Specificaties Socket 1155 met Intel Z77 chipset - Bekijk alle specificaties

ASRock Z77 Extreme4 Review

richje35 7 juni 2012, 2.533 views

ASRock Z77 Extreme4

Pluspunten

• uiterlijk
  • compleetheid qua functies
  • prettige uefi-bios
  • prijs

Minpunten

• Veel soldeerpunten en ondiepe sporen, wat hem bij installatie kwetsbaar maakt
  • minder steuntpunten dus voorzichtiger te werken gaan met duwen op board(geheugen plaatsen enz..)
  • minder opties dan een board van 50 eurootjes duurder, mits je van wifi/bluetoothbediening houdt
  • erg beknopte gebruiksaanwijzing op papier. Pdf op dvd is groter, maar lastig om dat steeds op te zoeken.

Layout Score: 4
Nadat ik al 3 weken in het bezit was van de de asus z77 deluxe boardje werd het tijd voor iets nieuws. Ik had helaas mijn waterkoelblok met lijmachtige zooi ingesmeerd van thermaltake bleek achteraf. Dus Tsja na wat sloopwerk kreeg ik het blok van de proc.... Alleen 25 pennetje die krom zijn werkt slecht. Nu moet ik zeggen dat die 'deluxe'dingen,zoals wifi en bluetooth toch al niks voor mijn waren...ben geen zendmast.

Afijn, ik wilde perse geen blauw koelblok....allemaal erg asus achtig. Dus asrock leek me wel wat. Sowieso moest ik ook geheugen hebben en ik wist niet zeker op de cpu het nog deed, dus werd het asrock met gig ballistix. Vandaag binnengekregen... Koelblok en cpu schoongekrpt en ik had ic diamond liggen, nieuw, maar dat spul is uitgedroogde klei...niet uit te smeren.Dus er zit een te dun laagje tussen, maar het ging meer om het testen. Boardje oogt netjes. Al zie je wel veel meer soldeerpunten en banen lopen dan bij de asus en geen versteviging bij de socket, maar voor 150 euro bij alternate...Hij is duidelijk wat smaller, want ik waardeer. Genoeg aansluitpunten qua ventilatoren. Qua opties ook fan expert...lan-optimizer....flashen in je bios. teller welke fouten aangeeft, makkelijker overklokbaar. Een overzichtelijker uefi-bios dan asus en door de net iets kleinere boardfactor kreeg ik 2 fans onder met 240 rad, bij asus 1. Maar er is met de vele soldeerpunten aan de onderkant en de banen aan de oppervlak, wel meer voorzichtigheid geboden dan een duurder asus-board....logisch, want het scheelt de helft.

Ook een leuke feature is dan hij in de bios grafisch laat zien, want je aangesloten hebt en in welk slot en qua geluid is het gewoon goed, maar ik heb toch een losse kaart dus boeit me niet. Alleen de site vind ik rommelig..

Makkelijk is wel dat er op het moederbord een sticker zit met je bios, alleen dat staat er op de site dat je beter niet kunt opdaten als de boel stabiel leukt. Alleen zijn ze 6 biosjes verder, waaronder ondersteuning voor meer soort geheugen en 2 utilities en stabielere usb....updaten dus....ging perfect...

Ik heb ook wat kussentjes van ruber aan de zijkanten gedaan, want daar wordt hij niet ondersteunt en tevens bij het socket. Het ram was geen probleem, op xmp gezet en hij liep. Overklocken ben ik niet verder dan 4700 gegaan en bleef stabiel, alleen vind ik 40 graden wat aan de hoge kant, zoals ik al zei zit er nauwelijks pasta tussen, dus dat kan ik pas beoordelen als ik weer mx-4 ertussen zet.

Voor het geld:prima board...een aanrader

• intel i5-2500k
  • gt stealth 240 radiator+ek dualbay res.
  • koelblok swiftech apogee hd gold edition(multiport)
  • gigabite gtx 670 oc +samsung sync s750d(3-d geval met de installatieprobleempjes)
  • cooler master silent pro m2
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een ASRock Z77 Extreme4?

Reviews door de redactie

Ik ben zelf op zoek naar een nieuw mobo en deze heeft wel mijn interesse. Je bent de eerste (voor zover ik weet) die over de soldeerpunten en ondiepe sporen schrijft. Goed om te weten!

Qua spelling zou ik er nog een keer (of 2) naar kijken want het staat bomvol typ fouten.
Uiteindelijk gaat het om de review, en niet de taalfouten :)

Ik vindt de review erg duidelijk, ik heb het mobo'tje besteld en ga hem eind deze week in elkaar zetten :)