Specificaties 9,7" (1024x768), Android 4.0, WiFi - Bekijk alle specificaties

Point of View ProTab 2 9.7" 8GB Aluminium Review

Point of View ProTab 2 9.7" 8GB Aluminium

Pluspunten

• IPS Scherm
  • Grafische kracht
  • Met overklok redelijke CPU

Minpunten

• Trage CPU (zonder overklok)

Een tablet, echt een hebbeding. Ze zijn overal te krijgen, van de Apple Store tot aan de Kruidvat en Aldi.
Maar heb je er ook iets aan? Voor mij persoonlijk eigenlijk niet, gewoon leuk om te hebben en eens te proeven hoe het is om een tablet in bezit te hebben.
Gezien ik redelijk van games houdt wist ik dat er een goede grafische chip in moest zitten, maar het hele ding mocht niet teveel gaan kosten. Rond de 500 euro ben je al snel kwijt, maar dan heb je ook wat. Om nou te zeggen dat ik zo'n bedrag over heb voor een tablet, nee...
Mijn budget had ik op ongeveer 200 tot 250 euro gezet, moet toch kunnen om voor dat geld een redelijke tablet in huis te halen.

Of dat werkelijk zo is lees je in deze review.

Waarom Point of View
De zoektocht naar een betaalbare maar toch zo goed mogelijke tablet begon door de berichten op Tweakers.net over Archos tablets. Deze zagen er redelijk uit en waren vooral erg redelijk geprijsd.
Ook kwam Yarvik naar voren, wederom mooie tablets voor een mooi prijsje, alleen de afwezigheid van een officiŽle play-store schrikte mij persoonlijk af.
Daarnaast naar allerlei budget tablets gekeken zoals de Cherry tablets van Kruidvat, de Tomtec tablets van Bart Smit en de QWare tablets van Intertoys.

Dankzij de vele informatietopics over allerlei tablets op o.a. het GOT forum waren er al vrij snel een paar eisen:
  • Android 4.0
  • 1 GB RAM
  • Bij voorkeur een Mali-400 videochip
  • Goed scherm rond de 10 inch
De meeste eisen lijken me voor de hand liggend, op misschien de Mali-400 na.
De reden dat die op mijn verlanglijstje kwam is omdat bijvoorbeeld de Samsung Galaxy S2 dezelfde chip gebruikt, en die is grafisch behoorlijk sterk.
Dat leek me belangrijk gezien Android ICS zwaarder leunt op de grafische chip. Daarbij wilde ik ook gewoon kunnen gamen op de tabet en daarvoor moet je wel een beetje grafische chip hebben.

Met deze eisen waren eigenlijk geen tablets te vinden, totdat op de Mediamarkt site ineens een Point of View Protab2 IPS tevoorschijn kwam. Deze tablet leek aan alle eisen te voldoen: IPS scherm van 9,7" (toevallig Apple formaat?), 1GB RAM, Mali-400 grafische chip. Enigste minpunt was eigenlijk de processor, een single-core Cortex A8 op 1.2 GHz.

Allwinner A10
Na wat meer onderzoek bleek dat er in de Protab een Allwinner A10 SoC zit. Dit is een Chinese chip met daarop, zoals eerder gezegd, een Cortex A8 en een Mali-400.
Daarvan is het grootste probleem eigenlijk de processor, behoorlijk oud en niet al te snel.
Tevens kwam ik informatie tegen over andere tablets met de A10 dat deze, wanneer er Android 4 opstaat, niet meer op 1,2 GHz draait maar ineens op 1,0 Ghz. Dit bleek ook wel nadat ik gespeeld had met SetCPU, maar daarover later meer.

Grote pluspunt is de Mali-400 videochip. Deze zit dus ook in de Samsung Galaxy S2, welke grafisch erg sterk is. Verwacht niet dezelfde performance gezien de S2 een multicore Mal-400 bezit, gezien de A10 nogal een el cheapo chip is verwacht ik niet dat deze ook een multicore Mali-400 bezit.

Look & feel
Alleen naar de prijs gekeken is dit duidelijke een budget tablet. Ook in het gebruik is dat wel te merken, maar daar over later meer. Bij het openen van de doos ligt de tablet bovenop in een half doorzichtig stuk plastic. Wat als eerste opvalt is het gewichten het volgende wat direct opvalt was de koude achterkant, die was op buitentemperatuur en voelde duidelijk metaal aan. Beide dingen gaven me een gevoel dat het een degelijke tablet is.
Bij de eerste keer booten valt direct het haarscherpe Point of View logootje op (zie ook hierboven staat). Eenmaal in Android zelf ziet alles er erg goed uit, app iconen en teksten zien er erg scherp uit. Ook de kijkhoek is zeer goed.
Op een concurrerende site staat dat het scherm van de Protab hetzelfde als dat van de iPad 2 is. Onder andere omdat de specificaties wel erg op het iPad 2 scherm lijken: IPS, 9.7 inch, 1024x768 (4:3). Zelf ben ik niet in het bezit van een iPad 2, dus kan daar verder geen vergelijking in maken. Maar dat het een erg mooi scherm is om te zien is duidelijk.
De behuizing is denk ik van zilverkleurig aluminium, dat tot over de randen gevouwen is. Daarbinnen ligt een schijn oplopende rand van hard plastic waarin het scherm rust. Het scherm steekt dus een stuk uit zoals te zien is op de foto van de zijkant, en is omgeven in een zwarte rand van ongeveer 1,5cm breed.
Als je hem in landschap stand hebt is de zwarte rand aan de rechterzijde, waar ook de knoppen zich bevinden, wel 2cm breed. Dit misschien omdat er meer plek nodig was voor alle connectoren en knopjes.

Wat overigens ook nog in de doos zit is een kleine handleiding in tig talen waaronder Nederlands, een mini USB naar USB A kabel om de tablet mee aan je PC te hangen, een witte in-ear koptelefoon en een mini USB naar female USB A. Dat laatste is dus een USB host kabeltje, wat wil zeggen dat je een USB stick of een 3G dongle kan aansluiten.

De aansluitingen zitten dus allemaal aan de rechter- of onderkant, in respectievelijk landschap of portret stand. Als je naar de afbeelding van de zijkant kijkt zitten er van links naar rechts: microfoon, micro-SD slot, koptelefoon, mini HDMI, mini USB, oplaadpunt, resetknopje, volume omlaag, volume omhoog en de aan/uit knop.

Dan het gewicht, heb de Protab op mijn keukenweegschaal gelegd: 647 gram. Dat is dus ruim een halve kilo en dat is goed te merken bij het vasthouden. Misschien wen je eraan, maar langdurig vasthouden in 1 hand is na een minuut of 10 alsof je een stoeptegel vast hebt.

Gebruikservaring
De tablet is momenteel nog geen week in bezit, dus heb er nog niet langdurig gebruik van gemaakt.
Heb zelf een HTC Desire HD als telefoon, dus op basis van die telefoon (waarop overigens een custom ROM staat) vind ik bepaalde dingen wel of niet langzaam.

Als eerste het gebruik van Android 4 zelf. Het bladeren door desktops door te vegen werkt lekker soepel. Ook wanneer je het apps menu opent gaat het scrollen er doorheen lekker vloeiend.
Ook in het instellingen menu verloopt het scrollen erg vloeiend.

Dan het starten van apps, dat duurt gewoon lang in verhouding tot de Desire HD. De meest simpele applicaties hebben toch een merkbare vertraging. Het is zeker niet veel, maar mij valt het op.
Ook is het toevoegen van apps of het herordenen/grouperen van apps op je 'desktop' erg langzaam. Je merkt daarbij erg goed een enorme vertraging en de iconen sleep je erg haperend over het scherm.
Leuk om daarbij op te merken, zodra je overklokt tot de maximale snelheid (zie verder voor details) gaan de iconen ineens wel vloeiend over het scherm...

Bij het spelen van games valt eigenlijk op dat ze niet slechter draaien dan op de Desire HD, het duurt alleen met laden wat langer, wederom toe te wijzen aan de CPU snelheid. Verder speelt alles wat ik geprobeerd heb eigenlijk best goed, op tot nu toe 1 na: GTA3. Bij GTA is gewoon de hoeveelheid mensen en auto's op het scherm teveel om nog met een fatsoenlijke framerate te renderen.
Verder heb ik o.a. Angry Birds Space, Swords and Soliders, Cogs, Zenbound 2, Anomaly HD, Smuggle Truck, Osmos HD, Canabalt 2, Where's my Water en Cut the Rope HD gedaan en die draaien allemaal perfect.
En ja, ik heb beide Android Humble bundles voor degene die veel van de games herkent :)

Dan het draaien van niet-game apps loopt ook gewoon lekker, hoewel het soms wat langer duurt dan op de Desire HD. Denk hierbij aan dingen als Buienradar HD, Google Maps, Uitzelding en RTL gemist, Nu.nl app en Gmail.
Vooral bij bijvoorbeeld Gmail merk je dat het een trage single core CPU is. Wanneer je hem laat syncen (doe ik niet automatisch op de tablet) en dan ook tegelijk mailtjes wilt bekijken/typen merk je dat hij hapert. Doe je altijd maar 1 ding tegelijk is er prima mee te werken.

Als laatste het browsen. Wat uit de beschikbare benchmarks (zoals sunspider) bleek, was dat dit niet een tablet is om mee te internetten. De scores voor browsen zijn allemaal erg laag, en zijn er maar weinig tablets slechter om mee te browser.
Althans, dit zeggen de benchmarks. Was dus al wel voordat ik de Protab had beÔnvloed hierdoor en had dus ook een verwachting van niets.
Was dus blij verrast dat bij het starten van de default browser het helemaal niet extreem lang duurde voordat ik Google voor mij neus had. Tevens bij sites die ik nu serieus bezocht heb zoals Nu.nl en een Microsoft KB artikel is het allemaal niet extreem langzaam. Oke, vooral voordat de plaatjes er staan duurt het even, maar het is mij niet tegen gevallen.

Als conclusie; het is, voor de 225,90 euro, een fijne tablet. Zeker niet de snelste CPU, en ook niet de beste GPU maar goed mee te werken als je daar rekening mee houdt.

Overklokken (of eigenlijk terug naar specs)
Zoals ik eerder al zei is de CPU in de Protab is al niet de snelste, en dan draait hij onder Android ICS nog maar op 1.008 MHz ook...
Had dus al vrij snel na binnenkomst SetCPU op de Protab gezet. Dit omdat ik toch wel een keer wilde spelen met de CPU kloksnelheid, maar ook omdat dat de eerste tool was waaraan ik dacht om te testen of er root toegang is op de Protab.
Die root toegang die is er, dat is dus wel handig om te vermelden. Heb niets gedaan aan de ROM of wat dan ook, direct SetCPU erop gezet en na de melding dat hij om root zou gaan vragen gebeurde er niets. Het werkt gewoon.
Later trouwens ook tools zoals Titaniuim Backup erop gezet en ook die gaf aan root access te hebben.

Maar dan de overklok actie. Overal in de specificaties van de Protab staat dat het een 1.2GHz processor bevat. Nu dacht ik, dan kunnen we hem gewoon op die snelheid zetten.
Zo gezegd zo gedaan, in SetCPU de processor op 1200MHz gezet en dat leek te werken...
Totdat ik probeerde Osmos HD te spelen, dat werkte dus niet. Paar keer geprobeerd, of de game stopte gewoon zonder melding of de complete tablet gaf een reboot...

Na het terugzetten naar de 1008MHz geen problemen meer, Osmos kan ik nu spelen tot de accu leeg is zonder 1x een probleem te geven.

Heb ook zitten experimenteren met de kloksnelheid, wil natuurlijk wel weten tot hoe ver ik kon gaan zonder dat er problemen merkbaar zijn.
Heb met Antutu Benchmark 2.8.2 telkens een 'CPU and Memory' test uitgevoerd en dat bij ieder stapje in SetCPU (zover dat lukte met die kleine slider).

CPU (Mhz)Antutu Score
1200Antutu crash
1248Tablet reboot
1296Tablet reboot

Zoals te zien in bovenstaande tabel heeft, volgens de Antutu score althans, het overklokken wel zin.
Vreemde is dat zodra je bij de 1200MHz die volgens de specificaties de normale sneliheid is direct tegen problemen aanloopt. Op een of andere manier crashed bij 1200 ook eerst de app die teveel CPU gebruikt, en pas wanneer je hoger gaat direct de complete tablet over de zeik is.
Het duurt soms ook echt 15 minuten voordat hij weer reageert en opstart met het Point of View logootje (veel angstzweet aan mijn kant toen dat de eerste keer gebeurde).

Edit:
Sinds het testen met de kloksnelheid heb ik de CPU op 1152MHz laten staan, en dat is in het gebruik een wereld van verschil. Iconen zijn zonder hapering te verslepen over het scherm (wat voorheen dus wel haperde), GTA is speelbaar geworden mits het scherm niet te vol is, en de hele tablet voelt veel sneller.
Eigenlijk bizar dat die 150Mhz zoveel verschil maken, persoonlijk vind ik het allemaal veel sneller lijken.
Dus zeker een aanrader om deze overklok te proberen!

Accuduur
Gezien ik de tablet nog niet lang in bezit heb kan ik hier weinig over zeggen. Bij aankomst was hij niet vol maar heeft het toch nog wat uren spelen uitgehouden. Bij de eerste keer opladen vielen wat vreemde zaken op, daarover in de volgende alinea meer. Nadat hij weer op ongeveer 100% stond heb ik er een hele dag mee liggen spelen. Niet de complete 12 uur dat ik wakker was natuurlijk, maar toch wel een uur of 5 met van alles en nog wat. Beetje spelletjes kijken of ze het doen (niet langdurig), beetje browsen en behoorlijk wat Play store downloaden/installeren/verwijderen van apps. Daarmee heb ik hem nog niet leeg gekregen, hoewel hij wel begon te zeuren om stroom bij 15% batterij.

Dan het verhaal bij opladen, dat heb ik nu in totaal 2x gedaan. Eerste keer tijdens het spelen ermee, op het bureau aan de lader. Toen viel me al op dat hij soms aan de stroom toch in percentage daalde. Niet veel mee gedaan toen, gewoon lang laten hangen tot hij uiteindelijk op iets van 98% stond. Toen moest hij mee om op het werk te showen.
Na die eerste keer laden wilde ik hem helemaal leeg krijgen. Dit om een truuk te doen die ik op mijn Desire HD ook wel een heb gedaan. Batterystats.bin weggooien en dan je telefoon/tablet helemaal leeg maken.
Als hij leeg en uitgeschakeld gewoon nog een keer aanzetten tot hij weer uitvalt. Dan zonder aan te zetten en helemaal volladen om zo de percentages van de accu-indicatie goed te ijken.
Maar het viel me al op dat bij de 15% het wel akelig lang duurde voordat hij leeg was, toch al snel drie kwartier met Zenbound 2. Dat was dus de reden dat ik die ijking van de accu-indicatie wilde doen.

Toen ik hem dus voor de tweede keer aan de lader hing was hij uit en leeg, groen lampje ging branden en die ging binnen een seconde naar rood. Aan het laden dus. Had dit 's ochtends voordat ik naar mijn werk ging gedaan. Bij thuiskomst een uur of 10 later ongeveer, bleek hij nog steeds op een rood lampje te staan... vreemd.
Aangezet en inderdaad; accu was maar op 34% en ook terwijl hij aan stond ging het niet echt snel. Toen bedacht ik me dat ik ergens had gelezen dat het stekkertje van de lader erg lang is en er niet helemaal in hoeft/moet. Of dat over deze tablet ging weet ik al niet meer, maar het leek wel te helpen.

Edit:
Ben er nu achter dat je de tablet gewoon moet opladen terwijl Android gewoon draait, doe je dit niet gaat het laden erg problematisch. Soms kan hij in een hele nacht niets doen, en wil ook altijd moeilijk weer aan. Heb serieus al een keer 1 uur lang de tablet niet meer aan gekregen, veel reset en power drukken en wachten hielp uiteindelijk hem weer aan te krijgen.
De pin van de lader moet er trouwens wel helemaal in, anders krijg je ook problemen met laden.
Dus zorgen dat wanneer Android om stroom vraagt dat gewoon geven, dan is er niets aan de hand.

Andere bijzonderheden
Bluetooth, hierover kan ik kort zijn, dat zit erop. Dat is zover ik heb gezien redelijk zeldzaam voor goedkope tablets. Verder heb ik dit niet getest, wanneer ik dat doe zal ik dit stukje bijwerken.

GPS is eigenlijk ook een kort verhaal, die heeft hij niet. Wat wel bijzonder is, is dat Android het niet verwacht dat deze er niet is. Je kunt dus gewoon de GPS in- en uitschakelen als locatiebepaling, heb er ook GPSTest op gezet en die ziet gewoon geen satellieten, uit niets blijkt dat er gewoon geen GPS inzit.
Heb dit ook als bijzonderheid op de productpagina neergezet (om deze review te kunnen schrijven :+ ), omdat ik me voor kan stellen dat er mensen zijn die dit een breekpunt vinden.
Voor mij persoonlijk is het geen probleem, gebruik nu gewoon de Wifi locatiebepaling en dat werkt prima. Verder voor navigatie vind ik de tablet toch te groot en ben al in het bezit van een Tomtom en een Desire HD waarmee ik kan navigeren.

Wat me overigens ook is opgevallen is dat je en een losse lader hebt waar met een klein Nokia-formaat plug waar gewoon 5 volt op 2 ampŤre uitkomt. En dat je ook via de PC kan opladen via mini USB. Het feit dat het mini USB is was ook wel apart gezien de standaard tegenwoordig eigenlijk micro USB is.

Tot zover mijn review. Mochten er nog dingen zijn die je mist of wilt weten kun je dit hieronder bij de reacties kwijt.
Bedankt voor het lezen van mijn eerste uitgebreide review!

Heb jij ook een Point of View ProTab 2 9.7" 8GB Aluminium?

Goede review, duidelijk over wat er softwarematig te verwachten valt van deze semi-budget tablet. Ook heel goed dat je even waarschuwt voor de onderklokte CPU, ik denk dat de meeste mensen hier niet snel achter waren gekomen.

Helaas mis ik wel een stuk over de look en feel van het tablet. Zo weet ik dat de achterkant van aluminium (o.i.d.) is gemaakt en dat het scherm erg lijkt op die van de iPad 1&2. Had natuurlijk ook graag wat plaatjes gezien ;)

Al met al lijkt het me een zeer interessante optie voor mensen die niet direct 400-500 euro willen uitgeven aan een hebbeding zoals je al zei.
Had net een mooi stuk over Look & feel geschreven, en krijg de melding ongeldige invoer bij opslaan :(
Zal vanavond proberen hetzelfde weer in te typen :'(

Bedankt voor de feedback in ieder geval, bracht me weer op een aantal dingen die ik nog wilde vertellen.

Edit: tekst toegevoegd (net als de plaatjes)

[Reactie gewijzigd door Stefanic op 7 juni 2012 19:08]

Wat een fijne review om te lezen.

Morgen is deze tablet met 16GB in de aanbieding bij Scheer en Foppen voor maar 199 euro. Ik denk toch dat ik deze ga halen, zeker omdat de CPU zo eenvoudig overgeklokt kan worden en omdat je me hebt overtuigd van de prijs/kwaliteit verhouding die zo te lezen dik in orde is.

Bedankt.
Bedankt :), blij dat ik er mensen goed mee kan informeren.

Goede aanbieding inderdaad, wist niet eens dat hij er ook in een 16GB versie was.
Ben erg benieuwd wat je er van vind. Laat het weten als je wilt!
Thnx voor de review. Klinkt erg aanlokkelijk, maar twijfel alleen nog of ik voor dit model moet gaan, of tůch extra geld moet uitgeven voor een Samsung...

Hoe zit het met accessoires? Heb je reeds generieke accessoires kunnen vinden voor de ProTab? Een standaard / case (van een goedkoop onbekend merk) lijkt me sowieso handig :)
Het grote voordeel is dat het een iPad formaat tablet is, dus veel van de dingen die iPad gemaakt zijn past deze tablet dus ook in.
Heb nu van de Xenos een 5 euro iPad hoes en dat gaat prima.

Moet nog eens verder kijken voor leuke accessoires zoals een standaard.
Heb de tablet nu pas een goede week.
Is er ook al met Word en Excel gewerkt op deze tablet en wat zijn de ervaringen?
Nee, heb niets gedaan met documenten op PDF kijken na.
Heb vandaag ook deze tablet aangeschaft en het bevalt prima.
Ik merk alleen wel op dat het wifi bereik wat tegen valt.
Hebben hier meer mensen last van ??
Morgen bij "de Gamma" de DIFRNCE DIT1010 in de aanbieding.
Lijkt qua spec zeer op deze Point of View.
Kan iemand bevestigen of beide apparaten identiek zijn?
Vind de DIF1010 nl niet terug op het internet.

[Reactie gewijzigd door boooootje op 26 juni 2012 18:23]

Zeker niet identiek, in de Gamma tablet zit een Rockchip. Dat is een hele andere SoC dan de Allwinner A10, in ieder geval is de grafische chip compleet anders (en een stuk langzamer).

Zie hier specs over de rockchip:

En hier een vergelijking tussen de rockchip en de allwinner:
Ook ik ben inmiddels eigenaar van deze tablet en tot nu toe bevalt hij prima. Alleen na een firmware update van de tablet is het niet meer mogelijk rechtstreeks vanaf de pc naar de tablet apps te downloaden via google play. Voor de update ging dit wel. Ik krijg nu gelijk de melding dat google play is gestopt? Op de tablet zelf kan ik wel gewoon google play gebruiken.

Wifi is bij ons op de begane grond goed. Op de 1e verdieping wordt het wel gelijk een stuk minder.

Bovendien ben ik benieuwd welke cover jullie gebruiken om de tablet in op te bergen?
Gebruik gewoon een simpel hoesje. niks bijzonders.

Ik woon in een flat wat niet heel groot is maar kan niet eens de woonkamer uit.
Wifi geeft niet eens vol aan als ik mijn tablet naast de router leg.
Heb al gemailt met PoV en die raadde me aan de nieuwste firmware erop te zetten.
Dit heb ik gedaan maar geen verbetering zichtbaar.

Nog maar een mailen met Pov.
Ik heb een ipad2 hoesje van xenos met zo'n spijkerbroekenlook. Werkt prima!
De Point of View ProTab2 9.7 met 16gb is nu voor maar §179,- bij de BOB-shop!