Specificaties 3,8" display, 3G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

HTC Radar Grijs Review

tmnssn 18 juni 2012, 839 views

HTC Radar Grijs

Pluspunten

• Prachtig OS...
  • Fijn schermformaat

Minpunten

• ...maar nog wel redelijk beperkt.
  • Bouwkwaliteit is niet erg bijzonder
  • Wel een melding van een update, die dan vervolgens niet te vinden is?

Onlangs heb ik mijn iPhone 4S laten vallen waardoor er een enorme barst in het scherm is gekomen. Eén van de voorwaarden van mijn Hi Leasecontract is echter dat je altijd een leentoestel krijgt als je eigen toestel gerepareerd wordt, en dus heb ik een poosje een HTC Radar van KPN mogen gebruiken. Deze review zal dus ook vooral gefocust zijn op Windows Phone 7.5 zelf en wat minder op de hardware, omdat deze dankzij de rigide eisen van Microsoft eigenlijk bij de meeste toestellen ongeveer hetzelfde is. Ik zal het OS ook vergelijken met iOS 5 en Android 2.3, dat ik tot recent op een HTC Desire S heb gebruikt.

Hardware
De Radar heeft een redelijk standaard HTC-design met een aluminium unibody. Hij ligt redelijk prettig in de hand, maar het is geen heel bijzonder ontwerp. Het batterijklepje sluit bij mijn exemplaar niet echt goed aan en ook de cameraknop voelt een beetje gammel aan. Daarnaast is het raar dat de volumeknoppen (waarbij overigens de volume-omhoogkant amper in te drukken was, maar dat kan ook aan het feit hebben gelegen dat het een leentoestel is) en de cameraknoppen er compleet anders uitzien en ook van ander materiaal zijn gemaakt. Op de voorkant zit een 3,8” scherm, een vrij ongebruikelijk formaat, en drie capacitieve standaard Windows-knoppen. Het scherm is uiteraard wel van een mindere resolutie dan op de iPhone 4S, maar in combinatie met de strakke vormen van Windows Phone, maakt dit vrij weinig uit. De ingebouwde speaker is overigens dramatisch slecht.

Software
Aangezien ik bij het verlengen van mijn abonnement een maand geleden heel erg heb getwijfeld tussen een Nokia Lumia 800 en een iPhone 4S, vond ik het erg interessant om op deze manier toch wat uitgebreider kennis te kunnen maken met Windows Phone. Bij de eerste setup word je gevraagd om een Windows Live-account, waarna je emails en contactpersonen geïmporteerd worden. Gelukkig kun je die contactpersonen en emailaccount daarna ook weer verwijderen en vervangen door een Gmail-account. Erg fijn vond ik de People Hub, een centrale plaats waarin alle gegevens en conversaties met een contact op een mooie manier terug te vinden zijn. Ik kreeg ook meteen een melding dat er een systeemupdate beschikbaar was, maar in de Windows Phone Connector op mijn MacBook was hierover niks te vinden. De melding bleef echter de hele tijd terug komen, dus het kan aan OS X hebben gelegen, maar dan zou het eigenlijk nog niet mogen gebeuren.

Vrijwel elke app op Windows Phone, native of third party, is op dezelfde panoramische manier ontworpen. Of je nou op NU.nl of in je mailbox zit, navigeren gaat op grofweg dezelfde manier. Deze standaardisering miste ik enorm op Android en ik ben blij dat WP hier wel voor gekozen heeft. Hoewel de Metro UI absoluut een lust voor het oog is, ben ik er niet helemaal door weggeblazen. In wat complexere apps, zoals Spotify of Office, vond ik hem veel minder goed uit de verf komen en in de Facebook-app is het simpelweg een drama. Laatstgenoemde app is sowieso verschrikkelijk en laat alle problemen van de Android- en iOS-versies verbleken. Helaas werkt touch.facebook.com, de mobiele site die qua opzet gelijk zou moeten zijn aan de apps op de andere platforms, ook bar slecht in Internet Explorer. Over IE Mobile ben ik niet echt te spreken, naast het feit dat het voor mij ontzettend verkeerd voelt om een IE-logo aan te tikken voor internet, werkt hij gewoon minder vloeiend dan de browsers op concurrerende platforms. Dat is denk ik vooral te wijten aan het feit dat zowel Safari Mobile als de Android-browser op WebKit gebaseerd zijn en dus ook de meeste mobiele sites hierop aangepast zijn, terwijl IE Mobile van de IE-engine gebruikt maakt. Daarnaast vind ik het storend dat de zoekmachine niet te veranderen is.

Over zoekmachines gesproken, één van de knoppen onder het scherm is een zoekknop die altijd naar een speciale Bing-app leidt. Die app heeft een leuke functie, namelijk Microsoft Vision, een ingebouwde QR-scanner/OCR/vertaler/Google Goggles-achtig iets/Microsoft Tags-scanner. Behalve deze functie blijft Bing echter, zeker in Nederland, een veel mindere zoekmachine dan Google en het is dan ook vrij irritant dat de functie van de zoekknop niet kan worden aangepast. Daarnaast werkt hij ook anders dan in Android, waar je daar in bijvoorbeeld Gmail met de zoekknop in Gmail zoekt of in de Play Store naar apps kunt zoeken, moet je in Windows Phone hiervoor op een klein vergrootglas onderin het scherm klikken. Dit voelt voor mij heel onintuïtief aan, een twee zoekknoppen tegelijk tonen en ik vind het ook niet echt binnen de WP-filosofie van alles gecentraliseerd aanbieden (People Hub) vallen.

Sinds versie 7.5 heeft Windows Phone een vorm van multitasking, alleen is deze nog waardelozer dan dat hij op iOS 4 icm een antieke iPod touch was. Als je bijvoorbeeld na een enorme wachttijd de Facebook-app hebt geopend en je krijgt een sms binnen die je wilt lezen, moet je daarna wéér verschrikkelijk lang wachten totdat Facebook geopend is. Apps als Spotify blijven wel in de achtergrond muziek spelen, maar als je terug naar de app wil, krijg je alsnog een splashscreen voorgeschoteld. De enige app die hier geen last van lijkt te hebben, is Internet Explorer. Ook is de Marketplace (die uiteraard nog veel jonger is dan de App Store of Google Play) nog vrij karig, vooral wat gratis apps betreft. Dit wordt nog wat verergerd door het feit dat er bar weinig apps voorgeïnstalleerd zijn, zo is er standaard geen stopwatch/timer-app, geen weerapp en geen YouTube-app. Eén van de grootste nadelen is echter nog wel het ontbreken van een apart mediavolume, wat als gevolg heeft dat je óf doof wordt van je muziek óf je ringtone niet hoort.

Ondanks al deze tekortkomingen is Windows Phone echter een ontzettend soepel besturingssysteem met enorm veel potentie. Zo is er bijvoorbeeld de berichtenapp die ook Facebook Chat ondersteunt, de People Hub die allerlei leuke trucs heeft en de fantastische Agenda-app. Daarnaast is het absoluut een lust voor het oog met allerlei leuke details, zoals de Berichten-tile die van een :-) naar een :-O verandert als je veel berichten in één keer krijgt. De vele animaties gaan soms een beetje vervelen, maar dit is lang niet zo erg als bij de animatie-explosie die HTC Sense 3.0 heet. Windows Phone is een zeer geschikt OS voor mensen die een telefoon willen die vooral op social media is gericht en die dan ook vooral de People Hub gaan gebruiken en de Facebook-app mijden. Het gebrek aan systeemapps mag nog wel aangepakt worden en de apps die wél meegeleverd worden, zoals de HTC Hub, zijn niet erg nuttig. Wat mij echter het meeste terug doet verlangen naar iOS is het gebrek aan een apart beltoon- en mediavolume. Microsoft is zeker op de goede weg met Windows Phone 7, maar het is nog lang niet op gelijke hoogte met de concurrentie en ik ben dan ook zeer benieuwd naar wat Windows Phone 8 zal brengen.

Heb jij ook een HTC Radar Grijs?

Het probleem dat je elke keer een spalshscreen te zien krijgt is relatief makkelijk op te lossen. Als je de Terug- knop lang ingedrukt houdt en de app bevindt zich nog in het lijstje van je recente apps, zal de app openen op het punt waar die was gebleven. als een app goed gecode is zal je dan geen splashscreen krijgen, ook niet bij Spotify.

Voorbeeldje hiervan: http://www.youtube.com/watch?v=urMf8M7NI-s#t=2m20s

Druk je echter op de Home knop en open je de app opnieuw dmv een tile of je app-lijst, dan zal de app worden geopend alsof die nog niet open stond. Dan krijg je wel altijd een splashscreen te zien.

Niet dat het perfect werkt, want je kan maar 6 apps open hebben in het "recente apps" scherm, dus als je 6 nieuwe apps opent zal je je eerste app toch opnieuw moeten starten vanaf het hoofdmenu.

Nog een voorbeeld: Whatsapp

Ik vond het altijd heel vervelend dat het 10 seconden duurde voor ik daadwerkelijk een bericht kan lezen, maar door lang op de Terug knop te drukken gaat dit veel sneller:

Nogmaals: niet ideaal, liever heb je dat het net zo werkt als op Android. Maar de app openen zonder al te lang te hoeven wachten kan dus wel.

[Reactie gewijzigd door thefal op 18 juni 2012 18:20]

Dat wist ik niet, maar het blijft wel een beetje vreemd dat het OS dit als twee verschillende soorten acties beschouwt...