Specificaties 4,3" scherm met kaart van Europa - Bekijk alle specificaties

TomTom Via 120 Review

NynkeH 16 juni 2012, 2.009 views

TomTom Via 120

Pluspunten

• Goede, degelijk recht-toe-recht-aan navigatiesysteem
  • Touchscreen werkt goed
  • Goede actuele kaart. Duideiljk in navigatie.
  • Overal te bevestigen.
  • Alternatieve bevestiging aan ventilatoren (tegen betaling)

Minpunten

• Geen beschermhoesje om hem goed in te kunnen bewaren.
  • Gesprekskwaliteit carkitfunctie slecht bij veel omgevingsgeluid.
  • Bij opstarten vastlopen op GPS-zoeken.

Design & bouwkwaliteit Score: 5
Instructies Score: 5
Kaartmateriaal Score: 5
Positiebepaling Score: 3
Features Score: 3
Ik heb de TomTom Via 120 Europe sinds afgelopen november en heb hem al volop gebruikt, o.a. in het buitenland en om lopend de weg te vinden.

Het is een redelijk recht-toe-recht-aan navigatiesysteem dat je wel enkele opties biedt als verschillende opstart-schermen en melodieŽn, en verschillende spreekstemmen, waaronder (onder betaling) die van een aantal bekende Nederlanders. Verder is de grootte van het beeldscherm vast.
Er missen wat mij betreft een aantal dingen bij de aanschaf, met name dan een beschermhoesje om hem goed mee te kunnen nemen onderweg. Daarnaast is er dan wel de mogelijkheid deze online te kopen, wat vrij duur is. Ook kun je een alternatieve ophangsteun online kopen, zodat je hem niet met de zuignap aan het raam maar aan de ventilatoren kunt bevestigen. Het touchscreen werkt goed.
Hij heeft geen TMC, maar wel weer bluetooth, er is de mogelijkheid hem als carkit voor de mobiele telefoon te gebruiken. De gesprekskwaliteit is echter niet zo goed bij veel omgevingsgeluid (zoals in een klein autootje op hoge snelheid), ook niet als je de TomTom aan het raam van het portier bevestigt.
Stemherkenning heb ik nog niet zo goed getest maar tot nu toe nog geen goede ervaringen mee.
Geen functie om MP3 af te spelen. Automatische vaste flitsmelding, wel uit te zetten.

De GPS-ontvanger is best nauwkeurig, in Parijs vindt hij op de straat nauwkeurig waar je loopt. Hij heeft wel moeite met de richting waarin je dan loopt, lopen gaat dus eigenlijk net iets te langzaam voor de GPS-ontvanger om het goed bij te kunnen benen. Met autorijden heeft de GPS zeer weinig problemen. Hij herkent het ook snel wanneer je de afslag niet genomen hebt die je wel had moeten nemen. Waar de GPS wel moete mee heeft (of ligt dat aan de software zelf?) is dat hij bij het opstarten, als je net de bestemming hebt ingevoerd hij vastloopt op het vinden van de GPS. Je kunt dan op dat moment kiezen voor "vertrekken van laatst gekozen bestemming', en ook al is dat niet de plek waar je op dat moment bent, dan nog start hij dan sneller door. Hij berekent dan eerst de foutieve route vanuit je oude bestemming, gaat dan zijn huidige GPS zoeken, en berekent vervolgens een nieuwe route vanuit de juiste positie. Als hij eenmaal aanstaat heb je er geen omkijken meer naar.

De kaart is heel recent en actueel. Wat daar aan bijdraagt zijn de gratis updates via internet die er ongeveer ťťn keer in de 4mnd zijn, en de mogelijkheid als gebruiker zelf veranderingen in de kaart door te voeren en online te zetten. Op het toestel gaat dat laatste vrij makkelijk, al moet je onder het rijden twee keer een knopje intoetsen. Met het online zetten heb ik nog geen ervaring, volgens mij gaat dat automatisch als je hem aan de computer koppelt en laat updaten.
Het schermpje is heel duidelijk, laat precies de aanwezige rijbanen zien en een duidelijke knipperende pijl waar je dan moet rijden. Ook goed contrast. De stem geeft ruim optijd de instructies, is rustig ingesproken en duidelijk.
Het besturingssysteempje is erg intuitief, je vindt snel de belangrijkste functies. Een aantal functies is wat lastiger te vinden, zoals het uitzetten van de flitspaalmelding in Frankrijk waar deze functie verboden is. Verder een stevig robuust design dat tegen een stootje kan (al een paar keer gevallen en niets te zien), touchscreen krast niet snel. Een zuignap die er vast op zit, en die werkelijk overal zich goed vast laat zetten. Valt er soms af maar is dan ook niet goed vastgezet.
Hij kan ongeveer drie kwartier op de accu voordat hij uitvalt.

Naast het vastlopen van de GPS-zoeker heb ik er eigenlijk geen problemen mee. In het begin heeft de installatie van TomTom online lang geduurd, dit was een kwestie van vaak proberen en volhouden, en nu heb ik er geen problemen mee.

De prijs is best oke, 150 euro is niet goedkoop maar dan heb je ook een goed betrouwbaar navigatiesysteem met een actuele kaart. Wel heel jammer dat broodnodige accesoires zoals een beschermtasje niet bij deze prijs is inbegrepen.

Heb jij ook een TomTom Via 120?

Bedankt voor je review! Erg duidelijk en goed leesbaar.

Ik heb nog wel een kleine toevoeging, jij vermeld dat de kaart elk kwartaal geŁpdatet kan worden, dat klopt in principe wel maar dit abonnement kost ongeveer 75 euro/jaar.
TomTom levert tegenwoording "GRATIS Lifetime Maps", dus wellicht zit dat ook al op dit model.
Hoi RikH,

Dankjewel!
Ik bedoelde de gratis update via MyTomTom, ongeveer elke 3-4mnd werkt dat programmaatje mjin TomTom bij. Ik was in de veronderstelling dat ik daar de kaart mee update. Wat update ik dan wel?

Groeten, NynkeH
Leuke review.

Kun je mij ook vertellen of er een mogelijkheid is tot het inlezen van *.itn files zodat je zelf mooie routes kunt maken.

Alvast bedankt.
Bedankt!