Archos 101 G9 Turbo 250GB 1,5GHz Zwart Review

yannickvl 6 juni 2012, laatste update op 6 juni 2012, 2.300 views

Archos 101 G9 Turbo 250GB 1,5GHz Zwart

Pluspunten

• Grote opslag capaciteit
  • Kwaliteit scherm
  • Android 4.0.x (Ice Cream Sandwish)
  • TI OMAP 4 1,5 Ghz
  • Prijs/kwaliteit

Minpunten

• Capatief touch-scherm
  • Speaker kraakt soms bij opladen
  • Geen SD-slot
  • Archos Cinema plugin dienen aangekocht te worden
  • Soms hapering bij 1080P video

Motivatie

Lang naar een excuus gezocht om een tablet te kopen, uiteindelijk één gekocht om 's avonds nog een filmpje te zien op vakantie.

Algemene beoordeling

Met als doel deze vooral te gebruiken voor af en toe eens te surfen en meerendeels te gebruiken om series te volgen of films te zien, heb ik geopteerd voor deze tablet omwille van de grote opslagruimte. Spijtig genoeg is dit geen SSD, maar dat had ik ook niet kunnen verwachten voor deze prijs. Een meevaller is wel dat de geïntegreerde schijf een Seagate Momentus hybride HDD is en dus beschikt over een klein stukje flash geheugen van 2GB waardoor deze niet moet onderdoen van zijn op flash geheugen gebasseerde broertjes.

Prestaties

Archos biedt zijn eigen muziek- en video app aan op de Android 4.0.x, waardoor de maximale capaciteit van het toestel benut kan worden. Enige nadeel is dat voor videobestanden met AC3 geluid je een additionele plugin moet aanschaffen via de website van Archos (6¤) of je kan de Cinema bundel nemen voor 10¤. Zelf opteer ik voor een andere player (Vplayer) die zonder deze plugin alle bestanden kan afspelen, al merk ik wel een vertraging van het beeld bij sommige full HD video bestanden (MKV 1080p). Tevens merk ik ook een gekraak in de speaker als de stroom adaptor is aangesloten. Als de tablet niet aan de lader hangt, werkt deze zoals hoort. Aangezien het scherm capatief is, lopen de bewegingen op het scherm niet altijd even vlot. Zo mag je bij het verplaatsen van een item, je vinger niet te snel bewegen. Volgens andere reviews is het WiFi signaal niet zo goed, maar dat heb ik zelf niet ondervonden. Werkt perfect bij mij.

Beeldkwaliteit

Hierbij ga ik een subjectieve mening moeten geven, aangezien iedereen een andere verwachting heeft van de kwaliteit. Voor de gegeven resolutie (1280x800) ben ik zeer tevreden van de warmte en scherpte van het beeld. Natuurlijk niet te vergelijken met een Retina scherm, maar dat is appelen met peren vergelijken.

Features

Van de ingebouwde camera vooraan moet je niet te veel verwachten. Tenslotte is het enkel maar een 1,3MP camera met 720p encoding. Jammer dat er acheraan geen camera aanwezig is, maar nu ben ik aan het muggenziften. Ook jammer dat deze versie niet over een microSD slot beschikt. Wel handig is de USB slot, waar je 3G dongle in kan plaatsen. Indien je 3G in de instellingen aanzet kan je deze ook gewoon gebruiken voor andere randapparatuur (keyboard, muis, USB stick,...). Mits een adaptor kan je ook de micro-USB ingang gebruiken als bruikbare USB poort (niet meegeleverd, maar kan via Amazon of andere websites voor een prikje gekocht worden).Je kan een muis en/of keyboard ook altijd koppelen via de ingebouwde bluetooth 2.1. Hierbij is de staander achteraan wel handig.

Apps

Ik merk dat redelijk wat apps niet overweg kunnen met de grootte/resolutie van het scherm. Dit heeft natuurlijk alles te maken met hoe de ontwikkelaars hun apps voorstellen, maar voor meer bekende apps (bvb Skype) zou ik toch verwachten dat ze hiermee overweg zouden moeten kunnen.

Bouwkwaliteit

Redelijk stevig gebouwd, al heb ik het gevoel dat de staander achteraan niet lang gaat meegaan... De plaats van de volume knoppen zijn niet optimaal. Als je de tablet in horizontale positie ergens op laat rusten, worden deze toetsen ingedrukt.

Accuduur

Aangezien ik deze hoofdzakelijk gebruik voor het bekijken van videobestanden, is het belangrijk dat de batterij lang mee gaat. De autonomie ligt rond de 6 à 8u zoals aangegeven in de specs wat eigenlijk goed meevalt, afhankelijk van de instellingen van je helderheid, WiFi aan/uit, bluetooth...

In vergelijking met andere tablets, biedt deze een goede prijs/kwaliteit(/kwantiteit) verhouding. Aangezien deze in de reeks van budget tablets valt, is het dus zeker een aanrader ondanks mijn soms wat negatievere punten.

Conclussie

Al bij al tevreden van het toestel en doet wat er van verwacht wordt, al zijn de prestaties soms wat minder, maar dit is te wijten aan de niet pre-configured Android Apps die niet volledig op de hardware kunnen inspelen.

Heb jij ook een Archos 101 G9 Turbo 250GB 1,5GHz Zwart?

Bedankt voor de review. Overweeg om deze te halen vanwege dezelfde redenen als door jou genoemd. Wat ik eigenlijk in geen enkele review ben tegengekomen is of het mogelijk is om een koptelefoon op de tablet aan te sluiten. Wellicht dat jij antwoord op deze vraag kan geven..
Net getest met de oortjes van men iphone op skype en een audio recorder en de 3,5mm jack blijkt enkel output te zijn. Met een usb headset lukt het ook niet waarschijnlijk omwille van missende drivers. Ook een bluetooth headset biedt deze functie niet. Enkel interne mic dus... :?

[Reactie gewijzigd door yannickvl op 11 juni 2012 21:34]

Tja, apart... Voor het overige voldeed deze tablet aan al mijn wensen maar zonder deze mogelijkheid ga ik toch een andere uitzoeken. In ieder geval bedankt voor beantwoorden van mijn vraag!
Eind April heb ik deze tablet besteld bij Azerty. Op zich redelijk tevreden over eerste gebruik van tablet, echter het beeldscherm flikkerde bij gebruik, dus terug gestuurd ter reparatie en half mei een nieuw exemplaar ontvangen.

Van deze tweede Archos bleken de USB poorten niet te werken. Half juni heb ik ook de tablet terug gestuurd voor reparatie, echter bleek een plastic lipje afgebroken te zijn van de micro-usb poort (waarvan ik de schuld kreeg, daar het lipje in de usb kabel zat). De tablet is nu opgestuurd naar Archos en na 8 weken nog steeds niets gehoord!

Voor mij dus nooit meer een Archos en ik raad ook ieder af zo'n tablet te kopen. Vier maanden na aanschaf heb ik nauwelijks gebruik kunnen maken van het tablet, het model is ondertussen verouderd en ik kan opdraaien voor een schade die mij zeer vreemd voorkomt.
Ik begrijp 1 ding in je review niet. Je klaagt over het feit dat het een capacitief touchscreen is, dit zijn bij mijn weten alle tablets en telefoons. Vroegah was het resistief, optisch ben ik nog nooit tegen gekomen (persoonlijk).

Ik snap derhalve niet wat je probeert te zeggen in dat deel, wat mij betreft zou ik niet anders dan capacitief willen.
Dit ie een review hoe Archos werk bij terug sturen van het toestel.
Toestel is gewoon oke. Maar als je ooit terug moet sturen via hun RMA dan begin grijze haren te groeien.
Mijn toestel was kapot, RMA aangevraagd direct gekregen per mail. Volg de instructie dat vermeld staat en verstuurt via een aangetekend zending of via koerier. (Dat de andere kan moet tekenen)
Via een track parcel kan ik zien dat aangekomen en getekend voor ontvangst, nu kom het Franse systeem aan het werk. Op de site van www.repair.archos.com kan je je RA nr in geven. Om repair status te volgen.
Ik mail met de vraag waar is mijn toestel hun antwoordt is “we hebben niet ontvangen gelieve de koerier dienst te contacteren.” Dus maar bellen naar Frankrijk naar de RMA afdeling. Daar zegt men me hebben niet ontvangen. Terwijl ik de scan van mijn documenten en ook bewijs dat getekend bij ontvangs per mail heeft gestuurd. Ik ben dus mijn toestel kwijt. Tot nu toe krijgt ik geen antwoordt meer van hun kant noch per mail ook niet als ik bel naar Archos en vraag RMA dienst hun antwoordt is altijd bezet.
Dus koop je een Archos na 1 jaar kapot gelijk de vuilbak er in. Mij toestel is nog steeds in garantie en kwijt natuurlijk.
Best niet meer kopen van Archos producten.