Cooler Master Hyper TX3 Review

doubtingreality 13 juni 2012, laatste update op 13 juni 2012, 829 views

Cooler Master Hyper TX3

Pluspunten

• Stil op lage frequenties
  • Compacte formaat

Minpunten

• Lastig te monteren op moederbord GA-P67A-D3-B3
  • Zeer lawaaiierig op hoge frequenties

Geluidsproductie (min) Score: 4
Geluidsproductie (max) Score: 1
Koelvermogen Score: 3
Deze CPU cooler heb ik woensdag 6 juni binnengekregen. Deze zit nu in mijn nieuwe build.

Behuizing/airflow
De kast voor mijn build is een simpele Cooler Master Elite 311. Deze heeft 1 stock fan aan de achterzijde:
RearL 120 x 25 mm fan x 1, 1200 rpm, 17 dBA;

Voeding is de Cooler Master GX-Lite 600W. Met 86% efficiency vond ik het een fijn koopje voor de prijs.

Ook zit er een Sapphire AMD/ATI HD 6850 in op stocksnelheid.

Bij het monteren op mijn 1155 socket GA-P67A-D3-B3 moederbord moest ik héél hard drukken voordat de pootjes vast kwamen te zitten. Ik was bang dat ik het bord zou breken!

Het fijne is dat je nog steeds makkelijk bij de RAM sloten kan, zonder de cooler er eerst uit te halen.

Toen de cooler eindelijk vastzat was het niet ingewikkeld, hij werkte direct en deed het goed op 3.3Ghz waar de i5-2500k standaard op zit. Maar ik was van plan mijn CPU te overclocken, dus natuurlijk wordt je CPU warmer.

Koelvermogen
Voor maximale snelheid en koelvermogen teste ik de cooler met de RealTemp optie "Sensor test". Deze optie laadt Prime95 in en zet de CPU op full load voor een minuut of 4. Hierna wordt de load in stappen verlaagd voor "cool down" resultaten.

Hierboven: Alle getallen in graden Celsius waarbij TJMax = 95.

Ook SpeedFan is redelijk consistent met de resultaten onder full load.

Hij staat nu vast op mijn Core i5-2500k @ 4.2Ghz 1.044V OC.
Kamertemperatuur: +/- 20°C
Idle temperatuur: 38-42°C (best wel hoog)
Full load temperatuur: 63°C
Gemeten met RealTemp 3.70.

Bij full load draait hij op 2626 RPM (426 RPM boven maximale RPM) en maakt hij heel veel lawaai! Ik had niet verwacht dat dit kleine coolertje zo veel lawaai zou maken. Maar op de officiële Cooler Master site staat al:
Fan Noise Level (dB-A) 17 - 30 dBA.
En 30 dB is voor binnen de officiële limit van 2200 RPM... 2600RPM zou misschien wel 40 - 45 dB kunnen zijn.

Bewonderenswaardig: je kan er een 2e fan op vastzetten voor extra luchtcirculatie.

Bottomline: Slechte keus voor een OC/stille build!

PS. Hier heb je een goede review met een aantal vergelijkingstabellen. De conclusie is een beetje te positief, maar alsnog...

Heb jij ook een Cooler Master Hyper TX3?

Die push-pins kunnen inderdaad lastig zijn. Maar de AMD klem van deze koeler werkt perfect en dan is het lekker dat je geen backplate hoeft te monteren.

Maar eigenlijk denk ik ook dat deze koeler voor een Corei5@4.2 gewoon te licht is. En dan gaat ie herrie maken. Kleine koelertjes maken juist wel veel lawaai! De Hyper 212 zou een betere keuze zijn geweest.
Mijn Phenom X3 heeft aan 1400-1500 rpm genoeg met deze koeler en dan hoor je hem niet.
de 212 is inderdaad een geweldige koeler. Heb hem op mijn Athlon II X4 640 hangen die rond de 40 graden wordt op 3.5ghz. Draaide eerst op een X2'tje op 3.8. Ook niet hoger dan 45.
Ja, ik ga binnenkort de 212+ evo aanschaffen. Zo naar ik heb gelezen zou dit ongeveer 10 graden verschil opleveren met mijn huidige koeler.
Niet echt een uitgebreide review. Zo laat je bijvoorbeeld weg hoe je kast in elkaar steekt, hoe zit het met je airflow(ik heb bijvoorbeeld een CM HAF912+ met 2x een 200 mm fan en een 120 mm), heb je videokaarten erin hangen die erg heet worden, welk programma heb je gebruikt om je processor te belasten? Dat zijn pas een paar vragen die best belangrijk zijn. Ik heb zelf een tx3 gehad op een q8300 oc op 3,4 ghz en dat maakte niet zo spectaculair veel lawaai maar liet m nooit boven de 50 graden uitkomen. Het is trouwens niet slim om een goedkope koeler te kopen voor een 2500k als je wilt overclocken, als je 5 euro had bijgelegd had je een hyper 212 EVO gehad, die is een stuk groter en stiller heeft een grotere fan en koelt als een vriezer.

Je moet niet besparen op punten waar het niet verstandig is ;)
Je moet niet besparen op punten waar het niet verstandig is
Gelijk heb je! Dit was mijn eerste build en wist niet precies waar ik naar moest zoeken.

Ik zal even de gevraagde informatie bij de review toevoegen.

Bedankt voor de reactie!
Moederbord breken? Die vouw je eerder dubbel hoor ;-)
Inderdaad een moederbord breekt niet (zelf geprobeerd) :) Je duwt hem hooguit tegen de achterkant van je kast aan. Maar op deze manier krijg je hem niet gesloopt ;)
Voor de prijs dat de TX3 kost (16,-) kan je er weinig van verwachten.