TP-Link TL-WA830RE V2 Review

Rhy 19 juni 2012, laatste update op 10 november 2012, 22.042 views

TP-Link TL-WA830RE V2

Pluspunten

• efficiënte handleiding
  • goede configuratie software
  • uitstekende prijs/kwaliteit
  • fantastisch signaal

Minpunten

• geen

Introductie
Ik kwam dit product vandaag voor het eerst tegen bij een klant van me, omdat hij tegen problemen was aangelopen in een doe-het-zelf installatie. "oh o" was daarom mijn eerste reactie. Ook omdat WDS/bridging vaak een drama is tussen WiFi apparatuur van verschillende fabrikanten (helemaal met ADSL modems van Speedtouch ouder dan 5 jaar ... Annex B zelfs in dit geval).

Installatie zonder handleiding
Mijn eerste installatie & configuratie poging van extender via UTP kabel lukt niet. Zowel niet direct via de laptop (logisch ... geen DHCP server), maar ook niet via UTP via de router. Achteraf gezien ook vrij logisch omdat de IP range en subnet mask anders was (192.168.0.* om precies te zijn). Afijn -- met enige tegenzin :9 -- toch maar even de quickstart handleiding erbij gepakt.

Installatie met handleiding
Ik had de WPS knop op de extender wel gezien, maar weinig goede ervaring mee. Echter met het volgen van de quickstart (en WiFi encryptie disabled) had ik geheel binnen 2 minuten aan de gang! Met WPA encryptie gaf het toch wat meer problemen. Afijn ... wat zegt de handleiding .. installatie CD van TP-link gebruiken icm UTP verbinding tussen notebook en extender, 5 minuten werk ... en werkt als een speer! TP-Link heeft trouwens goed begrepen hoe je no-nonsense installatie software maakt (en dat is niet sarcastisch bedoeld)!!

Meting & resultaat
MetaGeek inSSIDer signaal meting er overheen ... en WOW! TP-link extender geeft betere resultaten dan duurdere apparatuur van EnGenius (wat voor buiten gebruik dan wel weer zijn voordelen heeft). Geen screenshot van helaas, maar het resultaat was overtuigend!

Dus naast dat de WR1043ND (TP-link router) al een jaar op mijn aanbevelingslijstje pronkt, komt de TP-link 802.11n wifi extender er nu ook op te staan. _/-\o_

Heb jij ook een TP-Link TL-WA830RE V2?

Je kan met de kabelverbinding ook gewoon op ip in je browser er naartoe en dan aanpassen. Is makkelijker als je bijvoorbeeld een shared printer op je netwerk hebt.

Cd is leuk werkt wel maar na een tijdje wil je het toch aanpassen!

Wil je overigens nog een extender gebruiken dan halveert je wifi snelheid. (dus extender naar extender om op alle etages in je huis dekking te hebben!)
hmm ja daar heb je wel een punt opzich. Wordt anders weer een bron van ellende met filesharing en evt. printerdeling. Goed dat je het even aanhaalt.

Even statistisch ip adres in die range aanmaken dan ofzo? En wat is dan het standaard ip adres van de extender? .1 ?

Hmm extender extender verhaal is ook nieuw voor me. Dat probleem speelt toch niet bij WDS'n met APs, toch? Waarom dan wel bij een extender? Enig idee?
Prima review! Ook ik heb product gister aangeschaft en vandaag in huis ontvangen. Bij mij werkte de wps/wbs knop niet en ook vond de software mijn SSID niet. Mij viel op dat het hoogste kanaal wat hij vond kanaal 11 was en mijn router stond op 13. Eventjes veranderd naar 1 (zolang 't maar < 11 is) en ja hoor, de range extender vind mijn router! Opgelost, was waarschijnlijk ook het probleem van de persoon hierboven.

Ik woon zelf in een flat van 100 plus bewoners en had dus een extender nodig omdat er zoveel anderen wifi routers in mijn signaal zitten te porren dat ik maar 10 meter bereik had. Dit apparaat werkt super en zelfs op de galerij heb ik nou nog bereik, ik maak gebruik van mobiele televisie op ipad en iphone en dit werkt nu in elke kamer!

Top apparaat!
Helaas heb ik problemen met het installeren van deze WE.
Zowel met de CDrom als via de webinterface lukt het me niet één SSID te krijgen.
Ik gebruik 'm in combinatie met een Netgear WNDR4000, waarbij de SSID (beveiligd) zichtbaar blijft.

Daarnaast krijg ik een tweede SSID (onbeveiligd) welke waarschijnlijk mijn WE is.
Echter via deze SSID kan ik WEL gewoon connecten maar heb ik GEEN internet.
Volgens de wizard (waar ik gewoonlijk een hekel aan heb) is alles succesvol afgerond.

Nou lees ik hierboven het volgende:
"ik kan je nog aanraden de externder in het zelfde subnet te zetten als de router. (in mijn geval ook TP-Link) dat doet de cd niet voor je. Anders acteert hij zelf ook weer als een soort router in 2 subnetten. Niet handig. Dat had TP-Link ook anders kunnen doen."
Ik gok dat dit bij mij ook het probleem is, maar waar moet ik dit wijzigen?
In de WE of de WNDR4000 Router?

Nog even antwoorden op bovenstaande vraag:
Standaard heeft de WE een static IP-adres (192.168.0.254).
Je dient dus je eigenschappen van je netwerkkaart aan te passen van automatisch naar IP: 192.168.0.2, en subnet: 255.255.255.0.
Hierna kun je gewoon connecten via een browser en kom je in de webinterface.
Daar kun je het statische ip-adress veranderen en/of DHCP in/uitschakelen.

Ik heb nu niet de mogelijkheid het subnet verhaal te testen, ik ga het binnenkort proberen en als het me niet lukt hoop ik dat jullie me wat feedback kunnen geven.
daar is GOT voor bedoeld, maar je haalt wat dingen door elkaar. Statische IP adres configuratie hoeft niet als je de CDrom gebruikt. En wat jij wilt heeft niets te maken met subnets. Maar met het feit dat de extender geen connectie krijgt met je bestaande netwerk, en dus wordt er niets verlengd, en wordt de WE als extra access point gezien. Oplossing: gebruik de papieren quickstart handleiding (en dus de WPS knop op beide producten), of gebruik de software om eerst via de WE in te loggen op je bestaande netgear wifi. Mogelijk moet je WDS aanzetten op de netgear.
Kijk eens aan, het is me gelukt d.m.v. de WDS wizard in de Router.

Echter heb ik eerst de Netgear WNDR4000 moeten resetten naar Factory defaults. Plus het feit dat ik de WE na het koppelen verplaatste waardoor hij vervolgens niet meer wilde connecten met de Router. Vreemd, want je zou zeggen dat hij de instelling moet onthouden.

Enfin... De Router opnieuw beveiligd/ingesteld.
Na de WE op zijn plek te hebben gehangen, op de Router de WDS wizard gestart en 5sec de WPS knop op de WE ingedrukt... hij werkt nu als een zonnetje.

Wat betreft het verhaal over de statische IP, dat was om in de webinterface van de WE te komen want dat heeft bij mij normaliter de voorkeur.
Bedankt voor de info! :)
yup .. mijn ook, alleen hoeft dat niet meer op de ouderwetse manier zoals we dat 10 jaar geleden deden. TP-Link denkt tegenwoordig met ons mee ;) Maar top dat het werkt. :Y)
Even een vraagje of jullie dit probleem ook kennen...

Het Wifi signaal valt af en toe weg (om de 30 seconde ofzo?) (iPhone 4S) en komt dan ook wel weer meteen terug maar als je dus aan het Whatsappen bent is dit nogal irritant als hij weg valt ook al is het maar voor 5 of 10 seconde.

Als iemand hier een fix voor weet hoor ik dit graag...

Beneden als ik dus gewoon op de normale router zit dan is het probleem niet aanwezig dus ik neem aan dat het ligt aan de TP-Link TL-WA830RE
Ik heb precies hetzelfde probleem als jij. Ben erg benieuwd.
firmware update, en ondanks dat het een signaal versterker is? Dien je nog welsteeds een signaal te selecteren wat niet conflicteert met je omgeving: http://www.metageek.net/products/inssider/ ... anders zou ik ook niet weten waar het aan ligt. Heb er verder geen problemen mee.

Wellicht je router op 20Mhz instellen. Veel KPN routers b.v. hebben problemen met 20/40MHz (maar dat zal je goed moeten kunnen zien met metageek).

[Reactie gewijzigd door Rhy op 2 maart 2013 14:26]

Thanks man! Ik ga proberen mn netwerk hier wat mee te versterken!
Over welke TP-Link gaat het eigenlijk?
Om de variant met het 'nieuwe' uiterlijk van TP-link? Deze dus: http://nl.tp-link.com/pro...ls/?model=TL-WA830RE#spec
Of in de trant van de TP-Link WR1043ND zoals deze: http://nl.tp-link.com/pro...ls/?model=TL-WA801ND#spec

[Reactie gewijzigd door Quad op 5 maart 2013 19:52]

zie titel? WA830RE dus
Ik heb helaas een probleem met deze extender. Hij heeft altijd als een zonnetje gewerkt, totdat de main router een keer opnieuw opstart of als er wat wijzigingen in de main router zijn aangebracht (niks bijzonders.. wat poort regels voor benadering van buitenaf).
En om het nog vreemder te maken. Ik kan de extender niet opnieuw installeren middels WPS knop en ook niet middels CD-ROM. Als ik dit laatste probeer, vindt ie alle netwerken hier in de flat... behalve de mijne :/
Als ik echter mijn router terugzet op factory defaults, kan ie wel weer de verbinding maken. Wat gaat hier mis en wat kan ik er aan doen? :?
http://gathering.tweakers.net ... dat is voor problemoplossingen. Dit is voor recensie commentaar.
Weet ik, maar ik zie je ook antwoorden geven op andermans 'troubleshooting' .. vandaar ;)
true, maar hier reageer ik voornamelijk, terwijl op GOT nog paar 1000 andere experts zitten ;)
Zit er aan te denken om deze aan te schaffen. Heb de manual al even gelezen, maar deze is niet helemaal duidelijk v.w.b. de setup die ik wil. Ik heb in mijn nieuwbouwwoning nauwelijks wifi signaal op de 2e verdieping. Wel loopt er een LAN kabel naar boven die is aangesloten op mijn Wifi modem/router in de meterkast. Kortom ik heb al een draadloos netwerk, en wil de TL-WA830RE hier gedraad op aansluiten om deze vervolgens als wireless ap te gebruiken.Ben nogal onervaren op dit vlak, kan dit gewoon?

[Reactie gewijzigd door davermanz op 16 augustus 2013 15:32]

kaart het even aan op http://gathering.tweakers.net maar lijkt me wel te kunnen ja.