Dell Ultrasharp 2707WFP Zilver Review

Knightwolf 31 december 2007, 2.266 views

Dell Ultrasharp 2707WFP Zilver

Pluspunten

• Groot scherm!
  • Hoge kleur en zwart echtheid
  • Degelijk gebouwd
  • Behoorljk wat aansluitingen
  • Uitgebreid OSD
  • PIP / PBP
  • 1:1 pixelmapping

Minpunten

• Prijs, relatief duur t.o.v. 24" en 30"
  • Zelfde resolutie als 24"
  • Alleen in geborsteld alu kleur te krijgen

Featureset

Groot beeld van 27" dat prettig kijkt, zowel met desktop applicaties, games als films natuurlijk.

Veel ingangen: VGA, DVI-D, Composiet, S-Video en Component. Heeft PIP en PBP opties met meerdere mogelijkheden en instellingen. Klein nadeeltje dat niet VGA en DVI, alsook 2 videoingangen tegelijk met PIP/PBP kunnen worden weergegeven. Dus alleen VGA of DVI samen met Composiet, S-video of Component. Per gekozen ingang zijn alle kleur, helderheid, contrast, enz settings in te stellen.

De hoogteverstelling is goed, degelijk gebouwd met geveerd mechanisme, wat dus weinig kracht nodig heeft om te verstellen. In alle richtingen vrij ruim instelbaar.

Heeft ingebouwde USB-Cardreader.
Het OSD is netjes en strak vormgegeven, overzichtelijk, en goed bedienbaar.

Er zitten voor bron-ingang en PIP 2 aparte keuzetoetsen zodat je daarvoor niet door het menu hoeft te bladeren. Met een blauw ledje wordt weergegeven welke bron(nen) weergegeven worden. Deze ledjes zijn niet fel en dus vind ik ze ook in het donker niet hinderlijk.

Ik vind aan de 25 - 28 inch schermen alleen 1 groot nadeel. Alle schermen (zover ik weet) van 24 t/m 28" hebben allemaal 1920x1200, en de 30" hebben 2560x1600. Er zit dus geen resolutie tussenin. Het beeld wordt fysiek wel groter, maar je krijgt dus niet meer tekst/windows op je beeld. Een tussen-resolutie van bv 2240x1400 zou absoluut welkom zijn (ook prijs-technisch gezien).

Kleurenweergave

De kleurenweergave is simpelweg subliem te noemen van dit S-PVA paneel, helder en zeer egaal. Geen oversaturatie van bepaalde kleurtinten, en naast voorgeprogrammeerde kleurtint-settings zijn de RGB-kleuren ook handmatig in te stellen in de OSD.

Contrast/Helderheid

Zoals de meeste LCD-schermen is de helderheid ontzettend fel. Hij werd geleverd met standaard 50 en 50%. De 50% contrast zijn goed, maar de helderheid heb ik zelfs tot 0% (!!) omlaag gezet, en dat is dan nog fel genoeg. Met veel omgevingslicht misschien 10 a 20%. (ter indicatie, mijn stikdonkere kamer van 4x3m is met 100% helderheid en 100% contrast geheel verlicht)

De onderste paar mm van het zichtbare vlak alsook de uiterste hoekjes bovenin lijken ietsje donkerder uit te lopen, maar ik vind het zelf niet hinderlijk.

Ook een belangrijk punt is de zwart weergave. Die is echt heel goed. Zelfs met helderheid op een idioot felle 100% (doet serieus zeer aan m'n ogen), is het zwart nog steeds echt vrijwel zwart.

Ghosting

Bijna geen ghosting te bekennen. Met goed zoeken naar sleepsporen/vaagheden van het muispijltje is er iets van te zien, maar in games en films heb ik er nog niks van kunnen opmerken.

Input-lag gooi ik ook even onder dit kopje, daar schijnen S-PVA schermen meer last van te hebben dan TN en S-IPS zover ik gelezen heb. Maar heb daar tot nu toe nauwelijks iets van kunnen merken, en is dus beter dan waar ik bang voor ben gemaakt op internet. Met heel goed zoeken is het misschien te merken, maar met normaal je dingen doen, ook in video en snelle games, niet merkbaar. En ik vind dat ik daar zelf toch aardig pietje-precies in ben.

Pixeldefecten

Het scherm heeft nu al flink wat uren gedraaid in de afgelopen dagen sinds ik het scherm heb, en heb ook al 2x alle kleurveld testen uitgevoerd en nauwkeurig naar dode (sub)pixels gezocht, maar voor alsnog niet 1 gevonden!

Bouwkwaliteit en afwerking

De bouwkwaliteit is echt heel degelijk. Het voetvlak lijkt van zwart glas te zijn, en dus gelijk een laag zwaartepunt wat goede stabiliteit geeft. De poot omhoog is van dik aluminium en kan een aardig eind in de voet draaien. Er zit ook een kabelbundel kapje op. Dit is een van de weinige plastic dingen aan het scherm. Het hoogte stel-mechanisme is geveerd en voelt stevig aan. De behuizing van het scherm is grotendeels van geborsteld aluminium. Stevig echt aluminium, dus geen plastic met een coating erop of zo!

Vormgeving

Het enige nadeel is dat dit scherm alleen in deze aluminium kleur leverbaar is, maar ik vind het er erg netjes en chique uitzien. Zowel bijna de hele achterkant als voorkant zijn van mat geborsteld aluminium, met gepolijste randjes, en gepolijst Dell-logo er op. Zelf had ik liever een creme of zwart scherm, maar dit is ook erg netjes en voor mij ondergeschikt aan de technische kwaliteiten. Dit is verder een persoonlijke smaak keuze voor iedereen.

Als laatste de prijs. Vergeleken alle andere 26 tot 28" schermen vind ik die wel meevallen, en zeker gezien de kwaliteit en mogelijkheden van dit scherm. Maar ten opzichte van de 24" en 30" schermen is deze relatief best duur. Toch vond ik dit scherm de prijs wel waard om te nemen vergeleken de specs van de andere schermen. En tot nu toe heb ik er geen spijt van :)

Heb jij ook een Dell Ultrasharp 2707WFP Zilver?

wat ik nooit zo goed snap, is als je een scherm van deze afmetingen koopt, hm voor zoveel geld koopt. als je kijkt wat een samsung lcd tv koopt met deze afmetingen, ben je de helft kwijt?
Ligt er natuurlijk ook aan wat je met je scherm doet. Wat was nou jouw beweegreden om DIT scherm aan te schaffen?
Mooi Prijsje! pricewatch: Dell UltraSharp 2707WFP

[Reactie gewijzigd door Metaltoby op 31 december 2007 11:59]

Bij Qsix is ie al onder de 1000 te krijgen :D
resoluties van lcd tv's zijn onder de 32 inch niet hoger dan 1366x768.
of 1280/1024 maar dan is dat lelijk stretched.
dus voor pc doelen is een lcd tv niet handig tenzji de resolutie beperkingen niet een factor zijn.
Misschien moet je de vakbladen maar weer eens lezen; Sharp heeft een 22" LCD-TV op de markt met FullHD-specificaties. Kost dan ook rond de 1100 Euro maar toch...

[Reactie gewijzigd door MAX3400 op 31 december 2007 15:08]

dus en dan heb je weer een kleiner scherm, en deze sharp is weer duurder ( zie Qsix onder de 1000 eu deze 27 inch )
daar heb je gelijk in./
Uhm
37" Fullhd samung = 900 euro :P (Mijn monitor) !
Tja, daar heb je dan ook wel een mega buro voor nodig en als PC monitor lijkt me dat toch echt een paar maatjes te groot, uitgaande van een afstand van ca. 50-70 cm.
Afstand is ongeveer 70-1meter, en is prima te doen ;) Mega buro heb ik ook :P dus het is heerlijk kijken:)
Mooie review! Voor mij in ieder geval reden om eens goed naar dit scherm te gaan kijken.
Mensen die een 27" scherm als PC-monitor te groot vinden zijn niks gewend ;)

Heb intussen een 30" staan omdat ik simpelweg de 1920x1200 resolutie veel te laag vond. Heb nu lekker 2560x1600, dat lijkt er al meer op 8) En ik zit vaak niet verder dan 40-50 cm van m'n 30" Dell 3008WFP af. What's the problem? :)

De 2707WFP heb ik bij Qsix gekocht eind december 2007 voor 950 Euro. 2-3 maanden later was dat nog maar 930 of zoiets.

Verder, de vergelijkingen met een LCD-TV gaan gewoonweg niet op. Check het aantal aansluitingen, check de beeldkwaliteit die echt beter is dan een LCD-TV. En bovanal, een LCD-TV heeft een 16:9 verhouding terwijl PC-monitoren een 16:10 verhouding hebben! Full HD is 1920x1080. En die 1080 is gewoon onacceptabel laag. 1200 is echt het absolute minimum dat ik in de hoogte wil hebben :) en ook in het algemeen het minimum waar menig computer gebruiker mee vooruit kan.

[Reactie gewijzigd door Knightwolf op 2 juni 2008 21:35]

schitterd ding
er een op de kop kunnen tikken voor 330
acht maand oud en zo goed als nieuw
:Y)