Logitech V20 Notebook Speakers Review

Beowulf65 30 december 2007, laatste update op 30 december 2007, 1.694 views

Logitech V20 Notebook Speakers

Pluspunten

• compact
  • mobiel (gewicht +/- 550 gram incl. transportcassette)
  • geen extra voeding nodig
  • helder en gedefinieerd geluid
  • handige multimedia bedieningsknoppen
  • echt plug en play

Minpunten

• bij hogere volumes en geluidspieken snel vervorming en uitvallen
  • voeding USB poort eigenlijk toch iets te zwak
  • mist toch wel mogelijkheid om extra stroom aan te sluiten

Mid- en hoogweergave Score: 5
Basweergave Score: 3
Film/gameweergave Score: 4
Muziekweergave Score: 5
De reden waarom ik deze speakerset kocht was dat ik voor mijn laptop een compacte speakerset zocht en deze voldeed aan mijn criteria:
- Compact
- geen aparte voeding nodig
- goede frequentiebereik voor die grootte van 70 tot 20.000 Hz
- minder dan ¤ 50.00

Dus besteld.....

Ik kreeg de bestelling binnen en ontving een simpele kartonnen doosje die ik meteen opende. Hierin trof ik een stijve kartonnen met stof beklede zwarte cassette aan met een ritsluiting waarin de speakers getransporteerd of opgeborgen kon worden. De cassette was voorzien van 3 vakjes, de buitenste dienen voor de speakers en de middelste was bedoeld voor de kabels die aan de speakers vastzitten.

Aansluiten was een makkie, de linker verbind je met de rechter en de rechter was voorzien van een USB stekker die in de laptop stak en dat was het dan. Ik hierop zoeken naar een driver CD... geen gevonden, ik dacht "dat heb ik weer"
Toch maar even proberen, driver CD bleek tot mijn verbazing helemaal niet nodig, de speakers werd netjes herkend en was in no-time klaar voor gebruik.
N.B.: De onboard geluid wordt uitgeschakeld, de speakerset heeft een eigen geluidskaartje....

In gebruik:
Bij muziek was de geluidskwaliteit echt boven verwachting, het geluidsbeeld was naar mijn mening helder en goed gedefinieerd. Met deze speakers kan ik zelfs het verschil horen tussen MP3's die op 128Kb of 192 Kb waren geript.Volume was ook behoorlijk voor de grootte maar helaas levert de USB poort bij hogere volumes net niet genoeg stroom waardoor de speakerset bij pieken kraakte en even wegviel.
Bij DVD's had ik gemengde resultaat maar de oorzaak ligt ook aan de DVD's zelf. Dialogen in speelfilms worden soms te zacht ingemixed waardoor je speakers vaak iets harder zet om het goed te kunnen horen, als er dan ontploffingen of muziek komt wederom het probleem van kraken en wegvallen. Bij muziekDVD's is het geluid veel uniformer waarbij deze speakers echt tot zijn recht komt. met name de Unplugged DVD van de Corrs laat de V20 echt tot zijn recht komen met een kraakhelder geluid.
In gebruik opgevallen dat de speakers echt richtingsgevoelig zijn, voor het beste resultaat even goed neerzetten en dan is het genieten geblazen. Het stereobeeld is fantastisch, het heeft een zeer ruime en accurate kanaalscheiding.
Over het algemeen is het geluid meer dan behoorlijk en volume is ruim voldoende voor een gemiddelde huiskamer.

Opmerkingen en constateringen:
Deze speakerset is echt bedoeld voor gebruik i.c.m een laptop door de specifieke bekabeling. De USB kabel vanaf de rechterspeaker is naar mijn schatting ongeveer 40 tot 50 cm lang en de verbindingskabel van de linkerspeaker op de rechter ongeveer 90cm. Dit zorgt ervoor dat gebruik met een vaste computer mij onpractisch lijkt, tenzij de monitor USB aansluitingen heeft of er een USB poort binnen een halve meter van de rechterspeaker aanwezig is.
De rechterspeker is ook voorzien van bedieningsknoppen voor pause/play, stop, previous/next track, on/off en volume. Zeer practisch in mij ogen...
Bij hogere volumes en nummers met veel bas willen de speakers wel eens op een vlakke en harde oppervlakte, door de resonantie, sporadisch gaan dansen.
Ik had toch liever wel een extra stroomaansluing willen zien in de vorm van een externe adapter of misschien een extra USB stekker voor extra stroomafneem mogelijkheid.

Dit was het wel wat deze review betreft.
Dit setje is echt een aanrader voor de mobiele computeraar die iets meer wil dan alleen geluid.

Ik heb helaas geen vergelijkingsmogelijkheid met andere vergelijkbare speakers maar ik weet zeker dat de V20 zich in de topregionen bevindt qua kwaliteit, compactheid en mobiliteit.

Heb jij ook een Logitech V20 Notebook Speakers?

hey mooie review hoor, 'nog' geen spellings fouten gevonden, mag ook een keer gezegd worden :) Die speakers zien er wel interessant uit maar als ik zelf de laptop meeneem wil ik juist zo min mogelijk zooi meenemen. Voor de mensen die net die extra db's eruit willen halen wel interessant en logitech is een super merk. Keep up te good work

ps:(misschien de hoofdstukken namen dik drukken valt beter op? verder goed dat je uberhaupt hoofdstukken hebt aangemaakt, komen tegenwoordig veel te veel wazige review van 10 regels voorbij)
spekerset
(4e regeltje bij "In gebruik") :)

Voor de rest erg nette en duidelijke review. Zo'n setje zou voor mij ook leuk zijn, maar aangezien ik de laptop voor 90% op school gebruik, is dat minder praktisch

[Reactie gewijzigd door mlam op 30 december 2007 12:08]

Erg goede review! Ik heb zelf de creative T10 speakers...Niet echt speciaal voor laptops maar wel compact. Ook een heerlijk geluid!

offtopic:
Spellingsfout is één woord :) Daarnaast is het reviews....
Update: Deze speakers gebruik ik anno 2017 nog steeds bij mijn laptop, dus bijna 10 jaar al. Nooit spijt gehad van de aanschaf en tot nu toe totaal geen issues mee gehad.