Philips DVP5980 Review

mta 4 januari 2008, laatste update op 3 augustus 2010, 1.814 views

Philips DVP5980

Pluspunten

• High Definition HDMI 1080p
  • USB

Minpunten

• Klote menu
  • Slechte remote
  • Leest geen ondertitelingsbestanden

Geluidskwaliteit Score: 4
Ter vervanging van een Kiss DP1000 gekozen voor een Philips speler. Nou, dat is een koude kermis. Machine ziet er strak uit, dat wel.

Afstandsbediening is te klein om prettig in de hand te houden. De voor- en achterkant zijn gelijkvormig zodat je niet makkelijk weet wat voor en achter is. De gummi-toetsen geven niet altijd de indruk dat ze het doen, en omdat het navigeren van menu's traag gaat, levert dat nogal eens (lees vaak) irritatie op.

Divx speelt de machine inderdaad, de USB aansluiting is daarbij handig, scheelt me CD/DVD's branden. Het menu is echter ronduit klote. Een vette font (vet als dik, niet als tof), toont afgebroken bestandsnamen la 8.3 format uit het jaar nul.
Ondertitelbestanden worden niet ingelezen. De optie om te spelen vanaf een bepaalde tijd (iets als goto 12:23) ontbreekt. De enige optie is dan ook fast-forward naar het stuk wat je zien wilt. Een .mkv bestand kan de machine niet lezen.

Wel slim is dat de speler van een vijftal DVD's onthoud waar je gebleven was met kijken, en vanaf daar verder speelt. Dat is handig voor de kinderen die vaak een stuk film zien, het enige pluspuntje.

Heb jij ook een Philips DVP5980?

Ik heb er sinds een paar dagen ook een. Ondertitelbestanden doen het hier gewoon (.srt). Naar een tijd springen kan via het Display menu dacht ik. De filenames zijn idd brak, maar daarvoor gebruik ik een aangepaste firmware dat o.a. dat probleem verhelpt.
H Jelle, Die firmware zal ik er ook eens op gooien. Dank je voor de tip.

Gister een film bekeken:

Video: XVID 672x368 23.98fps 1451Kbps [Video 0]
Audio: MPEG Audio Layer 3 48000Hz stereo 172Kbps [Audio 1]

Deze draait op de PC (vanaf USB stick) probleemloos, de 5980 laat diverse fragmenten hortend en stotend zien. Hij trekt dat toch niet. Ook dat draagt niet bij aan het kijkplezier met deze speler. Het zal er wel aan liggen dat het een xvid en geen divx bestand is zullen we maar denken.
Let wel op dat je de CD-R met firmware precies brandt volgens de instructies in de PDF, en de procedure uit de handleiding volgt.

Dat horten en stoten komt misschien doordat de USB aansluiting 1.1 is en het niet trekt? Tenminste, ik lees overal 1.1. Zelf heb ik nog bijna geen ervaring met afspelen nog, heb een DVD'tje getest en gisteren een XviD aflevering van Mr. MONK met .srt subs vanaf USB stick gezien, doen het allebei prima.

[Reactie gewijzigd door jelbo op 11 januari 2008 12:28]

Heb deze speler ook, en het probleem is niet dat hij de Xvid niet aan kan, maar hoogst waarschijnlijk is de xvid "packed". Wanneer je deze unpacked is er meestal geen probleem met schokkende video meer (hier toch niet).

Al in al goede speler, uitstekende kwaliteit voor toch een redelijk scherpe prijs. Makkelijk regio-vrij te maken en leest DivX/XviD + .srt
Ik heb deze speler vandaag gekocht. Maar heb nog niet echt geschikte firmware gevonden.
Iemand ervaringen met de DVP5980_12_tech25.rar firmware? Het is de DivXpert Firmware.

En hoe maak je deze speler regio-vrij.
De boys van Philips moeten zich doodschamen. De machine moest als reservespeler even invallen. Spontaan stopt een .avi na twee uur, en er is geen optie om een tijdstip van afspelen te kiezen. Alleen een 32x fast-forward naar het laatste kwartier... Echt, ik bedoel, wat waren zij denkende. Never ever meer een Philips machine voor mij.
De eerste CD-speler, de CD 100, ik meen december 1985, daar heb ik warme herinneringen aan. Goed, dat was mijn rave 'n rant, hoofdstuk afgesloten.