Zalman CNPS9500 AM2 Review

lockwood 3 januari 2008, laatste update op 3 januari 2008, 1.736 views

Zalman CNPS9500 AM2

Pluspunten

• Goed koelvermogen
  • Stil op laagste fan stand
  • mooi groen lichtje

Minpunten

• Groot
  • Lawaaierig op hoogste fan stand
  • moeilijk te monteren in Micro ATX behuizing

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 3
Koelvermogen Score: 5
Verwachtingen:

Ik verwachtte een redelijk grote processor koeler die maar een paar centimeter groter zou zijn als mijn AM2 boxed koeler. Toen ik het pakket kreeg met de koeler er in, toen was mijn eerste reactie: OMG 8)7 die is wel erg groot...
Ik heb een Micro ATX behuizing dus ik hoopte dat het zou gaan passen. Verder zou de koeler heel goed als spiegel door het leven kunnen gaan i.v.m. de super lapped onderkant.
Let's see...

Installatiegemak:

In de doos zaten de volgende onderdelen:
- De CNPS9500
- Het klemmetje
- Koelpasta (nee doe maar niet, ik heb artic silver)
- De fancontroller met kabeltjes en een plakkertje
- De handleiding in het Engels en Koreaans (bijna niet in gekeken)

Vanwege de kleine Micro ATX behuizing was het eerst een half uur pielen, totdat ik me bedacht om maar eens de voeding en de videokaart uit de kast te halen. Nadat ik dit had gedaan, ging het stukken beter en kreeg ik de koeler er op na 5 minuten. De koeler zat op zijn plek maar je kan hem nog steeds een beetje bewegen.

Koelvermogen:

Mijn AMD BE-2350 met een TDP van 45Watt heeft het lekker koel met deze koeler. Als ik de asus fancontroller mag geloven dan is de processor idle 13 graden en load 31 graden. Maar ik geloof dit niet aangezien de omgevingstemperatuur 22 graden is. Toen keek ik met Everest naar de temperaturen en die gaf het volgende:
idle: 24C
load: 32C
(DIT ALLES IS OP DE LAAGSTE FAN STAND VAN 1400RPM GEMETEN)

Geluidsproductie MIN & MAX:

Min 1400RPM
Lekker stil maar is wel een beetje waarneembaar

MAX 2450RPM
Het geluid neemt snel toe en de koeler overheerst duidelijk in de pc. Ik vindt deze stand geen pretje.

Compatibiliteit:

De CNPS9500AM2 past op de Sockets: 754, 939 en AM2(+).
Pas op met Micro ATX behuizingen want het past niet altijd en zeker niet in Desktop behuizingen.

Prijs:

42 Euro bij alternate.nl
Het materiaal is mooi afgewerkt en de onderkant spiegelt alsof het een echte spiegel is.
Betrouwbaarheid: Heb hem net een dag...

• AMD BE-2350 2.1 GHZ 45WATT
  • 4GB MDT DDR2-800MHZ CL5
  • XFX 8600 GT
  • Ubuntu Gutsy Gibbon & Windows XP 32bit
  • Papst 8412/N2GLE
  • Linux

Heb jij ook een Zalman CNPS9500 AM2?

Eh... is het normaal dat de fan verticaal is? Lijkt mij niet handig dat hij warme lucht de voeding inblaast. Hij zou horizontaal de warme lucht naar de outtake-casefan moeten blazen volgens mij.
Ik heb hem zelf ook en ben er erg te spreken over. Ik heb hem op een fancontroller aangesloten en op zon 1300toeren is hij bijna niet hoorbaar.

Ik vind het apart dat jij hem ook met de fan naar beneden hebt gemonteerd ik dus ook en normaal hoort hij horizontaal te blazen en niet vertikaal. Hoe monteer je dat dan ? Bij mij kan hij alleen vertikaal en niet horizontaal :'( iemand daar ervaring mee ? :)
Bekijk het installatie filmje nog even op de site.
(http://zalman.co.kr/eng/p...view.asp?idx=202&code=005)
In het begin laten ze 2 beelden zien voor verschillende mounting points.
Horizontaal naar mijn casefan toe past niet.
De socket bevestiging laat het niet toe :O

[Reactie gewijzigd door lockwood op 3 januari 2008 20:48]

Bij mij zit er horizontaal geen bevestigings mogelijkheid op mijn socket. De klemmen om de beugel achter te haken zeg maar zit alleen boven en onder. Dus kan hij alleen vertikaal
Vertikaal doet de koeler het ook goed. Bij mij neemt de voeding de lucht voor een deel op een het andere deel blaast de casefan naar buiten.
Aan de zijkant van mijn kast zitten gaten waar de frisse lucht naar binnen wordt gezogen.

To Malantur:
mijn bevestiging is alleen maar vertikaal. Als dit niet zo was dan zaten er alsnog capacitors in de weg.

[Reactie gewijzigd door lockwood op 3 januari 2008 20:54]

Ik heb ook overwogen deze koeler te kopen maar ik kwam er inderdaad achter dat hij dan verticaal op de socket gemonteerd moest worden.

Dit is afhankelijk van je moederbord in het geval van AM2. Dit is de bedoelde positie:

Maar mijn moederbord heeft hem zo:

Ik heb uiteindelijk maar de CNPS8700 aangeschaft. Die is vrijwel puntsymmetrisch :)
Ik heb ook naar een zalman koeling zitten kijken ivm de aanschaf van een X2 6400+ en aangezien dat nogal een heedhoofdje is wil ik zeker zijn van een goede koeling.
Maar het leek mij logisch gezien de hoeveelheid koper en koelvinnen enz. dat de 9500 beter koelt dan de 8700.
Kan je vertellen hoe jouw ervaringen met die koeler zijn?
Ik ben tot nu toe erg tevreden over de 8700 maar ik heb echter geen vergelijkmateriaal behalve de AMD stock cooler.

Ik gebruik hem voor mijn Athlon X2 5000+, niet overclocked. Tot aan de aanschaf heb ik de stock cooler gebruikt en beide hebben altijd op halve snelheden gedraaid. De stock hield hem op 35C idle, en 45C stressed. De 8700 houdt 30 idle en 40 stressed aan.

Het is er dus zeker beter op geworden. Ik had de 9500/9700 eerst ook in gedachten, alleen al om de looks. Maar na de ontdekking van de positie die hij zou krijgen en de 8700 als alternatief ben ik voor de 8700 gegaan.

Ik heb de koelkracht niet nodig, maar hij is prachtig (LED versie) en geeft mogelijkheden voor latere upgrades :)
Hij kan wel horizontaal heb ik opgezocht in de handleiding :9 de bevestigingsbeugel moet dan door de heatpipes heen. Lees de handleiding daar staat het in ik ga het vanmiddag bij mij veranderen ;)
Wel erg laat na je geschreven review, maar deze coolers zijn nog te verkrijgen. Weet jij of hij ook past op een FM2+ moederbord? Ik zelf heb een A8 (100watt) processor. Mijn mobo is groen, en heeft ook groene leds, mooie toevoeging zou zijn, een cpu koeler met eveneens groene leds. g1.sniper a88x is m'n moederbord. Alvast bedankt.