Apple iPod Classic 80GB Zilver Review

tomtom137 8 januari 2008, 1.510 views

Apple iPod Classic 80GB Zilver

Pluspunten

• Gelikte UI
  • Strak design
  • Ontzettend goede accu

Minpunten

• Betrekkelijk weinig extra functionaliteit
  • Koppeling iTunes <-> iPod

Geluidskwaliteit Score: 4
De beroemde iPod. Ik heb deze ter vervanging van mijn Archos 404 aangeschaft, daarvoor had ik een 1e generatie Nano 2GB. Als ik deze 2 iPod's naast elkaar leg, valt natuurlijk de nieuwe gebruikersinterface op. Die is op de Classic een stuk gelikter, de menu's ogen wat frisser en er is natuurlijk de Coverflow.

iPod Classic 80GB

Featureset

Eigenlijk al een tijdje het hekelpunt van de iPod. Veel andere spelers bieden bijvoorbeeld de mogelijkheid tot geluidsopnames, een uitneembare accu, een slot voor een SD-card o.i.d. etc. Dit ontbreekt allemaal bij de iPod. Apple lijkt duidelijk te gaan voor eenvoud en wil dus een strakke, simpele speler op de markt zetten. Op zich een logische keus, hoewel de concurrentie (m.n. Creative, Archos en iRiver) het hier toch wat beter doet. Ook met formatenondersteuning, zo slikt de iPod alleen .mp4 video's en H.264(wat wel een fantastische codec is).

Beeldkwaliteit

Scherm van 320x240 pixels vind ik hoog genoeg voor de grootte van het schermpje. Films zijn scherp genoeg mijns inziens. Reflectie tot dusver weinig last van gehad. Apparaat pas in de winter aangeschaft, maar met m'n Nano had ik in de zomer ook weinig problemen dus ik voorzie voor deze Classic ook weinig problemen.

Geluidskwaliteit

Niet bovengemiddeld, wel gewoon goed, hoewel de meegeleverde koptelefoon een beetje de wensen overlaat. Ik heb ook een Sennheiser koptelefoon en daar klinkt het allemaal uiterst aardig op. Heb er ook wat Apple Lossless audio op staan, en dat verschil hoor je wel duidelijk.

Bouwkwaliteit en afwerking

Apple heeft gekozen om ook de Classic te voorzien van de metalen behuizing zoals de 2e en 3e generatie Nano's. Mijn 1G Nano had namelijk gewoon de krasgevoelige glimmende behuizing zoals de iPod Video en die kraste heel erg snel. Jammer dat Apple toch kiest voor de reflecterende metalen achterkant, die krast ook erg snel. Hier had ik liever een soortgelijke aluminium behuizing gezien.
Apparaat oogt stevig, ik heb 'm nog niet laten vallen maar ik neem aan dat hij wel tegen een stootje kan.

Ergonomie

De iPod is echt een pareltje. Het apparaat wordt met de generatie strakker en ook de interface is erg chique. Die heeft een flinke boost gekregen t.o.v. eerdere generaties. Nieuw is Coverflow, het duurt een flinke tijd voordat je alle albums hebt voorzien van hoesjes, maar het resultaat mag er wezen.
Ikzelf gebruik Coverflow zelden tot nooit. Simpel om het feit dat het niet snel werkt. De hoesjes hebben een kleine vertraging met laden waardoor je even moet wachten voordat je de hoezen ziet.
Ook het hoesje wat wordt getoond tijdens het afspelen van een nummer is wat vernieuwd. Deze wordt onder gereflecteerd en is ongeveer 45 de diepte in gekanteld.
Zoals gewoonlijk zijn de knoppen in het apparaat verslonken waardoor ze nauwelijks uitsteken. Dat doet namelijk alleen de Hold-knop ;)

Uitbreidbaarheid en veelzijdigheid

De accessoires zijn wel te koop, maar out-of-the-box kent de iPod weinig meer features dan muziek, video en foto's(waar ook een slideshow van gemaakt kan worden) afspelen.
Na aankoop van een A/V kit kan de iPod wel op een stereoinstallatie/tv aangesloten worden.
Reden voor de voldoende is dat er ont-zet-tend veel third party accessoires zijn. Tegenwoordig kun je blijkbaar zelfs al in BMW's je iPod opladen met een dockconnector. Je kan het zo gek niet bedenken of het is er.

Mobiliteit en accuduur

Ongelooflijk goed is de accu. Mijn Archos hield het hoogstens 10 uur uit met muziek spelen, mijn iPod is nog geen 1 keer opgeweest. Apple claimt 30 uur voor de 80GB, 40 uur voor de 160GB-versie. Volgens mij haalt ie dat ook wel, mits je niet te vaak het LCD-scherm laat oplichten.

Gewoon in orde, genoeg concurrerend met Creative, iRiver etc. Het grote gat (80 100 euro) tussen de 80GB en 160GB is voor mij wel een raadsel.

Heb jij ook een Apple iPod Classic 80GB Zilver?

Je vind de eigenschap iTunes <-> iPod een negatieve eigenschap, terwijl dit toch een van de sterke punten van de iPod -in het algemeen- is.

Ok; je draait windows? Tja, het werkt idd nog niet lekker met iets anders dan iTunes. Zelf heb ik ook de Classic 80 en moet eerlijk zijn dat ik alleen iTunes gebruik voor muziek op de iPod te zetten, maar moet zeggen dat ik het programma niet irritant vind.

Leuke review trouwens.
Itunes <-> ipod had ik in het begin ook veel problemen mee.
Doordat veel tracks namen met websites ofzo bevatte of 1 cd met 2 verschillende artiesten erop had ik enorm veel op zich zelf staande cds terwijl dit eigenlijk niet zo was.
Na dit allemaal verandert te hebben werkt het perfect duurt wel even maar dan heb je ook wat.
De makkelijke interface of hoe je het ook mag noemen die ik van de Iaudio X5L gewend was, is wel superieur qua bedienen maar nu dat alles verandert is werkt het evensnel ten opzcihte van mijn ipod.
Ben zeker niet teleurgesteld over mijn Ipod160Gb en vind hem door de grotere opslag en beter videoqualiteit en compacte design beter dan mijn X5L. Ook de batterij gaat lang genoeg mee en ik hang hem bijna dagelijks aan mijn pc dus mijn batterij zit bijna altijd vol.
Niet dat ik het vaak gebruik vind het eigenlijk alleenmaar een hebbedingetje maar die coverflow bij mij werkt traag (weet niet of het aan het aantal cds ligt of dat dit altijd is) wanneer dat ik wat snel scroll duurt het even voordat de afbeeldingen geladen zijn.

[Reactie gewijzigd door Fugitive2008 op 8 januari 2008 11:10]

Werkt winamp ook niet inmiddels met de ipod? Dit had ik laatst ergens gelezen
Ja Yamipod ook al, maar ik vind itunes fijner dan Yamipod uiteindelijk.
Coverflow werkt inderdaad traag als je snel scrollt, langzaam geeft weinig problemen. iTunes gebruik ik zelf ook alleen om te syncen, muziek luisteren doe ik op het veel lichtere foobar2000(ook die heeft iPod support d.m.v. plugin).