Specificaties Tower, 4 interne + 2 externe bays - Bekijk alle specificaties

Antec Sonata SOLO II Review

temporum 26 december 2012, 2.642 views

Antec Sonata SOLO II

Pluspunten

• Zeer stil
  • Volledig automatische turbo boost
  • (26 % snelheidswinst!!!)

Minpunten

• Beperkte ruimte harddisks

Een wolf (Intel Ivy Bridge i7-3770) in (zwarte)schaapskleren (Antec Sonata Solo II)
(tweede nieuwe toevoeging onder CPU selectie i7-3770 26% snelheidswinst)
Uitgangspunten
Ik heb me al langere tijd geŰrgerd aan het irritante geluid, dat mijn voorgaande PC maakte, maar ja, je gaat een PC alleen vervangen als daar een bijzondere reden voor is. Die reden kwam er door de noodzaak van een permanent videocamera-systeem. Ik heb daartoe mijn oude PC ingezet, die vervolgens in een aparte ruimte geplaatst is.

Meest bepalend voor de keuze van de behuizing was dus de eis dat de PC zo stil mogelijk uitgevoerd diende te worden. Eigenlijk is die keuze veel lastiger dan de keuze voor de CPU, die up-to-date moet zijn, een goede prijs/performance verhouding moet hebben, en zaken als USB3 en SATA 6Gb/sec moet ondersteunen. De keuze van het moederbord is weer wat ingewikkelder dan de CPU, daar heb ik me laten leiden door de jarenlange ongestoorde werking van een ASUS moederbord in mijn oude PC. Ik besef dat het hier gepresenteerde verhaal voor PC-hobby-isten geen nieuws bevat, voor de gemiddelde PC-gebruiker denk ik echter wel. Die doelgroep hoop ik met een globaal overzicht van de mogelijkheden te kunnen helpen met hun keuze voor een stille en snelle PC door in een totaal concept te laten zien hoe e.e.a. met elkaar ge´ntegreerd kan worden. Want sec heeft de gemiddelde eindgebruiker niets aan alleen de kale kastreview, maar ligt de toegevoegde waarde in de combinatie met andere geluidsreducerende oplossingen.

Onderzoek, keuze behuizing en integratie
Heel veel informatie is op Internet te vinden over behuizingen in de vorm van reviews, performance en geluidstesten. Naast revieuws over behuizingen hebben statistieken van geluidsmetingen door Hardware Info de doorslag gegeven voor de keuze van een kast van Antec met de type-anduiding Sonata Solo II; een vrij recent product, dat in een aantal tests de laagste Decibell waarde te zien gaf. Als je ziet wat voor voorzieningen getroffen zijn om de kast zo stil mogelijk te krijgen, wordt dat wel duidelijk. Zo zijn de metalen platen aan de binnenkant bedekt met een geluiddempend materiaal, zijn de case-fans verend opgehangen (2 x Antec True-Quiet box-fans 12cm), zijn er 2 methodes om harddisks te monteren (in banden opgehangen of op zachte ringen gemonteerd).

De zwart gelakte kast, die een bescheiden en professionele indruk maakt en die op zachte noppen staat, is op een eenvoudige manier toegankelijk. Het zijpaneel links is met 2 handmatig te verwijderen schroeven aan de achterkant vastgezet. Het voorpaneel is uitklapbaar vanuit een rechts draaipunt, men moet er wel aan denken de 3 palletjes waarmee het paneel vastgeklikt zit vanuit de binnenkant vrij te geven; daarvoor moet het zijpaneel wel verwijderd zijn.
De twee 5"25 slots aan de bovenkant van de kast heb ik gebruikt voor de inbouw van resp. een LG Blue-Ray brander/speler en een Cardreader.

Intern is er ruimte voor slechts twee 3"5 disks als ze in spanbanden opgehangen worden. Men kan er ook voor kiezen de disks op zachte (nylon) ringen te monteren, dan zijn er drie 3"5 disks mogelijk.Deze disks zijn te benaderen door het openen van het voorpaneel en vervolgens door het openen van een klein paneel met filter. Een disk kan geplaatst worden door er een van de drie disk-montageframes uit te schuiven, daarop de disk op nylon ringen te schroeven en er vervolgens weer in te schuiven. Aan de andere zijde moet dan de power en de SATA aangesloten worden. Het is wel zo praktisch en doordacht dat de plaatsing via de voorkant mogelijk is, daar de CPU-cooler dat vanaf de andere kant praktisch onmogelijk maakt. Afgezien van deze disks is er onderin de kast een vaste plaats gereserveerd voor een 2"5 SSD.

Zowel aan de voor als de achterkant is een ventilator geplaatst, aan de voorkant is daarbij een makkelijk te vervangen filter aangebracht achter een draaibaar paneeltje. Op beide fans is een switch aangebracht, waarmee gekozen kan worden tussen 2 snelheden, overigens worden de fans ook nog eens automatisch geregeld vanuit het moederbord.

Ook de keuze voor de voeding en de processor-cooler zijn bepalend geweest door de eis om het systeem zo stil mogelijk te krijgen. Ook hier zijn weer tests en reviews als selectiemiddel gebruikt; m.b.t. de voeding is de keuze gevallen op een XFX PRO550 Core Edition met 13,5 cm fan. Deze voeding is ruim bemeten qua aantal aansluitingen voor 6x 5,25" molex, 2x 3,5", 9x SATA, 1x PCIe 6 pins en 1x PCIe 6+2 pins connectors. De kabels zijn op een nette manier door de kast geleid en geven ook de binnenkant van de kast een professionele uitstraling.

M.b.t. de processor-cooler is de keuze gevallen op een Scythe Mugen 3 Rev.B PCHG Edition; deze cooler is een van de stilste in zijn soort; dit wordt bereikt door 2 ventilatoren van 12 cm aan beide zijden van het koelblok. Dankzij de ruime afmetingen van de kast was de plaatsing van deze volumineuze CPU-cooler mogelijk (zie ook foto).
Algemeen geldt dat als de fans groter zijn ze langzamer kunnen draaien; daardoor minder lawaai maken, dat bovendien in het lagere frekwentiegebied ligt, waar de geluidsdruk minder storend is; dus als de keuze mogelijk is kies dan voor de grootste ventilator.

Aan de voorkant van de kast zijn er nog twee USB3, twee USB2 en een audio-aansluiting te vinden, daar moet uiteraard op het moederbord wel een aansluiting voor zijn. De aan/uit status van de PC wordt d.m.v. een door blauw licht omrande aan/uit drukknop aangegeven, licht aan betekent PC aan, licht knipperend betekent slaap/sluimer mode. Tevens is in het voorpaneel een klein blauw lampje te zien dat oplicht als er activiteit van de SSD is.Dit lampje zit niet in het draaipaneel, maar in de kast erachter; via een glazen buisje dat wel in het paneel zit wordt het licht naar buiten geleid.

Keuze diverse PC-componenten
CPU selectie
M.b.t. de CPU was de eis: up-to-date, een goede prijs/performance en ondersteuning van USB3 en SATA 6Gb/sec. De systemen die dan qua prijs/performance in aanmerking komen zijn dan o.a. de Core i7-2600, 2700, 3820 en zeer recent Intel Ivy Bridge i7-3770. De laatste had als doorslaggevende argument dat het benodigde vermogen door het 22nm procede lager lag dan het bij de andere gebruikte 32nm procede, dus minder koeling nodig had, en het geheel dus stiller is. Ik heb bewust niet gekozen voor de overklokbare K-variant omdat dit altijd met een hoger vermogen gepaard gaat; maar die is voor Gamers wel interessant. De prestaties van de op de CPU ge´ntegreerde GPU, bekend als Intel HD4000; nu met DirectX 11 functionaliteit, zijn aanzienlijk verbeterd, waardoor niet direct een extra grafische kaart nodig is; hetgeen weer scheelt in de warmteontwikkeling, dus minder ventilatie en geruis.
Pas in latere instantie ben ik er achter gekomen dat de i7-3770 CPU een overdrive heeft, d.w.z. onder bepaalde omstandigheden kan de snelheid tijdelijk van 3,4 GHz naar 3,8 GHz verhoogd worden. Daarvoor moet de AI Suite II van ASUS geinstalleerd en en moet de Turboboost door aanklikken van de Autotuning geactiveerd worden. (zo simpel gaat dat!)
Recent is de bovengrens (waarschijnlijk door een Update van de relevante software) van 3,8 naar 4,31 Ghz verhoogd; wat deze processor nog aantrekkelijker maakt.

Dit is geen overclocking, maar wordt turbo-boost genoemd en gaat wel uit van hetzelfde mechanisme. Het verschil is dat overclocking de snelheid permanent verhoogd, turbo-boost slechts tijdelijk.Overigens wordt dit zelfde mechanisme gebruikt als de snelheid van 3,4 GHz naar 1,6 GHz verlaagd wordt t.b.v. reductie van het vermogen als de CPU's idle zijn.

Overigens mag het configuratie-systeem van Alternate voor de selectie van de diverse PC-componenten niet onvermeld blijven; dit systeem signaleert als er verkeerde keuzes worden gemaakt of iets niet past.

Moederbord
De keuze voor het moederbord vond ik lastiger, omdat daar meer variabelen een rol spelen; je kunt kiezen tussen de Intel LGA2011 en de LGA1155 socket, tussen meer of minder USB3 en SATA 6Gb/sec aansluitingen en form factor ATX, miniATX, uATX. Gezien mijn zeer goede ervaring met het moederbord van het voorgaande systeem (P5K met Intel Q-6600) heb ik weer geopteerd voor een ASUS, maar dan van het type P8Z77-V (als beste getest in Computer-Totaal juli 2012), een ATX bord gebaseerd op de Intel LGA1155 socket en de Z77 chipset met totaal 4 SATA 3Gb/sec en 4 SATA 6Gb/sec aansluitingen. Als alternatief had ik kunnen kiezen voor de P9 moederbord serie op basis van de LGA2011 socket; maar daar waren echter nog maar weinig moederborden van beschikbaar en waren bovendien relatief duur. Het gekozen moederbord heeft overigens ook een wifi-aansluiting, waardoor men met een tablet direct toegang heeft bij afwezigheid van een wifi-netwerk, dit moet ik nog uitzoeken. De verdere mogelijkheden van dit bord zijn zeer uitgebreid, versneld USB3 transport, PCI 3.0 ready, zowel Crossfire als SLI support (zelfs in quad configuratie), etc, eigenlijk te veel om op te noemen; ik voorzie dat ik op een gegeven moment wel gebruik van een van die features ga maken. Verder voorziet het moederbord naast twee USB2, vier USB3 aansluitingen en een SPDIF aansluiting in een 7.1 audio systeem en een 1 Gb/sec ethernetaansluiting aan de achterkant.

Keuze van de disks
Nog afgezien van de snelheid is de inzet van een SSD als systeemschijf ook weer een mogelijkheid het gedissipeerde vermogen te beperken.
Gezien mijn goede ervaringen met een OCR VERTEX-2 SSD in het voorgaande Intel Core 2 Quad Q-6600 systeem, lag de keuze voor een OCR VERTEX-3 SSD van 128GB voor de hand, deze SSD heeft een lees/schrijf snelheid van ca 500000 IO's per seconde, waarvoor een SATA 6Gb/sec aansluiting gebruikt wordt. De ervaring heeft mij geleerd dat 128GB voldoende is om het operating systeem en additionele software te installeren en daarnaast ruimte te hebben voor documenten en foto's. Voor opslag van HD-video's, etc heb ik gekozen voor een ook via SATA 6Gb/sec gekoppelde 2TB Hitachi disk die als stil bekend staat. Tevens kan op deze disk een image-backup van de SSD opgeslagen worden.

Grafische kaart
M.b.t. de grafische kaart had ik me voorgenomen eerst eens te zien of de on-board grafische kaart (Intel HD4000) zou voldoen; anders zou ik er een grafische kaart zonder fan van ATI in plaatsen. Als criterium hanteerde ik voor mijzelf het zonder problemen af kunnen spelen van een Full-HD video op het aangesloten 24" Samsung scherm met een schermresolutie van 1920*1080 pixels. Het resultaat was perfect, dus kon ik de extra vermogen producerende grafische kaart weglaten. Echter als ik later toch zware Games wil draaien is dat altijd nog te realiseren. De on-board kaart heeft aansluitingen voor SUB-D, DVI, HDMI en DisplayPort.

Diversen hardware, software
Voor de systeemsoftware heb ik gekozen voor de 64-bit variant van Windows-7 Home Premium, voorlopig heb ik daartoe 8Gb op het moederbord laten zetten. De PC is door Alternate met PC-ANGEL recovery software uitgerust, maar dat is voor mij niet bevredigend. Want bij recovery wordt het systeem vanaf de PC-Angel partitie opnieuw geinstalleerd en ben je dus de inhoud van de SSD kwijt als je daar documenten, foto's, etc op geplaatst hebt; dus opteer ik voor een image-backup van de SSD op de harddisk. Daarvoor zou de Microsoft image-backup software (tegenwoordig standaard onder Windows-7 Home Premium) of een product als Acronis True Image gebruikt kunnen worden. Voor beveiligings-software kies ik altijd voor Kaspersky Internet Security, waar ik al jaren zeer goede ervaringen mee heb. Tot nog toe had ik een 3-user licentie, dat wordt nu een 5-user licentie. Additionele hardware is in de vorm van een LG Blue-ray speler/brander en een Cardreader voor SD, SDHC, SDXC, CF en USB2 boven aan de voorkant van de kast geplaatst.

Resultaat
Om terug te komen op de titel van dit stuk: een wolf in schaapskleren. De zwart glimmende kast ziet er bescheiden uit en verhult in feite het krachtige systeem dat erin geplaatst is. Toen ik de kast voor het eerst inschakelde dacht ik even dat de PC niet werkte, want ik hoorde in eerste instantie niets; pas toen ik mijn oor dicht bij de kast hield hoorde ik een zeer zwak geruis van de ventilatoren. Een bewijs dat mijn opzet om een zo'n stil mogelijke kast te realiseren ten volle geslaagd was. Er kan tevens gesteld worden dat het systeem state of the art is m.b.t. de meest recente CPU, een zeer snelle SSD, een geavanceerd moederbord en voldoende uitbreidings- en aansluitmogelijkheden voor USB3 en SATA 6Gb/sec.

Het hier gepresenteerde systeem excl monitor, toetsenbord en muis is niet goedkoop en komt totaal uit op ca Ą 1250,-; maar daar heb je dan ook wat voor. Samenvattend een perfect stil en snel systeem, dat weer vele jaren mee kan en nog voldoende groeimogelijkheden biedt.

Ook Gamers kunnen met dit systeem hun hart ophalen; als ze er twee grafische kaarten in plaatsen (er kunnen zelfs 4 GPU's in ofwel een Quad-Crossfire ofwel een Quad-SLI configuratie geplaatst worden, maar dan moet er een andere voeding in!), zal de warmte-productie vanzelfsprekend toenemen . De fans zullen dan wel harder gaan draaien en dus meer geruis gaan opleveren, maar in vergelijking met andere systemen zal de geluidsproductie toch beperkt blijven. De kast is ruim bemeten (al was het alleen maar on de grote CPU-cooler te kunnen herbergen) en heeft in de door mij samengestelde configuratie 3 externe gerichte en 2 interne fans, die voor een goed warmtetransport zorgen.

Nog even wat temperatuur gegevens: CPU 30 C, moederbord 28 C, SSD 30 C, 2Tb disk 27 C, bij een kamertemperatuur van 24 C en weinig activiteit op de PC.Dat de kast gewoon koel aanvoelt is dus goed verklaarbaar.

• Box-fan Antec True-Quiet 120 (2x)
  • CPU Intel Ivy Bridge i7-3770
  • CPU-cooler Scythe Mugen 3 Rev.B PCHG Edition
  • Moederbord Asus P8Z77-V
  • Voeding XFX PRO550 Core Edition

Heb jij ook een Antec Sonata SOLO II?

Niet bepaald ontopic gezien het feit dat dit een review / ervaring van de kast is ... maar een Vertex 3 SSD ? Echt .... recent de topics op GoT nog nagelezen?

Verder leuke build .... maar met Zo'n CPU mis ik een fatsoenlijke grafische kaart. De 100 euro kostende AMD A8-3870K draait 60% meer frames per seconde in DirectX11 games met z'n build in graphics dan de HD4000 .... zonder Graka dus totaal onlogisce keuze.

Over je review (die overigens een nette leuke review is) .... kun je wat zeggen (meer?) over het installatie gemak? Misschien nog evt een fototjes van details extra over het resultaat?
Als we even in de berekening meenemen dat hij misschien helemaal geen games wil draaien, idle een leuker stroomverbruik wil neerzetten en hij altijd later nog iets kan bijprikken terwijl hij nu de CPU-power al wilt.... Ik snap het wel ;)

De wereld is niet zo eenzijdig als jij er nu over denkt.

Verder gaat deze review over de kast: Nette kast met lekker geluiddempend materiaal, erg fijn. Ik zou graag nog wat meer foto's zien en wat meer indicaties of hij nou echt goed koelt.
Dit is meer een pc-build ervaring
Je bevindingen m.b.t. de kast (onder welke noemer je deze review plaats) is zeer beperkt.
Derhalve ga ik je geen sterren geven.

Mijn tip:
Splits het geheel op en schrijf reviews voor de individuele componenten (mobo, CPU+IGP, behuizing, RAM, HDD/SSD)
Ik geef 3 sterren. De 2 boven mij hebben _ook_ gelijk, echter je vertelt (mij) wel degelijk wat ik van de kast kan verwachten, zoals reeds aanwezige geluiddemping in de vorm van (ik denk-) foam op de metalen platen, de 2 manieren met rubber om HDD's er in te doen, de 2 in en 3 uit fan mogelijkheden, de ruimte voor een grote koeler, althans zo groot als welke jij noemt.
Ik ben het hier , wat in je review staat: "Want sec heeft de gemiddelde eindgebruiker niets aan alleen de kale kastreview, maar ligt de toegevoegde waarde in de combinatie met andere geluidsreducerende oplossingen." gewoon mee eens dus.

[Reactie gewijzigd door notsonewbie op 8 juni 2012 14:04]

Je zegt meer hoe je de PC in elkaar gestoken hebt en de letterlijke specs. Dat kan erbij, maar bij een review schrijf je iets over de PC zelf en een gebruikservaring.
Zoals gezegd gaat het weinig over de kast. Waarom heb je gekozen voor zo´n high end CPU. Zaken als USB3 en SATA 3 hangen daar niet van af en een 3570K heeft ook HD4000. Slechte tip dus wat mij betreft.
waar is de review over de kast? Je hebt het de hele tijd net zoals eL_Jay aangeeft over een pc-build en niet over de kast