Samsung Galaxy S III 16GB Wit Review

royboy16 15 september 2012, 4.543 views

Samsung Galaxy S III 16GB Wit

Pluspunten

• Super snel
  • Strak design
  • mooie interface

Minpunten

• kort laad/data kabeltje

De Samsung Galaxy S III

In deze review wil ik alle aspecten behandelen. Op dit moment is dat nog niet mogelijk omdat ik hem niet lang genoeg heb om alles aan het licht te kunnen brengen. Updates volgen wanneer ik er zeker van ben dat ik hem door en door ken.

D-Day

Afgelopen dinsdag (30-05-2012) was de dag voor mij. Hij kwam binnen precies 10 minuten over 11 in de morgen. Ik had hem ge-preordered bij studentmobiel.nl waar ik in eerste instantie voor de blauwe had gekozen. Achteraf vond ik de witte ook wel mooi en kon het geduld niet op brengen om NOG 3-4 weken te wachten. Ik heb er geen spijt van want hij is in mijn ogen echt prachtig!!
In het doosje zit een Lader (1.0A 5V), USB kabel, in-ear oordopjes en handleidingen.
Wat mij vies tegenvalt is de lader... Dit is simpelweg een USB lader en je moet dus de USB kabel daarvoor gebruiken. Dit is erg jammer want ik vond het lange laad snoer van mijn Galaxy Ace wel erg handig. Bovendien is het kabeltje maar 90cm waardoor het gebruiken van de telefoon aan de lader sterk beperkt wordt. Plus het feit dat ik nu elke morgen mijn USB kabel uit de lader moet halen om mee naar school te nemen en hem vervolgens in de avond weer in te doen. Minpuntje in mijn ogen.

Design

De telefoon ziet er zonder meer prachtig uit!! Samsung heeft weer wat moois weten te maken. Hoewel bijna iedereen dacht dat er weer zo'n strak hoekige "chocolate" bar aan zat te komen, heeft samsung volgens mij menig mens doen verbazen met zijn nieuwe enerverende design. De telefoon ligt geweldig in de hand. Voor mensen met kleine handen is deze smarthpone wat minder weggelegd want het scherm is erg groot (zie specs, 4,8 inch diagonaal). Ik heb best grote handen dus voor mij is het een hele vooruitgang ten opzichte van mijn vorige Galaxy Ace. Maar ook ik heb moeite om hem met 1 hand volledig te besturen.

Prestaties

Ik heb deze telefoon niet gekocht omdat hij een hoog gadget gehalte heeft maar vooral vanwege zijn Quad-core Exynos 4412. Hoewel ik niet denk de kracht van deze CPU ooit te gaan gebruiken leek het me wel leuk om mijn verzameling compleet te maken door nog een quad-core device toe te voegen. (Dell Studio 1558 i7 en de Asus Pad Transformer Prime)

Ik ben verbaasd over de prestaties van het toestel. Ik kom dan van een Galaxy Ace af dus misschien overdrijf ik wel maar het is ongekend hoe vloeiend alles gaat. Het switchen tussen apps ging nog nooit zo snel. Whatsapp opstarten bij een cold boot duurt net zolang als een al opgestarte whatsapp op de Ace weer opnieuw aanklikken.Kleine Apps downloaden (~5MB) gaan net zo snel als dat je dit leest. app zoeken > aanklikken > Installeren > downloaden en installeren > openen. Dit is ideaal.

Met de Mali 400 is overigens goed te gamen. Dit was denk ik al bekent bij de S2 gebruikers. Echter heeft samsung er een schepje bovenop gegooid en de kloksnelheid van 266Mhz verhoogd naar 400Mhz. Echter zal deze verhoging niet merkbaar zijn aangezien de resolutie ook behoorlijk is gegroeid (1280x720). De gameplay komt het wel ten goede. Alles is haarscherp en mooi vloeiend.

Interface

Samsung heeft weer goed zijn best gedaan om zijn Touchwizz interface te verbeteren. Alles werkt mooi soepel. Homescreen-transitions zijn smooth. En een hoop mooie eigen widgets zoals "hulplamp". Waar we voorheen Tiny Flashlight voor moesten downloaden op onze samsung devices hebben ze nu zelf een zaklamp widget geintegreerd. Ook hebben ze wat geleerd van cyanogenmod. Er is namelijk geen custom rom of lelijke app nodig om je batterij percentage te zien. Dit zit nu keurig verwerkt in de notificatie balk. (zie screenshot)

The one and Only

Verder heeft samsung een paar grappige gestures toegevoegd. Zie afbeelding onderaan deze review.

Accu

Een belangrijk punt waar bij aankoop van een toestel opgelet moet worden. De accu duur. Bij mijn Galaxy Ace was dit niet om over naar huis te schrijven. Ik liep elke dag rond met een extra accu op zak anders kon hij het gewoon niet uithouden. Nu met de S3 heb ik vandaag de hele dag spellen gespeeld. Heel veel wezen internetten en whatsappen en is op dit moment 15% (in de avond).
Dan heb ik hem ook extreem veel gebruikt met de lichtsterkte op automatisch. Wat dat betreft ziet het er nu positief uit kwa accu duur maar de toekomst zal het uitwijzen.

-update 13 juni 2012-
Na een hoop onderzoeken mbt tot het verlengen van de accu-duur ben ik er achter gekomen dan de Cell-standby een enorm aandeel heeft in het afbouwen van accu percentage. Deze is namelijk geregeld tussen de 26% en 40% kwa batterij verbruik en staat samen bovenaan met "scherm".

Na wat research op XDA heb ik wat dingen geprobeerd op mijn telefoon waardoor ik wel degelijk de batterij heb kunnen sparen. Namelijk het wifi beleid instellen dat hij tijdens sluimeren "altijd" aan staat. Daardoor blijft de "cell-standby" rustig omdat deze niet meer veel naar G, 3G, H of H+ hoeft te zoeken en te switchen. Dit is getest in de buurt van vele draadloze routers waar ik toegang tot heb. Maar ook in de auto of onbekende plaatsen waarbij geen acces points aanwezig zijn zuigt hij niet echt veel meer stroom dan anders.
Op dit moment is het dus wachten op een fix van Samsung waarbij deze fout uit het toestel wordt gehaald.
Bron: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1681873

Op dit moment ben ik wel tevreden over het toestel. Ondanks de bovenstaande klachten gaat de accu nog lang mee. Dit is getest met veelvuldig whatsappen, internetten, smsen, bellen en af en toe een spel. Als ik naar bed ga is mijn telefoon ongeveer 30% en dat vind ik eigenlijk een behoorlijke prestatie. Maar het kan beter! :)

Camera

Met de camera ben ik nog niet zo bekend. heb een aantal foto's gemaakt maar ben niet echt onder de indruk van de sluitertijd. Hij maakt de foto op het moment dat je klikt maar heel vaak is de foto bewogen. Kan zijn dat er iets verkeerd staat ingesteld maar daar moet ik verder nog even naar kijken.

Deze review is bij lange na nog niet klaar en zal in de toekomst rijkelijk aangevuld worden.

nare update: Telefoon is kapot. Scherm trok ineens fel weg en na reboot werd alles paars. Op dit moment wordt hij onder garantie gerepareerd. Als er mensen zijn die dit ook hebben zou ik dat graag willen horen uiterraard ! :)

-update 19 juli 2013-

Ik heb de telefoon nu meer als een jaar en ben er nog zeer content mee. Heb inmiddels een custom rom ge´nstalleerd wat aan te raden is. In deze rom zitten heel veel leuke features. Aangezien een review gebaseerd is op een stock telefoon zal ik hier niet verder op in gaan. Mochten er vragen zijn over roms, wees vrij om een pb te sturen of te reageren. :)

De accu duur is tot op heden aardig goed. Merk nog niet echt dat de accu op begint te raken. Misschien komt dit door mijn vaste cyclus die ik volhoud. Eens in de maand diep ontladen en de andere keren gewoon in de oplader stoppen wanneer ik naar bed ga (verschild tussen de 20 en 50 %).

Heb jij ook een Samsung Galaxy S III 16GB Wit?

Dan moet ie wel 1A zijn. Dan zou t kunnen.
Dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Deze 1A staat voor de maximale stroom die de oplader kan leveren. Als je een 5V 0.5A lader zou hebben duurt het in theorie twee keer zo lang om de batterij op te laden. Let wel op dat je niet hoger gaat zitten dan 1A ivm het beschadigen van de accu.
Maakt niet uit al heb je een 10A lader de accu laad gewoon zo snel als die kan, en zal dus maar een klein deel van die lader-capaciteit gebruiken...
een lithium accu is anders. deze moet aan een minimale laadstroom voldoen anders laad hij gewoon niet op. Daarbij komt dat de laadstroom dus stabiel moet zijn. bij ni-cd of ni-mh is dat anders. daar maakt de laadstroom niet uit, hij komt toch wel vol. maar bij lithium cellen ligt dit echt anders. las ik op wikipedia.
die 1A is ontworpen op een afname die lager ligt als het maximum. Een 0.7A lader zal dus de volle 0.7A door de kabel moeten pompen.
Het laadsnoer van de SIII is ook behoorlijk dik. Het lijkt er dus op dat ie deze dikte nodig heeft om eventuele verliezen op te vangen.
Het laadsnoer van de S2 is lang en dun en ook max 0.7 A. denk je dat er aan het eind van de kabel ook 5V met 1A te behalen valt? Ik zelf denk van niet..

[Reactie gewijzigd door royboy16 op 13 juni 2012 13:44]

Ben benieuwd naar de aanvullingen die er nog komen gaan. Hoewel ik al zo'n beetje besloten heb deze te gaan halen als ik me abbo kan vernieuwen wil ik toch graag zoveel mogelijk ervaringen lezen.
De reviews op de frontpage gaven al een goede indruk maar tis tch altijd wel fijn om t van iemand te lezen die er een paar weken mee heeft gespeeld.

Op zich verder een nette review op wat spelfoutjes na. Daarnaast zie ik graag wat meer feiten en iets minder verhaal.
Ik heb wat aangepast. Accu duur.
Over de USB lader,

kun je niet gewoon een generic stopcontact -> micro-usb lader kopen?
Het woord "echt" spel je toch echt met ch en niet met een g (onder het kopje D-day).
Leuke review hoor!
Die van Liberique is gewoon echt zeer goed, maar ik lees ook graag iemand anders z'n bevindingen...
Ben ook benieuwd naar de aanvullingen, zeker vwb accu.
Super goed en duidelijk review. Kan je helaas maar 5 sterren geven. Maar het zijn er meer waard!
nde plaatsen waarbij geen acces points aanwezig zijn zuigt hij niet egt veel meer stroom dan anders.
e-g-t... aanpassen graag :)

Prima review, ik wacht vooralsnog op verbeteringen en uitbreidingen, maar dat komt wel goed neem ik aan. 4 sterren.
Mooie review .Beetje jammer dat je toestel stuk is gegaan voor jou .
Wat ik bij mijn S3 gewoon niet snap is dat er gewoon krassen op zijn gekomen terwijl dit niet mogelijk zou moeten zijn.Ik gooi er niet mee zit altijd netjes in mijn broekzak zonder sleutels of kleingeld .Maar toch 2 diepe krasjes had ik echt niet verwacht . ;( .Maar goed nu maar wachten op de Note 2 ;) .Oja was ik ook minder vind aan de S3 is dat plastic zilveren randje .1 keer laten vallen van knie hoogte en gelijk putjes in die zilveren rand .Heel irritant .
Moet inderdaad zeggen, heb ook 2 kleine krasjes gevonden. nooit verwacht maar helaas toch gebeurd. Ik krijg waarschijnlijk een nieuwe of vervangende dus dan zijn de krasjes ook gelijk weg :) .