan tegen de north bridge aankomt en mogelijk de koelers scheeft drukt. Zelf heb ik met een tang een hoekje uit de rand van de fan geknipt, zodat ze net geen contact meer maken.

De clips zijn wat lastig in het gebruikt en komen wat zwak over. Als je eerst het witte deel van de clips goed door het moederbord drukt, voordat je het zwarte deel doordrukt, is er geen probleem. Ook in de kast goed te plaatsen.

De koeler is niet echt netjes afgewerkt en het koeloppervlak niet mooi glad, maar acceptabel voor de prijs. Mogelijk dat lappen de prestaties nog aanzienlijk kan verbeteren.

Voor het geld een prima koeler. Plaatsen is goed te doen, gewicht is acceptabel, goede koelprestaties en de prijs is laag. Zeker te verkiezen boven de stock koeler. Het is echter nog geen Scythe Mugen of een andere echt grote jongen. Een prima compromis koeler dus.
dank je wel voor deze review onder review ;)
Ik heb er ook 1 gekocht, en helaas past hij bij mij niet. Ik heb een Asus Striker Extreme moederbord, maar i.v.m. de heatsinks op het moederbord zelf gaat de koeler er niet op.

Dus mocht iemand nog interesse hebben... Ligt thuis nog in een hoek te verstoffen, nieuw in de doos...