Specificaties Behuizing, 1 interne bays - Bekijk alle specificaties

Nox Media Review

Cheezus 10 januari 2008, 3.959 views

Nox Media

Pluspunten

• Uiterlijk
  • Goedkoop
  • FullATX + ruimte voor koeling

Minpunten

• Installatie erg moeilijk
  • Bouwkwaliteit matig

Ik heb deze kast aangeschaft voor een HTPC die ik zo goedkoop wou houden.
Deze kast is een van de goedkoopste HTPC behuizingen en ziet er (vind ik) ook nog eens goed uit.

De kast heeft ruimte voor:
2x 3,5" (1x extern)
2x 5,25" (extern)
Een fullATX moederbord (!)

Omdat de voeding aan de voorkant is gepositioneerd pastin de kast zelf een FullATX moederbord wat vrij uniek is voor HTPC behuizingen geloof ik.

Inbouwen van het moederbord gaat nog makkelijk maar zodra je de voeding en je HDD/DVD drives wil inbouwen begint het moeilijker te worden. Hiervoor moet je namelijk het hele front demonteren wat met plastic clipjes vast zit waar je amper bij kunt komen. Vervolgens kun je DVD speler erin schuiven met onhandige toolless stripjes, hierdoor kun je de dvd speler niet helemaal goed vastklikken en het toolless idee is ook onzin omdat je je hele kast uit elkaar moet halen om erbij te kunnen..
De harde schijf heb ik in een silencer dus hiervoor geld hetzelfde. De 3,5" bay is wel goed bereikbaar.

Dan komt de voeding: omdat deze aan de voorkant is geplaatst loopt er door de kast een verlengstukje van de achterkant naar de voorkant. Dit verlengstukje heeft een haakse aansluiting voor de voeding omdat dit plat moet zijn. Het loopt echter zo haaks weg dat het bij de door mij gebruikte voeding tegen de zijkant aan komt en niet past.. Hiervoor heb ik een stuk van de stekker weg moeten snijden, een ader doorgesneden, gesoldeerd en uiteindelijk aan kunnen sluiten..
Kortom: dit is waardeloos uitgevoerd en je moet geluk hebben met de positie van je voedingstekker, er zit immers geen voeding bij.

De algemene bouwkwaliteit is ook vrij laag, dun staal wat vrij makkelijk buigt en hier en daar een scherp randje.

Eenmaal ingebouwd heb je daar echter geen last meer van en hou je lekker wat ruimte over en kun je eventueel nog 2x80mm en 2x120mm casefans plaatsen. Ik heb er alleen de PSU en CPU fan in zitten en dit veroorzaakt geen vervelende resonanties, het systeem is dus lekker stil.

Gebruikte hardware:
Samsung DVD-RW drive
Seasonic 330W Voeding
Sapphire 2400Pro videokaart
MSI TV@nyware tv-kaart

Heb jij ook een Nox Media?

Ja, al is het dan wel een beetje proppen met de voedingkabels, deze komen dan boven de rechter onderhoek van je moederbord (waar normaal gesproken je s-ata/front-panel aansluitingen e.d. zitten).
Bedankt voor je review!

Ik heb deze kast ook in bestelling en hoop hem vandaag te krijgen.
Ik ga er zelf een full ATX moederbord inbouwen dus dat gaat nog leuk worden.

Er is een review gedaan in het spaans: http://www.hard-h2o.com/review/cajas/nox-media.html Deze site heeft ook veel foto's staan dus als iemand deze kast overweegt is dat een leuke plek om even te kijken.

Een van de nadelen die ze noemen is de harddisk ventilatie. Ze hebben de HD namelijk voor in de hoek gestopt. Door de HD in de tweede 5,25 bay onder te brengen is dat ook wel te omzeilen.
Dat is wel de versie met afstandbediening, deze is een stuk duurder. Op de afstandbediening na is ie wel hetzelfde overigens.
Een standaard hardeschijf zal z'n warmte overigens prima aan de kast kwijt kunnen.. Misschien dat een raptor oid wat warmer wordt maar een stille HD is toch wel aan te raden voor een HTPC ;)
Ik heb de kast ook aangeschaft en ben er tevreden mee.
Hij ziet er mooi uit.
Ik had ook wat moeite met de netsnoeraansluiting aan de voeding, maar bij mij paste het net. eerst aansluiten en dan pas de voeding vastschroeven.
Aan de linkerzijkant van het front zit een greepje, waarmee je heel makkelijk het front los kunt trekken van de kast.
Vervolgens kun je de DVD speler erin schuiven met de bijgeleverde tooltjes. Werkt perfect!
Ik heb er een abit fatal1ty 190-HD moederbord in met een core 2 duo processor. Ik ben nu nog wel op zoek naar een lage cpu fan met een 4 polige pwm connector.
Ik had een Cooler Master Hyper TX2 aangeschaft, maar die blijkt veel te hoog te zijn en dus niet in de kast te passen.
Ik wil in het front van de kast nog een rechthoekje freezen om een display erin te zetten.
Bij www.htvision.com hebben ze mooi spul voor een laag prijsje.
Ik heb 'm ook gekocht.
In tegenstelling tot de meeste mensen vond ik de installatie redelijk eenvoudig, voor een desktop model dan wel te verstaan.
Gebruikte onderdelen: Gigabyte GA-MA78GM-S2H, AMD 4850e, 1 reepje 1 GB DDR800, Western Digital Caviar SE 250GB (IDE), een witte Asus DRW-1814BL DVD-RW (IDE), OEM voeding uit oude kast.
Er ontbrak een afstandsbusje en een schroefje om het moederbord mee vast te zetten, het moederbord heeft 8 gaten en er waren maar 7 afstandsbusjes meegeleverd, dat soort dingen vind ik hoogst irritant, die gaten zitten er niet voor niets. Verders zat er geen handleiding bij alleen een klein memotje met de USB en audio pinout. Alles wijst zich uiteindelijk zelf maar een leidraad is altijd makkelijk.
Omdat ik aan het upgraden ben zit ik nog met 2 IDE apparaten op één IDE kabel, na wat passen en meten kreeg ik ze toch allebei aangesloten, de DVD drive ging in de onderste bay en zo kon ik nog net de harde schijf aansluiten, de 20 pins voedingaansluiting zit dan vlak onder de IDE kabel van de DVD drive wat een beetje onhandig is met aansluiten. De witte DVD drive wordt geheel aan het oog onttrokken door het klepje voor de drivebay.
Het apparaat is erg diep, als je rekening houdt met de kabels aan de achterkant dan is ie zo'n 50 cm diep, er zijn maar weinig meubels waar je dat in kwijt kan.
De kwaliteit vind ik goed, het apparaat oogt kwalitatief als een doorsnee hifi apparaat. Het staal had iets dikker gemogen maar dit is niet echt een probleem, het apparaat blijft immers altijd op z'n plek staan en heeft weinig te lijden. De voetjes moet je er zelf onder plakken, je krijgt 2 soorten voetjes, rubberen en met zilveren rand.
Al met al een geslaagde bouw, erg mooi voor erg weinig geld. :)
Welke aansluiting heb je nodig om de afstandsbediening functioneel te maken ?!? O+
kun je hier dus ook een normaal ATX mobo in krijgen?
Ik heb nu zelf dezelfde behuizing alleen weet niet wat de makkelijkste manier is om het frontje eraf te halen is.
ja, het eigenlijk geen geld, voor een htpc kast, ik zit er over te denken om ook deze te gaan halen,