TP-Link TL-WA830RE V2 Review
Introductie
Ik kwam dit product vandaag voor het eerst tegen bij een klant van me, omdat hij tegen problemen was aangelopen in een doe-het-zelf installatie. "oh o" was daarom mijn eerste reactie. Ook omdat WDS/bridging vaak een drama is tussen WiFi apparatuur van verschillende fabrikanten (helemaal met ADSL modems van Speedtouch ouder dan 5 jaar ... Annex B zelfs in dit geval).
Installatie zonder handleiding
Mijn eerste installatie & configuratie poging van extender via UTP kabel lukt niet. Zowel niet direct via de laptop (logisch ... geen DHCP server), maar ook niet via UTP via de router. Achteraf gezien ook vrij logisch omdat de IP range en subnet mask anders was (192.168.0.* om precies te zijn). Afijn -- met enige...
Pluspunten
efficiënte handleiding goede configuratie software uitstekende prijs/kwaliteit fantastisch signaal
Minpunten
geen
Eindoordeel
Ik kwam dit product vandaag voor het eerst tegen bij een klant van me, omdat hij tegen problemen was aangelopen in een doe-het-zelf installatie. "oh o" was daarom mijn eerste reactie. Ook omdat WDS/bridging vaak een drama is tussen WiFi apparatuur van verschillende fabrikanten (helemaal met ADSL modems van Speedtouch ouder dan 5 jaar ... Annex B zelfs in dit geval).
Installatie zonder handleiding
Mijn eerste installatie & configuratie poging van extender via UTP kabel lukt niet. Zowel niet direct via de laptop (logisch ... geen DHCP server), maar ook niet via UTP via de router. Achteraf gezien ook vrij logisch omdat de IP range en subnet mask anders was (192.168.0.* om precies te zijn). Afijn -- met enige tegenzin
Installatie met handleiding
Ik had de WPS knop op de extender wel gezien, maar weinig goede ervaring mee. Echter met het volgen van de quickstart (en WiFi encryptie disabled) had ik geheel binnen 2 minuten aan de gang! Met WPA encryptie gaf het toch wat meer problemen. Afijn ... wat zegt de handleiding .. installatie CD van TP-link gebruiken icm UTP verbinding tussen notebook en extender, 5 minuten werk ... en werkt als een speer! TP-Link heeft trouwens goed begrepen hoe je no-nonsense installatie software maakt (en dat is niet sarcastisch bedoeld)!!
Meting & resultaat
MetaGeek inSSIDer signaal meting er overheen ... en WOW! TP-link extender geeft betere resultaten dan duurdere apparatuur van EnGenius (wat voor buiten gebruik dan wel weer zijn voordelen heeft). Geen screenshot van helaas, maar het resultaat was overtuigend!
Conclusie
Dus naast dat de WR1043ND (TP-link router) al een jaar op mijn aanbevelingslijstje pronkt, komt de TP-link 802.11n wifi extender er nu ook op te staan.
Reacties (25)
Je kan met de kabelverbinding ook gewoon op ip in je browser er naartoe en dan aanpassen. Is makkelijker als je bijvoorbeeld een shared printer op je netwerk hebt.
Cd is leuk werkt wel maar na een tijdje wil je het toch aanpassen!
Wil je overigens nog een extender gebruiken dan halveert je wifi snelheid. (dus extender naar extender om op alle etages in je huis dekking te hebben!)
Even statistisch ip adres in die range aanmaken dan ofzo? En wat is dan het standaard ip adres van de extender? .1 ?
Hmm extender extender verhaal is ook nieuw voor me. Dat probleem speelt toch niet bij WDS'n met APs, toch? Waarom dan wel bij een extender? Enig idee?
Ik woon zelf in een flat van 100 plus bewoners en had dus een extender nodig omdat er zoveel anderen wifi routers in mijn signaal zitten te porren dat ik maar 10 meter bereik had. Dit apparaat werkt super en zelfs op de galerij heb ik nou nog bereik, ik maak gebruik van mobiele televisie op ipad en iphone en dit werkt nu in elke kamer!
Top apparaat!
Zowel met de CDrom als via de webinterface lukt het me niet één SSID te krijgen.
Ik gebruik 'm in combinatie met een Netgear WNDR4000, waarbij de SSID (beveiligd) zichtbaar blijft.
Daarnaast krijg ik een tweede SSID (onbeveiligd) welke waarschijnlijk mijn WE is.
Echter via deze SSID kan ik WEL gewoon connecten maar heb ik GEEN internet.
Volgens de wizard (waar ik gewoonlijk een hekel aan heb) is alles succesvol afgerond.
Nou lees ik hierboven het volgende:
"ik kan je nog aanraden de externder in het zelfde subnet te zetten als de router. (in mijn geval ook TP-Link) dat doet de cd niet voor je. Anders acteert hij zelf ook weer als een soort router in 2 subnetten. Niet handig. Dat had TP-Link ook anders kunnen doen."
Ik gok dat dit bij mij ook het probleem is, maar waar moet ik dit wijzigen?
In de WE of de WNDR4000 Router?
Nog even antwoorden op bovenstaande vraag:
Standaard heeft de WE een static IP-adres (192.168.0.254).
Je dient dus je eigenschappen van je netwerkkaart aan te passen van automatisch naar IP: 192.168.0.2, en subnet: 255.255.255.0.
Hierna kun je gewoon connecten via een browser en kom je in de webinterface.
Daar kun je het statische ip-adress veranderen en/of DHCP in/uitschakelen.
Ik heb nu niet de mogelijkheid het subnet verhaal te testen, ik ga het binnenkort proberen en als het me niet lukt hoop ik dat jullie me wat feedback kunnen geven.
Echter heb ik eerst de Netgear WNDR4000 moeten resetten naar Factory defaults. Plus het feit dat ik de WE na het koppelen verplaatste waardoor hij vervolgens niet meer wilde connecten met de Router. Vreemd, want je zou zeggen dat hij de instelling moet onthouden.
Enfin... De Router opnieuw beveiligd/ingesteld.
Na de WE op zijn plek te hebben gehangen, op de Router de WDS wizard gestart en 5sec de WPS knop op de WE ingedrukt... hij werkt nu als een zonnetje.
Wat betreft het verhaal over de statische IP, dat was om in de webinterface van de WE te komen want dat heeft bij mij normaliter de voorkeur.
Bedankt voor de info!
Het Wifi signaal valt af en toe weg (om de 30 seconde ofzo?) (iPhone 4S) en komt dan ook wel weer meteen terug maar als je dus aan het Whatsappen bent is dit nogal irritant als hij weg valt ook al is het maar voor 5 of 10 seconde.
Als iemand hier een fix voor weet hoor ik dit graag...
Beneden als ik dus gewoon op de normale router zit dan is het probleem niet aanwezig dus ik neem aan dat het ligt aan de TP-Link TL-WA830RE
Wellicht je router op 20Mhz instellen. Veel KPN routers b.v. hebben problemen met 20/40MHz (maar dat zal je goed moeten kunnen zien met metageek).
[Reactie gewijzigd door Rhy op 23 juli 2024 13:04]
Om de variant met het 'nieuwe' uiterlijk van TP-link? Deze dus: http://nl.tp-link.com/pro...ls/?model=TL-WA830RE#spec
Of in de trant van de TP-Link WR1043ND zoals deze: http://nl.tp-link.com/pro...ls/?model=TL-WA801ND#spec
[Reactie gewijzigd door Quad op 23 juli 2024 13:04]
En om het nog vreemder te maken. Ik kan de extender niet opnieuw installeren middels WPS knop en ook niet middels CD-ROM. Als ik dit laatste probeer, vindt ie alle netwerken hier in de flat... behalve de mijne
Als ik echter mijn router terugzet op factory defaults, kan ie wel weer de verbinding maken. Wat gaat hier mis en wat kan ik er aan doen?
[Reactie gewijzigd door davermanz op 23 juli 2024 13:04]
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
:strip_icc():strip_exif()/u/15889/372658_100004434515795_1898993247_q.jpg?f=community)
/u/219000/crop5e877e50c179e_cropped.png?f=community)
:strip_exif()/u/301133/crop6737b754ae5aa_cropped.gif?f=community)