Specificaties 3,3" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Sony Ericsson Xperia Ray Zwart Review

Furious5 5 juni 2012, laatste update op 5 juni 2012, 4.263 views

Sony Ericsson Xperia Ray Zwart

Pluspunten

• • Design
  • • Geen moeilijk gedoe met synchronisatie software
  • • Compact
  • • Schiet mooie foto's
  • • Veel gratis Android apps
  • • verwisselbare accu

Minpunten

• • Accuduur (is naar mijn mening smartphone eigen)
  • • Ringtone volume regelen met volume buttons ipv fixed
  • • Soms trage toegang tot sd card
  • • Camera start vrij traag op: 4 secs

Dit is een vrij late review van de Sony Ericsson Xperia Ray. Ik wil vooral een review schrijven die op een praktische manier de telefoon beoordeeld. Ik ben geen smartphone expert en ben geen iPhone of Android fan. Dit is mn tweede smartphone na de Nokia e61i een paar jaar geleden. Voor de Ray had ik 2 'normale' Nokia telefoons (erg fijne: 5310)
Ik heb het toestel nu 3 maanden in gebruik en kan dus goed aangeven wat ik goed en minder goed vind aan dit model..

Reden aanschaf
De reden dat ik eigenlijk geen haast had met een smartphone is omdat ik er geeneen nodig had. Op m'n werk heb ik de hele dag internet toegang, thuis ook, bij vrienden ook.. Een mobiele verbinding is dus niet echt nodig..

De reden om er toch een te kopen was Whatsapp. Ik had geen zin meer om te betalen voor smsjes en het is een stuk goedkoper en makkelijker te Whatsappen ipv sms'en. Dus vandaar..

Aandachtspunten bij de koop
Ik was op zoek naar een compacte telefoon.. eentje die je makkelijk in je broekzak kan dragen. Verder was de accuduur van groot belang.. De 'normale' Nokia's gingen lang mee en ik had geen zin om elke dag op te laden bij mn smartphone. Omdat ik veel muziek luister moest er ook een normale hoofdtelefoon-aansluiting op zitten. Oh.. en ik wilde niet de hoofdprijs betalen, mn budget ging tot 300,-

Mn keuze
Ik kon vrij snel wat populaire modellen afstrepen: iPhone (te duur), Galaxy S2 (te duur - te groot), Nokia Lumia 800 (te groot, Windows.. bah), HTC (hmm.. tja, welke.. - geeneen sprak me aan).

Totdat ik de Ray zag.. een mooi compact telefoontje.. Ik las over de goede camera, het kleinere scherm zou minder batterijen vreten, hij draaide Whatsapp en zag er slick uit..

Design en hardware
Zoals gezegd vind ik het een erg mooi toestel.. De combinatie van kunststof met metalen zijkanten ziet er slick uit. Als het scherm uit staat ligt er een totaal zwart toestel voor je.. verder zitter er een minimum aan knoppen op, heeft het geen onnodige roostertjes of buttons.. Zelfs belettering en logo zijn minimaal. De batterijklep is van een ander soort rubberachtig materiaal gemaakt en verbeterd de grip. In tegenstelling tot de iPhone 4s is dit toestel licht van gewicht zonder goedkoop aan te voelen en houdt prettig vast..

Wat ik erg prettig vind is dat er een standaard usb lader bij zit.. geen moeiijk eigen formaat.. Een Blackberry of Samsung lader doet het er ook op, of je hangt hem gewoon aan je computer. Wat ook makkelijk is is dat de telefoon bij aansluiten op je computer als harde schijf wordt gezien. De Sony synchronisatie software heb je niet nodig..

Software
Ik heb mn toestel geupdate naar Android 2.3.4. Ik zou hem naar versie 4 kunnen updaten maar zie geen reden waarom. Hij doet het nu goed en ik las dat oudere toestellen na de Android 4 update langzamer werden. Ik heb geen zin om dat te riskeren, mij teveel gedoe.

Ik heb een Scandisk class4 8gb memorycardje er in zitten.. de standaard 2 gb die je e rbij krijgt is me te klein omdat ik genoeg muziek mee wil nemen. 8gb is genoeg, als je teveel mp3 files op je telefoon zet speel je wss toch maar de helft af omdat dat je favorieten zijn.. Ben je je nummers zat, dan update je je selectie toch gewoon?

Omdat ik veel muziek luister is de standaard MP3 speler teleurstellend omdat ik niet gewoon per mapje naar muziek kan luisteren, alleen per selectie van artiest of album etc. Ik heb dus gelijk Mortplayer er op gezet, gratis en werkt goed.

Ook heb ik gelijk de Sony datateller er op gezet, ik had absoluut geen zin om genaaid te worden door mn provider met hoge roamingkosten.

Accu
Een erg belangrijk punt! Bij normaal gebruik (beetje webbrowsen, muziek luisteren, fotos kijken en maken etc. gaat hij krap een dag mee.. Ik vind dit eigenlijk te kort. Te vaak moet ik afvragen of ik het einde vd dag haal en moet ik mn gebruik toch hier op afstemmen. Het is denk ik een algemeen smartphone probleem.. vrij irritant.
Doe je erg zuinig.. dan haal je soms 1,5 dag… maar dan bel je minimaal en internet je nauwelijks. Er is dan weinig fun te beleven :-)

Camera
De camera is erg uitgebreid en schiet mooie fotos. Hij start langzaam op, het duurt 4 secs voordat je iets kan fotograferen dus een quicksnap is er niet bij..
Hij heeft geen krachtige led flash maar een led lampje. Dit lampje is erg zwak dus goed uitgelichte fotos 's avonds krijg je niet.
Maar, foto's die 's avonds genomen zijn zien er wel mooi uit, alleen close ups van personen zijn dus niet goed belicht.

Irritant
Een paar dingen irriteren me, maar dit is denk ik vooral een Android probleem..

1. de volume button aan de zijkant laat je het ringtone volume aanpassen.. erg irritant (!!) aangezien je hem vaak ongewild zachter zet. Waarom is het volume niet fixed vanuit je instellingen?? Ik zie geen reden waarom ik mijn beltoon volume stapsgewijs wil aanpassen.

2. Ik heb een class 4 sd kaartje er in zitten en de toegang is soms erg traag. Om mn gallery's met fotos te tonen wacht hij soms 10 seconden voordat ik wat zie.

3. Muziek afspelen via de afstandbediening in het hoofdtelefoon snoer gaat soms traag.. Na het indrukken van play duurt het soms bizar lang voordat ik wat hoor, ik twijfel dan of de telefoon uberhaupt nog wat gaat doen en moet hem uit zn case halen om te zien in wele modus mn MP3 appje staat.

4. Het scherm is gevoelig voor krasjes, het is geen glas. Ik draag hem in een hoesje dus qua krassen valt het erg mee, maar heb je geen hoesje er omheen dan kan ik me voorstellen dat er snel krassen en putjes in komen.

5. Geen belminuten teller standaard aanwezig. Je kan wel zien welke gesprekken je hebt gevoerd en met wie en hoe lang.. maar een totaal van inkomend en uitgaande gesprekken is er niet. Ik vind dit eigenlijk wel een basis feature.. er zal vast wel een appje hiervoor zijn maar dit hoort standaard aanwezig te zijn.

6. Geen memo functie in deze versie van Android.. ook geen to-do. Moet je dus ook zelf gaan zoeken..dit hoort ook wel standaard aanwezig te zijn.

Elke telefoon heeft zn minder sterke kanten maar ik kan zeker leven met de minpuntjes van de Ray. Ik vind het een erg mooi toestel.
Als ik kijk naar de iPhone 4s van m'n vriendin.. en hoe zij loopt te stuntelen met een zwaar, spekglad toestel, haar synchronisatie gezeur via iTunes, de hoge aanschafprijs en bagger accuduur.. dan ben ik erg blij met mn Ray.
Als de flitser beter was dan had ik er nog een gekocht als backup aangezien ik bang ben dat er geen mooie compacte toestelen als deze komen. Als voorbeeld noem ik maar de achterlijk grote Galaxy S3.. wie wil daarmee in zn broekzak rondlopen?

Een groot voordeel vindt ik dat ik bij Android/Sony niet het idee heb dat ik qua geld wordt uitgekleed.. De krampachtige Apple houding waarbij voor bijna alles betaald moet worden vind ik echt uitzuigerij. Ik ben zelf Mac gebruiker en vind hun producten erg mooi, maar ik blijf nuchter naar ze kijken.

Dus: Quad core processors, high end schermen etc.. allemaal overkill en funest voor je battery life. De Ray is lekker compact en kan alles wat ik wil..

Heb jij ook een Sony Ericsson Xperia Ray Zwart?

Ik zou je eerste drie puntjes samenstellen in één inleiding. Verder een mooie review! Ik heb je nog geen beoordeling gegeven omdat ik stiekem hoop dat er nog foto's geschoten met de Ray komen en maybe screenshots? De tekst is wel helemaal in orde!

EDIT: I see the pictures... And i like them!

[Reactie gewijzigd door electrom op 5 juni 2012 17:03]

Thanx! Dit is n eerste review, ik wilde vooral een no nonsense review schrijven. Geen geleuter over technische specs, maar gewoon een nuchtere kijk op de Ray... Bedank voor je reactie op mn tekst. Ik heb wat fotos met mn Macbook camera gemaakt.. niet zo scherp helaas, maar foto;s van dit toestel vind je in overvloed op internet...
Ok.. 2 fotos toegevoegd die met de Ray zijn geschoten.. een mooie va een reigers op een Seat en eentje van de nieuwe Nike Free sneakers :-)
Ok.. ik heb 2 fotos toegevoegd die met de Ray zijn geschoten.. een mooie van een reiger staand op een Seat, en eentje van de nieuwe Nike Free sneakers. Leuke schoenen maar een beetje aan de prijs met hun 109,- euro. :-)
Goeie review! Ik heb hem met plezier gelezen.

Blij om te lezen dat er meer mensen zijn die niet op zoek zijn naar de beste specs, maar gewoon een makkelijke/compacte telefoon willen.

Dit was een mogelijke kandidaat om mijn trouwe SE P1i op te volgen. Maar ik wacht nog maar even tot het batterijniveau van de smartphones van tegenwoordig een weekendje zonder oplader mogelijk maken.
Heeft dit toestel ook een camera in de front zodat je kan aan video chatten ?
Ja.. hij schiet 640x480. Goed genoeg voor videochat.. Dit werkt probleemloos met Skype.
De camera aan de achterkant is een 8mp camera...