Specificaties 128GB 2.5" (SATA-600) @ 520/320MB/s - Bekijk alle specificaties

Samsung 830 series SSD 128GB Review

doubtingreality 13 juni 2012, laatste update op 27 juni 2012, 9.182 views

Samsung 830 series SSD 128GB

Pluspunten

• Lage prijs
  • Uitmuntende prestaties

Minpunten

• Geen 2,5" - 3,5" installatie bracket
  • Iets langzamere leesnelheid

Algemene beoordeling
De Samsung 830 series 128GB 7 juni binnengekregen. 6 Juni besteld van SiComputers, volgende dag binnen!
Deze SSD zit nu bijna een week in mijn nieuwe build en vind het zeer aangenaam na jarenlang alleen ervaring te hebben met HDDs.

Ik was als eerste onder de indruk van de verpakking. Deze is zeer stevig en ziet er heel chic uit.

Van mijn nieuwe build wilde ik een dual-boot maken van Win 7 x64 en Mac OS X Lion, en dat is ook gelukt na vele malen proberen. Hierbij moet je twee partities aanmaken, elk in de juiste tabelstructuur voor de OS.

Prestaties
Hoewel je voor dezelfde prijs een iets snellere SSD kunt kopen, ging ik toch voor de Samsung 128GB. Een alternatief zou bijvoorbeeld de Kingston HyperX 3K SH103S3/120G 120GB kunnen zijn. Hoewel, na een aantal berichten (o.a. hier, hier) gelezen te hebben over de "SandForce SFxxxx" controller, ben ik toch afgestapt van alle SSDs met deze controller omdat ik voor zekerheid/veiligheid wilde gaan.

Alsnog ben ik niet ontevreden met de 510MB/s lezen en 320MB/s schrijven.

De volgende test heb ik onder Windows 7 uitgevoerd in cmd met de command winsat disk -drive c

Zoals je ziet komt deze SSD zeker tot de snelheden die beschreven staan in de specificaties. Je krijgt dus 100% waar voor je geld.

Van een cold boot tot je bureaublad met Mac OS X en Win 7 ruim onder de 20 seconden. :)

Stabiliteit & betrouwbaarheid
Sinds het inpluggen in mijn SATA-600 poort heb ik geen n keer problemen gehad. De SSD werd gelijk herkend in de BIOS en het installeren van een OS is een fluitje van een cent.

Compatibiliteit
Ik had de goedkoopste kit voor deze SSD gekocht, en dat is dus de laptop kit. Dat houdt in dat je geen 2,5" naar 3,5" adapter bracket krijgt voor het installeren in je kast. Wel jammer, maar volgens mij betaal je bijna 20 euro bij voor een desktop kit. Dus koop een losse goedkope bracket, omdat de SSD toch niet vibreert of veel hitte afgeeft en gebruik die voor het installeren in je kast.

Ook leuk is de USB-kabel die wordt meegeleverd. Hiermee kun je deze SSD als een externe SSD aan je PC koppelen. Ik wist niet dat dat bij deze SSD kon!

Installeren van software gaat razendsnel en heeft geen problemen opgeleverd.

Toen ik deze SSD had gekocht was de prijs rond 105. Met verzending dus 110. Natuurlijk moet je ook kijken naar Euro per GB, wat op dat moment op 0,8125 zat. Dit is volgens mij iets lager dan de gemiddelde prijs. Goed koopje dus.

Als je een kleinere SSD wilt voornamelijk voor snelheid van applicaties en OS, is dit een perfecte keus.

128GB is voldoende ruimte voor al je applicaties (en zelfs games) als je n OS wilt. Bij dual-boot is het ook zeker voldoende (ik heb gerekend op gemiddeld 15GB per OS en 15GB voor applicaties per OS).
Ik heb nog zat ruimte voor een aantal spellen en tijdelijke Photoshop bestanden die erg veel ruimte innemen (ik bewerk foto's in Raw formaat).

Inhoud
  • 2.5" SSD 830 series (100 x 69.85 x 7mm)
  • Samsung software & manual CD
  • Norton Ghost 15.0 Full version CD
  • Quick User Manual
  • Sata to USB adapter cable
  • Mounting spacers 2.3mm
Officiele website Samsung 128GB 830 series

Heb jij ook een Samsung 830 series SSD 128GB?

Hoe kan dat jij deze snelheid haalt? ik heb ook deze ssd maar haal maar 363MB/s lezen en 237MB/s schrijven. mijn hardware is: Asus Republic Of Gamers Maximus V GENE (z77) en daarin zit een Intel i7 3770. wat doe ik verkeerd??
Je hebt de SSD op de verkeerde Sata poort aangesloten, de Maximus V Gene heeft ook nog een toegevoegde controller die "Sata 6 Gbps" poorten heeft. Echter zijn dit vaak brakke dingen, en kun je het beste de SSD op een van de twee native Sata 600 poorten van Intel aansluiten. Zet daarbij AHCI aan in de UEFI. Met deze poorten heb je ook TRIM ondersteuning, dat heb je nu niet. Verder haal je de dan wel de goede snelheden. De native poorten zijn denk ik een van die twee zwarte poorten, die rode moet je in ieder geval niet hebben ;)
Thanks voor deze informatie _/-\o_
Stomme vraag, maar heb je hem aan de juiste SATA-600 poort aangesloten? Misschien heb je hem aan de SATA-300 aangesloten?
SATA-600 kabeltje gebruikt?
Er is geen verschil tussen een SATA-300 en SATA-600 kabel.

Uit wikipedia:
The later specification can use existing SATA cables and connectors
even firmware update doen, trim geactiveerd? sata600 i.p.v. 300 poort?
Het windows commando moet zijn:

"winsat disk -drive c" ipv "winsat -disk drive c"
Ik heb geprobeerd dit commando uit te voeren en hij ging in cmd de test doen. Echter, ik krijg de resultaten niet te zien. het venster sluit weer. wat doe ik verkeerd? ik heb de command met "-drive c" uitgevoerd
Eerst CMD openen en daar in het commando uitvoeren :)
Heb ik gedaan :) en de tests begonnen ook gewoon. Zoals het hoort neem ik aan. Maar toen hij klaar was verdween het venster en kreeg ik geen resultaten..

EDIT:
Resultaten verschijnen gewoon in het venster, maar het venster verdwijnt direct.

[Reactie gewijzigd door EasyBoarder0204 op 18 juni 2012 11:10]

Probeer eens dit batch bestand te openen dat ik gemaakt hebt:

Dit is alles wat er in staat, maar zou ervoor moeten zorgen dat je venster niet verdwijnt:
@echo off
winsat disk -drive c
pause
exit
Eventueel kan je het bestand openen in kladblod o.i.d. om je drive letter aan te passen.

[Reactie gewijzigd door doubtingreality op 18 juni 2012 15:02]

kan je zon ssd in je computer leggen? want de desktop kit is 40 euro duurder? :S
Yep, dit gaat goed alleen heb je echter een 2.5->3.5" adapter nodig om de SSD veilig vast te zetten in je kast.
dubbelzijdig plakkend tape doet het ook prima
@Grippa;
Hoe bedoel je; 40euro duurder?

Op het moment van schrijven:
128GB OEM versie: 99,99

256GB Notebook versie: 214,99

512GB OEM versie: 535,95
512GB Desktop versie: 541,-
512GB Notebook versie: 542,-

@doubtingreality: Ductt tape werkt ook prima als je niet om looks geeft, of eventueel aan backpanel als je goede kabelmanagement holes hebt. :)

[Reactie gewijzigd door Source90 op 18 juni 2012 00:46]

Ja hoor, dat kan prima. Op de bodem van mijn kast liggen er 2 naast elkaar. Er zitten geen bewegende onderdelen in, dus er is niet echt een noodzaak om ze net zo strak vast te zetten als een conventionele harddisk...
En daarbij ligt er geen electronica bloot, die sluiting kan maken met je kast.
Ik raad idd af om hem te bevestigen op de bodem van je behuizing. Doe je dit wel, het beste is dikke dubbelzijdige tape. Het blijft statisch gevoelig
Als je bang bent voor statische elektriciteit dan kun je hem juist beter wl in contact houden met de kast.

Als je kast geaard is en dat mag ik hopen, dan aard je daarmee gelijk ook de SSD zodat er geen potentiaalverschil ontstaat tussen SSD en overige componenten.
"Alsnog ben ik niet ontevreden met de 510MB/s schrijven en 320MB/s lezen."
Denk dat je het een beetje omdraait :P
Zelf kwam ik 1.5 jaar terug of zo tegen dat de adapter die bij me corsair f120 kwam niet in mijn 5.25->3.5" adapter pastte. Erg raar..of het ligt aan mij.

[Reactie gewijzigd door sh1nigami op 13 juni 2012 22:38]

Alweer een typo - bedankt voor de oplettendheid!

Deze SSD is ook niet een standaardformaat dacht ik. Hij is een beetje platter (7mm) dan de meeste SSDs (rond de 9mm) waardoor hij dus niet overal goed in past.
Je hebt meestal een 2.5->3.5'' adapter nodig met een SSD. Of bedoel je dat je de 2.5 '' SSD (Samsung/Corsair) met 2 adapter brackets wil gebruiken? 2.5->3.5'' en 3.5->5.25''
Je kiest dus zelf voor een Notebook Upgrade kit waarin geen bracket zit, maar geeft wel aan dat het ontbreken van het bracket een negatieve eigenschap is van dit product.
Dit is naar mijn mening een onterechte conclusie 8)7

In principe zou de prijs voor de Desktop Upgrade kit (met bracket), gelijk moeten zijn aan de Notebook Upgrade kit (met USB kabel).
De goedkoopste versie is echter de kale retail of basic kit.
Door prijsfluctuaties ten gevolge van bijvoorbeeld leveringsproblemen kunnen er soms wat rare prijsverschillen ontstaan; zo is de retail versie soms duurder dan de notebook of desktop upgrade kit.
Persoonlijk vind ik het een goede zaak dat consumenten zelf kunnen kiezen wat voor
toebehoren ze geleverd krijgen.

Zelf ben ik alleen niet zo gelukkig met het bracket van de desktop upgrade kit.
De schroefdraad van het bracket wijkt af van de schroefdraad in een gewone hard disk.
Hierdoor kun je alleen de (korte) bijgeleverde schroeven gebruiken, waardoor installeren niet in iedere kast zomaar mogelijk is.
Er zijn voor een paar euro betere brackets verkrijgbaar dan Samsung levert.

[Reactie gewijzigd door Flitzer op 13 juni 2012 21:52]

Mee eens dat bij een laptop upgrade kit niet een bracket hoort. Alleen dat was bij mij niet heel duidelijk bij het aankopen en wilde ik dit hier expliciet erbij zetten :)

Ik heb ook wat problemen gehad met de bracket die ik heb genstalleerd; de gaten voor de schroeven zaten niet bij alle vier de bevestigingspunten van de kast. Hierdoor zit mijn SSD nu vast aan twee punten. Mits ik niet met mijn kast ga gooien verwacht ik geen problemen. :P
Mijn ssd ligt gewoon tussen de cardreader en de floppy. Werkt prima.
15GB voor applicaties als je ook games meetelt is wel erg weinig, daar zit je met alleen BF3 al aan. Fijne review verder!
Asrock Sata 3 card kan een oplossing geven, heeft 2 sata 3 poortjes en is bootable
Ook ik heb deze SSD gekocht. Alleen heeft mijn systemboard geen SATA3 maar alleen SATA2.
Het gaat om de Gigabyte GA-MA790X-UD3P met een AMD Phenom II X4 945 CPU.

Ik was in de veronderstelling dat ik op een SATA2 aansluiting toch ook wel een goede snelheid zou halen. Helaas is dit niet zo. Ik haal maar net 132MB/s read en 113MB/s write (met CrystalDiskMark) onder windows 7 64bit.
Dit is nog trager dan mijn andere SSD, de OCZ Vertex turbo, daar haal ik 200MB/s read en 100 MB/s write mee, in het zelfde systeem.

Ik heb al van alles geprobeerd, de AHCI aangezet en de juiste driver ervoor geinstalleerd, sanitair erase gedaan met de tool van Samsung, niets helpt om hem sneller te krijgen. Ik begin nu te denken dat de SSD op een SATA2 aansluiting gewoon niet sneller wil.
Dat ik die mooie resultaten van doubtingreality niet zou halen, wist ik wel, maar toch wel beter dan wat ik nu haal.

Zou deze SSD gewoon niet geschikt zijn voor een SATA2 aansluiting? En moet ik hem terug brengen? Want een nieuw systemboard met SATA3 zit er voorlopig nog niet in.
Hier ben ik ook benieuwd naar, want ook ik heb een Gigabyte SATA2 moederbord. Ik overweeg om de Samsung 830 128GB te kopen, met het oog op de langere termijn.

Mocht je al meer duidelijkheid hebben gekregen, dan verneem ik dat graag...
Sorry op de zwarte poort gaat die nog langzamer, in de bios staat dat rode sata6 is en de zwarte sata3... ik ga van het weekend iets anders proberen. Maar toch bedankt voor je hulp ;)

In de bios staat die op AHCI en als het een sata 600 kabel is?die waren bij moederbord bijgeleverd...

[Reactie gewijzigd door Firephoenix op 14 juni 2012 22:41]

Kijk maar even in de gebruiksaanwijzing van het moederbord, als het goed is staat daar precies in welke poorten de Intel Sata 3 (600) poorten zijn. Vaak hebben die wel een andere kleur. Hier zie je de specs, volgens mij moet je op zoek naar grijze Sata poorten, maar die kan ik niet vinden op het moederbord. Zorg er in ieder geval voor dat je wegblijft van die externe controller en alles aansluit op de Sata poorten van de Z77 chipset :)