Sony Xperia Sola Zwart Review

Hipocrates 22 juni 2012, 12.184 views

Sony Xperia Sola Zwart

Pluspunten

• Strak en zakelijk design (kwestie van smaak)
  • Compact en licht toestel
  • Voelt degelijk aan
  • Veel features
  • Dual core processor
  • Ruime hoeveelheid geheugen
  • Krasvast scherm
  • Degelijke headset meegeleverd

Minpunten

• Beperkte accuduur
  • Camera knop gaat zwaar
  • Luidspreker aan de voorkant gevoelig voor stof
  • Geen tweede camera aan de voorzijde
  • Wordt nog geleverd met Android 2.3.7
  • Batterij niet verwisselbaar

De Sony Xperia Sola vervangt mijn HTC Desire. Die heeft mij na 2 jaar trouwe dienst in de steek gelaten. Ik had niet meteen een Sony in gedachten als vervanger. In eerste instantie overwoog ik weer een HTC te nemen. Maar daar ben ik uiteindelijk toch vanaf gestapt. Ik wilde sowieso geen toestel met een scherm groter dan 4 inch. Dus de One X en One S vielen snel af. De One V bleef over. Ondanks het feit dat HTC met de One V een leuke instapper in het assortiment heeft. De One V heeft als belangrijke troef dat hij standaard uitgerust is met Android 4 Ice Cream Sandwich. De One V heeft echter geen dual core processor, erg weinig geheugen en het design van het toestel spreekt mij niet zo aan. Na het lezen van diverse reviews en het vergelijken van toestellen kwam ik bij Sony terecht. In eerste instantie viel mijn oog op de Xperia U, maar de doorzichtige strip onderaan het toestel vond ik ik niet mooi. Ineens zag ik de Xperia Sola in het rijtje met Sony toestellen. Het design sprak mij meteen aan. Strak en zakelijk. Andere belangrijke troeven van de Sony zijn de dual core processor en de ruime hoeveelheid geheugen die standaard aanwezig is.

De inhoud van de doos
In de doos vinden we het volgende:
  • Het toestel (uiteraard)
  • Een micro sim adapter
  • Een USB kabel
  • Een lader voor in het stopcontact
  • 2 smart tags
  • Een snelstart gids
Een uitgebreide handleiding ontbreekt. Voor mij is dat geen probleem, omdat ik al gewend ben aan Android. Ik kan me echter voorstellen dat het voor iemand die niet bekend is met het besturingssysteem wat lastiger is. Hoe je de Smart Tags moet gebruiken wordt verder ook niet uitgelegd.

Het ontwerp
Of je een toestel mooi vindt of niet, is uiteraard een kwestie van smaak. Het toestel is qua afmetingen vergelijkbaar met een Desire.

De achterkant van het toestel is van een zacht aanvoelend plastic. Het voelt een stuk degelijke aan dan het harde plastic dat we op veel toestellen in deze prijsklasse zien. Het toestel is dun en ligt lekker in de hand.

Aan de linkerkant van het toestel zit de aan/uit knop. Aan de rechterkant van het toestel zit een micro USB poort, de volume knoppen en de camera knop. De volume knoppen zitten wat laag, maar dat komt waarschijnlijk omdat je deze ook kunt gebruiken om in en uit te zoomen met de camera. Ik vind die positie echter niet logisch en had ze graag hoger gezien. Aan de bovenkant zit een 3,5mm hoofdtelefoon aansluiting.

De camera zit aan de achterzijde en is voorzien van een LED flitser. Ook de luidspreker zit aan de achterkant. Aan de onderkant van het toestel heb je de mogelijkheid een koortje te bevestigen. Handig voor sporters. Aan de achterkant bevindt zich verder een tweede microfoon voor het dempen van achtergrondgeluiden.

De knop van de camera heeft twee standen. Je drukt hem lichtjes in om scherp te stellen. Daarna moet je flink doordrukken om een foto te maken. Dat had wel iets beter gekund. Je moet echt heel hard duwen.

Onderaan het beeldscherm zit een ledje. Ik denk dat het de bedoeling was dat dit ledje het Xperia logo zou verlichten, maar het licht is daarvoor te zwak. Ik begrijp daarom niet meteen wat de functie van die led is.

Beeldscherm
e Sony Xperia Sola heeft een 3,7 inch LCD beeldscherm met een resolutie van 480x854 pixels. De pixel dichtheid is daarmee zeer hoog (meer dan 250 ppi). Het scherm is daarom heel scherp. Het oogt scherper dan dat van de Desire. Kleine letters zijn prima te lezen. De kijkhoek is daarentegen wat minder. Maar in de praktijk heb ik daar geen last van. Zwart niet er niet zo zwart uit als op mijn Desire, maar ik vind het scherm desondanks veel fijner om naar te kijken.

Interface en functionaliteit
Sony heeft zijn eigen GUI over de standaard Android GUI gelegd. Sony noemt het Timescape. Er zijn 5 homescreens. Daar moet je het meteen ook mee doen. Er is geen mogelijkheid om meer of minder homescreens in te stellen. De dock bevat 4 iconen die je zelf kunt instellen. Sony levert een aantal widgets mee, die goed zijn uitgewerkt. Leuk detail is dat de wallpaper reageert op het scrollen door de screens. De app drawer scrollt horizontaal en de sorteervolgorde kun je zelf aanpassen (eigen volgorde, alfabetisch, meest gebruikt, onlangs geinstalleerd). Verder levert Sony een aantal thema's mee. De notification bar bevat geen snelkoppelingen om functies aan en uit te zetten, maar de door Sony meegeleverde widget maakt dat gemis meer dan goed.

Software en geheugen
De Xperia sola wordt geleverd met Android 2.3.7. Dat is jammer. Een update naar Android 4.0.4 staat gepland voor het derde kwartaal van dit jaar (Sony bevestigde mij dit). De sola heeft 8 gigabyte geheugen, waarvan er 5 beschikbaar zijn voor de gebruiker. Ik heb daar ruim voldoende aan. Voor wie meer ruimte nodig heeft, is er de mogelijkheid een micro SD kaart te plaatsen. Sony levert verder een aantal voorgeinstalleerde applicaties mee. Die kun je allemaal verwijderen, op Google+ na.

Leuk detail is de aanwezigheid van NFC (Near Field Communication. Sony levert 2 smart tags mee. Aan deze tags kun je allerlei acties koppelen. Zo is er bijvoorbeeld een tag Slaapkamer. Beweeg je telefoon over deze tag en vervolgens wordt de stille modus geactiveerd, wifi uitgeschakeld en je alarm ingesteld. Dat alles kun je zelf aanpassen. Erg leuke feature. Als heb ik er al meteen een opmerking bij. Als je de instellingen van de tag slaapkamer ongedaan wilt maken, moet je eigenlijk een andere tag scannen of alles zelf handmatig weer corrigeren. Dat vind ik niet handig. Het zou mooi zijn als je door een tweede keer over de tag te bewegen, de vorige instellingen zou kunnen activeren. Desondanks is het best een handige feature.

Een andere unieke functie is de Floating Scroll techniek. Als je op een webpagina zit, kun je de linkjes activeren door met je vinger boven het beeldscherm te bewegen. Dat kan handig zijn, omdat je hierdoor niet per abuis een verkeerde link kunt openen. Het is een leuke gimmick, maar niet meer dan dat. Je kunt dit bijvoorbeeld ook oplossen door eerst te zoomen voor je op een link klikt.

Deze features laten in mijn ogen wel zien dat Sony serieus met de ontwikkeling van telefoons bezig is.

Camera
De camera functioneer goed. Hij heeft o.a. autofocus, gezichtsherkenning, zoom en een flitser. Verder kun je de witbalans instellen, het soort flits (rode ogen, invul, etc) en je hebt ook nog de mogelijkheid om panoramafoto's te maken (waaronder 3D). Zoals gezegd is de camera knop wat stroef. Je moet er hard op drukken om een foto te maken. Maar je kunt ook de knop op het beeldscherm gebruiken. De foto's zelf zien er goed uit. Er is wat ruis en de opnames lijken iets overbelicht, maar het is allemaal niet storend. Leuk detail is dat je snel een foto kunt nemen, zonder de telefoon te moeten unlocken. Je pakt het toestel, houdt de camera knop ingedrukt en vervolgens wordt er meteen een foto genomen. Kanttekening hierbij is wel dat je niet eerst scherp kunt stellen. Dus ik vraag me af wat het echte nut van deze functie is.

Prestaties
De sola beschikt over een 1 Ghz dual core processor en 512 MB werkgeheugen. Het toestel werkt snel en ik heb nog geen moment enige vertraging gemerkt. Helaas is de accu met zijn 1,320 mAh wat aan de magere kant. Dat merk je. Ik ben geen zware gebruiker. Ik bel af en toe, stuur zo nu en dan een whatsapp bericht, kijk wat op facebook, lees mijn e-mail en speel wordfeud. De sola houdt het dan net een dag vol. Maar het is echt op het randje. In de avond moet de telefoon als weer aan de lader. Als je veel van het toestel vraagt, dan vraag ik me af of je het einde van de dag haalt zonder het toestel op te laden. De batterij is overigens NIET verwisselbaar. Het is dat je geen Matig kunt geven, maar anders had ik die score aan de batterij gegeven. Dit had echt beter gekund en wellicht is hier bewust op bespaard. Een verkeerde keuze als je het mij vraagt. De batterij laadt wel erg snel op (1 uurtje in de auto). Dat maakt het dan weer een klein beetje goed.

Wie op zoek is naar een betaalbare en degelijke smartphone en niet mee wil doen aan de trend van steeds groter wordende schermen, moet zeker de Xperia Sola zeker overwegen. Het is een degelijke telefoon, met een prettige interface, goede camera en veel mogelijkheden. Het is een kwestie van smaak, maar de telefoon ziet er ook nog goed uit. De accu is wat aan de magere kant, houd daar rekening mee. Sony lijkt met de Xperia range op de goede weg terug te zijn om een plekje tussen de andere aanbieders te veroveren.

~[Update 05.06.2012]
Een van de LED's in het toestel (knoppen) is defect en toestel is retour.

~[Update 22.06.2012]
Omdat de accu echt veel te beperkt is, heb ik het toestel uiteindelijk omgeruild voor een HTC One V. Met dat toestel doe ik gemakkelijk 2 dagen zonder opladen. Jammer, want verder is de Sony gewoon goed.

Heb jij ook een Sony Xperia Sola Zwart?

Ziet er al een goed begin uit ;)

Voorlopig geef ik je 2 sterren, ik kijk er naar uit om je volledige review te lezen.
Fijne review... nuttig voor mijn zoektocht naar een nieuwe telefoon.

Ik vind de alsmaar groter wordende telefoons ook niet fijn, en zoek ook een vervanger voor mijn HTC Desire :*)

De korte accuduur vind ik wel een groot nadeel :(

[Reactie gewijzigd door BAVAROIS op 4 juni 2012 19:25]

De accuduur is echt matig. Ik begrijp dat je dit een nadeel vindt. Het hangt sterk van het gebruik af. De accu laadt wel snel op. Maar het is wel iets om terdege rekening mee te houden bij aanschaf.
Heb de Sola ook net 3 dagen. Bevalt tot zover ook prima.

Een tip voor de accuduur: zet de animated wallpaper uit (2 seconden op wallpaper drukken voor optiemenu) en dito voor Wifi-scannen als je onderweg bent.

En nog een klein dingetje wat betreft de Floating Touch techniek: hij registreert geen mouse_over events in Flash objects.
mooie review ik overweeg zelf ook om een sony te halen. heb aleen wel een typ foutje zien staan kan gebeuren (hij staad aan het einde van zin 2)
Bedankt voor je review!!

Heb hem toevallig gisteren besteld. Klopt het dat je de LED aan de onderkant ook kan instellen als notificatie LED voor berichten? Zo niet, zit er dan een andere notificatie LED op?
De led onderaan kun je niet als notificatie instellen. Daar is hij overigens niet sterk genoeg voor. Er zit wel een andere notificatie LED op, namelijk aan de bovenkant van het scherm.
Ik ben zo benieuwd hoe je een toestel als deze reset als hij vastloopt. Je kan immers de batterij er niet uit halen. Ik heb zelf een Sony X10 en moet deze toch af en toe een reset geven. Als het resetten makkelijk gaat met een gsm als deze dan is het een goeie kandidaat als opvolger voor de X10
Power button en volume up (net getest).
Dank je voor deze review en dat je hier de tijd voor wilt nemen. Dat hij nog niet af is, is jammer, maar ik kijk uit naar het vervolg.

Dat had je dus ook kunnen neerzetten.
Dank voor je gewijzigde reactie.
De cameraknop loopt bij de Xperia U ook erg zwaar. Echter is dit op te lossen door foto's te maken met de foto knop op het display ;) (zie instellingen)

Edit: vermeld je al ;)

[Reactie gewijzigd door guidonno op 20 juni 2012 22:10]

Bedankt voor je review. Ik heb zelf ook 1 gekocht, Hij was zeer goedkooop en bijna net zo duur als een Sony U. Scherm is van goede kwaliteit. Battery gaat redelijk mee maar is snel op bij gebruik. Zet zowieso je live walpaper uit, dat scheelt weer hoop GPU en CPU kracht en dus batterijen.

De antutu benchmark komt bij mij op 4549 met ICS. Dus opzich een redelijke score.

Mijn Sony Sola kon ik niet updatten naar ICS via Sony PC Companion want dan zegt PC Companion gerust dat het al up to date is. Via flashtool maar ge-update naar ICS. Verder kon ik het makkelijk rooten zonder het bootlocker ungelocked te hebben.

Verder is het interne geheugen in de telefoon verdeeld in twee geheugens.
Zo ziet hij de telefoon geheugen als 1.97 GB en de interne geheugen als 3.98 GB dus totaal 5,95 Gb heb je voor je zelf tot beschikking voor je apps. De rest van de 2.05 GB wordt door het systeem zelf gebruikt. Als je de apps wilt verplaatsen naar de interne 3.98 GB, moet je het verplaatsen als een SD kaart verplaatsing. Dit kan niet altijd. Daarbij is rooten toch een musthave om meer te kunnen verplaatsen naar het interne geheugen. Een beetje slordig.

Je kan wel een mini SD kaartje erbij erin doen, maar die ziet hij alleen als een extra opslag ruimte. Dus je kan alleen videos, muziek ofzo erop zetten, dus geen apps.

Verder prima telefoontje voor zijn prijs.
Ik wilde deze ook kopen maar de accu is echt te klein, gewoon een dikke fout van Sony. Een alternatief met mooi design en zelfde features (met NFC) in deze prijsklasse bestaat helaas niet.