HTC One V Zwart Review

Hipocrates 9 juni 2012, laatste update op 10 juni 2012, 13.299 views

HTC One V Zwart

Pluspunten

• Mooi en degelijk afgewerkt
  • Android 4 out of the box
  • Helder beeldscherm
  • SD kaart slot aanwezig om geheugen uit te breiden
  • Accu

Minpunten

• Zonder SD kaart erg weinig opslagruimte
  • Single core processor.

Na 2 jaar liet mijn HTC Desire me in de steek. Op zoek naar een vervanger dus. Ik had geen zin om mijn contract met toestel te verlengen, dus besloot ik een los toestel aan te schaffen. 500 euro neertellen voor een telefoon vond ik geen optie. Daarom besloot ik naar de wat goedkopere modellen te kijken. De HTC One V trok al snel mijn aandacht. Maar vanwege de single core processor besloot ik hem niet te kopen. Het werd een Sony Xperia Sola. Die begaf het echter al na 2 dagen. De capaciteit van de batterij was bovendien veel te klein. Daarom besloot ik het toestel om te ruilen voor de HTC One V.

Inhoud van de doos
- De telefoon
- Stereo headset
- USB kabel
- Lader

HTC levert geen handleiding mee. In plaats daarvan verwijzen ze naar de website. Hier kun je overigens prima vinden wat je zoekt. Maar niet handig als je geen internet in de buurt hebt. Houd daar dus even rekening mee.

Er zijn tal van reviews te vinden over deze telefoon. Bijvoorbeeld op Phonearena en GSMarena. Die gaan echter niet over het gebruik in de praktijk, en daar zal ik dan ook ander op ingaan.

Ontwerp
Het ontwerp is altijd een kwestie van smaak. Ik was in eerste instantie niet gecharmeerd van de kin onderaan het toestel. Maar in de praktijk valt die helemaal niet op. Het ziet er zelfs wel chique uit. Je hebt er bovendien geen last van als je het toestel in je broekzak stopt.

Het toestel heeft een aluminium body. Hierdoor voelt de telefoon heel degelijk aan en heb je niet de indruk dat je met een budget telefoon te maken hebt. Het toestel heeft slechts twee fysieke knoppen. Een aan-uit knop en een knop om het volume te regelen. Onder het scherm zitten 3 toetsen: een terug toets, home toets en een toets om de multitaskmode te openen. Een menu toets is dus niet aanwezig. Dat hoeft in principe ook niet, omdat applicaties die volgens de richtlijnen van Google zijn gemaakt een in app menu hebben. Is die optie er niet, dan kun je door het ingedrukt houden van de multitask knop het menu oproepen.

Aan de bovenkant van het toestel zit een hoofdtelefoonaansluiting en aan de linkerzijde vinden we de micro USB poort. De microfoon zit in de kin van het toestel.

De camera met led flitser zit aan de achterkant. De camera zit vrij dicht tegen de zijkant aan. Daar moet je even rekening mee houden als je een foto maakt (opletten dat je vingers niet voor de lens zitten).

De notificatieled zit bovenop het toestel en loopt door, zodat je deze ook kunt zien als het toestel met het beeldscherm naar beneden ligt.

Onder de afdekking van de kin zit een slot voor de SIM kaart (geen Micro SIM) en het slot voor de Micro SD kaart.

Beelscherm
De One V heeft een scherm van 3,7 inch met een resolutie van 480x800. De pixeldichtheid is dus hoog genoeg om tekst scherp weer te geven. Het scherm ziet er heel fraai uit voor een telefoon in deze prijsklasse. Het is scherp en heel helder. Het Touch screen reageert goed. Het glas is helaas niet krasvast.

Software
De One V draait op Android 4.0.3 met HTC Sense 4.0. Die laatste is voor de One V iets aangepast om het soepel te laten draaien. Bepaalde overgangen die je op de One X en One S wel ziet, heeft de One V niet. Storend is dat echter niet. Je komt er zelfs iets dichter mee in de buurt van de standaard Android versie.

HTC levert allerlei widgets mee die fraai zijn vormgegeven. Meer widgets zijn te verkrijgen via de HTC Hub. Helaas is er nogal wat extra software geïnstalleerd die je niet zomaar kunt verwijderen.

De dock heeft 4 iconen die je zelf kunt aanpassen.

Prestaties
Eerlijk gezegd was ik een beetje bang voor de prestaties van de One V. Het toestel heeft immers maar een single core processor. De Xperia Sola heeft een dual core processor. Hoewel de One V het dus met een wat mindere processor moet doen, vallen de prestaties in de praktijk best mee. In eerste instantie vond ik de telefoon best wel traag. Maar na het installeren van een software update van HTC werden de prestaties stukken beter. Bij het dagelijks gebruik merk je dat alles gewoon soepel gaat. Het verschil met de dual core van de Sola is vrijwel niet te merken. Alleen wanneer je veel applicaties hebt draaien, of een wat zwaardere applicatie start, merk je dat de One V even moet werken.

De accu van de One V presteert bovengemiddeld.
Inmiddels draait het toestel 25 uur zonder op te laden. Ik heb nog 62% acculading over. Wat heb ik met het toestel gedaan:
- Paar gesprekken
- Whatsapp
- Facebook
- Paar foto's gemaakt
- Wordfeud
- Diverse apps gebruikt (tweakers, nu.nl, teletekst, androidworldreader)
- Bluetooth staat aan
- WiFi staat aan

Ik ben hier zeer tevreden over.

Camera
Ik heb nog te weinig foto’s gemaakt om hier iets zinnigs over te kunnen zeggen. De camera is snel en lijkt op het eerste gezicht vrij goede foto's te maken. Wel is er wat ruis aanwezig in situaties met weinig licht. Maar ik zie een telefoon dan ook niet als een fototoestel. Het is leuk dat je een foto kunt maken, maar niet meer dan dat. Dus voor mij is de camera niet het belangrijkste.

Gesprekskwaliteit
Ik las in een aantal reviews dat de kwaliteit van het geluid bij telefoongesprekken te wensen over laat. Ik vind de kwaliteit van het geluid prima voor een telefoon in deze klasse. Zeker niet minder dan mijn Desire. Het is zelfs iets beter. De Xperia Sola had nog een betere gesprekskwaliteit en vooral de tweede microfoon op dat toestel voor het onderdrukken van geluid was een mooie feature. De One V heeft geen tweede microfoon, dus bij veel lawaai of wind kan de persoon aan de andere kant van de lijn daar wat hinder van ondervinden.

Geheugen
Het toestel heeft 4GB geheugen. 1GB daarvan is beschikbaar voor het installeren van apps en hun data. Voor het opslaan van foto's en dergelijk heb je al helemaal geen ruimte. Slechts een schamele 94MB. Een SD kaartje erbij kopen is daarom een must. Gelukkig zijn die kaartjes niet door, maar een beetje meer opslag had geen kwaad gekund. Daarom geef ik de featureset een voldoende.

De One V is een prima telefoon met een aanvaardbare prijs. Je krijgt er een mooi afgewerkt toestel voor. Hij ligt lekker in de hand en dankzij de aluminium behuizing heb je niet de indruk dat je met een budget toestel te maken hebt. Het standaard geheugen is echter belachelijk laag. Je moet er dus wel een SD kaart bij kopen.

Heb jij ook een HTC One V Zwart?

Je zou toch denken dat de grootste klacht van Desire-gebruikers -domweg te weinig vrij geheugen- na 2 jaar wel begrepen zou zijn door HTC, maar nee...

Ik heb deze telefoon ook al in de hand gehad als mogelijke opvolger van mijn Desire, maar ik neig toch meer en meer naar de One S. Je negatieve beoordelingspunten sluiten wat dat betreft aan bij mijn verwachtingen. Bedankt voor deze review.
dat komt omdat de V in de markt wordt gezet als een budget toestel met de daarbij horende beperkingen.
de S en de X hebben er dan ook geen last van, omdat deze hoger in de markt zijn gezet.
maar ik ben het wel met je eens dat ze met de Desire (hét topmodel van 2 jaar terug) daarmee wel een fout hebben gemaakt.

[Reactie gewijzigd door Shanquish op 8 juni 2012 14:08]

De ruimte voor apps is voor mij meer dan genoeg. 1GB. Dat was juist de grote beperking van de Desire.
ah.. er worden hier dan 2 dingen door elkaar heen gehaald...
jij bedoelt opslaggeheugen.. maar dan snap ik niet goed dat je dat als negatief punt neerzet, je kunt het simpelweg uitbreiden met een SD kaartje, die koop je tegenwoordig voor een paar euro, 16GB voor nog geen 10 euro...
Ik zal het even aanpassen.
Er wordt geadverteerd met 4GB opslag en dat is dus uiteindelijk maar 1GB wat je zelf kan gebruiken. Dat is nogal best een domper als je 4GB verwacht want dat staat geadverteerd.

SD stop je er altijd in want ze kosten toch geen drol en voor een telefoon met Beats is veel muziek gewoon een vereiste :+
De One S had ook mijn voorkeur. Maar ik vond hem toch te duur. Het scheelt 200 euro. Bovendien is de One S me dan net weer een maatje te groot.
vrij duidelijke review
wat je misschien nog kan doen is foto's toevoegen
dat het beeldscherm niet krasvast is eigenlijk bij ieder telefoon behalve de nokia lumia's
Ik heb zelf ook een one V. En ben er ook heel tevreden van draait echt ng snel voor single core, top scherm, krachtige led flash, ook gps ontvangst is zeer snel,... Netwerk ontvangst is wel niet optimaal valt soms weg(maar valt ng mee). Gwn hele toffe gsm. Wel oppassen dat je hem niet laat vallen want k heb het al vn 2 mensen gehoord die hem hebbe late vallen dat hun scherm helemaal gebarsten was. Maar ook zij vonden het een top gsm!
Zijn er enkele klinkers van je toetsenbord defect?

Een smartphone moet je sowieso niet laten vallen. Die grote schermen met glas kunnen daar nu eenmaal niet tegen.
Ik heb de HTC Legend, het aluminium model van een aantal jaar terug. Die heb ik serieus wel eens uit woede (slecht, weet ik) tegen de muur gesmeten, verscheidene keren keihard op stenen vloeren laten kletteren, soms van 2+ meter hoogte zelfs. Het glas mankeert niets. Ik heb overwogen om de One V te halen omdat de stevigheid van een aluminium unibody met goed glas ongeëvenaard is, maar na deze reviews zie ik daar maar vanaf.

Maar zeg dus niet dat je een smartphone niet moet laten vallen, een goed product is daar op berekend imho. Misschien ga ik wel naar de nieuwe Sony kijken, die schijnt ontworpen te zijn voor extreme omstandigheden enzo.
Mooie review! Je zegt alles wat belangrijk is aan dit toestel (software, camera, prestaties...). Zo zie je maar, een review moet niet altijd heel lang te zijn om goed te zijn. Alleen even een kleine tip: Dat stukje in het begin waarom je hem aankocht zou ik een naam geven (bv. Inleiding of Waarom de One V). Ik mis ook nog foto's en screenshots.

[Reactie gewijzigd door electrom op 8 juni 2012 17:04]

Zonder een Hexacore doet je telefoon gewoon niet meer mee, zo blijkt.
Hoe is is navigeren op deze telefoon ?
Deze telefoon heeft geen compas en gyro sensor. Daarom is hij zo goedkoop.

Ik ben uiteindelijk voor de LG Optimus 2x gegaan.

[Reactie gewijzigd door robkorv op 9 juni 2012 11:13]

Dat heb ik nog niet getest. Is voor mij ook niet belangrijk, omdat ik ingebouwde navigatie in mijn auto heb.
Geen flauw idee of jij het al wist, maar als je de menuknop wil kan je wat langer op de multitaskknop drukken!
Ik heb de tekst m.b.t. de accu aangepast. Hij draait nu dik 25 uur zonder op te laden. WiFi aan en Bluetooth aan. Nog 62% over. Ik ben hier echt heel tevreden over.
Kan je ook kaarten bekijken zonder internet te gebruiken, zoals bij nokia dat hij de kaarten op de telefoon opslaat?
Daar zijn verschillende applicaties voor. De meeste halen de data wel via internet op.

Maar met bijvoorbeeld Sygic slaat die de kaarten offline op. Zo'n licentie kost je daarentegen wel 20 dollar (voor Nederland).