Specificaties 18,4" (1920x1080), 1TB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Asus K93SM-YZ115V Review

sjanssen15 3 juni 2012, laatste update op 3 juni 2012, 1.499 views

Asus K93SM-YZ115V

Pluspunten

• Goede gaming performance
  • Groot scherm

Minpunten

• Warmte GPU/CPU

Asus K93SM - Gaming Review
Deze review gaat zich focussen op de gaming performance van deze notebook. Het gaat dus om de GeForce GT630M waar de aandacht naar uit gaat.

De aanleiding voor het kopen van de notebook was vanwege de sterke processor (Intel Core i7 2670QM), het grote scherm met prima resolutie (18.4 inch @ 1920x1080) en het RAM geheugen. Op school moeten wij veel virtualisaties draaien en in mijn vrije tijd doe ik graag een spelletje spelen.

De benchmarks die gebruikt zijn leggen de aandacht op een paar elementen:
  • DX11 features
  • Tessellation
  • Algehele performance uitgedrukt in FPS.
De volgende benchmarks/games komen aan de orde:
  • World of Warcraft
  • 3DMark06
  • Final Fantasy XIV Benchmark
  • Heaven DX11 3.0
  • Battlefield 3
  • Half-Life 2 Video Stress Test
Ik ben van mening dat deze gekozen benchmarks een prima weerspiegeling geeft op de werkelijke gaming performance. Zo focussen 3Dmark06 en Final Fantasy zich nog op DX9 en geven dus de "oudere games" weer. Battlefield en Heaven laten zien wat de kracht van DX11 kan doen met een GPU.

World of Warcraft
Een veel gespeelde MMO is toch wel World of Warcraft of WoW (hierna WoW). WoW heeft de afgelopen jaren altijd met een DX9 gewerkt maar is sinds een tijd ook volledig omgebouwd voor DX11 videokaarten. Bij het testen van de FPS is natuurlijk DX11 gebruikt omdat de 600 series van nVidia dit ondersteund.

Ik heb een onderscheid gemaakt tussen een WoW client geladen met addons en zonder addons. De meer actieve speler zal addons gebruiken en dit kan de FPS toch wel beinvloeden.

World of Warcraft - Orgrimmar @ 1920x1080 (met addons)
Low 115.6 fps
Fair 69.1 fps
Good 52.4 fps
High 37.9 fps
Ultra 26.1 fps

World of Warcraft - Orgrimmar @ 1920x1080 (zonder addons)
Low 122 fps
Fair 70.6 fps
Good 54 fps
High 41 fps
Ultra 31 fps

3DMark06
3DMark06 is al een oudere benchmark maar geeft nog altijd een prima weergave van de wat minder sterke videokaarten. 3DMark06 test niet alleen de GPU maar ook de processor en deze weegt mee in de score. Daarom geeft de grafiek elk onderdeel apart weer.

3DMark06 - Standaard settings
Total 8271
SM2.0 score 3387
HDR/SM3.0 score 3001
CPU score 4154

Final Fantasy XIV Benchmark
Het leek mij handig om ook een algemene benchmark te laten draaien om te zien hoe andere game engines reageren.

Final Fantasy XIV Official Benchmark
LOW (1280x720) 844 points
HIGH (1920x1080) 413 points

De punten laten zien dat de score bijna precies de helft is en dat resolutie dus een grote rol speelt. Echter vond ik zelf de FPS tegenvallen en er waren vaak freezings zichtbaar wat uitermate vervelend is bij een game.

Heaven DX11 Benchmark 3.0
Heaven is toch wel de trendsetter op het DX11 gebied. Zij laten met hun engine zien wat er allemaal mogelijk is met DX11 technologie en de techniek genaamd Tessellation.

Om te laten zien wat Tessellation aan resources wreet laat ik de benches met verschillende Tessellation modussen. Ook Heaven DX11 met verschillende resoluties wordt weergegeven, deze zijn echter zonder Tessellation uitgevoerd.

Unigine Heaven DX11 Benchmark 3.0

Moderate 11.4 fps
Normal 10.2 fps
Extreme 7.6 fps

Battlefield 3
Battlefield is toch een zeer gespeelde shooter met zeer zware visuele effecten. Daarom leek het mij verstandig om meerdere soorten resoluties te testen en ook het verschil tussen de setting Low en Medium. High en Ultra komen niet aan de orde omdat de FPS bij Medium eigenlijk al te laag was om het spel speelbaar te noemen op een hoge resolutie.

De map die gebruikt is is Caspian Border
Battlefield 3 - 1920x1080 - Medium
Min 15 fps
Avg 17.8 fps
Max 25 fps

Battlefield 3 - 1920x1080 - Low
Min 20 fps
Avg 22.6 fps
Max 30 fps

Battlefield 3 - 1650x1050 - Medium
Min 17 fps
Avg 21.4 fps
Max 28 fps

Battlefield 3 - 1650x1050 - Low
Min 24 fps
Avg 29.7 fps
Max 42 fps

Half-Life 2 Video Stresstest
De Half-Life 2 engine die gebruikt wordt voor onder meer Counter-Strike: Source en meerdere Valve games bied een benchmark aan om de videokaart te testen hoe deze presteerd met hun engine. De Half-Life 2 engine heeft jaren bewezen dat het een zeer stabiele en sterke engine is en dat bewijst hij ook. Counter-Strike: Source kan gemakkelijk gedraaid worden met zelf 16xQ AA ingeschakeld.

Half-Life 2 - Video Stress Test - 1920x1080 max settings
Avg 65.35 fps

Het is een prima laptop om af en toe een game mee te spelen op redelijke settings. Zelfs oudere games zijn volledig op Full HD te draaien wat een fraai beeld geeft op het grote scherm. Iets nieuwere games en technologieŽn zijn minder goed te draaien. Ook zal de 1GB aan video geheugen soms voor een bottleneck gaan zorgen op een hoge resolutie.

Heb jij ook een Asus K93SM-YZ115V?

Eigenlijk was ik vooral geÔnteresseerd in de "feel" van de laptop. (het gewicht, de stevigheid, doorbuigen onder belasting, toetsenbord, warmte, geluid, kijkhoek en helderheid van het scherm) maar ook de accuduur en de meegeleverde software. Erg jammer dat de review niet die informatie (desnoods beknopt) bevat.

Daarnaast geef je warmte CPU/GPU als minpunt, maar zover ik kan lezen staat er niets over. (geen metingen?)
Ik heb helaas niet de mogelijkheid kunnen vinden om een review te maken over de GPU zelf maar alleen over het apparaat waar het in zit. Terugkomend op het punt van warmte GPU/CPU, bij "Negatieve eigenschappen" ben ik verplicht iets in te vullen en dit was een valide punt.

Graag zou ik alsnog jou extra informatie willen geven wanneer hier interesse naar is. Ik wil via een bericht gerust al jouw vragen uitgebreid beantwoorden.
Ik wil deze laptop graag kopen, en ik speel veel Minecraft. dus ik dacht misschien kan je het met Minecraf t testen? weet niet of je het hebt. Minecraft is meestal HEEL zwaar voor je computer. bedankt. Boy Teulings
Beste Boy,

Minecraft heb ik getest en deze werkt naar behoren dus zonder lag, MAAR, er is een ding waar rekening mee moet worden gehouden. Deze notebook (en veel andere ook) maken gebruik van Optimus en hierbij schakelt hij tussen de Intel HD videokaart en de GT630m. Minecraft wordt niet door Nvidia haar drivers herkent (ben sowieso niet tevreden over Optimus en hun drivers, maar dat daar gelaten) en moet je hem dus met de hand toevoegen in hun driver control panel. (dit is maar een kleine moeite).

Wanneer je hier hulp bij nodig hebt, laat je maar wat weten.
Bedankt voor het testen! ik ben op zich wel goed met computers, dus ik denk wel dat het lukt met het toevoegen aan het Driver Control Panel. trouwens, het klopt niet helemaal dat Minecraft HEEL zwaar is voor je computer, maar ik heb wel vaak gemerkt dat het best wel zwaar kan zijn ;)