Specificaties Socket AM3+ met AMD 970 chipset - Bekijk alle specificaties

Gigabyte GA-970A-UD3 Review

FreezeXJ 6 juni 2012, laatste update op 6 juni 2012, 1.954 views

Gigabyte GA-970A-UD3

Pluspunten

• Mooi bord voor een goede prijs
  • Klokt lekker over, stabiel dankzij tactisch BIOS-switchen
  • Genoeg aansluitingen voor iedereen

Minpunten

• Compatibiliteit: geheugen, harde schijven
  • Boot NIET van USB in een aantal gevallen
  • Ondersteuning vanuit Gigabyte zelf laat te wensen over.

Layout Score: 4
Toen mijn Asus M4A87TD overleed, wilde ik een redelijk nieuw moederbord, en na wat zoeken en positieve reviews viel mijn keuze op deze Gigabyte, die voor een redelijke prijs ongeveer dezelfde features biedt, geen overbodige grappen aan boord had (ik gebruik maar 1 videokaart, dus een high-end chipset wordt daarmee wel heel duur voor wat hij extra biedt).

Hardware waarmee hij samen zou werken waren een Phenom II 1090T, 4x2 GB Exceleram (niet het meest bekende spul, maar het werkte goed op mijn Asus) en een paar oude Samsung T166-schijven. Er was her en der iets bekend over falende harde schijven op dit moederbord, vooral de F-series hadden hieronder te lijden (zie ook de andere reviews hier).
Het eerste installeren ging van een leien dakje, alles opbouwen was snel gebeurd (layout is helder, de SATA-aansluitingen zitten mooi gekanteld, dus dat werkt makkelijk weg), en toen het grote moment. Opstarten! Helaas, het scherm bleef zwart, en gepiep duidde op een geheugenprobleem. Wat bleek: Zo lang er 2 bankjes in zaten (ongeacht waar, of welke) ging het uitstekend, kon er zelfs flink overgeklokt worden, maar zodra ik er 4 in wilde steken kreeg ik alleen piepmuziek. Dat was zuur, op de Asus werkte alles uitstekend, en de losse modules overleven elke memtest die ik ertegenaan gegooid heb. Conclusie: incompatibel met 4 bankjes.

Na eenmaal verder te zijn gegaan met 4 GB, ging alles uitstekend, ongeveer een half jaar heeft het systeem gewoon op volle kracht gedraaid, geen problemen of vreemde dingen ondervonden, tot afgelopen week. Het werd eens tijd voor een volledige overhaul van mijn systeem, onder andere een verse Linux erop. Dat zou dan maar vanaf USB moeten gebeuren, want wie brandt er nog CDs?

Toen kwam probleem 2 aan het licht, verscheidene Gigabytes weigeren botweg van USB te booten. Er zit geen logica in, sommige borden doen het prima, andere alleen met bepaalde USB-sticks, en weer andere weigeren elke medewerking, hoe je ook formatteert, knutselt en instelt. Het vreemde is dat een nieuw BIOS flashen vanaf USB-stick uitstekend gaat, hij herkent hem wel, terwijl de optie USB-drive niet in het boot-menu of BIOS voorkomt. Alle opties uitgeprobeerd (USB-HDD blijkt te slaan op een echte harde schijf, uiteraard), maar helaas. De helpdesk laat me hier ook in de steek, er komt geen zinnig antwoord uit behalve 'gebruik maar een andere USB, misschien dat die werkt'. Tja, na 3 exemplaren vind ik het wel genoeg, alle 3 werken vlekkeloos op andere computers (ook om vanaf te booten) dus dan ligt het aan mijn moederbord, redeneer ik dan.

Conclusie: Het is een goed moederbord an sich, maar met een paar ernstige problemen die de afgelopen maanden niet opgelost zijn. De ondersteuning van het geheugen, en de USB-problemen ben ik zelf tegenaan gelopen, en deze zijn genoeg om dit bord tot een afrader te maken, tenzij je van tevoren weet dat je er geen last van krijgt.

Heb jij ook een Gigabyte GA-970A-UD3?

Ik heb hetzelfde bord, maar kan zonder problemen opstarten van een USB stick en externe USB CD drive. Wel met de laatste BIOS, misschien dat daar het verschil zit.
Ik heb inmiddels alle BIOSen wel geprobeerd, externe USB-CD nog niet (want die heb ik niet). Laatste BIOS was 1.0.5 volgens mij.