Samsung SpinPoint T166 HD501LJ, 500GB Review

mietde 8 januari 2008, 1.126 views

Samsung SpinPoint T166 HD501LJ, 500GB

Pluspunten

• Goede prijs/prestatie

Minpunten

• Te hoge geluidsproductie bij de seeks/writes
  • Geen goede Hitachi DFT ondersteuning (AAM feature)

Wellicht tewn overvloede maar ik ben al jaren geleden overgestapt op Samsung schijven toen deze schijven in NL amper te verkrijgen waren.
Voornaamste reden was telkens de zeer lage geluidsproductie bij een zondermeer acceptabele warmteproductie en toch redelijke performance.

De reden dat ik toch even mijn ei over deze schijf kwijt wil is dat ik de overige reviews waarin men toch wat klaagt over de geluidsproductie bij de seeks en writes helaas moet bevestigen.

Voor een ieder die voor echt stille schijven gaat is deze schijf geen optie.

De schijf lijkt de Hitachi DFT te ondersteunen maar de AAM settings lijken praktisch gezien niet te werken.
Als de schijf niet ontkoppelt is hoor je 'm voornamelijk ratelen zoals algemeen gebruikelijk is.
Na het accoustisch ontkoppelen van de schijf blijft er een wat hoge jank in te zitten die vooral bij de seeks en writes naar mijn mening verdraaid irritant is.
Werk je op de bouw de hele dag met breekhamers dan zul je er geen last van hebben maar ik baal er goed van en ben van Samsung echt stillere schijven gewend.
Lang niet iedereen zal zich storen aan de geluidsproductie van deze schijf.

Deze schijf gaat snel mijn zeer stille HTPC verlaten waarna de oude 250 gig versie uit de vorige serie er weer in gaat.

Deze 500gig schijf zal snel op zolder in de server verdwijnen, jammer maar helaas.

Echt superkoel is deze schijf ook niet, enige ventilatie is toch wel aan te bevelen maar in goede behuizingen zul je daarmee niet snel problemen mee krijgen, kwestie van het gezonde verstand gebruiken bij montage.

Heb jij ook een Samsung SpinPoint T166 HD501LJ, 500GB?

Deze schijf wordt dan ook vooral genomen om de lage geluidsproductie bij idle, die van seeds/writes is bij elke schijf (te) goed hoorbaar, maar kan door wat demping zo verholpen worden. De geluidsproductie bij idle echter, is bij veel schijven ook enorm hoog, en kan bijna nergens goed door gedempt worden (behalve een muur in je huis :P ) dát is wat bij deze schijven vooral zo laag is.

Die seeks en writes trouwens, vallen volgens mij enorm mee, maar uiteraard hoor je ze nog steeds.
Thuis heb ik vier T166's (500 GB) en twee maxtor Maxline III van 250 GB in een Antec Sonata II kast. Ze zitten in rubber ringen gemonteerd en het gehele systeem (inclusief een aantal extra fans die op lage snelheid draaien) is zo stil dat ik totaal geen last heb van de harddisks. Echt, ik denk dat zo'n systeem kan wedijveren met een desktopmachine van Dell, HP e.d. (die doorgaans erg stil zijn).

Bij het steppen maken de Samsungs inderdaad iets meer geluid dan de andere schijven, maar het geheel is nog steeds acceptabel (en zeker minder dan andere disks uit het verleden).

[Reactie gewijzigd door junkbuster op 8 januari 2008 09:52]

Ik heb de 320GB versie van deze schijf en idle is ie niet te horen, bij seeks en writes echter, maakt hij het klassieke hardeschijfgeluid, voor een stille PC niet aan te raden maar met een paar fans in je PC is dit niet het geluid om je aan te ergeren.

edit: Over de warmteproductie ben ik wel te spreken, hij staat vol in de wind van mijn voorste casefan en de schijf is meestal 20 graden.

[Reactie gewijzigd door The_Ownman op 8 januari 2008 07:59]

Yup, die heb ik ook. Is idle inderdaad niet te horen en daarom, als je je schijf goed gedefragmenteerd houdt, is het in Windows een prima schijf. Die van mij begint nu af en toe een soort ratelend geluid te maken in idle en ik weet niet wat ik ervan moet maken, ik heb in ieder geval de bon met garantie nog van 4launch dus wat dat betreft hoef ik me niet druk te maken.
Raar dat deze schijf wordt aangeraden in de laatste bbg's. Ik heb een Seagate schijf van enkele bbg's terug en die bevalt mij erg goed.

[Reactie gewijzigd door Swelson op 8 januari 2008 11:07]

Dus omdat jij tevreden bent met een Seagate schijf is het vreemd dat deze schijf aangeraden wordt?

Deze schijf is vrij stil (inderdaad vooral in idle stand) en heeft een goede prijs voor het geld (90 euro).

Ik ben zelf zeer tevreden over deze dingetjes en ben van plan er nog 2 bij te halen. Heb er 1 op dit moment en tussen mijn 250GB Maxtors en 36GB Raptors (ok die Raptors zijn niet echt het voorbeeld voor stilte) zijn deze Samsungs niet te horen.
Hmm geen last van geluid. Vind het Geluids niveau zelfs lager dan mijn andere (oudere hd's).

En zoals Realone zegt: beste prijs kwaliteit verhouding.
Misschien dat het aan mijn behuizing ligt (Antec Sonata III) ik heb 2x de Samsung 320GB T166 in RAID0, maar totaal onhoorbaar, zelfs als ze druk bezig zijn.
Dit in tegenstelling tot de 500GB Seagate Baracuda 7200.10 die ik er ook in heb zitten, deze is (zachtjes) te horen bij schijfactiviteiten.
Ik heb ook echt geen idee wat iedereen over deze schijven vertelt. Ik heb van van deze jongens in m'n server zitten die in een kast staat in m'n woonkamer en die hoor ik totaal niet. Daar is vrij veel schijfactiviteit gedurende de hele dag.

In m'n media center heb ik ook zo'n schijf zitten en deze schijf komt zeker niet boven de voeding fan uit. Plus dat m'n oude maxtor 300gb PATA veel meer herrie maakt.
Ik denk dat de mensen hierboven het over de schrijf maximaal laten belasten m.b.v. schrijven/lezen/zoeken. Als je de schrijf laag tot middelmatig belast is hij misschien onhoorbaar zoals jij suggereert
Is dit en dB test? Waar blijven de gegevens van de prestaties van deze schijf in deze review?
Algemene beoordelling == geluidsproductie :?
Curieus! Mag toch iets monder onderbouwing en onderzoek bij, men kan dit geen review noemen, aangezien deze practisch gebaseerd is op 1 feit.