Specificaties 7.1-kanaals met 140W versterker - Bekijk alle specificaties

Yamaha RX-V3800 Review

MaxxMark 10 januari 2008, 5.262 views

Yamaha RX-V3800

Pluspunten

• YPAO (Yamaha's calibratie microfoon)
  • Verregaande instellingen voor je speakers (equalizers per speaker etc)
  • Verregaande instellingen voor je DSP's
  • Zeer ruime aansluitmogelijkheden (van HDMI en netwerk tot composite video en 6 channel audio input)
  • Upscaling naar 1080p (via HDMI)
  • Dimmer

Minpunten

• WebRadio en Network play is tergend traag en duidelijk geen rekening gehouden met intuitieve besturing
  • Backlight op de main AB is wat jammer uitgevoerd
  • Detectie van de sub crossover laat te wensen over

Geluidskwaliteit Score: 4
Motivatie

Ik heb gekozen voor deze versterker omdat ik een 'zwaardere' versterker nodig had in vergelijking met mijn vorige versterker. Hiervoor had ik een Pioneer VSX-D511 versterker (5x80watt rms). Deze was niet toereikend genoeg voor mijn B&W 602s3's. Daarbij was de featureset van de Pioneer niet heel uitgebreid.

De reden voor de Yamaha, naast zijn 7x140watt rms, is zijn uitgebreide instelmogelijkheden en features.

Calibratie
Het gebruik van de bijgeleverde microfoon (voor calibratie) is zeer nuttig. Dit zorgt er voor dat je veel accurater je equalizer settings per speaker kan (laten) instellen. Dit zorgt voor een geluidsbeeld dat veel meer in balans is. Dit is niet te behalen met alleen een DB meter. Helaas is ook in deze serie weer het euvel dat hij de crossover voor je subwoofer te laag inschat. Hoewel mijn subwoofer bijzonder laag gaat en mijn front's best wel wat laag aankunnen, vond ik de voorgestelde crossover van 40Hz veel te laag. En heb deze opgeschroefd naar 80Hz.

Features
De features hebben ook meegespeeld in de keuze. Zo ondersteund de 3800, in tegenstelling tot de al wat verouderde 2700, wel Dolby TrueHD en DTS-HD en bied hij de mogelijkheid tot native bi-amping, multi-zones, vele aansluitingen en ondersteunt diverse surround decoders (oa DPL2 en (DTS)Neo:6). Verder is er nog de usb functionaliteit, ipod support en netwerk functionaliteit. Via het netwerk kan je direct (configureer baar maar ook DHCP) luisteren naar WebRadio maar ook naar (WindowsMedia-Shared) muziek op je pc.

Upscaling
Zoals veel versterkers support deze versterker ook upscaling van video (tot 1080p alleen over HDMI). Al heb ik hier geen uitvoerige tests naar gedaan.

Afstandsbediening
Er worden 2 AB's bij geleverd die uitvoerig te programmeren zijn. De primaire AB ondersteund naast learning ook macro functionaliteit. De 2e ab is een kleine ab zonder backlight en kan alleen gebruikt worden om Zone2 en Zone3 aan te sturen (mits er een IR receiver in de ruimte van Zone2 / 3 is). De backlight van de primaire AB is helaas toch weer wat jammer uitgevoerd. In het donker zie je wel de tekst op de knopjes, maar weet je niet wat er onder staat en moet je soms op de gok een knopje proberen.

Display & lampjes
De dimmer van de versterker is in mijn ogen ook wat jammer. De pioneer had in zijn meest minimalistische mode een zo goed als verduisterd display waarop je *alleen* het aantal db's zag staan. Indien je dan je volume aanpastte schoot hij heel even naar full light en dan weer terug. De Yamaha heeft deze feature niet. Je kunt alleen tussen 70% en 100% van de lichtsterkte spelen wat veel te veel licht produceert.

Concusie

In mijn ogen is deze versterker een prima toevoeging op B&W speakers. En zal bij mij na het aansturen van mijn huidige b&w's dienst gaan doen om de nieuwe B&W 653 serie aan te gaan sturen.

Onderbouwing Beoordeling
De reden dat ik vrijwel alleen "goed" beoordelingen geef is omdat ik weet dat er veel en veel betere versterkers zijn. Wel vind ik dat voor deze prijs de Yamaha een zeer goede keus is!

Heb jij ook een Yamaha RX-V3800?

Sow!!!! hij heeft iig genoeg aansluitingen..... Mooi dat je hoofstukjes hebt gemaakt misschien kan je er ook titels boven zetten zodat ze beter opvallen en het makkelijker zoeken is? Verder keurige review
Klein tipje bij dit soort amps/decoders in één: gebruik zoveel mogelijk de bypass van je sub zelf en schakel die in de Yamaha zo mogelijk uit. Ditzelfde geldt voor de eq settings per speaker: als het niet nodig is niet gebruiken, komt over het algemeen alleen maar ten goede van het geluid (eq=filter=extra stap=signaal verlies)

Verder nette review en veel luister (/kijk?) plezier. :)
Voor de sub gebruik ik natuurlijk de pre-out. Wel is het op dit moment zo dat ik bass management voor een gedeelte laat regelen door de versterker. Dit omdat mijn speakers (602 en 601) beter preseteren indien ze ontlast worden van bepaalde lage frequenties (dit is altijd een pijn puntje). In de toekomst wil ik deze vervangen door de niuewe serie van B&W. Op dat moment zal ik hier opnieuw gaan spelen en zullen deze waarschijnlijk wel gewoon alle bass zelf doen en kan de sub alleen de LFE signalen afhandelen.

De equaliser settings per speaker leveren juist de grootste voordelen op op dit moment. Het zorgt voor een veel neutraler geluidsbeeld. Hier heb ik al mee geexperimenteerd. Maar zal hier in de toekomst nog steeds mee blijven tweakern.
O.K., dan komt nu de gouden tip om het Internet van deze schitterende machine een stuk sneller te maken :

Schakel de 'DHCP' uit in de 'NET settings'
Vul dan handmatig een vast IP-address van je router in.
En pak dan de DNS IP-addressen van je provider, dus NIET die van je router.

Echt stukken sneller Internet dan... _/-\o_
Ik wil deze amp over een tijdje gaan kopen. Precies datgene wat ik zoek, en met jullie opmerkingen kan ik veel. Welke luidsprekers gebruiken jullie of willen jullie gaan gebruiken?
Ik gebruik em op dit moment om B&W 602S3's als fronts, LCR60 als center en 601S3's als rears aan te sturen.

Ik ga deze in de toekomst vervangen voor de nieuwe B&W 6 serie. Om precies te zijn de 683's.
he MaxxMark, Vervang je dan alleen de front speakers of alles met de 683 theatre set?
heb je de nieuwe speakers al beluisterd in combinatie met de RXV3800?.
Verder ben ik benieuwd naar je netwerk ervaringen. Ik las dat deze receiver de MP3 verbetert bij afspelen. Heb je daar ervaring mee?
Hoi,

Ik ga het waarschijnlijk in stappen doen. Eerst mijn 602s3 fronts door 683's vervangen (incl nieuwe bekabeling) en daarna mijn center. Mn fronts ga ik dan gebruiken als rears en mn rears verkoop ik dan waarschijnlijk (een goede 5.1 beter is dan een slechte 7.1 waar de kamer het niet toe laat).

Uiteindelijk wil ik mijn rears ook vervangen. De vraag is of dit ook 683's wordne of het kleine broertje er van.

Ik heb de 683's in een showroom gehoord. Daarvan weet ik niet meer wat de versterker was. Wel heb ik de 683's met de RX-V1800 gehoord. De goedkope variant van de rx-v2800. En de v2800 is 1 versie ouder dan de v3800 :) Het verschil tussen de 1800 en 2800 was dat er heel veel video zaken weg gelaten waren en het audio gedeelte zo goed als hetzelfde was.

Over de netwerkfunctionaliteit ben ik 'redelijk' tespreken. Netwerk radio is best aardig, de interface is aardig spartaans though. Ik kan er niet achterkomen hoe ik bookmarks maak met de software zelf. Wel heb ik station-presets kunnen opslaan zodat ik die met de AB simpel kan recallen (in mijn ogen veel beter dan die bookmarks:P).

De MP3 functionaliteit werkt alleen als je gebruikt maakt van Windows Mediaplayer met zijn music library. Gewoon een share hebben met mp3tjes werkt niet. Ik ben zelf niet zo'n fan van die media library van WM en heb het alleen even snel werkend gekregen. Ik vond het zelf wat jammer allemaal. Maar als je je media library perfect geconfigureerd hebt staan kan ik me voor stellen dat het prima werkt :)