Corsair SP120 Twin Pack, 120mm Review

336701 9 juni 2012, laatste update op 9 juni 2012, 1.998 views

Corsair SP120 Twin Pack, 120mm

Pluspunten

• montage
  • kleur ringen
  • koeling

Minpunten

• geluid volle toeren

Geluid (min) Score: 4
Geluid (max) Score: 2
Luchtverplaatsing (min) Score: 5
Luchtverplaatsing (max) Score: 5
Heb deze Corsair SP120 fans aangeschaft omdat ik fans zonder led wilde.

Ook was mijn keuze voor deze omdat ik 3 verschillende kleuren kon maken doormiddel van het vervangen van de ringen, rood,wit of blauw.

Mijn Corsair H70 draaide bij me in mijn systeem met 2 Cooler Master sickleflow fans, blue leds.

Temperaturen waren goed te noemen met mijn opstelling, i5-3570K cpu.

Idle had ik een temp van max 24-25 graden op stocksettings, 3,4Ghz.

Max. load met prime95 had ik temps van 57-58 graden op stock settings, 3,4Ghz.

Doordat ik de fans vervangen had door de Corsair SP120 fans gingen mijn temps omlaag.

Idle. 20-21 graden en max. load met prime95 51-52 graden, dit op stock settings, 3,4Ghz.

Op een OC van 4,4Ghz met 1,25V waren de verschillen groter op max. load.

Met de CM sickleflows kreeg ik een max. temp van 73-74 graden, Idle waren die 27-28 graden.

Door de SP120 fans te plaatsen werden de max. temps 63-64 graden en Idle 24-25 graden.

Dit getest met wederom prime95.

De verschillen op max. load waren groot te noemen, kleine 10 graden.

Toeren die de CM sickleflows en de Corsair SP fans draaiden waren 2100rpm.

Voor mij een goede keuze gemaakt kwa temps. , dit omdat de i5-3570K behoorlijk warm kan worden als je hem overclockt maar dat is algemeen bekend voor een Ivy cpu.

Heb jij ook een Corsair SP120 Twin Pack, 120mm?

Heb ongeveer dezelfde ervaring met deze fans. Vraag me alleen af welke je hebt, de High performance of de Quiet editie? Ik heb zelf de High Performance en vind persoonlijk de fans op lage toeren in hangende opstelling (dus fanbladen naar beneden) resoneren. Net alsof ze soms een beetje uit balans zijn. Weet niet of jij dit ervaart in staande opstelling?
Ik heb de SP120, 2350 max rpm, high performence.
Heb op lage toeren geen last daarvan doordat ze bij mij op de H70 gemonteerd zitten.
Momenteel bezig ze te testen met een H80 maar daar kom ik al 1 probleem tegen.
Ze zijn met de controler van de H80 niet te regelen kwa toerental maar daar kom ik later op terug in de review als ik ze geheel getest heb daarmee.
Hallo,
Ik had een vraagje over je sleeving:
Wat heb je gebruikt om die mooie wit gesleevde kabels te krijgen?
En waar zou ik dat kunnen kopen?
Dus jullie kunnen je niet vinden in de conclusies van Xbit?

De tests laten cijfers zien op basis van Dba. Alle fans zijn dus door hun op die Dba gezet, waarschijnlijk met een fancontroller. Maw; je ziet geen Dba cijfers als dit beestje op volle toeren draait ;)

O wacht ff, dit is het high performance model, de gereviewde zijn vaak de Silent Editions, die max op een veel lager toerental draaien. Ook bij Xbitlabs is het de SE editie.

Zoals je ziet zit er een groot gat in max Dba tussen beide fans en dat zijn dan nog de fabrieksopgaven :X

De SP word vooral icm met fancontrollers gebruikt en de SP schijnt notabene nogal kieskeurig te zijn wat dat aangaat.

[Reactie gewijzigd door Madrox op 20 juni 2013 20:17]