AMD FX-4100 Black Edition Review

Talyan 11 juni 2012, 3.573 views

AMD FX-4100 Black Edition

Pluspunten

• Snel, goed overclockbaar ook met stock cooler (Vertellen verschillende bronnen op internet mij)

Minpunten

• Bullldozer architectuur laat te wensen over in games.

Ik wou deze processor gebruiken voor gaming. Van dingen als videobewerking en andere proffesionele taken heb ik geen kaas gegeten, dus mijn mening daarover is irrelevant.

Ik heb deze processor geinstalleerd op een ASUS MA88-V Evo moederbord in combinatie met 1x4gb corsair vengeance geheugen op 1600MHZ
Het installeren op zich ging vrij makkelijk, en het moederbord was al uitgerust met een bios versie die de FX processoren zou moeten ondersteunen.
Opvallend was dat de bijgeleverde heatsink een klein rond contactgebied had in plaats van over de hele processor. In mijn onproffesionele mening is dit een beetje zonde. Maar het apparaat koelt opzich goed. Ook tijdens het gamen blijft de processor ruim onder de 45 graden bij een kamer temperatuur van 20 graden.
De airflow in mijn case word geregeld door 4 12 cm merkloze fans, waarvan 3 fans de lucht aan zuigen, en 1 fan de lucht er uit blaast.
Ook produceert de stock cooler een enorm irritante fluit toon.

Sommige steam games hebben met deze processor last van BSOD. Meteen bij het opstarten al. Ik dacht eerst dat dit gewoon was omdat ik iets niet goed had geinstalleerd, of omdat ik een aantal drivers ergens voor miste. Echter na de boel aan mijn kant nog eens goed te hebben nagekeken kwam ik er achter dat dit een issue was met bulldozer processors in het algemeen. Officiele communicaties van steam/amd/asus zijn niet vindbaar op google. Echter een hoop mensen hebben dezelfde problemen. Bios updates werken voor deze mensen ook niet.

Conclusie; Ik ga deze processor ruilen tegen een AMD phenom en ik zou niet aanraden hem te kopen.

• Asus M5A88-V EVO
  • Corsair vengeance 1600 mhz
  • evga 550ti SC
  • OCZ modxtreme 600W
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een AMD FX-4100 Black Edition?

Officiele communicaties van steam/amd/asus zijn niet vindbaar op google.
Officiele AMD pagina: STEAM games on AMD FX platforms

En nog een hotfix voor AMD FX van Microsoft op Guru3D (2 zelfs)

[Reactie gewijzigd door BITSthatBYTE.eu op 11 juni 2012 12:33]

Steam games crashen ligt in de meeste gevallen toch wel aan de bios hoor..

Zelf heb ik een FX6100, had er ook last van, nieuwe bios bij Asus gedownload, geflashed en niks meer aan het handje! :)

Dus zou nog even zoeken als ik jou was.
@AktiveHate

Jij bent echt de eerste van de 300 random forum posts die ik heb doorgespit bij wie het wel hielp. Morgen ben ik in het bezit van een bootable USB drive en hoop ik de bios te gaan updaten.
De core zit toch in het midden, dus het is helemaal niet zo heel noodzakelijk om de hele heatspreader te bedekken. Dit wordt al jaren op deze manier gedaan hoor.

Verder zou ik je aanraden 2 DIMMen te plaatsen, dat zal je ook nog wel wat extra performance geven waarschijnlijk. De CPU heeft immers dual channel architectuur.
Weet dan niet waar je gezocht hebt, maar ik ken meer mensen met een FX en die hebben het ook zo opgelost.

Heb je al een uefi bios of niet? dan kan je gewoon de bios op een willekeurige stick zetten en met Asus EZ flash flashen.
Ik heb overigens wel een Sabertooth bord, maar heb dit ook al bij andere moederboarden geprobeerd.

Het probleem wordt veroorzaakt door de drm is sommige games van Steam ....
Nou, Ik heb geprobeerd om de hotfix te installeren, lukte niet.
Maar dat is off topic. Ik heb zelf de FX-8120, en heb zelf over het algemeen geen problemen
met temperatuur en performance over het algemeen. verder wel een mooie review! :)
AMD support heb ik net een maandje contact mee gehad, ASUS een twee tal mails.

Had een grafische kaart van een "nep tweaker" overgenomen en deze werkte niet helemaal.
Hierop heb ik via de sites van de respectievelijke bedrijven de contact optie gezocht.
Ja, AMD is iets moeilijker te vinden, maar het is er wel.

In mijn geval blijkt dus dat de kaart kappot is (nieuwste bios, alles up to date etc.)

OT.
Als je echt alles uit de CPU wilt halen moet je een aftermarket koeller hebben, deze zijn meestal ook stiller.
Ik heb ook de FX-4100
Aangeschaft ter vervanging van een Phenom Barcelona.
Beide processors hebben over het algemeen negatieve kritiek gekregen, ze zouden niet presteren o.a.
In mijn beleving totaal niet terecht!

Ik speel Cliffs of Dover en Westfront'44 via Steam, Rise of Flight via hun servers.
Geen problemen gehad, ooit.
(wel een keer een kaduuk moederbord, maar dat had niets te maken met de processor hè)
Heb ook n FX-4100. Presteert prima, geen BSOD met oa Skyrim. :)
Jammer dat de mensen die hier allemaal zeggen dat hij zo goed draait niet de moeite nemen om dan ook een review erover te schrijven. Nu staat er 1 review die deze processor vrij negatief beoordeelt, maar hij zou dus eigenlijk een stuk positiever naar voren komen. Kom op mensen: schrijf reviews!

Overigens komt de mijne morgen binnen, zodra ik de pc in elkaar geknutseld heb zal ik een review erover schrijven.
Even ter duidelijkheid: ik heb ondertussen meerdere vragen gekregen via PM waar mijn review blijft. De pc is niet doorgegaan, dus kan ik ook geen review schrijven over de processor. Helaas is er geen mogelijkgheid om bovenstaande tekst aan te passen of te verwijderen.
bulldozer is n flop wacht op de volgende gen (zijn al uit maar nog teduur)
of als je het geld hebt n i5 of i7 (wel andere mobo)

[Reactie gewijzigd door silverfaustx op 15 november 2012 04:28]