Apple iPod Touch V1 8GB Zwart Review

RM-rf 2 januari 2008, laatste update op 2 januari 2008, 2.447 views

Apple iPod Touch V1 8GB Zwart

Pluspunten

• bedieningsgemak
  • schone uiterlijk
  • goed scherm

Minpunten

• achterkant krasgevoelig en snel viezig
  • enigszins beperkte standaard toepassingsmogelijkheden, vergeleken met de iPhone. alhoewel dat wel te overkomen

Geluidskwaliteit Score: 4
Een heerlijk ding, gebruiksgemak is zeer hoog, zelfs mn 7-jarige dochter en technofobe vrouw kunnen er prima mee uit de voeten en ik moet hem zelfs voor hen verstoppen omdat ze er zelf graag mee op pad gaan.

over de soms gehoorde 'krasgevoeligheid' van het scherm is volgens mij enorm zeer laag, die is juist erg robuust, de achterkant is echter een ander geval, die wordt snel erg vies, vettig en krassen verschijnen daar gewoon vanzelf, zelfs van het poetsen.
een hoesje is dan wel aan te raden.

Features
Muziek
natuurlijk de allerbelangrijkste gebruiksreden, het bekijken van de collectie via Coverflow is zeer gebruiksvriendelijk en indruksvol

Video:
video's zijn enkel toepasbaar in m4v-formaat, iPods eigen op mpeg4 gebaseerde formaat... het scherm voldoet wel goed voor schermbrede weergave

Foto's..
via iPhoto kun je eenvoudig ook je foto's op je Ipod plaatsen... doorzoeken via 'albums' of (smartalbums) of in een slideshow plaatsen.. de instellingen zijne chter beperkt en het beheer gaat via zowel iPhoto alswel iTunes niet altijd even effectief.

WiFi & Safari
verder is het mogelijk een WiFi verbinding te gebruiken en zo een internet connectie te hebben.
Ik had wat problemen met de instelling, deze kon ik enkel ingeven via de 'instellingen' en niet via het standaard scherm dat verschijnt bij het vinden van een wifi-netwerk, waar hij altijd het wachtwoord weigerde.
Tevens bleef ik met mn WPA-connectie mn verbinding verliezen waarna hij niet opnieuw verbon, uiteindelijk werkte het met WPA2 beter

Het web kan men bekijken door te surfen via Safari.
de weergave van pagina's bevalt verrassend goed, het dubbel-tippen zorgt ervoor dat een element precies binnen het scherm ingezoomed worden en zo column-layouts goed leesbaar zijn. verder scrollen kan altijd door te 'pinchen'.
Wel een flink nadeel is, is dat Flash ontbreekt..

Youtube
gezien het ontbreken van Flash heeft Apple een direkte eigen toegang tot Youtube geimplementeerd, welke aantoont dat zulke eigen applicaties goed mogelijkheden hebben en goed functioneren...
youtube video's zijn doorzoekbaar, te bookmarken en te natuurlijk te bekijken.
tevens is er toegang tot enkele 'best viewed lijsten.

Contacts en Calender
de calender en contacts laten zich prima synchroniseren met de standaard OS X applicaties... tevens is het zelfs erg eenvoudig foto's van je contacten toe te voegen en deze verder te beheren...
enkel het toewijzen van calender events aan contacten gaat weer niet, terwijl iCal dat wel biedt, een gemis

Gezien de mogelijkheden lijken de daadwerkelijk aangeleverde mogelijkheden me enigszins beperkt en dat zet aan tot het 'jailbreaken'.
iets dat ik nog niet gedaan heb maar wel overweeg.

voor de geintersserden, een link naar het iPod Touch topic op Gathering of Tweakers

Heb jij ook een Apple iPod Touch V1 8GB Zwart?

nette review, heb zelf sinds vandaag de 16 gb versie en ben er erg blij mee.
jailbreak? hier wel want heb nu de email funktie van iphone die perfect werkt op de touch.
En wat is de geluidskwaliteit van de speler en koptelefoon?
de speler zelf heeft een uitstekende kwaliteit, maar wat je misschien wel daarbij moet meewegen is dat de 'gewone' controls qua weergave van de muziek ontzettend basaal zijn...
Tijdens het normale 'weergeven kun je hooguit het Volume weergeven, Ún algemeen de geluidsinstellingen instellen op een aantal voorgeprogrammeerde geluidstypes...

Bij iTunes kun je wel per nummer zowel volume alswel instellingen instellen, zowel bass, treble etc alswel via voorgeprogrammeerde profielen... maar dat lukt dus enkel via synchen.

Wat betreft de koptelefoons.... de standaard koptelefoontjes zijn gewoon hele standaard default dingetjes, die naar mijn indruk weinig bass hebben en een ietwat metalig geluid...
Zodra je specifieke wensen heb kun je deze sowieso altijd beter vervangen naar precies een model dat voldoet aan je eigen persoonlijke wensen, zowel qua kwaliteit als pasvorm... juist doordat de persoonlijke wensen per persoon verschillen snap ik zelf eigenlijk wel dat hij geleverd wordt met een zeer algemene 'one-size-fits-all' koptelefoontje, die iedereen echter makkelijk kan vervangen.
speler is perfect. standaard koptelfoon altijd vervangen met betere.