Samsung Galaxy Tab 2 10.1 WiFi 16GB Titanium Review

Werewood Elf 6 juni 2012, 26.281 views

Samsung Galaxy Tab 2 10.1 WiFi 16GB Titanium

Pluspunten

• Groot Scherm
  • Speakers aan de voorzijde van het scherm.

Minpunten

• Magere specificaties
  • Geen micro-usb aansluiting
  • Originele toetsenbord

Waarom een Galaxy Tab 2?
Ik zocht een niet te dure tablet van een 'bekend' merk. Android was een vereiste, met een sterke voorkeur voor ICS. Daarnaast moest de tablet te koop zijn bij een winkel waar ik zou kunnen afrekenen met VVV-cadeaubonnen. Een laatste vereiste was een groot scherm.
De tablet is bestemd voor mijn moeder, waardoor de technische specificaties geen hoge prioriteit genoten. Het takenpakket van de tablet zou bestaan uit: mailen, surfen op het web en tv/film kijken. Met bovenstaande in het achterhoofd dus uiteindelijk uitgekomen bij de Galaxy Tab 2 10.1.

De Galaxy Tab 2 in praktijk
Android ICS
Het eerste dat opvalt, is de vooruitgang van ICS t.o.v. oudere Android versies. Zoals we van Android gewend zijn is alles highly customizable. Verbeteringen van ICS t.o.v. van bijvoorbeeld Honeycomb zijn onder andere betere een indeling van de instellingen, de mogelijkheid apps te groeperen in mappen (een feature waar iOS al veel eerder de heil van inzag), en een soepelere werkwijze voor multitasken.
Op de tablet is er een aparte knop op de taakbalk om screenshots te maken. Persoonlijk twijfel ik sterk aan het nut van deze knop op zo’n prominente plek. Verder zijn de ‘terug’ en ‘home’ knop op de taakbalk, wel van bewezen nut.

Pre-installed Apps
Er staan ook standaard een aantal apps van Samsung voor-ge´nstalleerd op de tablet. Samsung heeft een aantal apps onder eigen naam uitgebracht, zoals bv. muziekstore, filmstore en appstore. Geen van alle heeft een duidelijke meerwaarde t.o.v. de bestaande stores, zoals Google Play store.
Wel handig is de muziekplayer die Samsung er standaard op zet, deze is erg overzichtelijk en de bediening is intu´tief. De videoplayer van Samsung is niet erg speciaal en vertoont weinig verschillen met de standaard videoplayer, namelijk de gallery.
De pre-installed notitie app is ook handig, maar erg basic. Het meest is deze app nog te vergelijken met de notes die je als widget op je windows bureaublad kunt zetten.
Het eerste gebruik van het voor-ge´nstalleerde toetsenbord viel tegen. Na enkele uren had ik er genoeg van en heb ik Swiftkey X ge´nstalleerd (Zie foto), dit was een ware verademing. ( Toegegeven, mijn irritaties aan het normale toetsenbord en de slechte voorspellingen zijn grotendeels veroorzaakt omdat ik al gewend was aan Swiftkey op mijn telefoon.)

Prestaties
The ‘Pro’s’
Youtube filmpjes spelen prima af en het geluid klinkt verrassend goed. Doordat er twee speakers aan de voorkant van de tablet zijn geplaatst klinkt de muziek vrij goed (het is en blijft natuurlijk wel een tablet en geen hi-fi set) en wordt muziek tevens in stereo afgespeeld. Het maximaal volume dat de speakers produceren zal geen permanente hoorschade opleveren, maar het is zeker niet te laag.

Zoals eerder genoemd zijn er twee apps beschikbaar op de tablet die video bestanden kunnen afspelen: de standaard Android app Gallery, en de Samsung’s pre-installed player. Beide spelers kunnen een breed scala aan video formaten aan en spelen high definition materiaal zonder probleem af.

The ‘cons’
Sommige apps hebben een laadtijd die langer is dan je normaal zou verwachten van een pas op de markt verschenen model. Tijdens het spelen van spelletjes is er echter (bijna) nooit vertraging waarneembaar. Vooral apps als Angry Birds en Cut The Rope kunnen soepel gespeeld worden. Het spelen van een First Person Shooter verliep minder soepel, hier nam ik toch af en toe enige vertraging weer, het spel was echter niet onspeelbaar. Wat ik wel irritant vond was het feit dat video’s in een browser (zowel de pre-installed als gedownloade Chrome) niet helemaal soepel werden afgespeeld. Het pauzeren, in een hogere resolutie zetten, of het full-screen maken van een filmpje is al snel aanleiding tot het vastlopen van de flashplayer. Dit euvel is naar mijn mening vooral te wijten aan de basic specificaties van de processor.
De overall snelheid waarmee de tablet reageert, is ook een minpuntje, er zijn zeker al tablets op de markt die veel directer reageren op input dan de Galaxy Tab 2. Denk echter niet dat de Tab langzaam reageert, want dat is zeker niet het geval. Mijn conclusie is alleen, het kßn sneller.
Tot slot de camera. Er is een front camera aanwezig, daarmee is de camera zo ongeveer wel beschreven. Wanneer je echt wil videobellen is de mogelijk aanwezig. Je gesprekspartner zal echter niet onder de indruk zijn van jouw verschijning op zijn scherm. De 3.2M camera aan de achterkant functioneert daarentegen wel prima. Voor een camera met ‘slechts’ 3.2 megapixel worden prima foto’s getrokken.

(Het langzaam scherp stellen van foto’s in de Gallery wat ik eerder als nadeel aanhaalde blijkt met opzet in de software te zijn gezet, door deze feature kan namelijk sneller door de foto’s gebladerd worden. Veel (alle?) andere tablet hebben dit ook.)

De Samsung Galaxy Tab 2, zoals ervaren door mijn moeder
‘Wauw! Een iPad!’ Dit was de eerste reactie van mijn moeder toen ze haar cadeau uitpakte. Gelukkig maakte het haar niet veel uit dat deze ‘iPad’ het merk Samsung droeg, en niet het appeltje van Apple.
Voor mijn moeder kwam nu echter de eerste ervaring met Android (of welk mobiel besturingssysteem dan ook). Ik wist dat ik mijn moeder in het begin alles duidelijk zou moeten uitleggen omdat Android nou eenmaal niet even intu´tief en simplistisch is als iOS. Ik heb haar de eerste paar dagen dan ook intensief ‘begeleid’ in het gebruik van Android.
Dit heeft zeker zijn vruchten af geworpen. Mijn moeder heeft (bijna) alle functies op de tablet onder de knie. Alleen de knop op de taakbalk voor het maken van screenshots wekt van tijd tot tijd irritaties op, erg vaak wordt er ‘per ongeluk’ op de knop getikt. ╔Ún druk op de screenshot knop resulteert namelijk in een screenshot dat meteen wordt geopend in een soort MS Paint achtige omgeving, om de net gemaakte screenshot te bewerken. Het sluiten van deze app en het bevestigen van de verwijdering van het net gemaakte screenshot wordt zeker irritant.

De Galaxy Tab2 is een mooie tablet voor een leuke prijs. Het is geen High-End model en komt qua prestaties ook niet in de buurt van dergelijke modellen. Spijt van de aankom heb ik zeer zeker niet. De tablet was bedoeld voor mijn moeder en zij heeft er nu al vele uur plezier aan beleefd. Natuurlijk vereist Android een langere gewenningsperiode dan Apple, maar met een beetje hulp kan iedere digibeet Android onder de knie krijgen. Moeilijk is het namelijk zeer zeker niet.
Persoonlijk zou ik ook graag 3G op een tablet gewild hebben, maar deze tablet is bedoeld voor op de bank wat de noodzaak voor 3G wegneemt. Ook maak je bewust de keuze voor een Wifi-only tablet met de aanschaf van deze Galaxy Tab 2.

Heb jij ook een Samsung Galaxy Tab 2 10.1 WiFi 16GB Titanium?

Reviews door de redactie

Ik sluit mij compleet bij de reactie van elbo aan. Je spreekt jezelf gigantisch tegen. Ik heb overigens dezelfde fout als jij gemaakt, maar dan met een smartphone (overigens wel compleet gebruiksvriendelijk ingericht met Go launcher). Koop nou maar een Apple voor iemand die geen verstand van computers heeft en trakteer jezelf op de tweakbaarheid van Android. Mensen zonder verstand van computers vinden dit simpelweg een nadeel en zullen het apparaat in de hoek gooien!
Een apple is anders wel een heel stuk duurder en zo lastig kan het allemaal niet zijn....

Ik vind het juist netjes dat deze review in de beoordeling mee neemt dat het allemaal geen klauwen met geld hoeft te kosten en dat je daarvoor maar een beetje(!) inlevert aan simpelheid.
Zoals hierboven ook al aangegeven, bij tablets geldt het computer mantra (Apple is mooier, maar veel duurder) niet. De Apple tablets zijn behoorlijk scherp geprijsd, en het prijsverschil is meestal nihil tot vijf tientjes. Uiteraard bij vergelijkbare modellen.
De keuze is dus veel meer:
- kant-en-klaar product zonder uitgebreide aanpas-mogelijkheden : kies een Apple
- toolbox die je zelf moet/kan tweaken: kies een (Samsung) Android.

Voor het prijsverschil hoef je het niet te laten.
Onzin. M'n vriendin snapt echt geen hout van computers (of videorecorders, televisies, cameras, etc) en heeft recent haar eerste smartphone gekregen - een Galaxy S2. In een uurtje of wat had ze alles prima door, en had ze Angry Birds en Wordfeud al geinstalleerd. Android is echt niet zo moeilijk als jullie denken - zeker niet voor mensen die niet voorgeprogrammeerd zijn met Apple meuk.

[Reactie gewijzigd door BoomSmurf op 6 juni 2012 10:43]

Ik zou ook niet willen stellen dat het een zeer moeilijk systeem is. De tijden van Windows Mobile 5 en consorten zijn allang voorbij, maar de gebruiksvriendelijkheid van iOS is imho ongekend.

Google maar eens op Opa Strubbe ofzo van de Consumentenbond. Een excellent voorbeeld hoe Apple's systeem werkt voor heel veel mensen. Daarnaast is gebruiksvriendelijkheid niet hetzelfde als het begrijpen van het systeem of een 'simpel' systeem.

In mijn ogen is gebruiksvriendelijkheid het logisch opbouwen van een systeem zonder al te veel omwegen om tot je doel te komen. Ook vind ik het belangrijk dat alles goed en stabiel werkt, het lijkt een dooddoener maar wanneer een product al vast loopt of gaat haperen met een video in de browser is dat niet bevorderlijk voor je algehele gebruikerservaring.
De tab in praktijk is naar mijn mening toch het belangrijkste en dat is maar de helft van je review! Ik zou zeggen inleiding en conclusie laten want deze zijn super maar de tab in de praktijk nog wat uitbreiden met ondertitels e.d.

[Reactie gewijzigd door electrom op 3 juni 2012 12:13]

Bedankt voor de tips, ik heb geprobeerd er mijn voordeel mee te doen!
Wat ik zo lees koop je een tablet voor je moeder en moet het android zijn omdat je een hekel aan Apple hebt (lees ik zo tussen de regels door). De tablet is te traag om lekker op te kunnen werken en je hoopt dat je moeder de complexiteit van android ooit nog eens leert te gebruiken. En dan kom je in je conclusie opeens met het oordeel dat je blij bent niet voor een iPad2 te zijn gegaan.
Van mij mag je hoor. Ik vind alleen de onderbouwing wat mager.
Aangezien ik de eerste review geschreven had, zonder dat mijn moeder met de tablet aan de slag was gegaan, nu een geŘpdatet versie. Ook heb ik wat onduidelijkheden geprobeerd te verduidelijken en de review op een paar punten uitgebreid.
Volgens mij lees je niet goed.

Ik krijg het idee dat 'ie voor het bedrag wat 'ie minder hoeft te betalen met deze tablet goed met de nadelen kan leven.

Een ipad is 2 tot 2.5x zo duur als deze tablet, dus voor ongeveer 50% van de prijs heeft 'ie een paar nadeeltjes die achteraf gezien wel te overbruggen zijn voor het prijsverschil.
@SleepOrz Deze tablet staat voor 330 euro in de prijslijst, een iPad 2 voor 399. Dus die 2 tot 2.5 is wat overdreven (Zelfs als je deze met een nieuwe iPad van 479 euro zou willen vergelijken)

@Max the Roos: De review is veel verbeterd ten opzichte van de eerste versie. Er komen nou geen conclusies meer plotseling uit de lucht vallen en het is wel duidelijk dat je met je enthousiasme voor Android je moeder hebt aangestoken.
het punt van films afspelen heb ik inderdaad ook.

Als je via een website echt een filmpje gaat afspelen in flash moet je die niet full screen gaan zetten of aanpassen e.d.
dan moet je hem bekijken zoals hij is, flash lukt het niet goed om op de tab het beeld te vullen, dat ligt aan de flash speler.
Als je echter inzoomt lukt het wel, maar de bediening van het filmpje,,, afblijven!

En voor de mensen die nu denken, "zie je nu wel?" ik heb liever dit dan een blokje en dat er helemaal niks gespeeld word.
De knop voor screenshot kun je zelf aanpassingen in de instellingen