Specificaties Rad. HD3870 (775MHz), 512MB GDDR4 - Bekijk alle specificaties

Sapphire HD 3870 512MB GDDR4 PCI-E Review

Souljaboy 6 januari 2008, laatste update op 6 januari 2008, 9.619 views

Sapphire HD 3870 512MB GDDR4 PCI-E

Pluspunten

• goede prijs
  • goede prestaties
  • goede ondersteuning drivers
  • CrossfireX support
  • goede koeling

Minpunten

• pakt veel plaats op je moederbord

Drivers en compatibiliteit Score: 5
  • WD 320GB SATAII
  • Antec Earthwatt 500Watt
  • Nine Hundred Advanced Gaming Case
Verpakking

Eindelijk was de bestelling klaar en kreeg ik de doos in handen. Op het eerste zicht is het een verzorgde doos met een mooie prent. Toen ik de doos opende was ik verbaast van de grootte van de videokaart. Het is dus ook zo dat het 2 Slots gebruikt op je moederbord, wat ik niet echt een probleem vond.
in de doos zat een grafische kaart, een handleiding, driversCD, enkele kabels, en converters naar VGA en HDMI-uitgangen.

De installatie
De grafische kaart in de computer steken verloop vlot. Wel is het zo dat je veel plaats aan je grafische kaart geeft, waardoor ik enkele kabels moeilijk kwijtkon. Ondanks dit alles stak hij erin en bij het installeren van de nieuwe Catalyst 7.12 drivers heb ik geen problemen ondervonden.

Prestaties
Allereerst de prestaties van windows vista.
In Vista heb ik een Index-score gekregen van 5,9 (GPU-score)
daarna liet ik 3Dmark06 draaien en dit viel ook goed mee:
  • 3Dmark06 Totaal: 10867 3DMarks
  • SM 2.0 Score 4320 Marks
  • SM 3.0 Score 4765 Marks
  • CPU Score 3494 Marks
Dan heb je nog het testen van de games. Jammergenoeg had ik niet veel games opgeslagen voor mijn nieuw systeem, dus moest ik het doen met need for speed pro street/most wanted en half life 2.
Elke game is getest op highest settings! (1280x1024)
  • Nfs Most Wanted: +- 60FPS
  • Nfs Pro Street: +- 50 FPS
  • Half Life 2: +- 75 FPS
Dit zijn zeker niet de zwaarste games, maar toch ben ik onder de indruk vanwege alles op highest settings staat. Pro Street had dacht ik Quadcore ondersteuning en dit zal daardoor ook mee te maken hebben.

Temperaturen
De koelers werken goed. Ik weet alleen dat hij nog niet boven de 60 graden is geweest, en in idle meestal 40 graden loopt. De overclocking heb ik dan ook nog niet getest, maar uit andere reviews blijkt dat dit zeer dergelijk gaat. Ook door mijn Case die 4 Fans bevat zat de temperatuur wel een beetje dalen, maar al bij al is het niet slecht. Het geluid is trouwens ook heel goed, ik hoor er persoonlijk niets van.

Ik heb dit kaartje voor 200¤ gekocht. Dit is in verhouding met Nvidia-kaarten zeer goed. Een Geforce 8800GT kost minstens 50¤ meer, en oké hij is beter, maar de ATI-kaart heeft ook zijn voordelen. CrossfireX is een supervoordeel in verhouding met SLI. DirectX10.1 ondersteuning, en al die andere kleine voordelen. Ik vind het dus een goede prijs voor wat je krijgt.

UPDATE
vandaag heb ik even crysis uitgetest, een iets wat zwaardere game.
1280x1024/AAx4/High: +-15FPS
1280x1024/AAx4/Medium: +-25FPS

voor de rest een prachtig spel, met te coole eigenschappe. Enkel een
aanrader voor mensen die over een high-end PC beschikken.

Na 40 minuten Crysis spelen, was de GPU temperatuur gestegen naar ongeveer 65°. Wat opvalt is dat je 10 minuten na het spel alweer temperaturen ziet van 40°. In Idle gaat hij dus redelijk snel koel.

heb ook even foto's toegevoegd van de graphics in elke game.

UPDATE 2
Ik heb even een kleine overclock gedaan, niet echt iets groots.
  • GPU-klok naar 840Mhz (standaard 777Mhz)
  • Memory naar 1201Mhz (standaard 1126Mhz)
Resultaten in 3DMark06 zijn:
  • 3Dmark06 Totaal: 11253 3DMarks
  • SM 2.0 Score 4489 Marks
  • SM 3.0 Score 4974 Marks
  • CPU Score 3494 Marks
een kleine 400 punten verschil dus. Overclock gaf geen problemen met temperatuur, en blijft mooi op 40° of minder. Na runnen van 3Dmark06 waren de temps wel gestegen naar 75°.

UPDATE 3
ik kon het niet laten om iets verder te overclocken dus deed ik het maar.
  • GPU-klok naar 855Mhz (standaard 777Mhz)
  • Memory naar 1316Mhz (standaard 1126Mhz)
Wat mij opviel is dat ik niet meer als 855Mhz kon clocken. bij 860Mhz kreeg
ik geen beeld meer, en mocht ik mijn systeem herstarten.

Benchmarks: Ook deze vielen niet echt op, omdat ik maar 15Mhz Gpu-klok
meer heb geclockt. De memory die al 200Mhz overclockt is hielp ook niet veel.

Ik scoorde 11352 3Dmarks, 100 punten meer als mijn vorige overclock.

Crysis:hier ging het met dezelfde instellingen toch iets vlotter. Ik haalde
max. 35FPS en stabiel ongeveer 30. Bij inzoomen enzo ging hij toch weer even
naar de 20FPS.

Heb jij ook een Sapphire HD 3870 512MB GDDR4 PCI-E?

Dat is natuurlijk niet geheel waar he;)
niet gezien dat het een quote was. Anyway. idd, 209 euro bij dollarshop ik mijn 8800GT gehaald.
Eehm, de 8800GT kost atm minder dan 200 euro als je goed zoekt:
mja, bij ons kosten ze toch nog wel veel hoor:)
idd voor 10 euro meer heb je een 8800 GT die toch weer beter presteert, maar je kan vast deze kaart voor minder dan 200 euro krijgen.
als je alleen de goedkoopste prijzen af ga in de pw, maar als je echt een 8800gt wilt hebben is hij gewoon duurder als een 3870. Volgens mij legt de sli opstelling het af tegen de crossfire. Wil je het beste/snelste: nvidia, wil je bang for buck: ati.
Het kan zijn dat ik verkeerd was, maar het voordeel van crossfireX is mijn reden om geen 8800GT te kopen. Als ik niet alle games meer aankan, koop ik gewoon nog een kaartje en koppel ik ze aaneen. 2x HD3870 blaast nvidia weg op de benchmarks en games. Dan heb je ookwel SLI maarja...
Best een leuke review.
Je zegt dat je de games op highest hebt getest, op welke resolutie? misschien is dat ook fijn om te weten.
Met welk programma test je de temperaturen?
Maar leuk kaartje hoor..
Nou op high-res laat de HD3870 de 8800GT toch echt wel in t stof bijten!
Jep me pa heeft de HD3870 en ik de 8800 GT. Maar die GT is niet goed in hoge reso's met AA en AF dan is de HD3870 wel sneller.

Echter zijn er ook games die alleen goede support hebben voor nVidia kaarten en daar merk je wel dat de GT stukken sneller is.

[Reactie gewijzigd door Astennu op 4 januari 2008 17:55]

Maar op tomshardware zie je dat op hoge resolutie (1920 x 1200 en 4x aa en 8x af) bij battlefield 2142, de 8800 GT zo'n 55 fps heeft en de Radeon HD 3870 er zo'n 35 heeft.

Of heeft hij het hierboven over direct x 10 games.

(sorry voor de link)

[Reactie gewijzigd door Fleximex op 6 januari 2008 11:25]

waar linkt deze naar? ik zie alleen het TomsHardware logo :S
Ik zie ook alleen maar een logo... :?

[Reactie gewijzigd door Emile op 5 januari 2008 20:36]

Nette review! Leuke score'sin 3dmark. Ik haal net zo veel met een gelijkwaardig systeem. Let wel op als je crossfire gaat draaien dat je echt een goed mobo (met x2 pci-e x16 2.0) hebt anders is de prestatie winst niet de moeite waard voor een 2e kaart. Om deze reden heb ik mijn 2e kaart weg gedaan.
valt wel mee ik denk dat je met een 1x16x en 1x8x ongeveer 5-15% langzamer bent. Deze kaarten hebben namelijk twee bruggen waar data over kan dat scheelt weer heel wat.
Die draaien dan toch ma bijden op 8x Niet ?
Merci voor de comments, tis mijn eerste review.

Ik heb een mobo dat 2 pci-e x16 heeft, wel nog geen 2.0 jammergenoeg, maar crossfire zal dus nog wel wat voordeel hebben.

de resolutie's waar ik op heb getest was 1280x1024, vanwege ik nogsteeds mijn 19inch TFT-scherm heb. (stap binnenkort over op widescreen)

temperaturen heb ik getest met ATI catalyst zelf. maar velen zeggen ook dat hij redelijk warm wordt. mss da mijn 200mm fan enzo tog een voordeel heeft ofzo, allesinds vind ik de temps dik in orde.