Freecom Network Drive Pro 500Gb 500GB Review

marco_balk 25 februari 2008, 15.591 views

Freecom Network Drive Pro 500Gb 500GB

Pluspunten

• Erg stil
  • 1-knops backup
  • zeer compleet qua features
  • firmware updateable
  • strak uiterlijk
  • goede kopieersnelheid

Minpunten

• features zijn soms nog buggy of beperkt door firmware
  • weinig support van Freecom

Features Score: 4
Ik was op zoek naar een NAS die eventueel meer kon dan alleen Storage. Na enig zoekwerk kwam ik deze ND Pro tegen van Freecom.
Na enig twijfel heb ik deze aangeschaft en heb 'm nu een week in bedrijf.

Uiterlijk
Het eerst wat mij opviel bij het openen van de doos, is het strakke uiterlijk van het apparaat: een degelijke alluminium omhulsel met een zwarte voor en achterkant. Wanneer je het apparaat aanzet, die je ook nog helblauwe lichten uit verschillende knoppen.

Het apparaat in gebruik
Na het bekijken van het apparaat, ben ik natuurlijk snel gaan gebruiken.
Ik heb de NAS direct op mijn ADSL-modem aangesloten en kon 'm direct benaderen, aangezien het apparaat een IP adres kreeg via de DHCP van het modem. Het admin-panel wat ik daarna bekeek, is niet op alle punten even logisch in elkaar gezet, maar na een tijdje ben je er aan gewend.
De geluidsproductie is ook erg laag. Af en toe hoor je 'm aanspinnen bij het benaderen van de schijf. De kleine fan maakt iets meer geluid wanneer deze aan moet, maar zodra het koel genoeg is, gaat deze weer uit...

USB poorten
Het apparaat heeft aan de voorkant 2 USB 2.0 poorten welke gebruikt kunnen worden als extra storage (USB-stick) of als printerserver door een printer aan te sluiten. Ik heb als eerste een onbekend-merk USB stick aangesloten. Deze werd direct herkend en kon deze direct beschrijven.

Overige features
Naast de 500GB en de 2 USB-poorten bevat de ND Pro ook andere features zoals een webserver en een FTP-server etc.
De webserver draait op dit moment alleen PHP4 en een database is ook nog niet voorhanden. Dit is helaas ook nog niet te installeren, maar wellicht wel in de toekomst door een firmware update. Wat betreft een firmware update: deze heb ik al moeten installeren om het apparaat goed te laten functioneren. Ja, dit is dus een slecht punt. Door een bug in de firmware werden bestanden die je opsloeg op het apparaat via een Samba-share soort van corrupt, waardoor code (PHP) niet meer goed werkt. Gelukkig is dit wel verholpen door een update (beta!!!) van de firmware.
Ook SSH toegang behoort tot de features. Helaas kan je maar bar weinig uitvoeren, vind ik. Commando's als scp & ssh zijn niet aanwezig. Theoretisch zou je je software kunnen updaten/installeren via ipkg, maar dat werkt nog niet in deze firmware. Het blijft dus bij de basis als cp, mv, vi, whoami, mount

Ik ben tevreden over het apparaat, maar had er toch meer van verwacht. Gelukkig zijn er mensen (niet Freecom) die onofficiele support bieden (http://www.openfsg.com), want van Freecom hoef je het niet te verwachten.
Sommige features zijn ook nog een beetje buggy, maar dat zijn vooral features voor de wat PRO-gebruikers. Gelukkig zijn deze te verhelpen door de firmware updates die af en te verschijnen.

Update (21-01-2008)
Een paar dagen geleden heeft Freecom de sourcecode vrijgegeven, zodat de community de software kan aanpassen waardoor het installeren van extra packages nader bij komt...

Update (01-02-2008)
Een paar dagen geleden is er een "optware bootstrap script" vrijgekomen (door community gebouwd), waardoor het nu mogelijk is om via ipkg andere packages te installeren.
Zodoende heb ik gister OpenSSH geinstalleerd, waardoor ik nu wel het scp commando kan gebruiken.
Packages als apache2, php5 en MySQL zijn nog niet aanwezig, maar er schijnt aan gewerkt te worden.
Omdat er nu wel packages geinstalleerd kunnen worden, heb ik mijn review licht gewijzigd en de Features als 'goed' beoordeeld, evenals de algemene beoordeling.

Update (24-02-2008)
Ik heb "Stabiliteit & betrouwbaarheid" hoger gewaardeerd. Mijn ND Pro draait nu zo'n 2 maanden zonder problemen 24x7. Tevens vind ik het vermelden waard dat er steeds meer packages beschikbaar worden gesteld, zodat o.a. PHP5 & MySQL ook aanwezig zijn! In verband met tijdgebrek heb ik PHP5 nog niet geinstalleerd.
Tevens is er nu ook een Stable firmware beschikbaar gekomen: versie 4.4.2. Freecom blijft dus wel sleutelen aan de drive!

Update (25-02-2008)
Na een vraag van Wishjuh112 (zie reacties) heb ik de schrijfsnelheid van de ND Pro getest.
Eerst een beeld van mijn huidige opstelling: ik heb mijn PC (Vista x64 SP1) gekoppeld aan mijn modem/router (Speedtouch 780WL) en mijn ND Pro is ook gekoppeld aan mijn modem. Het is een 100Mbit netwerk.
Nu heb ik via Windows Verkenner/Explorer een file van ongeveer 250MB gekopieerd naar een netwerkschijf (de ND Pro). De gemiddelde schrijfsnelheid die Vista aangaf was 6,3MB/sec met uitschieters richting de 7MB/sec.
Wanneer ik dezelfde file weer van mijn ND Pro naar een map in Vista kopieer, haal ik zelfs 10+MB/sec. Wat mij betreft zeker geen slechte snelheden.

Heb jij ook een Freecom Network Drive Pro 500Gb 500GB?

Waar kun je SSH allemaal voor gebruiken? Voor het overzetten van de bestanden of ook voor evt. customization/maintenance?
Good point. Ik zal mijn tekst even aanpassen...
ik heb even een vraagje, ik ben hier niet zo thuis en snap wat dingen uit de tekst niet, gewoon te technisch
Maar kan je hem ook benaderen vanaf een andere computer zonder enige software??
yep, je kan 'm in een LAN-netwerk hangen en dan benaderen via iedere computer.
maar oke is dus netwerk attached storage oftewel NAS, je kan hem dus ook benaderen als je zeg maar niet thuis bent??

Of heb ik dat verkeerd????
klopt, zolang je je router oid maar goed instelt...
openfsg is niet onafhankelijk van freecom maar zelfs gefinancierd door hen. Het is de open source tak van freecom in een poging hun producten aantrekklijker te maken.
Alle FSG varianten hebben erg veel bugs. Wel is er een reeks van software te verkrijgen die via openfsg duidelijk uitgelegd wordt.
De support van freecom is vreselijk slecht en de firmware zit traditioneel vol met storende bugs. Ik bezit zelf een drietal FSG freecoms en ben daar niet echt over te spreken. Jammer want het leken allemaal veelbelovende producten maar de utwerking is onder de maat.
De openfsg site is eigenlijk de enige weg om enige support te verkrijgen door de community dan wel. Freecom zelf heeft een ontmoedigingsbeleid voor support lijkt het wel.
De winst van het hier geteste model is het ontbreken van WIFI, daar zitten namelijk bij de andere producten de meeste bugs in.
kan je de drive rechtstreeks aansluiten via usb op je pc? ik las op de freecom-site dat dat wel zou gaan.
Nee, dat kan niet. Je kan alleen extra storage (USB stick) of printers aansluiten op die USB poorten.
Even voor de duidelijkheid. Deze review gaat over dit product.

Een ander type kan wel zowel via USB als LAN benaderd worden, maar heeft dan niet de extra features als ssh etc.

[Reactie gewijzigd door marco_balk op 16 februari 2008 23:50]

ach zo, dan toch niet. Ik zoek eigenlijk iets soortgelijks, maar die zou enkel dienen als centrale storage. Ik heb nu een desktop pc en een apple-laptop. Als ik een film heb, dan moet ik die soms op mijn laptop overzetten en soms op de pc en soms op beiden. Waardoor het al snel onoverzichtelijk wordt.

Idem met muziek, ik heb een gedeeltelijke collectie staan op mijn laptop en volledig op mijn desktop pc. Ik zou dus gewoon via het netwerk toegang willen hebben tot de films en muziek op 1 harde schijf. Dan die gewoon streamen. Ik weet dat de WD MyWorld slechts max aan 5mb/s kan schrijven, wat ik onbegrijpelijk vind.

Die freecom die je dan aanhaalde, is die dan nog geschikt om permanent aan te staan? Omdat je die ook kan gebruiken als externe HD... De WD MyBook heeft een processor ingebouwd als ik me niet vergis, waarom heeft die WD dat dan wl nodig en die Freecom niet?
Beide apparaten van Freecom zijn prima geschikt om continu te draaien. Beide zijn een kleine soort van NAS.
Qua snelheid durf ik niets concreets te roepen, maar ik heb afgelopen weekend een DVD vanaf mijn ND Pro via mijn netwerk gespeeld en dat ging allemaal zonder problemen.
Erg bedankt voor je review.... maar wat ik voornamelijk wil weten.. is welke snelheid het ding haalt. Ik hoor namelijk vaak dat de wat goedkopere NAS apparaten vaak een lage snelheid hebben. En dan heb ik het over data kopieren van mijn PC, over het netwerk naar de NAS. Zou je kunnen aangeven welke kopieersnelheid je haalt?

Dit is voor mij eigenlijk het belangrijkste om te weten....
Als dat namelijk in orde is, zal ik dit model kopen.

Thx alvast.
Ga ik voor je testen!!!
Super bedankt voor het testen! Waardeer ik zeer!!!

ongeveer 7MB p.sec is voor mij genoeg... ik heb deze drive net besteld.

Nogmaals bedankt!

Greetz, Wishjuh
Graag gedaan!
Ik hoop dat je veel plezier mag beleven aan het apparaat.

En vergeet dan ook zeker niet te kijken op http://www.openfsg.com (o.a. voor nieuwe firmware en mogelijkheid tot installeren van packages)
Een goeden dag, van de week de NAS pro 500GB bij mediamarkt aangeschaft voor 175.--
Ziet er prima uit en werkte vrijwel direct.

Welke poorten moeten opengezet / geforward worden om de nas vanuit het wan te benaderen?
tevens welke poorten moeten geopend worden op de webserver te benaderen?

Vreemd genoeg kan ik de site openfsg.com niet benaderen / openen !!
Klopt het dat deze schijf een UPnP Media Server bevat?
Ik heb namelijk de Freecom MusicPal en ben benieuwt of dit goed samen werkt.
Op de site van Freecom staat dat het moet lukken maar er wordt niets vermeldt over een UPnP (TM) A/V of/en DLNA Media Server in de specificaties?
Draaid deze NAS Twonky Media Server of iets dergelijks?
;)