Sharkoon QuickPort Duo USB3.0 Zwart Review

Chanty87 8 juni 2012, laatste update op 8 juni 2012, 1.906 views

Sharkoon QuickPort Duo USB3.0 Zwart

Pluspunten

• Snel
  • Simpele installatie

Minpunten

• Bedroevende bouwkwaliteit
  • Slechte prijs/kwaliteit verhouding

Kwaliteit voeding Score: 4
Opzich is de Sharkoon QuickPort Duo USB3.0 best een redelijke behuizing. Ik heb 'm aangeschaft omdat ik een behuizing zocht waar ik mijn 2 oude 3.5" HDD's in kon zetten en welke USB 3.0 ondersteunde. Ik had namelijk hiervoor een andere QuickPort met eSATA en USB2.0, en aangezien de eSATA totaal niet werkte (vandaar dat ik deze ook weer had teruggebracht) moest ik het met USB2.0 doen en dat ging te traag naar mijn wensen. Dus de QuickPort Duo 3.0 aangeschaft. Installatie ging prima: kabels erin, HDD's erin, knopje aan en gaan. Lekker snel, prima om al mijn data over te zetten wat ik direct nadat ik de behuizing binnen kreeg had gedaan. Heel af en toe (2 keer tijdens het overzetten van 1,5TB) ineens een onderbreking in de verbinding, maar 'gewoon nieuwigheid' dacht ik. Daarna gewoon aan laten staan, op de grond naast mijn bureau, onaangeroerd.

Totdat ik, welgeteld acht dagen later, een stekker kwijt moest en ik de QuickPort wel even kon missen. Ik wilde 'm via de power-knop uitschakelen maar deze reageerde ineens niet meer. Toen maar de stekker uit het stekkerblok gehaald, en nadat het stopcontact weer vrij was er weer in gedaan. Toen reageerde de QuickPort nog steeds niet op de power-knop en ging dus ook niet meer aan. Stekkertje aan de achterkant gechecked om te kijken of deze er wel goed in zat, maar zat er gewoon goed in. De knop reageerde gewoon niet, geen lampjes, niks. Bij nadere inspectie (tijdens het eruit en erin halen van het stekkertje) merkte ik wel dat er voor een milliseconde de lampjes aan gingen. De aansluiting, of in ieder geval de power-knop, blijkt dus binnen 8 dagen al defect te zijn geraakt ondanks dat de behuizing al die tijd onaangeroerd op de grond heeft gestaan. Tenzij het lichtelijk verschuiven al zo'n impact kan veroorzaken maar dat lijkt me niet; de stekker heeft er altijd goed in gezeten.

Erg bedroevende kwaliteit dus; gezien mijn eerdere ervaring met Sharkoon is dit dan ook mijn laatste aankoop van dit merk geweest en heb inmiddels een RMA aangevraagd. Zeer jammer.

Heb jij ook een Sharkoon QuickPort Duo USB3.0 Zwart?

Een aansluiting gaat niet plots na 8 dagen kapot als je hem niet aanraakt. Dan was hij dus al kapot toen je hem kreeg, en review je nu dus eigenlijk een kapot product.... Als je een nieuwe had gekregen was ik benieuwd naar een update, maar je geeft zelf aan hem niet meer te willen... jammer.
Wellicht, maar dat neemt niet weg dat de kwaliteit bedroevend is. De reden dat ik hem niet meer wil is omdat dit de tweede Sharkoon behuizing is welke niet naar behoren werkt, een derde keer hoeft van mij niet.
Ik heb 1 jaar met 3 soorten Sharkoons intens gewerkt. Doen het nog steeds perfect. De bouwkwaliteit krijgt van mij een dikke 8

Het kan zo zijn dat je met een verkeerde batch te maken hebt... Duidelijk aangeven wat de problemen zijn en dat ze het spare part grondig testen alvorens het naar je opgestuurd wordt.

Suc6

[Reactie gewijzigd door guidonno op 8 juni 2012 23:16]

Dat kan, ik heb helaas niet dezelfde ervaringen met Sharkoon. In ieder geval niet met hun behuizingen :)

[Reactie gewijzigd door Chanty87 op 8 juni 2012 23:12]

Het dock lijkt door de firmware van het dock zelf na 5 minuten inactiviteit de disks in sleep te zetten. Ik vind dit hinderlijk, en volgens mij is het ook niet goed voor de disk om steeds de up/down spinnen.
Nog groter probleem is, en dat lees ik ook in de reveiw, dat het af en toe gebeurt dat bij het weer uit sleep halen ineens de USB verbinding met het apparaat kwijt is / gereset wordt. Hierdoor verdwijnt de disk plotseling en worden alle processen op die disk afgebroken. Dit is voor mij iets wat ik beslist niet kan gebruiken. Bijvoorbeeld als ik bezig ben met bv video editing en ik ben ineens de helft van mijn file kwijt. En ik loop de kans dat het file system op de disk corrupt raakt.

Voor mij dus geen aanrader dit SATA dock, de USB problemen zijn een afknapper. Het vervelende is dat ze maar af en toe plaatsvinden en je echt grondig moet testen om achter dit probleem te komen of sterker het probleem te kunnen debuggen.
Nu kan in theorie dit probleem ook aan de USB setup van mijn PC liggen, maar feit is wel dat ik met andere externe (USB 3.0) disks nooit problemen heb.