Sapphire Radeon HD 7850 2GB GDDR5 Review

Caidev 11 juni 2012, laatste update op 11 juni 2012, 2.333 views

Sapphire Radeon HD 7850 2GB GDDR5

Pluspunten

• Temperatuur
  • Overklokbaarheid
  • Geluid
  • Snelheid

Minpunten

• Drivers met windows 8

Drivers en compatibiliteit Score: 4
inleiding
Ik heb deze kaart gekocht omdat ik een GTX550Ti had en die geen BF3 aankon(low) en daarbij 89 graden werd. Ik kon deze kaart kopen of een HD6870 van een vriend die hem terug wou brengen naar de winkel(hij wou toch ook een HD7850). Na lang twijfelen heb ik toch 60 euro meer uitgegeven en ben ik voor de HD7850 gegaan.
De kaart draait nu op een LGA775 moederbord met een PCI-E 1.1 slot... |:( gauw die ook maar upgraden.

Verpakking
De doos is simpel en stevig. Je krijgt een molex-6pin adapter, een dvi-vga adapter, mini displayport-displayport adaper en boekjes en cd met drivers er bij. Ik had wel graag nog een displayport-hdmi/dvi adaper er bij gewilt.

Installatie
De kaart is redelijk klein, kleiner dan de 6780. De kaart paste ruim in mijn kast. De drivers heb ik van de AMD site gedownload. Het catalyst control center is wel een beetje onoverzichetelijk maar je kan wel veel. Ik had in het begin wel problemen met openCL in windows 8, maar gelukkig was er een fix voor.

prestaties
Mijn prestaties zou ik niet gaan vergelijken met een i5/7 en een nieuw moederbord, omadat mijn moederbord een beetje een grote bottleneck vormt voor de videokaart. De prestaties zijn echt uitstekend. Ik haal in BF3 nu op ultra 40fps(voor een *** mobo hé) en op high 55fps. Een vriend van mij heeft hem wel met een redelijk nieuw moederbord en een i7 en die haalt op high de 80 fps. en ultra 60. Ik heb de kaart redelijk overgeklokt op de core van 860mhz naar 1000 mhz en het memory van 1200 naar 1250. Het overklokken ging heel gemakkelijk met AMD overdrive. De temperaturen komen niet boven de 61 graden uit op full load. Met de overklok haal ik ongeveer 6 a 7fps meer in 3Dmark en heb ik 1200 punten meer. De kaart is in tegenstelling tot de GTX550 muisstil. Hij is met de fan op 50% nauwelijks hoorbaar(de rest van mn systeem is watergekoeld).

Al met al ben ik heel erg blij met de kaart, binnenkort zal ga ik een nieuw moederbord en cpu kopen en dan zal ik de revieuw bijwerken. De kaart is de volle 200 euro waard.

Heb jij ook een Sapphire Radeon HD 7850 2GB GDDR5?

Ben benieuwd naar je bevindingen, heb deze kaart ook in mijn systeem maar nog geen tijd of gelegenheid gehad om te testen/tweaken...