Specificaties 92mm diameter met 19dB geluidsproductie - Bekijk alle specificaties

Zalman VF2000 LED Review

123i 7 juni 2012, laatste update op 8 juni 2012, 256 views

Zalman VF2000 LED

Pluspunten

• Koel capaciteit
  • geluid bij lage toeren
  • prijs van 34 euro (is natuurlijk persoonlijk)

Minpunten

• geluid bij maximaal toerental

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 2
Koelvermogen Score: 5
Hoi,

Ik heb nu ruim 2 jaar een ATI Radeon HD 4800 Series Sapphire. Standaard: clock 625 MHz geheugen 993MHz. Al die tijd heeft hij veel te warm gelopen 80 tot 90 graden terwijl de max 73 is. Het heetst dat ik hem heb gekregen is 98 graden (met Furmark).

Nog nooit heeft de kaart een krimp gegeven, zelfs wanneer ik hem overclock naar 675 en 1080. Hoger werd hij instabiel

Hij zit nu in mijn tweede pc op een "ASUSTeK Computer INC. P8H67-M" moederbord met een i7 - 2600k processor. Nu de kaart in deze pc zit onderhoud ik hem pas. Voorheen heb ik hem nooit schoon gemaakt.

Na veel spitwerk op dit forum heb ik besloten de standaard koeler van Sapphire te vervangen door de Zalman VF2000 led. Deze heb ik besteld (via pricewatch) voor 34,25 euro.

Koeling:

Bij de montage heb ik Antec Formula 7 gebruikt. Deze dikke stroop heb ik in kruisvorm op de GPU gespoten.
De koeling is `perfect` te noemen: met de fan op minimaal en de GPU op 0% 31 graden en tijdens Furmark met de fan op 100% 52 graden. Met de fan op minimaal tijdens Furmark 64 graden (nog steeds een grote verbetering en ruim binnen de 73 graden)

Geheugen koeling:

Ik heb de bijgeleverde koelblokjes netjes op de kaart geplakt. Of dit iets verbeterd heeft kan ik niet zeggen omdat ik hier geen gegevens van heb. De montage was in ieder geval simpel.

Geluid:

De ventilator maakt zoals eerder beschreven behoorlijk wat geluid bij 100%. Echter begint hij pas "herrie" te maken bij +80%. De snelheid van de fan is met een bijgeleverde weerstand extern te regelen. Ik laat de fan lekker op 60 tot 70 % staan. Dit geeft ruim voldoende koeling en hij is bijna niet hoorbaar. Ten opzichte van de standaard koeler is het een hele verbetering (kan de pc nu aan laten staan als ik ga slapen).

Conclusie:

Dit had ik veeeeeeeeel eerder moeten doen!!!

Koeling: 9+
geluid: 6,5 bij volle toeren en 9+ bij 70%
Montage gemak 7

M.v.g.

Koen van Tiel.

ps: de kaart draait nu stabiel op 700MHz met de clock op 1200 MHz

Heb jij ook een Zalman VF2000 LED?