AMD Phenom X4 9500 Boxed Review

moirten 9 januari 2008, laatste update op 9 januari 2008, 14.569 views

AMD Phenom X4 9500 Boxed

Pluspunten

• Snel
  • Temperatuur
  • Verbruik
  • Stickertje die je erbij krijgt (vind ik altijd leuk plak em op me pc :-)

Minpunten

• Geen tot nu toe.

Sorry voor de wat weinige informatie, dit is mijn eerste review en ik zal er aan werken (benchmarks enz).

Hallo allemaal, Ik ben nu iets langer dan 1 week in het bezit van de AMD Phenom X4 9500.
Ik denk laat ik maar de eerste (korte) review schrijven want die zijn er nog niet.

Mijn pc:

AMD Phenom x4 9500 (standaard al op 2,42ghz, denk omdat multiplier 11x is)
2GB DDR2 Corsair XMS
Western Digital 200GB Sata 2
Asus M2N-SLI Deluxe sAM2
Cooler Master Hyper TX CPU koeler

Windows XP Prof SP2 NL

Ik heb de processor gekocht voor 148 euro incl. BTW.
Verzendkosten waren 10.00 dus dat maakt 158 euro.
Bij Friesland Computers.

Nu is bij de pricewatch trouwens de goedkoopste 161 euro excl. verzenden.
Ik kreeg het netjes binnen in een doos, inclusief (standaard) koeler en de processor zelf natuurlijk.

Wat mij direct opviel toen ik de processor op mijn Asus M2N-SLI Deluxe bord had geinstalleerd is dat hij aangaf dat hij draait op 4x 2,42GHZ in plaats van 4x 2,20GHZ.

Ik had al eerder gelezen dat de Phenom's met weinig moederborden compatible zijn. Ik heb gewoon even mijn bios ge-update en alles werkt PERFECT zonder problemen/vastlopers!!!

Geen enkel probleem van de zogenaamde TLB bug.

De temperaturen blijven bij mij (in speedfan en bios) zo rond de 36-37 graden idle en stressed 50-52 graden celsius. (CineBench 10) Dan draait mijn cpu fan op 100%
Het verbruik is idle zeker onder die 95 Watt

Overklokken nog niet geprobeerd dus geen oordeel over.
Enige wat ik ga doen is FSB hoger zetten om te kijken tot hoe hoog ik dan kan en dan benchmarks draaien, om jullie een beetje een idee te geven. Ik wil niet me nieuwe cpu vern**ken :P

Prima prijs/prestatie verhouding :-) echt alles gaat meteen zeg maar.

Oke mensen, Ik heb net de eerste benchmark gedraaid namelijk CineBench
de temperaturen zijn:

idle 37 dus
stressed (cinebench 4cpu's tegelijk) 51 graden celsius (cpu fan 100%)

CineBench 10 score:
x-cpu test (Quad core): 3718 (ondergeklokt 4x 1,2ghz)

x-cpu test (Quad core) 7740 (4x 2,42ghz)

Heb jij ook een AMD Phenom X4 9500 Boxed?

Kijk eens even met CPU-z of AMD Overdrive of de processor ook daadwerkelijk op 4x2,42 GHz draait, daar ben ik wel benieuwd naar..

(edit: ik moet het wel netjes vragen natuurlijk ;) zou je er naar willen kijken eventueel alsjeblieft?:))

[Reactie gewijzigd door pizzaislekker op 9 januari 2008 15:12]

Ik heb net een benchmark gedaan en je ziet 4 screenshots van de cpu (speed)
Overklokken nog niet geprobeerd dus geen oordeel over.
Maar je heeft wel een oordeel over overclockbaarheid?
zo nou ik ben heel wat wijzer geworden,..
ik ook niet.

Plaats alleen een REVIEW als je een product hebt gereviewed, niet als je wilt laten zien dat je een [vul hier maar wat in] hebt.
In ieder geval weet je nu dat het ding het doet op een M2N-SLI :P
Dat is idd de enige meerwaarde.
hoe kan hij standaard als op 2.42 ghz draaien dan ? en bij wie heb je hem wel gekocht dan (of mag ik dat niet vragen ?)

[Reactie gewijzigd door Cafe_delmar op 9 januari 2008 15:13]

Dat maakt in weze niet uit, lijkt me. Er staat ook dat ze nog niet echt compatible zijn met alle moederborden.
De 2.42 Ghz is te verklaren doordat zijn AI NOS profile waarschijnlijk op 10% overclock staat. (volgens mij standaard aan op zo'n bord) :9
Volgens mij staat het niet standaard aan, ik heb hetzelfde bord namelijk en daar stond alles gewoon standaard in het BIOS. Ik kan me echter wel voorstellen dat hij idd de automatische overklok aan heeft staan.
Heb ik geupdate in review

Komt denk ik omdat multiplier 11x is en mijn vorige processor 10x
Volgens mij moet je het eerder bij de bus speed zoeken; 220MHz lijkt mij niet standaard, 200MHz daarintegen wel.
Je moet even door je bios heen lopen en kijken of er geen O.C. profile (kan even zoeken zijn) aan staat, want je HT-bus loopt ook hoger dan normaal :>

Edit: de normale bus is inderdaad 200 Mhz

[Reactie gewijzigd door Sanch op 10 januari 2008 08:58]

je bus speed staat duidelijk op 220 dus door die AI NOS van Asus i guess ?
okay dan, intere :*) ssant ow ja 2200*0.10 = 2420 hi okay dan !

[Reactie gewijzigd door Cafe_delmar op 9 januari 2008 15:41]

Beetje summier dit, run dan even een paar benchmarking tools.
ik ben toch ook wel erg benieuwd naar de overclockbaarheid en de performance van games in verhouding tot zijn mogelijk eerdere cpu op hetzelfde bord.

als ik voorzichtig en critisch de reviews en benchmarks lees dan denk ik dat de phenom zo'n performance ramp nog niet is. ook niet in vergelijking tot bijv. een q6600.

soms zie je met dezelfde intel cpu op verschillende mainboards ook dat op het ene bord een spel 180 fps doet en op het andere bord 165fps

ik vraag me dus af in hoeverre performance bij de phenom misschien wat meer achterblijft tov. een q6600 bijv. doordat er nog wel wat werk te doen is aan de mainboards.

anyway, ik weet dus nog niet zo zeker of mijn volgende machine een intel based ding gaat worden.
Dus die performance winst op spelletjes kan ook gewoon bij het mobo liggen en niet bij de procc, om dan maar te zwijgen van de gfx-kaart. Daarnaast heeft een Quad-core niet heel erg veel zin als er alleen op gegamed wordt vanwege de ondersteuning.
nou, wel juist. mijn dual core zorgt er ook voor dat ik zonder fps verlies kan gamen terwijl ik massa's andere dingen doe waar mijn single core dan veel framedrops had.
met een quad core zit je lekker nog ruimer in je vel.
Had ik het over de vergelijking dual-core vs. single-core?

Nee, ik had het over extra fps van een quad-core, uiteraard zullen de scores hoger liggen dan bij een procc met minder cores. Helaas ken ik geen games die meer dan 2 cores ondersteunen, wordt weer wachten :(
"De temperaturen blijven bij mij (in speedfan) zo rond de 39 graden idle en stressed 43-44 graden celsius."

en met wat heb je dit gestressed? kan mij niet echt inbeelden dat een processor maar 4 - 5 graden warmer word bij bv Prime95 ?!

En inderdaad, benchmark die cpu even, bv SuperPi-tijden, zijn altijd leuk ;)
Geen enkel probleem van de zogenaamde TLB bug.
Dat je daar na een week al wat over kan zeggen aangezien het een redelijke zeldzame vastloper betreft
Uit het AMD topic:
The Source schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 01:06:
Eind vorig jaar heb ik enkel grote server en clusters bouwers in europa bezocht, zij hadden als eerste de Barcalona's CPU's en waren er erg enthousiast over. De TLB bug waren ze IRL nog niet tegen genomen. Ook waren veel cluster tenders op AMD Barcalona gewonnen, echter het grote probleem tot nu toe... geen leveringen! Dus in de Cluster en high-end server markt zou Barcalona het erg goed kunnen doen. Echter lost Intel hun eigen probleem in die markt dit jaar op.

[Reactie gewijzigd door GENETX op 9 januari 2008 16:04]

Dit is nu helaas niet echt een review wat ik verwacht had. Maarja.

Hoe komt het trouwens dat de prijs van deze cpu weer stijgt :S:S? Doet AMD weer goede zaken ofzo :P

(ja ik weet wel wat economie is hoor, maar toch beetje vreemd dat de cpu weer stijgt in prijs)
er was een tijdelijke korting van AMD op de B2 stepping, de vraag is waarschijnlijk toegenomen dus de prijs omhoog, en de volgende lading met de nieuwe stepping zonder TLB-bug heeft de normale prijs. 8-)
Nou, dat lijkt nog wel even te gaan duren... (die B3)

En de prijs van de 9500 B2 zit inmiddels op 125 euro dus het is inmiddels volgens mij aantrekkelijker dan ooit om zo'n exemplaar te kopen.