Dell UltraSharp 2707WFP Zilver Review
Featureset Groot beeld van 27" dat prettig kijkt, zowel met desktop applicaties, games als films natuurlijk. Veel ingangen: VGA, DVI-D, Composiet, S-Video en Component. Heeft PIP en PBP opties met meerdere mogelijkheden en instellingen. Klein nadeeltje dat niet VGA en DVI, alsook 2 videoingangen tegelijk met PIP/PBP kunnen worden weergegeven. Dus alleen VGA of DVI samen met Composiet, S-video of Component. Per gekozen ingang zijn alle kleur, helderheid, contrast, enz settings in te stellen. De hoogteverstelling is goed, degelijk gebouwd met geveerd mechanisme, wat dus weinig kracht nodig heeft om te verstellen. In alle richtingen vrij ruim instelbaar. Heeft ingebouwde USB-Cardreader. Het OSD is netjes en strak vormgegeven,...
Pluspunten
Groot scherm! Hoge kleur en zwart echtheid Degelijk gebouwd Behoorljk wat aansluitingen Uitgebreid OSD PIP / PBP 1:1 pixelmapping
Minpunten
Prijs, relatief duur t.o.v. 24" en 30" Zelfde resolutie als 24" Alleen in geborsteld alu kleur te krijgen
Eindoordeel
Groot beeld van 27" dat prettig kijkt, zowel met desktop applicaties, games als films natuurlijk.
Veel ingangen: VGA, DVI-D, Composiet, S-Video en Component. Heeft PIP en PBP opties met meerdere mogelijkheden en instellingen. Klein nadeeltje dat niet VGA en DVI, alsook 2 videoingangen tegelijk met PIP/PBP kunnen worden weergegeven. Dus alleen VGA of DVI samen met Composiet, S-video of Component. Per gekozen ingang zijn alle kleur, helderheid, contrast, enz settings in te stellen.
De hoogteverstelling is goed, degelijk gebouwd met geveerd mechanisme, wat dus weinig kracht nodig heeft om te verstellen. In alle richtingen vrij ruim instelbaar.
Heeft ingebouwde USB-Cardreader.
Het OSD is netjes en strak vormgegeven, overzichtelijk, en goed bedienbaar.
Er zitten voor bron-ingang en PIP 2 aparte keuzetoetsen zodat je daarvoor niet door het menu hoeft te bladeren. Met een blauw ledje wordt weergegeven welke bron(nen) weergegeven worden. Deze ledjes zijn niet fel en dus vind ik ze ook in het donker niet hinderlijk.
Ik vind aan de 25 - 28 inch schermen alleen 1 groot nadeel. Alle schermen (zover ik weet) van 24 t/m 28" hebben allemaal 1920x1200, en de 30" hebben 2560x1600. Er zit dus geen resolutie tussenin. Het beeld wordt fysiek wel groter, maar je krijgt dus niet meer tekst/windows op je beeld. Een tussen-resolutie van bv 2240x1400 zou absoluut welkom zijn (ook prijs-technisch gezien).
Kleurenweergave
De kleurenweergave is simpelweg subliem te noemen van dit S-PVA paneel, helder en zeer egaal. Geen oversaturatie van bepaalde kleurtinten, en naast voorgeprogrammeerde kleurtint-settings zijn de RGB-kleuren ook handmatig in te stellen in de OSD.
Contrast/Helderheid
Zoals de meeste LCD-schermen is de helderheid ontzettend fel. Hij werd geleverd met standaard 50 en 50%. De 50% contrast zijn goed, maar de helderheid heb ik zelfs tot 0% (!!) omlaag gezet, en dat is dan nog fel genoeg. Met veel omgevingslicht misschien 10 a 20%. (ter indicatie, mijn stikdonkere kamer van 4x3m is met 100% helderheid en 100% contrast geheel verlicht)
De onderste paar mm van het zichtbare vlak alsook de uiterste hoekjes bovenin lijken ietsje donkerder uit te lopen, maar ik vind het zelf niet hinderlijk.
Ook een belangrijk punt is de zwart weergave. Die is echt heel goed. Zelfs met helderheid op een idioot felle 100% (doet serieus zeer aan m'n ogen), is het zwart nog steeds echt vrijwel zwart.
Ghosting
Bijna geen ghosting te bekennen. Met goed zoeken naar sleepsporen/vaagheden van het muispijltje is er iets van te zien, maar in games en films heb ik er nog niks van kunnen opmerken.
Input-lag gooi ik ook even onder dit kopje, daar schijnen S-PVA schermen meer last van te hebben dan TN en S-IPS zover ik gelezen heb. Maar heb daar tot nu toe nauwelijks iets van kunnen merken, en is dus beter dan waar ik bang voor ben gemaakt op internet. Met heel goed zoeken is het misschien te merken, maar met normaal je dingen doen, ook in video en snelle games, niet merkbaar. En ik vind dat ik daar zelf toch aardig pietje-precies in ben.
Pixeldefecten
Het scherm heeft nu al flink wat uren gedraaid in de afgelopen dagen sinds ik het scherm heb, en heb ook al 2x alle kleurveld testen uitgevoerd en nauwkeurig naar dode (sub)pixels gezocht, maar voor alsnog niet 1 gevonden!
Bouwkwaliteit en afwerking
De bouwkwaliteit is echt heel degelijk. Het voetvlak lijkt van zwart glas te zijn, en dus gelijk een laag zwaartepunt wat goede stabiliteit geeft. De poot omhoog is van dik aluminium en kan een aardig eind in de voet draaien. Er zit ook een kabelbundel kapje op. Dit is een van de weinige plastic dingen aan het scherm. Het hoogte stel-mechanisme is geveerd en voelt stevig aan. De behuizing van het scherm is grotendeels van geborsteld aluminium. Stevig echt aluminium, dus geen plastic met een coating erop of zo!
Vormgeving
Het enige nadeel is dat dit scherm alleen in deze aluminium kleur leverbaar is, maar ik vind het er erg netjes en chique uitzien. Zowel bijna de hele achterkant als voorkant zijn van mat geborsteld aluminium, met gepolijste randjes, en gepolijst Dell-logo er op. Zelf had ik liever een creme of zwart scherm, maar dit is ook erg netjes en voor mij ondergeschikt aan de technische kwaliteiten. Dit is verder een persoonlijke smaak keuze voor iedereen.
Prijs
Als laatste de prijs. Vergeleken alle andere 26 tot 28" schermen vind ik die wel meevallen, en zeker gezien de kwaliteit en mogelijkheden van dit scherm. Maar ten opzichte van de 24" en 30" schermen is deze relatief best duur. Toch vond ik dit scherm de prijs wel waard om te nemen vergeleken de specs van de andere schermen. En tot nu toe heb ik er geen spijt van
Heb jij ook een Dell UltraSharp 2707WFP Zilver?
Deel je ervaringen en help andere tweakers!
Reacties (13)
Ligt er natuurlijk ook aan wat je met je scherm doet. Wat was nou jouw beweegreden om DIT scherm aan te schaffen?
[Reactie gewijzigd door Metaltoby op 26 juli 2024 00:51]
of 1280/1024 maar dan is dat lelijk stretched.
dus voor pc doelen is een lcd tv niet handig tenzji de resolutie beperkingen niet een factor zijn.
[Reactie gewijzigd door MAX3400 op 26 juli 2024 00:51]
37" Fullhd samung = 900 euro
Heb intussen een 30" staan omdat ik simpelweg de 1920x1200 resolutie veel te laag vond. Heb nu lekker 2560x1600, dat lijkt er al meer op
De 2707WFP heb ik bij Qsix gekocht eind december 2007 voor 950 Euro. 2-3 maanden later was dat nog maar 930 of zoiets.
Verder, de vergelijkingen met een LCD-TV gaan gewoonweg niet op. Check het aantal aansluitingen, check de beeldkwaliteit die echt beter is dan een LCD-TV. En bovanal, een LCD-TV heeft een 16:9 verhouding terwijl PC-monitoren een 16:10 verhouding hebben! Full HD is 1920x1080. En die 1080 is gewoon onacceptabel laag. 1200 is echt het absolute minimum dat ik in de hoogte wil hebben
[Reactie gewijzigd door Knightwolf op 26 juli 2024 00:51]
er een op de kop kunnen tikken voor 330 €
acht maand oud en zo goed als nieuw
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn