Zalman ZM-MFC1 Review

Xyzar_ 3 januari 2008, 2.618 views

Zalman ZM-MFC1

Pluspunten

• Mooie gadget
  • Controle over al je fans
  • 6 aansluitingen
  • bijgeleverde kabels
  • (modbaarheid?)

Minpunten

• Traploos tot 7V
  • Traploos kan niet uit

Features Score: 3
Kwaliteit Score: 3
De Buitenkant
De MFC1 wordt geleverd in een ietwat teleurstellend stuk plastic. Geen grote opvallende verpakking zoals we van Zalman gewend zijn, maar slecht een kleine verpakking waar hij er toch een btje zielig in uit ziet.

Ook na het uitpakken valt er nog niet zoveel te zien. De controller zelf is nauwelijks meer dan een printplaat met wat knoppen erop, wat natuurlijk logisch is, maar het ziet er al met al toch nog wel fatsoenlijk en degelijk uit.

Naast de controller zelf vinden we in de verpakking nog een paar verlengkabeltjes (2 met extra draadje voor het uitlezen van toerental)

De controller zit vrij eenvoudig in elkaar, maar ziet er wel uit alsof er over nagedacht is. Aan de transistoren voor de traploze aansluitingen zitten (imo) nogal grote aluminium koelblokjes. Ik vraag me af of dat nodig is en hoe warm ze zouden worden zonder, maar het is ongetwijfeld nuttig.

De knoppen voorop de controller zijn.. van wat mindere kwaliteit. Hoewel ze opzich heel prettig aanvoelen lijken 1 of 2 knopjes toch niet perfect vast te zitten en deze geven dus een beetje mee. Verder is een van de knopjes inmiddels al losgeraakt, maar dit was met een drupje lijm zo weer gefixt.
(voor de duidelijkheid: het metalen draaiknopjes op het plastic draaiknopje zelf, het afdek-dingetje dus. niet dat de hele knop van de printplaat af was ofzo)

De Installatie
In principe is de installatie natuurlijk een eitje. Het vastzetten van de controller is gedaan met 2 schroefjes, en dan hoef je alleen nog maar je fans erin te prikken.
In de praktijk is het wat meer werk, want je zit met een boel kabels te klooien en is wel eventjes werk om dat allemaal netjes te doen. De verlengkabels die je erbij krijgt zijn (uit m'n hoofd) zo'n 50cm lang, dus genoeg kabel heb je sowieso.

Overigens worden de fans aan de traploze aansluitingen gewoon met een 3pins fan aangesloten, maar bij de 2 andere aansluitingen heb je alleen 2 kroonsteentjes, hier moet je dus de connector afknippen en de draadjes individueel vastschroeven.
Ik heb er 2 connectortjes van een molex->fan splitter aangehangen en heb zo dus wel weer gewone fanaansluitingen. Geen idee waarom ze dit zo gedaan hebben, maar gewoon 6 fan pluggen was makkelijker geweest.

Het Gebruik
Toegevoegde meerwaarde? nee, die heeft hij niet zoveel. Je kan je fans ook prima altijd op dezelfde snelheid laten draaien, en traploos regelen is wellicht ook wat overkill (5/12V schakelaars had ik ook prima gevonden)
Toch is het wel een mooi stukje speelgoed, en is het fijn om je fans onder controle te hebben. Het bied mij de mogelijkheid om m'n computer ofwel compleet stil te laten draaien, of op volle toeren (veels fans :) ) als dat even nodig is. En natuurlijk, iedere mogelijke instelling daartussenin. Als het warm is in m'n kamer, of hij is een tijdje een beetje bezig (zeg 30 40% load) dan schroef ik een paar fans wat hoger en blijft alles lekker koel zonder veel meer geluid te produceren. En omdat iedere fan individueel te regelen is kan bijvoorbeeld ook even wat extra koeling over m'n harde schijven gooien bij zwaar werk, of even wat extra lucht afzuigen achter m'n CPU.
Wat ik wel jammer vind is dat de traploze aansluitingen slechts 7V kunnen leveren waardoor je je fans dus nooit op volle snelheid kan gooien, en dat je ze niet uit kan zetten. De gewone schakelaars hebben 3 standen: 5V, 12V of uit, maar de andere zijn dus altijd aan.
Ik heb de LED's inmiddels dus ook niet meer aangesloten (gaat via het gele/witte RPM draadje, haal je die eruit dan blijven de leds uit) omdat dat 's nachts toch wel een boel licht geeft.

De Zalman ZM-MFC1 is een mooie gadget, en zeer zeker leuk speelgoed. Het nut ervan valt te betwisten, maar ik moet zeggen dat ik er blij mee ben. Ik vind het enorm handig om m'n CPU en GPU koelers uit te kunnen zetten als ze niet nodig zijn, en iedere fan apart en real-time kunnen regelen is ook erg fijn.
Daarnaast is hij niet duur (rond de 20 euro), en voor dat geld vind je volgens mij geen andere 6kanaals controller :) (meeste hebben maar 4 aansluitingen, en andere met 6 zijn een stuk duurder.)

oh en volgens mij valt hij ook prima te modden of in te bouwen in een casemod ofzo. Het frontje kun je er zo afschroeven :)

edit vor een zooi typo's..

Heb jij ook een Zalman ZM-MFC1?

Heeft ie geen PWM? Dat is denk ik ook een negatieve eigenschap aangezien je steeds meer fans krijgt met PWM support (kijk maar naar de laatste van AC).
nee hij heeft geen PWM, kan je aan de print zien aan de vier LM317 (dacht ik).

hoe diep zijn de knoppen, wil namelijk een inbouwen in mijn p182 en die heeft een deur

[Reactie gewijzigd door onzam op 12 september 2008 19:28]

Onzam, ik heb deze fancontroller in een dergelijke kast, geen enkel probleem met de deur.
De review ziet er trouwens goed uit, ben het zelf ook eens met de resultaten :).
Ik heb 2 van deze fan controllers gehad en de 3e is opkomst.
Wederkerend probleem dat je zelf ook al aangehaald hebt zijn inderdaad de draaiknopjes, deze komen los of zijn zelfs al los te vinden in de verpakking. Beetje lijm en ze komen nooit meer los ^^

Mooie review trouwens ;)