Specificaties Tower, 4 interne + 5 externe bays - Bekijk alle specificaties

Antec Sonata Sonata III 500 Review

Pelle 9 februari 2008, 8.671 views

Antec Sonata Sonata III 500

Pluspunten

• Stil
  • Goede voeding
  • Goede afwerking

Minpunten

• Optionele 120mm casefan zit niet echt op een handige plek
  • Plastic deurtje

Kwaliteit voeding Score: 5
Mijn vorige kast was een Chieftec full tower. Wel even een stukje groter dus (10-15cm hoger en iets breder) dan deze Antec. Desalniettemin ben ik er best tevreden over, en zeker gezien het geld dat je er voor neer moet leggen :)

Bouwkwaliteit en afwerking
De kast is prima afgewerkt. De kast zelf is van staal met een zwarte hoogglans afwerking. Helemaal hip natuurlijk, hoewel ik zelf een matte verf had geprefereerd. Maar ja, dat is smaak :P
Alles in de kast is ook goed afgewerkt, geen scherpe stukjes, maar overal netjes omgevouwen randen.
Het enige minpuntje vind ik de kwaliteit van het deurtje. Het ding is van plastic, en zo voelt het ook aan. Maar goed, je kunt niet alles hebben.

Inbouw- mogelijkheden
De inbouwmogelijkheden zijn voldoende. 3 keer een 5.25'' bay, 2 keer een externe 3.5'' bay en 4 keer een interne 3.5'' bay. De mogelijkheden tot kabels wegwerken zijn wat minder; de kast is niet groot en er is bijvoorbeeld geen ruimte boven de voeding.
Moederborden met een formfactor groter dan ATX gaan er niet inpassen.

Koelings- mogelijkheden
De kast heeft zelf een stille voeding, en een 120mm casefan ingebouwd. De casefan kun je met een schakelaartje op high/medium/low speed zetten. Op medium en low is hij nauwelijks hoorbaar.
De kast biedt verder de mogelijkheid tot het inbouwen van nog een 120mm fan. Jammergenoeg kan dit niet helemaal onderin. De hdd-bays zitten er nog tussen, dus de harddisks zullen minder koeling krijgen dan wanneer de fan tegen het frontpanel gemonteerd had kunnen worden. Nog een nadeel is dat de ruimte binnenin de kast hiermee weer een beetje verkleind wordt; ik voorzie inbouwproblemen met grote/lange videokaarten. Maar daar had ik zelf verder niet zo'n last van; zeker als je eerst de fan installeert en daarna pas je videokaart moet het geen probleem zijn.

Vormgeving
Zoals gezegd: hij ziet er goed en degelijk uit, maar ik had zelf liever een matte afwerking gezien. Maar ach, hij staat toch onder m'n bureau dus ik moet niet zeuren :P
Verder zitten er aan de voorkant 2 USB-aansluitingen, een eSATA aansluiting en een headphone- en microfoonaansluiting (zowel HDA als AC'97). Ik had er ook nog graag een FireWire aansluiting bij gezien, maar daar dachten ze bij Antec anders over blijkbaar.

Installatie- gemak
Het zijpaneel is makkelijk te verwijderen. Eerst even de thumbscrews eraf halen en daarna kun je het paneel met een ingebouwde handle openmaken.
De 5.25'' en externe 3.5'' bays zijn gemakkelijk te installeren; achter ieder afschermklepje zitten 2 rails die je op je dvd-drives monteert. Even opletten: schroef ze in de onderste gaatjes, niet de gaatjes middenin, want dan past het niet :P
Ook de hdd's zijn makkelijk te installeren; 4 schroeven per hdd-bay en klaar. De hdd's rusten op rubber, dus je zult geen resonantie tegenkomen. Ik kreeg gewoon 4 sets met schroeven mee (in tegenstelling tot sommige anderen, die maar 1 set voor 1 hdd meekregen).
In vergelijking met m'n Chieftec is de kast best een klein ding. Het inbouwen van alles was soms best een beetje klooien, omdat je niet echt veel ruimte hebt.
Ander minpuntje was dat je zelf moet uitzoeken welke schroeven waarvoor bedoeld zijn. Je zou zeggen dat het geen moeite is om even een overzichtje te geven van welke schroef waarvoor dient. Alles wijst zich uiteindelijk wel vanzelf, maar het scheelt gewoon wat uitzoekwerk :)

Kwaliteit van voeding
De voeding is heerlijk stil, en trekt alles vooralsnog prima (Core2Duro E6850, 4GB Kingston PC2-6400 DDR2, 8600GT (passief), 2x DVD, 3x HDD). Niks op aan te merken, qua geluidsproductie en prestaties.
Het had mooi geweest als alle kabels sleeved (alleen de 24pins is sleeved) en modulair waren geweest, maar je kunt niet alles hebben :P

De prijs is uitstekend. Voor het geld (95 euro) waar je normaal gesproken alleen een voeding voor koopt, heb je nu een goede voeding + kast. Natuurlijk zijn er kasten met meer ruimte of mooiere afwerking, maar dan hangt daar een prijskaartje van minimaal 200 euro (voor voeding + kast) aan.
Oftewel, als je een budget van rond de 100 euro hebt, dan hoef je niet verder te zoeken dan dit ding :)

Heb jij ook een Antec Sonata Sonata III 500?

Zo, Netjes je kabels weggewerkt! ziet er slik uit, zeker die tostie ijzer onder je videokaart :P
Ik heb exact dezelfde kast en mij bevalt ie ook erg goed :) Waar heb je hem gehaald voor die mooie prijs?Ik heb hem hier in Groningen gehaald voor 129 euro...maar geen spijt van. Ook voor dat geld is het een mooie kast. Er is over alles gewoon goed nagedacht. Misschien nog vermelden dat er aan de voorkant 2 USB-poorten line-in, line-out en e-sata zit?
Oei, ja dat was ik vergeten. Heb het toegevoegd :)
En ik heb 'm gekocht bij Salland Automatisering.
Prima review. Erg duidelijk en leest lekker.

De foto's zijn echt om je vingers bij af te likken. De kwaliteit is echt super! _/-\o_
Het is eventueel wel nog de moeite waard om ook een foto van de buitenkant, bijvoorbeeld het deurtje die nogal plastic aanvoelt, erbij te zetten.
Dat zal ik dit weekend nog even doen :)
Ik heb ook deze kast en ik hoef geen review meer over te schrijven. Alles verwoord zoals ik het ook zou doen. Ik had hem ook bij Cool-Prices vandaan voor praktisch 100E.

De frontpanel is idd vergeten maar verder goede review
Ik heb de Sonata 1. Prima kast an sich, maar het plastic deurtje wordt na verloop van tijd toch wel irritant. Niet zozeer het plastic, maar gewoon dat deurtje dat je elke keer open en dicht moet doen als je een CD/DVD in de drive wilt doen. Wel mooi dat ze er een betere voeding in hebben gestopt overigens. Die earthwatts voeding is een 80+ voeding en schijnt idd redelijk stil.
Zelf vond ik deze kast toch niet stil genoeg en het nadeel van het deurtje te groot. Mijn volgende kast wordt een Antec Solo of de Antec Sonata Plus 550. Die is wel iets duurder, maar ik vind het het prijsverschil waard. Voor 100 euro is deze kast in mijn ogen wel het beste wat je kunt krijgen.
Over de sterkte van het deurtje kan dan gediscussieerd worden. Maar een deurtje op zich is niet echt een beoordelingspunt van deze kast. Als het goed is weet je voor de aankoop heus ook wel dat er een deurtje op zit. Er zijn talloze kasten te vinden die deurtjes hebben. Dus 'het deurtje is vervelend' vind ik nogal een zwak argument. Tis een kwestie van smaak. De een vind een deurtje niet hinderlijk en vind het er mooi uit zien, de ander vind het alleen maar vervelend. ;)
Zelf brand ik bijna nooit een dvdtje en doe ik hem alleen open om hem aan te zetten (uit gaat hij vanzelf). Bovendien is het handig als je kleine kinderen hebt of irritante neefjes of nichtjes die alsmaar op je pc willen zitten want je kunt hem ook op slot zetten. Als laatste vind ik het handig omdat het een mooi design geeft, geen uitstekende dingen etc maar mooi glad afgewerkte voorkant. Toch ben ik ook extreem voorzichtig met het openen van het deurtje, vind het ook niet al te sterk aanvoelen.
Bedankt voor je foto's. Ik zie ook meteen dat ik de harde schijf beter andersom kan plaatsen, scheelt een hoop geplaar en gebuig met kabels, als ik er snel even bij moet zijn ;)
Ik kan me volledig vinden in je review. Ik heb de kast nu zelf ook een weekje en ben enorm tevreden. We hebben even liggen sukkelen met de dvddrive (zoals besproken moet je ze in de onderste gaatjes vijzen anders past het niet, en bij miij paste het nog niet perfect, en hangt ze voor veiligheid ook nog met wat tape vast). De voeding is zeer stil en de kast is voor de rest ook heel geluiddempend.en natuurlijk mooi afgewerkt. Zeker een aanrader voor die prijs. BTW, ik heb bijna de zelfde configuratie enkel maar 1 dvd van pioneer en een ati 3850 heb ik erin zitten en 1 HDD van 500GB van samsung.

[Reactie gewijzigd door Nickvds op 9 februari 2008 12:13]

Hoe is bij deze kast de demping van de harddisk? Ik heb zelf de Sonata 1 en ik zie dat de HD-rekjes in deze Sonata 3 hetzelfde zijn. Bij mijn kast wordt de HD gewoon niet goed gedempt, waardoor je constant een lage brom hoort, welke versterkt wordt door het klankkast-effect van de kast zelf (rest van mn pc is heel stil). Ik heb nu mijn harddisk op schuimplastic los onderin de kast gelegd en dan is mn pc pas echt stil. Ik heb dit met verschillende harddisks gehad die in andere kasten veel stiller klinken. Mn huidige HD is een Samsung T166 500GB.

Dus hoe zit dit bij die Sonata 3?
Demping is echt uitermate goed vind ik zelf. Ik hoor de harddisks nauwelijks tot niet. De rubberen dopjes waarop de harddisks rusten zijn hier denk ik voor het grootste deel verantwoordelijk voor.
Dit is precies hetzelfde bij de Sonata 3. Koop hem daarom niet.
Ik schreef het volgende al bij een andere review over de Sonata 3...:

Dit is al de tweede keer dat ik in de 'Enoy the silence' slogan van Antec trap. Ik heb de Sonata 1 de deur uit gedaan, omdat ik stapelgek werd van de resonatie. Ook deze derde versie van de Sonata resoneert. Ik heb er drie hds (Samsung 1tb) inzitten en als ik er drie meter vanaf zit hoor ik dat ding nog trillen. Nu heb ik als oplossing een zware externe behuizing op de kast gelegd, waardoor het minder is... maar erg praktisch is dit allemaal niet.

Tis precies hetzelfde als bij de Sonata 1. Zet ik de hds uit, is het stil.. staan ze aan, hoppa resonatie. Dure knaken kast die niet doet wat ie beloofd.
Ik heb hem ook, van die resonantie heb ik eigenlijk alleen last door dat dat deurtje mee begint te doen. Zet je dat open, dan hoor je er niks meer van.
Ik heb de sonata III ook en een groot nadeel vind ik de rubberen voetjes die er makkelijk afgaan. Ik heb dit verholpen door de kast op een plankje te zetten met ikea-wieltjes er onder. Zo is ie beter te verplaatsen en heeft ie minder last van het stofzuiger effect, want het stoffilter stelt ook niet veel voor.

Verder blijft de voeding niet erg stil under load (q6600, 2gb, 8800GTS), maar idle hoor ik m niet. De kast zelf is wel goed gebouwd en qua design zit het ook wel goed. Ook de ruimte binnenin de kast vind ik goed voor zo'n klein kastje.

Als ik mocht kiezen had ik toch wel even dorgespaard voor een simpele lian-li en een iets betere voeding, maar omdat deze kast wel een hele mooie combinatie was voor 100 euro heb ik toen toch voor deze gekozen, omdat mijn budget iets mooiers niet toeliet... :9

[Reactie gewijzigd door matthijsbos op 9 februari 2008 16:19]