Asus Transformer Pad 300T WiFi + Dock 32GB Blauw Review

kinghappy9 6 juni 2012, 1.679 views

Asus Transformer Pad 300T WiFi + Dock 32GB Blauw

Pluspunten

• Accu's
  • Performance
  • Software integratie van toetsenbord
  • Veelzijdigheid door het toetsenbord

Minpunten

• Gewichtverdeling
  • Redelijk scherm
  • Na verloop van tijd "lamme arm" gewicht

Vanwege een Tweakers.net actie ben ik in de gelegenheid gesteld om twee weken te testen met de goedkopere versie van de Asus Transformer Prime, de 300T. De tegenprestatie is dat er ook een review van gemaakt moet worden, het leuke daarvan is dat ik hem mogelijkheid bestaat dat ik hem kan winnen. Ik ben niet de eerste die hier een review van gemaakt heeft en waarschijnlijk zullen er nog wel een aantal volgen. De uitdaging wordt dus om nog iets toe te voegen op de reeds geschreven verhalen. Nu komt het mij sowieso goed uit om eens te kunnen testen met deze tablet. Dit vanwege het toetsenbord, de Tegra 3 en het feit dat dit een op zijn minst medium of misschien wel low-end premium apparaat is.
De enige restrictie die ik in het testprogramma heb gezien is dat er geen software op de tablet mag worden geplaatst. Ik ben er maar vanuit gegaan dat hiermee bedoeld wordt dat je hem niet mag rooten.
Als laatste mijn ervaring met Android apparaten en met tablets. Met Android doe ik al sinds versie 1.6. Een tablet heb ik nog niet zo lang, om eens een tablet te proberen heb ik eind 2011 de qware 7 inch pro 3 aangeschaft en ik moet zeggen, die heeft toch stiekum al aardig wat draaiuren gemaakt. Daarnaast zijn er in mijn omgeving diverse Ipad’s gesi gnaleerd.

Het uitpakken,
Nadat ik het pakket bij DHL had opgehaald ben ik er eens goed voor gaan zitten. Ik wist ook nog niet wat voor type ik kreeg en of er een toetsenbord bij zou zitten. Het blijkt een 300T 32gb te zijn met wifi. Toetsenbord en tablet zijn los van elkaar in de doos geplaatst en verder is er een laadsnoer meegeleverd, een garantiekaartje en jawel een doekje om het scherm te poetsen.
De eerste indruk, de tablet is ziet er wel strak afgewerkt uit, ondanks dat men ten opzichte van de Prime op materiaal heeft bezuinigd. Het materiaal van de achterzijde is plastic, maar vanwege het aangebrachte reliŽf houdt het wel prettig vast. Door de ribbels heb je iets meer grip dan bijvoorbeeld bij een Ipad.

Collega tweaker Eejjay heeft een unboxing video gemaakt, die wil ik jullie natuurlijk niet onthouden

De eerste keer opstarten
Nadat de tablet is aangeslingerd verschijnt wat reclamemateriaal in beeld, op een verder zwart scherm. Tijdens het opstarten zie je al wat clouding langs de kanten, dus dat is een kleine tegenvaller. Ik ben / was met name zeer benieuwd naar het scherm, omdat dit ook van een (iets) mindere kwaliteit zou zijn, dan het scherm wat is ingebouwd in de Prime. Helaas heb ik geen prime tot mijn beschikking, maar met name op het gebied van egaal zwart valt me op dat er wel wat vlekken langs de randen te zien zijn. Wat verder opvalt is dat het scherm van het glanzende type is, wat mij betreft helaas.
Voor android gebruikers is het standaard, je moet je Google account invullen en een hele hoop dingen gaan daarna automatisch, hierbij valt wel de android 4.0 tekst op; “de telefoon wordt ingesteld”. Maar na een paar minuten updaten en direct een push-update van Asus is het tablet gebruiksklaar.
Het is natuurlijk appels met peren vergelijken, maar ik kan me nog goed herinneren dat je met windows 98 en xp machine soms uuuuuren aan het updaten was eer je aan de slag kon. Een eerste verschil met mijn andere Android apparaten wordt nu direct zichtbaar, het installeren van de apps en het gelijktijdig downloaden gaat toch een stuk rapper dan bij mijn andere apparaten, terwijl de internet verbinding dezelfde 8 mbit KPN lijn van thuis is.

Zowel tablet als toetsenborddock zijn vrij ver leeg, maar moeten ook volgens de handleiding helemaal worden opgeladen. Na een paar keer laden zou de volledige capaciteit pas beschikbaar worden, dus ik zal over een week wat realistische tijden geven. Het tablet zou goed genoeg moeten zijn voor 8 a 10 uur gebruik en dit wordt door de aanwezigheid van een aparte accu in het toetsenbord bijna verdubbeld. Ik ben er wel benieuwd naar. Ik kan er tot nu toe in ieder geval ruim lang genoeg mee werken, zeker in vergelijking tot een telefoon of de Qware.

Bediening en toetsenbord
Zonder toetsenborddock bedien je de tablet zoals elke andere. Het touchscreen is van goede kwaliteit en reageert goed op aanraking. Het tablet is snel genoeg om nagenoeg zonder vertraging de bewegingen uit te voeren. Werkt gewoon lekker, bij bijvoorbeeld grote pdf’s merk je dat hij even aan het werk moet, maar het is tot nu toe de beste tablet die ik beet heb gehad. Apps starten ook vlot en reageren zoals ze moeten. Het roteren van het scherm is niet te nerveus. Al met al netjes.
Met het toetsenborddock blijft de touchscreen functionaliteit intact, maar daarnaast komt er een touchpad met muisknop en een toetsenbord bij. Het toetsenbord is van het chiclet type, werkt wel prettig, alleen de toetsen zelf zijn van wat harder plastic. Dat hat persoonlijk wat stroever materiaal mogen zijn, maar het is zeker geen slecht klaverier. Het touchpad werkt net wat anders dan van een laptop, zeker bij citrix op android is dat even wennen. Je kan ervoor kiezen dat er een muisaanwijzer op het scherm zichtbaar is. Alleen hier zit een bug in, op een gegeven moment gaat de kalibratie dan flink verlopen met de muisaanwijzer. Even de muisaanwijzer uitschakelen en weer inschakelen en het probleem is opgelost.

Verder heeft Asus wel knap werk verricht met de software integratie van het toetsenbord, toetsenbord aansluiten en direct zie je de ‘brandstofvoorraad’ in beeld verschijnen. Het toetstenbord.
Ik merk dat ik het tablet vaak gebruik met het toestenbord. Het houdt net even lekkerder vast in bijvoorbeeld de bank.

Bruikbaarheid, zakelijk,
De andere reviews gaan in op de software en het entertainment, maar ik vraag me met name af of het tablet zakelijk toegevoegde waarde heeft. Om die reden heb ik het apparaat ook een paar dagen meegenomen naar de baas. Ik werk bij een middelgroot bedrijf in de rampen en rellen sector aka de zwaailichtensector en zit regelmatig op andere locaties. Helaas laten de zwaailichtactiviteiten zich niet goed plannen, dus in crisissituaties heb ik het apparaat niet gebruikt. Standaard gebruiken we tough / rough-books voor dit soort werk.

Wat ik helemaal super vindt is dat het via de Citrix reciever app vrij snel lukt om de citrix werkomgevingen waar ik gebruik van kan maken op te roepen. Inloggen met de app werkt zelfs een stuk sneller dan via de normale browserintegratie op een normale computer.
Ook merk je dat bijvoorbeeld documenten beter te lezen zijn met de acrobat app dan via acrobat over Windows. Groot voordeel vind ik, dat je tijdens vergaderingen alleen met de tablet kan gaan zitten terwijl je hetgeen wat besproken is weer redelijk snel kan aanpassen als je het toetsenbord eraan klikt. Al met al voor mij een hele prettige combinatie.

Thuisgebruik,
Thuis gebruik je de tablet meer om je feestboek bij te houden, om een spelletje ‘lets wordsomething’ of iets dergelijks te doen. De grootste thuisgebruiker van mijn huidige tablet is oudste smurf van 3... Die gebruikerstest heb ik met dit bijna 500 euro kostende apparaat maar even overgeslagen, zodat de bruikbaarheid voor peuters niet beoordeeld is, het blijft toch een gevalletje bruikleen.
Youtube, films etc speelt hij prima af. Er zit standaard een prettige bestandsbeheer app op en de standaard geinstalleerde mediaspeler doet het prima. Zelf gebruik ik nog wat andere apps als bijvoorbeeld Mx mediaspeler maar het werkt allemaal prima. De Full HD matroshka H264 gecompileerde blue rays speelt het apparaat ook naar behoren af. De Tegra 2 had hier -zo meldt de overleving- wat moeite mee. Eerlijkheid gebied te zeggen dat je dit alleen maar doet als je het apparaat als mediaspeler wilt gebruiken op een full-hd scherm, want het ingebouwde scherm kost met 1280x800 pixels een stuk minder rekenkracht

Het magere geluid was een van de klachten bij de Transformer Prime, maar bij dit apparaat is het (enkele) speakertje luid genoeg, en het valt zeker niet tegen qua klankkleur. Het blijft natuurlijk een mini-mini speaker, dus verwacht geen B&O / B&H kwaliteit, maar mij valt het niet tegen. Ben in ieder geval op geen enkel moment gaan verlangen naar een hoofdtelefoon.

Standaard staat het Tegra 3 demonstratiespelletje voorgeÔnstalleerd. Hier heb ik zelf nog wat zware games als GTA 3 bijgezet en dan merk je wel weer dat de chipset krachtig genoeg is voor dit soort werk. Het is mij niet gelukt – gevoelsmatig dan – om de grenzen van de mogelijkheden van het apparaat qua hardwarebelasting te benaderen.

Na een paar dagen met het apparaat gewerkt te hebben is mijn eindconclusie dat het prettig tablet is. Zeker zakelijk is de tablet - bijvoorbeeld vanwege citrix - bruikbaarder dan een ipad. Door de veel grotere vrijheid om met android bestanden in te voeren en door de veelheid aan usb, sd en micro sd sloten is het tabelt goed te vullen. Voor mij een van de belangrijkste pluspunten ten opzichte van de itunes ellende.

De negatieve punten zijn dat het apparaat wat aan de zware kant is. Het scherm is redelijk goed, maar geen topkwaliteit en de gewichtverdeling van de tablet en toetsenbord combinatie is apart. Het tablet is zwaarder dat het toetsenbord.

Gewoon goed zijn de accuprestaties, in combinatie met het toetsenbord is het mij niet gelukt om het apparaat regelmatig leeg te krijgen en zodoende een realistische inschatting te geven voor wat betreft de gebruiksduur. Verder zit het apparaat netjes in elkaar en door het profiel vind ik hem lekker vastpakken. Het toetsenbord is echt een meerwaarde. Zou je hem kopen?

Als ik hem zelf zou aanschaffen zou ik de transformer kopen met het betere scherm, mits de meerprijs ervan niet meer dan §100 a §150 extra zou zijn. Voor mij is het toetsenbord echt een super toevoeging en als ik dus nu een tablet zou aanschaffen zou het waarschijnlijk een Asus tranformer zijn.

Heb jij ook een Asus Transformer Pad 300T WiFi + Dock 32GB Blauw?

Reviews door de redactie

Mooie review! Ik heb je nog geen beoordeling gegeven, komen er nog foto's? Tip: zet al je titeltjes in het vet leest gemakkelijker.