Specificaties 2,2" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Sony Ericsson K850i Blauw Review

Flying Bobman 5 januari 2008, 7.956 views

Sony Ericsson K850i Blauw

Pluspunten

• Mooi design
  • 5mp Camera, met veel functies
  • Flits (én zaklamp!)
  • Media-center
  • Handige agenda/wekker
  • Bewegings-sensor

Minpunten

• Wordt snel vies met vingerafdrukken en stof onder de lens
  • Reactietijd in de menu's tijdens het afspelen van media
  • Sommige onderdelen voelen wat fragiel aan
  • De prijs is wat aan de hoge kant voor mensen die dit toestel prepaid willen kopen. Met abonnement kun je de K850i gelukkig wel 'gratis' krijgen.

De Sony Ericsson K850i heb ik nu twee weken in gebruik, tijd om een review te schrijven.

Design, afwerking en bouwkwaliteit

Op het eerste gezicht ziet de K850i er prachtig uit; de telefoon glimt je tegemoet in een moderne verpakking. Maar 3 seconden nadat je het apparaat uit de verpakking hebt gehaald, ben je meteen achter het grootste minpunt gekomen: de telefoon zit onder de vingerafdrukken, en glimt niet meer zo mooi, wat erg jammer is. Gevolg is dat je elke keer als je de telefoon uit je broekzak haalt aan het poetsen bent. De afwerking ziet er zeer goed uit, er is nergens een foutje te bekennen. Knopjes zien er stevig en betrouwbaar uit. Ook al ziet de K850i er goed uit, de bouwkwaliteit voelt anders aan. Tijdens het gebruik kraakt en beweegt een deel van de plastic buitenkant. Het klepje voor de batterij/geheugenkaart/SIM-kaart (wat letterlijk aan de onderkant zit, even wennen) voelt ook heel erg fragiel aan. Als het klepje vastgeklikt zit heb je daar echter geen last van, alleen tijdens het openen en sluiten ben ik altijd bang dat het plastic breekt. Aan de achterkant van de telefoon zitten ook de lens, flitser, lichtsensor en het speakertje. Onder de lens komt al snel stof te zitten, waarschijnlijk stof wat door de opening van het speakertje komt. Je hebt geen mogelijkheid het stof onder de lens weg te halen, tenzij je een speciale schroevendraaier aanschaft. Deze zijn overigens wel makkelijk online te bestellen, voor nog geen ¤7. Toch is het niet de bedoeling dat de telefoon opengemaakt moet worden omdat er stof onder de lens komt, dit is weer een minpuntje bij de bouwkwaliteit.

Mogelijkheden/featureset

Het aantal mogelijkheden met de K850i is zeer goed, je zou het een smartphone kunnen noemen. Geavanceerde camera, uitgebreide media functies, agenda, UMTS, beeldbellen, noem maar op.

Camera

Het beste deel van de K850i is natuurlijk de camera, deze telefoon is één van de weinige telefoons met een 5 mega pixel camera. Het aantal mogelijkheden tijdens fotograferen is ook zeer goed, het voelt bijna alsof je een normale compactcamera in je handen hebt. Dingen als iso-waardes, sluitertijd, macro, witbalans kunnen allemaal ingesteld worden. Ook kun je een aantal dingen voor de xenon-flits instellen, zoals anti rode ogen. Als je de telefoon in foto-modus hebt staan lichten er een aantal toetsen op, met een paar handige functies. Het is duidelijk dat fotograferen bij deze Sony Ericsson centraal staat. Aan de zijkant van de telefoon zitten o.a. een schuifknopje, waarmee je foto/video/afspelen kunt selecteren, een aan/uit knop voor de camera, en een sluiterknop. Die knop kun je licht indrukken om te focussen, en diep indrukken om de foto te maken, net als bij een echte camera.
De flits van de K850i is zeer sterk voor een mobiele telefoon, en je kunt er in donkere situaties aardige foto's mee maken. Het bereik van de flitser is echter alleen genoeg voor bijv. portretfoto's. Ik mis een functie om de flitser handmatig in te schakelen, je kunt hem alleen maar handmatig uitschakelen. De K850i flitst alleen als het echt schemerig is, wat mij betreft had ik vaak veel eerder willen flitsen. Resultaat is korrelige foto's door de hoge iso waarde. Waar je overigens op moet letten tijdens het fotograferen is dat je je vingers niet aan de achterkant van de telefoon houdt. De lichtsensor raakt al heel erg snel in de war, met een overbelichte foto als gevolg.
De kwaliteit van de foto's die de K850i maakt is over het algemeen voldoende. Ik had er meer van verwacht, maar dat kan ook komen omdat ik een spiegelreflexcamera gewend ben. Voor een normale gebruiker zal deze camera veel plezier geven.

Ik heb onderaan deze review foto's toegevoegd die ik heb gemaakt met de K850i. Van links naar rechts: macro, donker met flits, binnen zonder flits.

Videocamera

De videocamera is goed genoeg om Youtube-filmpjes mee te maken, maar voor andere doeleinden zou ik de camera niet aanraden. Het aantal frames per seconde is goed. De kleuren zijn ook in orde. Alleen de resolutie is erg laag, en de compressie is zo hoog dat je soms hele vierkanten in je filmpje ziet. Op het scherm van de K850i zie je hier nog niks van, alleen als je de filmpjes op je PC bekijkt heb je last van de resolutie en compressie. Ik had van deze camera-phone toch wel iets meer verwacht qua film.

Media

De K850i heeft een soort media-center. Het lijkt een beetje op Windows Media Center, alle media zijn in categorieën ingedeeld. Qua design lijkt het media-center een beetje op het menu van de PSP.
De telefoon reageert vlot op de ingedrukte toetsen, film en muziek afspelen is geen enkel probleem. Foto's bekijken kan ook met een mooie diashow. Zelf door de foto's heen bladeren is ook met een leuk effect gedaan. Het gehele media-center kantelt als je de mobiel zelf kantelt, door de ingebouwde bewegings-sensor. Dit is heel erg handig bij het bekijken van film en foto's. Widescreen een film bekijken kan nu dus zonder zelf dingen in te stellen, kantel gewoon je mobiel even! De K850i speelt MP4-film af. Muziek kan in mp3 en AAC formaten afgespeeld worden, en afbeeldingen kan je bekijken in jpg en gif. Het geluid van de speaker is voldoende. Het volume is goed. Lage tonen komen er niet uit, maar dat verwacht ik ook niet van een telefoon.

Overige functies

De browser die je bij de K850i krijgt is waardeloos, en deze heb ik dan ook meteen vervangen door Opera Mini. Dat gaat zonder problemen, en ik zie het dan ook niet als een nadeel dat de K850i standaard geen goede browser meekrijgt. Het surfen met Opera Mini gaat snel en makkelijk, alleen de bediening is even wennen in combinatie met de K850i.

Wat me meteen opviel in het menu van deze telefoon is dat de wekker een eigen plek in het hoofdmenu gekregen heeft. Voorheen was deze functie altijd verborgen onder de agenda. Het hele concept van de wekker is vernieuwd. Je kunt 5 verschillende wekkers instellen, en die afzonderlijk aan of uit zetten. Dit kun je met één druk op de knop doen. Je hoeft dus nooit meer je wekker in te stellen! Elke wekker kun je voorzien van een andere beltoon/tijd/bericht/dag.

Bij de K850i krijg je standaard twee spelletjes meegeleverd. Tennis, en, wat veel leuker is, een soort Wii-achtig spelletje. Je kunt met de bewegings-sensor een balletje door een doolhof laten lopen. Het spelletje is moeilijk maar wel leuk om te doen, en erg verslavend. Het installeren van applicaties zoals games gaat ook heel erg makkelijk, zet het .jar bestand op je geheugenkaart en selecteer deze op je mobiel. De applicatie wordt automatisch geïnstalleerd.

De bestandsoverdracht via USB is redelijk simpel. Na het installeren van de software die je bij de telefoon krijgt kun je de PC gebruiken om een MMS/SMS te versturen, contactpersonen te beheren/bestanden te delen. Je hoeft trouwens niet eens software te installeren, als je de telefoon in "bestandsoverdracht-modus" zet is de telefoon plug&play! Je moet wel software installeren als je een firmware-update wil uitvoeren. Updaten is heel erg simpel.

Naast de flitser beschikt de K850i ook nog over een zaklamp, iets wat ik erg heb gemist bij de K800i. De zaklamp is behoorlijk fel en je kunt deze behalve voor het vinden van je sleutels ook gebruiken in combinatie met de flitser om mooie foto's te maken. Bij het scherpstellen wordt de zaklamp automatisch even ingeschakeld.

Kan de telefoon ook nog bellen, vragen veel mensen. Ja, dat kan. Met één druk op de knop open je de contacten, en je kunt veelgebruikte nummers een snelkoppeling geven. Een sms versturen is ook heel simpel, alleen een tekst schrijven is even wennen met de kleine toetsjes van de K850i.

Gebruiksgemak

De K850i heeft 3 aanraak gevoelige knopjes aan de onderkant van het scherm. Deze knopjes werken met warmte, ze reageren niet als je ze met een pen indrukt. Zelf vind ik dit best wel prettig werken, alleen buiten in de kou reageren de knopjes soms nogal slecht (dan zijn je vingers koud...).
De navigatie toetsen zijn erg wennen, zelf ben ik de joystick van de K750i gewend, wat ik persoonlijk prettiger vind werken.
De menu's zijn bij deze telefoon heel erg logisch. Zonder handleiding te lezen kun je alle functies makkelijk gebruiken. Alle functies zitten op logische plaatsen en instellingen kun je makkelijk veranderen.
Het scherm van de K850i is ook duidelijk, helder en scherp. Er wordt altijd goed gebruik gemaakt van de ruimte.

Betrouwbaarheid

Op GoT hoor ik nogal wat klachten over de stabiliteit van de software op de K850i. Zelf heb ik daar gelukkig nog geen last van gehad, en ik kan daar dus geen ander oordeel dan "goed" over geven. Wel reageert de telefoon soms wat traag als je media afspeelt terwijl je in een menu zit. Ook hoor ik op GoT klachten over het lens-klepje wat niet meer open zou gaan, en overgevoelige of juist niet werkende touch-knoppen. Ook hier heb ik geen last van, hopen dus maar dat het slechts aan een paar toestellen ligt.

De accuduur van de K850i is prima. Bij intensief gebruik (fotograferen/bellen/muziek luisteren) moet je de telefoon ongeveer om de 4 dagen opladen. Gebruik je de telefoon alleen om te bellen en te sms-en, en af en toe om een foto te maken, dan kan je de telefoon gerust een week gebruiken zonder op te laden.

Sony Ericsson software heb ik gebruikt onder Windows XP en Vista. Beiden werkten tot nu toe probleemloos.

*update* Gemaakte foto's toegevoegd: macro, donker met flits, binnen zonder flits.

Heb jij ook een Sony Ericsson K850i Blauw?

Reacties zijn altijd welkom, zie je een spelfout, heb je een opmerking: reageer hier.
1 van mijn reacties is dan dat menig tweeaker wel snapt dat ze hier kunnen reageren hoor ;) xD.

Maar goed mooie review, lijkt me ook goeie gsm.
Nette review, ben zelf al eventjes aan het kijken naar en andere gsm. Het wordt waarschijnlijk een sony-ericsson, vandaar mijn reactie hier. :)

Qua spelfouten valt het goed mee, alleen onderstaande zin vind ik een beetje wazig.

"Ook hoor op GoT ook klachten over het lens-klepje wat niet meer open zou gaan, en overgevoelige of juist..."
Mooie review. Heb je wat voorbeelden van de geschoten foto's (binnen, buiten, donker, macro, etc.).
Heel goed idee, die zal ik morgen uploaden ;)
Bij intensief gebruik gaat de de k850i 4 dagen mee.

Zo dat doe je goed :)

Mijn Nokia N95 gaat bij intensief gebruik 2 dagen mee.

Als je de navigatie functie gebruikt dan is ie na een (halve) dag leeg.

Ben benieuwt naar je foto's
Dan doet hij het zelfs beter dan het W model. Heb de w850i nu een paar maanden en gebruik hem intensief als MP3-speler, maar dan haal ik maar een dag of 2, 3.
(met een paar telefoontjes, een enkel smsje, en enkele uren per dag muziek luisteren)
Voor navigatie heb je natuurlijk GPS nodig, en dat kost volgens mij best wel veel energie (in verhouding tot andere onderdelen van je telefoon).

Ik heb de foto's toegevoegd. Wat me opvalt bij macro is dat ik zowaar een wazige achtergrond (mooi woord: bokeh) zie, deze lens heeft dus nog wat depth of field (DOF) :) Dat is positief, zeker voor een camera in een telefoon. Je ziet de lens ook wel iets bewegen tijdens het scherpstellen.
Wat vindt je van de videofunctie van de camera. Veel fps ?
Ik zal het straks in mijn review verwerken. Aantal fps is wel goed trouwens.
Heb deze ook overworgen als vervanger van mijn K800i maar hij heeft niet echt extra functies behalve de 5 mp cam. En ik vind de K800i persoonlijk nog net iets mooier.
Een voordeel ten opzichte van de K800i is de zaklamp. De K800i heeft alleen een flits. En er steekt niks uit aan de achterkant. Voor de rest zitten er weinig voordelen aan nee, de K800i is ook een vrij complete telefoon.
owh ja klopt die miste ik ook erg toen ik over ging van mijn K750i naar de K800i dat is inderdaad een goot voordeel ( vind ik dan)
Mooie review !
Vraagje.. Ik zie een T-mobile sticker op de doos zitten. Is het toestel zelf ook ge-brandmerkt door t-mobile ? en/of de software op de telefoon ?

Ik wil dus ook via T-mobile een k850 bestellen, dmv contracts verlenging, maar ik heb het nooit zo op sim-locks en brandmerken. En zeker niet op roze menu's

[Reactie gewijzigd door pezevenK- op 4 januari 2008 15:57]

Er zit geen roze menu op, en het enige wat je merkt van T-mobile is het merkje op de achterkant, wat overigens compleet in de K850i-stijl is uitgevoerd ;)
das mooi, heb je er toevallig een fototje van ? want ken er nergens wat over vinden.

[Reactie gewijzigd door Swaptor op 4 januari 2008 17:13]

Let wel: het overigens zeer goed leesbare T-Mobile Theme is wel meegeleverd en kan geselecteerd worden.
Standaard is dit echter niet het geval.
Het T-Mobile thema is overwegend wit, maar heeft hier en daar een roze accentje en randje.

Verder een fijne foon, en een mooie review.
Ik ben het alleen niet met Flying Bobman eens als hij zegt dat het bijna een smartphone is: er missen dan een paar vitale dingen.
Agendapunt-categorisatie, weergeven van agenda op het stand-by scherm, de mogelijkheid tot knippen en plakken van tekst en nog wat (kleine) dingen.
Vooral de tweede is een gemis voor mij, maar dat terzijde.
Je kunt tekst knippen en plakken in sommige vensters, alleen weet ik niet zeker of je stukjes tekst kunt selecteren. In dat geval kopieert de K850i dus alle tekst, wat je dan in een ander venster kunt plakken. En tsja, de agenda boeit mij niet zo veel, ik gebruik de telefoon niet zakelijk. Ik vond het al wel een hele verbetering ten opzichte van de K750i...
Kan mij iemand vertellen hoe ik Opera Mini installeer en wat HSDPA IS?
naar http://mini.opera.com/ gaan op je telefoon, downloaden en installeren.

HSDPA
Oftewel versneld UMTS dataprotocol
Een mooie en uitgebreide review. ;)
Foto's zien er erg goed uit! Mijn K610i is er niks bij :9