Seagate Desktop HDD, 2TB Review

DaWaN 11 juni 2012, laatste update op 11 juni 2012, 2.443 views

Seagate Desktop HDD, 2TB

Pluspunten

• Snelheid

Minpunten

• Standaard firmware (CC4C)
  • Geluid (CC4C)
  • Trage access na inactiviteit (CC4C)

Deze schijf gekocht omdat ik een betaalbare 7200rpm 2TB schijf zocht.
Normaal koop ik altijd een WD, maar WD had geen 2TB 7200rpm voor dit geld.
Schijf werkt prima maar na inactiviteit maakte deze schijf een hard geluid (tik/tjielp) en er was ook een vertraging voordat de schijf weer benaderbaar was.
Ik was hier niet de enige in, een thread op het forum van Seagate liep ook vol met klachten!

Uiteindelijk eind mei een firmware update uitgekomen (CC4H) die dit probleem oplost.
Deze firmware update is een verplichting voor iedereen met ST(1/2/3)000DM001.

Schijf werkt nu naar behoren maar mijn vertrouwen in Seagate heeft een deuk opgelopen.

Conclusie: Prima schijf: snel, betaalbaar, redelijk stil en zuinig. Firmware update is echter wel een vereiste ! Check altijd via apparaatbeheer of de schijf beschikt over de CC4H firmware

Heb jij ook een Seagate Desktop HDD, 2TB?

Meer advertenties

Erg lage betrouwbaarheidsscore, ben je data kwijtgeraakt of is de schijf erg snel overleden?

Ik heb zelf 5 barracuda's draaien in mijn systeem, voor 3,5 jaar nu, nooit een update gedraaid, altijd de tik met het opstarten / afsluiten van de schijven.
Dit blijft een bekend fenomeen maar doet volgens mij niet af aan de betrouwbaarheid van de schijf (buiten het gevoel dan)
Ik ben geen data kwijt geraakt en de schijf werkt tot op heden nog.

Overigens was die tik meer dan alleen bij het opstarten of afsluiten! Die tik was iedere 5 minuten zo'n beetje hoorbaar, erg hinderlijk! In de tijd dat ik de disk heb gebruikt heb ik die tik al meer dan 100 keer gehoord.

Ik vind het echter niet echt betrouwbaar dat je de firmware moet updaten voordat de drive goed werkt. In mijn ogen valt het moeten updaten van de firmware onder de betrouwbaarheid :)
Hoor je de schijf nog na de update of is deze nu geruisloos? En werkt deze nog naar nog naar behoren, twijfel namelijk na een aantal negatieve reviews of ik de schijf nog wel wil kopen ondanks dat deze nu in de best buy staat.
Ik gebruik de schijf inmiddels sinds juni 2012 zonder lawaai en de schijf werkt nog perfect :)