Logitech MX400 Performance Laser Mouse Review

-Elmer- 4 januari 2008, laatste update op 4 januari 2008, 1.330 views

Logitech MX400 Performance Laser Mouse

Pluspunten

• Erg precies
  • 'Mooi' uiterlijk
  • Ligt erg prettig in de hand en klikt erg goed.

Minpunten

• Drivers nodig voor verticaal scrollen

Inleiding:
Deze muis heb ik anderhalfjaar geleden aangeschaft bij mijn nieuwe computer. Ik had nog een computer met een MX510 optische muis en was erg tevreden met die muis dus ging weer opzoek naar een MX510. Deze was echter niet meer te krijgen bij de lokale pc-boeren.
Ik wilde toch graag een erg precieze muis ivm. met Gimp en ook nog een die ergonomisch was en mét een draadje. Zodoende ben ik bij deze muis uitgekomen.

Functies:
Deze muis bevat precies de functies die ik handig vind: klikken (links en rechts), scrollen en volgende en vorige knoppen. De muis schijnt ook nog verticaal (net hoe je het bekijkt, ik vind het horizontaal) te kunnen scrollen maar dat gebruik ik niet. Ik installeer ook nooit muisstuurprogramma's dus werkt die functie ook niet.

Uiterlijk:
Voor zover een muis mooi kan zijn, vind ik het een mooie muis. Ik vind het een strak design en de zilvergrijze streep spreekt me wel aan. Hij ziet er niet lomp uit en tegelijkertijd is deze toch iets anders dan de meste muizen.

Vormgeving/ergonomie:
De muis ligt voor mij erg goed in de hand, de ergonomische vorm van de MX510 is bij deze muis ook aanwezig al is deze muis wel iets ranker en ik heb het gevoel dat ie ook iets platter is. De knoppen zijn erg goed te bereiken en klikken prettig, prettiger dan ik van de meeste muizen gewend ben, vooral de volgende en vorige knoppen zijn wat mij betreft erg op vooruit gegaan (t.o.v. MX510). De vormgeving en de knoppen bevallen me dermate goed dat ik bijna alleen nog maar deze muis gebruik en bijna niet meer mijn MX510. het materiaal waarvan de muis is gemaakt voelt prettig aan, minder plastic dan bijvoorbeeld de MX510 of RX300. Ik heb ook al een hoop nieuwere muizen van Logitech in mijn handen gehad maar nog geen een gehad die beter in de hand ligt dan de MX400.

Precisie:
In een woord: geweldig! Het is de meest precieze muis die ik ook gehad heb en ben er geweldig over te spreken. Het is een lekker licht muis die ook goed over de muismat glijdt zonder last te hebben van rare dingen wat de precisie ook ten goede komt.

Ik heb 38,- euro betaald voor deze muis. Voor een bedrade muis zonder toeters en bellen naar mijn mening best veel geld maar ik vind het een dermate prettige muis dat ik het er graag voor over heb.

Conclusie:
De Logitech MX400 is de beste muis die ik ooit heb gehad en ben er buitengewoon enthousiant over. Als ik nog een extra muis nodig zou hebben weet ik zeker dat ik deze weer zou kopen.

Heb jij ook een Logitech MX400 Performance Laser Mouse?

Heb hem ook, inderdaad een geweldig design vooral voor wat slankere en langere vingers. Het zou mooi zijn als Logitech hier een 2000dpi-versie van zou maken, met wat betere voetjes. Die zijn namelijk niet zo goed als die van bijvoorbeeld de G-serie, gebruik hier zelf aftermarket voetjes.
Gebruik jij de muis op een wat ruwere ondergrond dat de voetjes wat beschadigd zijn of vond je ze gewoon wat stroef? Ik heb hier namelijk helemaal geen last van, er zitten ook bijna geen krasjes op de voetjes.
Neuh, eerst op een gladde plastic muismat en nu op een Steelpad Qck. Maar als je het vergelijkt met een G5 heb je met die laatste meer controle doordat de voetjes van deze muis heel klein zijn en ook een stuk minder goed glijden.
Voetjes zijn groter maar van ander materiaal, heb een MX620 gehad met dezelfde padsurfers als de MX400, de MX400 heeft mn broer, ik heb nu een G5 en op het werk een G9. De G5 en G9 zij van teflon en dat glijd al alsof je op een dure muismat werkt met normale pads. Andere padsurfers is iid een oplossing bij de MX400, want die zijn wel goed maar slijten relatief snel. Vooral met een muismat dan (Heb de Steelpad 5L) is het dan echt een genot!
Yep; ik heb ongeveer een jaar een MX400 en heb dezelfde bevindingen: super muis, maar de pads/glides zijn niet van super-kwaliteit (ondanks gebruik gladde muismat). Vorige maand begon er 1tje te rafelen, maar gelukkig deed Logitech niet moeilijk en stuurde een nieuw setje op.

PS: Bij mij werkt verticaal scrollen prima in WinXP zonder extra driver. Net zoals de buttons aan de zijkant (back/forward) hoor ...

EDIT: WinXP SP2 uptodate, VS2005, SQL2005 en Office 2007. Allemaal legale MSDN ISOs. Mouse driver is de standaard USB HID mouse driver van MS, v2600 (XP Gold dus). Mobo is een Asus P5B Deluxe WiFi. Kan me verder geen 'vage tweaks' - of het niet werken van de verticale scroll - herinneren ...

[Reactie gewijzigd door SKiLLa op 5 januari 2008 19:32]

Zelf heb ik er helemaal geen last van met die voetjes maar misschien komt dat omdat ik niet beter gewend ben...

P.S. De back/forward knop werkt bij mij ook prima zonder drivers maar alleen het verticaal scrollen niet. Heb je een of andere exotisch Windows update geinstalleerd oid? Ik werk hier namelijk op een legale Windows mét updates en daar heeft de verticale scroll echt geen zin zonder drivers.
Heb zelf ook een MSDN abo dus als ik de volgende keer opnieuw ga installeren zal ik gewoon even de nieuwste iso's pakken. Wellicht dat het dan wel werkt.... vreemd, heb wel gewoon alle updates (en zelfs ook VS2005 etc. etc.. maar geen Office 2007 (maar daar lijkt het me toch niet aan te liggen.. ))
Mooie review :)

Wellicht dat installeren van driver voor horizontaal (waarmee ik bedoel links naar rechts) scrollen ietswat ambetant zou kunnen worden onder Linux, en als je die functie toch niet gebruikt maakt het idd niet veel uit...(zou zelf ook niet doen, meestal niet nodig met resolutie van 1600x1200 ;)). Welke distro('s) gebruik je trouwens?

[Reactie gewijzigd door 3phemeral op 5 januari 2008 10:50]

Wat betreft die horizontale scroll, daar waag ik me in Linux helemaal niet aan. Ik zie in Windows er al het nut niet van in en dan ook nog eens allelei aanpassingen gaan doen in Linux. Nee bedankt, veel te moeite voor zo'n onzinnige functie.

Ik gebruik momenteel Fedora 8, hij liefste zou ik Debian gebruiken maar die krijg ik niet goed aan de praat op mijn P5K en de testing disto loopt nogal eens vast :(
Op mijn laptop kan ik gelukkig wel prima Debian Etch draaien :)