Rapoo Keyboard E2700 Zwart Review

evolution536 11 juni 2012, laatste update op 11 juni 2012, 9.407 views

Rapoo Keyboard E2700 Zwart

Pluspunten

• klein
  • prima bouwkwaliteit
  • gelikt uiterlijk
  • meer dan voldoende bereik
  • bruikbaar voor Smart TV's

Minpunten

• lijkt wat last te hebben van interferentie als je de ontvanger aan de achterkant in een pc steekt.

Ik had steeds meer zin om gewoon vanuit bed films te kunnen kijken op de TV. Ik had al een mediacenter gemaakt met een videokaart voldoende om full HD vloeiend af te spelen. Toen liep ik echter nog wel tegen een probleem aan. Stel, je ligt lekker in bed, valt bijna in slaap en de film is bijna afgelopen. Ik had hiervoor geen draadloze mogelijkheden. Als je dan je bed uit moet om de pc uit te zetten ben je weer uhh..wakker :+. Ik begon met zoeken op het internet en ik vond een aantal draadloze toetsenborden met touchpad. Dit leek me een uitstekende afstandsbediening. Ik kwam uiteindelijk uit op dit Rapoo toetsenbord dat ik vond bij de mediamarkt. Voor die 2 of 3 euro die ik dan bij de webshop goedkoper uit ben ga ik het liever bij de mediamarkt halen!

Wat krijg je?

Het toetsenbord kostte 33 euro bij de mediamarkt. Ik vond deze prijs goed genoeg. Er zit twee jaar fabrieksgarantie op. Het toetsenbord is verpakt in een compacte plastic doos. Binnen in deze doos zit karton met opdruk, etiketten etc. Deze zijn eenvoudig los te halen, afvalscheiding is ook nog belangrijk. In de doos vind je het toetsenbord, een korte handleiding en de USB adapter. In het toetsenbord zitten twee AAA batterijen. Klaar voor gebruik dus. Ik kreeg al met al een goede eerste indruk van dit plankje.

Het toetsenbord

Ik vond het toetsenbord er erg gelikt en solide uit zien. Op het uiterlijk heeft Rapoo zeker niet bezuinigd. Wat meteen opvalt aan dit toetsenbord zijn de afmetingen. Het toetsenbord is ongeveer een halve centimeter dik. Daarnaast is het toetsenbord 8 centimeter hoog en 25 centimeter lang. De meeste toetsen hebben een normaal formaat. Een aantal toetsen zijn wat bij elkaar gedrukt en zijn daarom wat kleiner. Denk hierbij aan de Return (enter) toets, de pijltoetsen en Control/Shift/Alt knoppen. Aangezien ik het toetsenbord als afstandsbediening gebruik heb ik hier geen last van.

De USB ontvanger is erg klein. Ookal is dit tegenwoordig best normaal, ik heb nog nooit eerder zo'n ontvanger gebruikt. Ik vind het erg fijn. Aan de onderkant van het toetsenbord vind ik nog een klein gat waarin de ontvanger kan worden opgeborgen. Dit is handig als je het toetsenbord wilt meenemen en alles bij elkaar wilt houden.

De specificaties vertellen me dat het toetsenbord 10 meter draadloos bereik moet hebben. Ik heb best een grote slaapkamer, ookal is het geen 10 meter. Voor normaal gebruik als afstandsbediening is dit ook prima. Ik ondervind geen problemen vanaf ongeveer 5 meter afstand. Ik vind het ook wel leuk om is need for speed te spelen vanuit mijn bed. Ik heb dit dus ook is getest. Behalve dat het spelen op zon klein toetsenbord op je schoot niet optimaal is (dit heeft niets met het toetsenbord te maken, alleen met mijn gekke ideeŽn), was het bereik en de reactiesnelheid ineens een stuk minder. De pijltoetsen werkten gewoonweg de helft van de tijd niet. Ik had de USB ontvanger achterin mijn mediacenter gestopt. Toen ik de ontvanger in een van de USB poorten voorin de pc had gestopt was dit probleem veelal verholpen. Ik kan het me niet aan de indruk onttrekken dat een bereik van 10 meter wel haalbaar zal zijn, maar zeerzeker niet optimaal. Ook lijkt dit toetsenbord dus meer last te hebben van draadloze interferentie. Anyway, ik speel Need for Speed toch 99% van de tijd op mijn computer, dus ik vond dit geen minpunt.

Omdat het toetsenbord zo klein is zijn er toetsen op elkaar gepropt. Ook zijn functietoetsen ingebouwd zoals deze ook in laptops zijn ingebouwd, namelijk de "Fn" toets. De Functietoetsen (F1, F2, etc.) zijn ondergebracht onder de normale getaltoetsen. Als voorbeeld:

F1 = Fn + 1
F2 = Fn + 2
F3 = Fn + 3
etc.

Het nadeel van deze indeling is dat de toetsencombinatie Alt+F4 vrijwel niet werkt. Deze toetsencombinatie zou Alt + Fn + 4 moeten zijn. Deze combinatie werkt dus echter niet. Fn + 2 werkt wel prima om een bestandsnaam te veranderen. Dit is echter een klein minpunt in mijn ogen. Ik stoor me er niet aan.

Drivers & Compatibiliteit

Over de compatibiliteit van het plankje ben ik zeer tevreden. Er zit geen extra software bij, maar er is ook geen extra software nodig. Stop de ontvanger in je computer en hij doet het meteen. Dit heb ik getest op Windows 7 (32-bit & 64-bit).

Ik had ook een nieuwe TV gekocht. Zo'n mooie Smart TV van Philips. Dit toetsenbord werkt ook op de TV! Je kunt het plankje gebruiken voor Smart TV's van Philips, Samsung en meer. Stop de ontvanger in je TV, selecteer de gewenste toetsenbordlayout en het werkt. ;)

Mijn conclusie

Ik ben erg tevreden met dit plankje. Ik heb een toetsenbord gevonden dat prima aansluit bij de wensen die ik had. Ik kan zo snel eigenlijk geen andere functie vinden voor een toetsenbord als dit als ik eerlijk ben. Prima om te gebruiken als afstandsbediening, op je nachtkast te leggen en daarna in slaap te vallen. De kwaliteit is meer dan voldoende. Ik vind dat je waar voor je geld krijgt. Wel zullen mensen die wat minder te besteden hebben 33 euro te veel geld vinden voor een toetsenbord.

Heb jij ook een Rapoo Keyboard E2700 Zwart?

Hey leuk dat je em reviewt. Ik had er zelf geen zin in maar ik heb em dus ook voor m'n HTPC.

Ik heb het receivertje uiteindelijk via een USB verlengkabeltje iets hoger en verder naar voren moeten plaatsen om de ontvangst goed te krijgen. Ligt nog steeds wel uit het zicht maar achterop de pc werkte het voor geen meter. De ontvangst is dus niet zo goed vind ik zelf.

Wat ik ook mis is het kunnen schakelen tussen F1 en de media functie. Ik vind het persoonlijk dus gewoon ronduit zuigen dat de media functie de hoofdfunctie heeft en de F-toetsen via een AltGr. Probeer nu maar eens ALT-AG-F4 te doen om iets af te sluiten ... werkt dus niet. Ik had dus graag gezien dat die functie was om te schakelen. Media toetsen zijn nutteloos voor mij want daar gebruik ik de afstandsbediening voor.

De handleiding was ook slecht vond ik, ik heb me wezeloos moeten zoeken over hoe de swipes, rechtermuis en drag en drop werkte. Ik ben er via een of andere website achter gekomen maar dit stond niet of heel slecht uitgelegd.
Dankjewel voor je toevoegingen! de ontvangst is inderdaad minder, maar wat ik wil zeggen is dat het voor mij ruim voldoende is. Om even een voorbeeld te geven: ik heb een fiat panda nodig en geen lamboghini ;)

Nu je het zegt, ik zal de mediatoetsen is testen! Ik gebruik zelden Windows media center, en als ik het gebruik is dat voor een DVD of omdat het er leuk uit ziet :+ Ik gebruik altijd SPlayer voor het afspelen van video's i.v.m. krakkemikkige compatibiliteit van WMC voor videokaart acceleratie.

Dat van de swipes, ik heb de handleiding niet gelezen, ik meen dat op de verpakking stond hoe de swipes werkte, maar dat weet ik niet meer zeker!
Zou je mij kunnen vertellen hoe de drag and drop functie werkt?
Ik heb recent de Rapoo E9080 aangeschaft, fijn toetsenbord behalve de drag and drop functie welke ik tot nu toe nog niet ontdekt heb.....
Werkt net zoals elke andere touchpad. Druk twee maal op je touchpad, maar houd bij de tweede touch je vinger op het touchpad. Geeft hetzelfde effect als de linkermuisknop inhouden. Op die manier kun je de drag / drop functionaliteit gebruiken.
Die media knoppen zijn overigens niet speciaal voor Windows Media Center, elk zichzelf respecterend media playertje zou ze moeten ondersteunen. Het is meer een feature van het OS dan van een programma denk ik.

Media Center heb ik sinds 2004 niet meer gebruikt .. ;)
Je kunt applicaties vrijwel altijd sluiten met ctrl + w. De ontvangst is bij mij gewoon goed terwijl mn logitech muisje alle kanten op schiet als ik op wifi zit.
Mooi en sterk toetsenbord!

Maar daar blijft het grotendeels bij. De verbinding is slecht te noemen en ik zit er 2,5 meter vandaan.
De touchpad is onnauwkeurig, en het geheel ligt niet lekker in de hand. Daarnaast is het slepen van bestanden een ramp...

Handige en prachtige gadget voor sporadisch gebruik op de mediacenter ;) Mijn ervaringen met de Trust + Trackbal zijn vele malen beter. Maar deze heeft een slechte bouwkwaliteit.....

Het is geven of nemen!

@evolution, thanks voor de tip!