Specificaties Socket AM3+ met AMD 990FX chipset - Bekijk alle specificaties

ASRock 990FX Extreme3 Review

Extrema 9 oktober 2012, laatste update op 18 november 2012, 4.692 views

ASRock 990FX Extreme3

Pluspunten

• Overclockbaarheid, is uitstekend te noemen. Preciese energie beheer. Stabiliteit

Minpunten

• Alle meegeleverde applicaties nutteloos voor mij. Daarentegen voor on ervaren gebruikers misschien wel een uitkomst. Ik configureer liever zelf.

Layout Score: 4
Revieuw in Fases

Nu ik een paar dagen deze combinatie van (basic) hardware heb kunnen testen, hier Fase 1 van mijn review.

FASE 1

Hiervoor had ik een phenomII X4 965 standaard op 3,6 GHz Geklokt. Hier gaat het net als om de FX-8150 , om een black edition Tevreden met die 3,6 GHZ was ik zeker niet.

De FX 8150 een octacore met 8 rekenkeren. Is op Fabrieks standaard geklocked op 3,6 Ghz.

Mijn systeem gemonteerd en de 8150 met standaard koeller. op een asrock 990FX extreme 3 moederbord met 2133 MHz geheugen van Corsair geprikt.

Al bij de eerste opstart direct in de bios (had al veel info in gewonnen) De frequentie op 4,4 GHz gezet door simpelweg turbo core functie uit te zetten en de Multiplier op 22 zetten met een klein beetje meer voltage De afgelopen 2 dagen draait het systeem eigenlijk standaard hierop.

Wel met veel andere overclock instellingen bezig geweest. Tot nu toe op de standaard lucht koeling, denk ik sowieso dat een stabiele standaard 4,5/4,6 GHz moet kunnen.

Vooral het gemak waarmee deze reeks AMD cpu's zich laat (over)-clocken, dat wil zeggen de marges aanzienlijk zijn 20 tot 25 % moet makkelijk kunnen.

FASE 2

Na ruim 4 maanden en wat bios updates nog steeds zeer tevreden over het moederbord.

In combinatie met de vloeistof koeling heb ik mijn AMD FX-8150 AM3+ standaard op 4.4 Ghz stabiel draaien. Met stabiel bedoel ik dat op deze snelheid Battlefield 3 op Full hd en met ultra instelling uitstekend werkt.

Bij niet systeem intensief gebruik, lees gewoon internetten filmpje kijken,mailen,chat,downen etc. Stabiel op 4,6+ Ghz. 4,8 kan maar dan totaal geen intensieve belasting. Ik ben hier op het moment erg tevreden over.

Windows 7/8 X64 werkt uitstekend beide in AHCI mode ge´nstalleerd als multiboot. De Windows prestatie score rekent tot max 8. Bij mij is de score 7,9 bij alles op de overdracht snelheid van de SSD in AHCI na. Deze staat op 7,6 en bepaald de score.

BIOS 1.50

De interface is volledig verbouwd,
Grafisch gepimpt
Over-klokken via nieuwe BIOS gaat uitstekend maar de bios diend wel een daadwerkelijke / hardware matige reset te hebben gehad, better gezegd via de jumper of batterij op het moederbord.

E/D

Heb jij ook een ASRock 990FX Extreme3?

Meer advertenties

Prestatie index schaal gaat van 1 t/m 7,9 dus niet 8
stabiel betekent dat je hem op intelburntest of prime 95 voor een tijdje laat lopen, dan weet je echt dat het stabiel is, anders krijg je rare dingen.
Leuke review

Maar moest je ook niet lachen om de reclame boost babbel

5x sneller photoshop 5x lagere latency ?? 5x usb lezen
Ja idd beetje overkill
Mijne ging throttlen op 4,5 Ghz met een FX-6100 op 1,38v ongeveer, terwijl de temperaturen van mijn processor vrij laag waren, ik denk dat bij mij de stroomvoorziening te warm werd.
Zodra weer even tijd ASAP. ;)
Heb hier een ssd van Samsung 128GB 320 en heb de zelfde indexscore 8)7 .
Verder hier nog twee 4890,s in CF met de zelfde score, dus moet je eigenlijk niet eens naar kijken!

Persoonlijk zie ik het als marketing :X
heb jij geen problemen met je 8core omdat deze phase power laag is?
lees dat n 8+2 hier voor beter geschikt is..

[Reactie gewijzigd door silverfaustx op 22 november 2012 07:15]

Onder Win8Pro X64 4,2 Ghz stabiel. Dit weekeind maar weer eens spelen met spannings waarden.