MSI Megabook PR200-012NL Review

Ruudchen 14 januari 2008, laatste update op 19 januari 2008, 1.483 views

MSI Megabook PR200-012NL

Pluspunten

• Gewicht
  • Afmetingen
  • 12,1" diagonaal
  • Prestaties
  • Featureset
  • Koeling
  • Geluidsproductie
  • Styling

Minpunten

• Ietwat weinig contrast beeldscherm
  • Windows Vista
  • Toetsenbord
  • 5400RPM schijf
  • Geen flashgeheugen

Net de laptop binnen en de eerste indruk is goed! De specificaties logen er natuurlijk niet om (2x2GHz, 2GB, 160GB) en daardoor is het apparaat ook lekker vlot. Het meegeleverde Windows Vista Business draait prima!

Features
Het apparaat heeft, ondanks zijn beperkte afmetingen door het 12" scherm, aardig wat features. Er zit een kleine webcam in van 1,3MP en een fingerprint reader. Nou zijn dat niet functies die vaak gebruikt zullen worden (niet door mij althans), maar ze zijn wel leuk. Daarnaast heeft het apparaat 3 USB poorten, een HDMI uitgang, microfoon- en koptelefoonaansluiting, een DVD speler/brander, VGA-aansluiting, 3-in-1 cardreader en een kleine meegeleverde adapter voor de aansluiting op netstroom. Al met al genoeg om de komende tijd mee uit de voeten te kunnen.

De bouw
Het apparaat voelt zeer solide aan. Ik heb al een tijdje geen nieuwe laptop in mijn handen gehad maar deze voelt echt stukken beter aan dan mijn oude Acer 1501 van vier jaar terug. Het scherm klapt op een fijne manier dicht. Het werk niet met klipjes maar slaat automatisch dicht als het op een kier staat.
Ik heb de laptop met één hand opgetild en er een beetje mee gedraaid. Het apparaat werkt niet (geen slap plastic dus) en ook was er geen kraakje te horen.
Verder ziet het appraat er ook mooi uit. De cover heeft een groot MSI logo in het midden wat ik zelf erg leuk vind staat. Het toetsenbord heeft wat grote lompe letters, dat is dan weer niet zo mooi. Maar daaromheen zit wel een mooie metallic achtige plaat. De scharnieren van het scherm zijn ook mooi geintegreerd in het design.
Het enige zwakkere component is de DVD speler. Deze is in mijn ogen wel erg zwak. Bij bijna alle laptops zit er wel wat speling in maar bij mij valt op dat het wel érg fragiel is. Dus wel even de speler aan de onderkant ondersteunen met je hand als je een DVD'tje plaatst.

Prestaties
De prestaties van het apparaat zijn goed te noemen. De eerste bottleneck is de grafische chip, welke geintegreerd is. De prestatie index van Vista geeft deze een 3,4. Daarna volgt het geheugen en de HD met een 4,8 en de processor krijgt een 4,9. Ik zelf werk veel met Photoshop, Illustrator, Flash en Dreamweaver en daarnaast surf ik wat op het web en gebruik ik Office. Daarvoor heb ik dus geen hele goede grafische chip nodig dus merk ik de beperkingen ook nog niet echt.
De accuduur en het spelen van spelletjes heb ik nog niet getest.

Koeling & geluid
Blijelijk verrast was ik van het geluidsniveau. Bij het opstarten hoor je het apparaat eventjes blazen. Daarna hoor je het gewoon niét! De koeling is ook uitstkend ondanks dat de onderdelen dicht op elkaar zitten door het compacte formaat. Er komt een fris briesje uit de zijkant van de laptop. Ik heb de temperaturen van de componenten nog niet opgemeten maar denk dat dat dik in orde zit. Ook aan de buitenkant voelt het apparaat niet warm aan.

Accesssoires
Er wordt niet heel veel meegelverd met de laptop. Een aantal cd's, een aantal boekjes, een kleine tas en een muis. Er wordt dus geen DVB antenne meegeleverd waarmee Free-to-air zenders mee ontvangen kunnen worden.
De tas is wel een fijn dingetje, er zit voldoende beschermend materiaal in en het heeft een compact formaat. Er zijn ook voldoende opbergmogelijkheden.
Helaas is ook op deze laptop, net als op bijna alle nieuwe PC's en latops, Windows Vista geïnstalleerd. Ik heb de business versie en merk niet direct het verschil met Home Premium. Maar ik ben dus geen Vista-fan, ik had liever XP erop gehad. Vista is trager, zeurt meer en is minder gebruiksvriendelijk naar mijn idee. De voordelen zijn dat het DirectX10 ondersteunt en dat het er grafisch leuk uitziet. Echter, met een dergelijke videokaart als in deze laptop, zul je weinig van de voordelen van DirectX10 merken. De voordelen van Vista zijn op deze laptop dan ook zeer gering.

Minpunten
Er zijn nog wel een aantal punten die me wat tegenvielen. Zo zit er geen flashgeheugen in de laptop ter ondersteuning van het RAM geheugen en de grafische chip. Dit geheugen kost tegenwoordig niet veel meer, dus had het er wel in verwacht.
Verder draait de schijf van 160GB, wat best groot te noemen is, op 5400RPM. Een 7200RPM schijf zorgt wel voor een aanmerkelijke prestatie verbetering.
Laatste nadeel is het scherm. Uiteraard is het klein, maar daar hoor je mij ook niet over. Ik heb het apparaat gekocht om de mobiliteit. Ook de resolutie van 1280x800 is prima. Alleen het contrast en helderheid valt mij wat tegen. Dat kan nog op geen enkele manier tippen aan de huidige LCD monitoren. Als ik het scherm naast mijn Samsung 226BW zet dan zie ik een wereld van verschil.
Ook het toetsenbord is door de compactheid van het apparaat wat op elkaar gedrukt. Grootste nadeel vind ik wel dat de 'Fn-toets' geheel links onderin te vinden is. Makkelijker was het geweest als daar de 'CTRL-toets' had gezeten. Dan zijn de combinaties 'CTRL+C' en 'CRTL+V' bijv. een stuk makkelijker te maken. Nu moet je je linkerhand in een vreemde kronkel leggen om de toetsen te bereiken.

Tot slot
Ik heb zelf de laptop voor 855 euro gekocht, inclusief verzending onder rembours omdat er een prijsfout op de site van Azerty stond. Momenteel is de prijs weer rond de 1150 - 1200 euro. Dat vind ik wel erg veel voor een dergelijk apparaatje. Daarom voor de prijs/kwaliteit verhouding een voldoende. Voor 1200 euro kan je denk ik beter een zeer leuke 12" Xxodd laptop halen!

Heb jij ook een MSI Megabook PR200-012NL?

Een 5400RPM schijf is standaard voor een laptop en tegenwoordig zie je alleen nog maar in de topmodellen 7200rpm schijven.

Windows Vista kan negatief zijn, maar ach : het zit er bij :). Van een laptop beeldscherm moet je ook niet teveel verwachten, fatsoenlijke kleuren is leuk, maar idd het kan niet tippen aan de LCD's van tegenwoordig :)
5400RPM is waarschijnlijk nog wel standaard maar vind het presatieverlies t.o.v. 7200RPM toch vrij groot. Zeker bij bestandsoverdracht en Photoshoppen merk je dat! Hoop dat 7200RPM dan ook snel de standaard zal worden. Dus ondanks dat het de standaard is, is het wel degelijk een nadeel.

En over het scherm, ik had toevallig vanavond mijn laptop naast die van een kameraad van me staan en die had nog minder contrast en helderheid. Dat was dan weliswaar ook een laptop van 4 jaar oud. Misschien ben ik ook wel wat verwend met mijn vette Samsung :X

[Reactie gewijzigd door Ruudchen op 9 januari 2008 20:01]

Leuke review, leest lekker weg. Hij schreeuwt alleen om foto's.... ;)
Thx voor het compliment! Hoop dat je er wat aan hebt! Ik zal zelf nog wat foto's schieten en plaatsen één dezer dagen.
ik had liever XP erop gehad. Vista is trager, zeurt meer en minder gebruiksvriendelijk naar mijn idee
Je mag toch gratis downgraden? moet je wel weer zelf drivers gaan zoeken, maar moet lukken
Ik zal me er eens in verdiepen. Want ik had ook GoldenAxe voor de grap even gedownload maar die werkt dus niet onder Vista!
ik lees nergens hoeveel inch het scherm is...
ik heb kunnen vinden door het typenummer van de laptop in google in te tikken.
want je hebt het over het nadeel van het scherm en je vind het klein...
geef dan ook even aan hoe klein het scherm dan is.
Is verbeterd ondertussen!