Specificaties 32GB USB 3.0-stick - Bekijk alle specificaties

Corsair Flash Voyager GT CMFVYGT3-32GB 32GB Zwart Review

Frank__B 2 juni 2012, laatste update op 17 november 2015, 717 views

Corsair Flash Voyager GT CMFVYGT3-32GB 32GB Zwart

Pluspunten

• Snelheid
  • Voelt degelijk aan
  • Goede prijs/kwaliteitverhouding

Minpunten

• Schrijfsnelheid blijft relatief gezien wat achter met de beloften
  • Is vrij groot in vergelijking met andere sticks

Ik gebruikte voorheen een 8GB stick om mijn bestanden op te zetten en mee te nemen. Dit vind ik persoonlijk handiger dan branden of mee te nemen op een portable harddisk. Echter, 8GB was niet altijd genoeg en met een schrijfsnelheid van 15~17 MB/sec duurde het mij meestal te lang (ik ben soms erg ongeduldig ;) ). Vandaar ik deze stick aangeschaft had, vanwege zijn prestaties en redelijk gunstige prijs.

Levering
De levering is niet erg bijzonder. De stick kwam in een blisterverpakking, zo'n eentje waarbij je je vingers opensnijdt tijdens het openen ervan. Verder is het WYSIWYG, alleen een kartonnetje met de prestaties en hoeveel beter hij is dan zijn concurrenten en de USB stick dus. Verder is de USB stick helemaal leeg, er staat geen programmatje op of dergelijke. Voor sommige mensen is dit misschien tegenvallen, ik vind het zelf wel prettig, ik gebruik die meuk toch niet :P

Eerste indruk
De stick zelf oogt vrij groot. En met zijn 9,9 cm lengte, 2,5 cm hoogte en 1,4 cm dikte is hij ook best fors te noemen. Hieronder een afbeelding van de GT3 naast mijn oude Cruzer:

De behuizing is van rubber en voelt erg degelijk aan.

Prestaties
Op USB2.0 zijn de prestaties vrij eenvoudig, 32 MB/sec lezen en 32 MB/sec schrijven. Dat is het maximale wat uit de USB2.0 poort te halen valt in mijn systeem. De volgende prestaties zijn van de stick via de USB3.0 poort (stick is als NTFS geformatteerd).

Het lezen gaat inderdaad erg snel, volgens de fabrikant 135 MB/sec. Zelf kwam ik niet verder dan maximaal 119,5 MB/sec met HDtool. Schrijven naar de stick kan volgens de fabrikant met 41 MB/sec.

Dit kan natuurlijk door de beperkende factoren komen van mijn systeem aangezien ik een losse USB3.0 kaart via PCIe heb aangesloten. Schrijven kon ik met HDtool niet testen helaas, deze gaf steeds een foutmelding. Vandaar ik ATTO tool heb gebruikt om de prestaties te meten. De prestaties per bestandsgrootte staat in de onderstaande afbeelding weergegeven:

Daarbij is goed te zien dat de prestaties voor bestanden groter dan 64 MB redelijk de snelheid evenaart die de fabrikant opgeeft. Alleen de schrijfsnelheid blijft wat achter.

Maar wat misschien net zo belangrijk is, is om gewoon simpelweg een groot bestand te kopiŽren naar de stick en terug te lezen. Dit is immers waarvoor ik de stick het meeste zal gebruiken. Het bestand was 6738 MB groot. Het kopiŽren naar de stick duurde 210 seconden. Dit komt neer op iets over 32 MB/sec. Het teruglezen naar harde schijf duurde 57 seconden. Dat komt neer op zo'n 118 MB/sec.

Al met al een goede prestatie, zeker een stuk beter dan mijn oude Cruzer die toch ook al een behoorlijk goede prestatie neerzette. Enige minpunt blijft dus de schrijfsnelheid, die komt niet in de buurt van de 41 MB/sec die de fabrikant opgeeft.

Betrouwbaarheid
Over de betrouwbaarheid kan ik nog niet veel zeggen. Tot nu toe presteert de stick zonder enige problemen, geen schrijffouten of dergelijke gehad. Corsair geeft 5 jaar garantie op deze sticks.

Voor de 34 euro die ik er voor betaald heb, heb je toch een hele leuke stick in handen. Tegenwoordig kosten USB sticks niet zo veel meer, maar de meeste goedkope varianten halen bij lange na de snelheden niet van deze stick. Dus in mijn ogen is 34 euro een hele redelijke prijs voor deze stick.

Ik ben erg blij dat ik deze stick heb aangeschaft, en kan hem iedereen aanraden die op zoek is naar een nieuwe stick met hoge snelheden, maar niet gelijk 70+ euro wil neerleggen. Ik heb mijn systeem moeten uitbreiden met een USB3.0 kaart om het maximale uit deze stick te halen, maar dat is het dan ook wel waard. Dat kan ik iedereen ook aanraden als zij besluiten deze stick aan te schaffen.

Heb jij ook een Corsair Flash Voyager GT CMFVYGT3-32GB 32GB Zwart?