Tweakers zegt: 8,5

Specificaties 256GB 2.5" (SATA-600) @ 560/510MB/s - Bekijk alle specificaties

OCZ Vertex 4 256GB Review

relu 10 juni 2012, laatste update op 10 juni 2012, 4.343 views

OCZ Vertex 4 256GB

Pluspunten

• SSD start super snel en het opstarten van programma's ook
  • Support van de fabrikant op het forum

Minpunten

• Had problemen bij cold boot op sommige laptops
  • Upgrade naar firmware 1.4 is destructive

REVIEW AANGEPAST OP 10 juni 2012

OCZ Vertex 4 aangeschaft eind maart 2012 vanwege het feit dat ik windows 8 op mijn laptop wilde uitproberen. Windows installatie en opstarten ging super snel. Wel had ik problemen nadat de laptop in slaapmode was geweest. Een blue screen of dead vanuit windows. Mijn eerste indruk was dat het lag aan de pre-beta software. Een collega gevraagd of dezelfde problemen op zijn laptop voorkwamen maar dit werd ontkend.

Vervolgens gezien op de site van OCZ dat er nieuwe firmware uit was. Versie 1.4. Helaas was de firmwareupdate destructive dus gewacht op de release preview van windows 8 op 1 juni. In de loop der tijd kreeg ik ook een probleem dat de laptop steeds vaker niet wilde opstarten vanuit een cold-boot.

Firmware 1.4 proberen te installeren. Het kon niet vanaf windows indien de ssd de boot disk was. Linux tool van OCZ voor de upgrade geprobeerd. Lukt niet firmware bleef 1.3. mogelijk door boot probleem. Andere laptop met twee harddisks een van uitgebouwd en de ssd daarin als niet boot drive geupgrade. Ging prima. Verse installatie van windows 8 (windows 8 is super! alle juiste drivers voor de hardware zijn aanwezig) Helaas was het probleem met het booten niet opgelost.

Gezocht op internet en lotgenoten op het OCZ forum. Veel eigenaren van laptops (ook andere merken en typen) hadden dezelfde problemen. Veel geklaag natuurlijk van iedereen. OCZ was goed te bereiken via het forum maar had wat mij betreft meer info over voortgang kunnen geven.

Gisteren (in het weekend) nieuwe firmware beschikbaar. Versie 1.4.1.3 Net geupgrade. Nog geen probleem meer tegengekomen. Drive werkt nu als verwacht supersnel. Verder vind ik het positief dat de OCZ medewerkers ook in het weekend via hun forum te bereiken zijn.

N.a.v. reacties een benchmark uitgevoerd. Ik heb hiervoor de AS SSD Benchmark 1.5.x.x (http://www.alex-is.de/PHP/fusion/news.php) gebruikt. S.v.p. zelf interpreteren. Ik geef alleen de cijfers 1 op 1 weer.

Read Write
Seq 263,50 MB/s 249,36 MB/s
4K 15,82 MB/s 31,72 MB/s
4K-64Thrd 178,08 MB/s 157,09 MB/s
Acc.time 0,242 ms 0,110 ms
Score 220 214

KORTOM: De ssd is een aanrader als je er niet voor terugschrikt om firmware updates te doen. Ik had verwacht dat de kinderziektes wel uit de ssd's waren. Helaas ben ik hierin teleurgesteld.

Ik hoop dat ik de review niet nog een hoef aan te passen vanwege nieuwe problemen....

DEEL VAN DE ORIGINELE REVIEW

Korte waarschuwing voor mensen die van plan zijn om deze ssd aan te schaffen. Op dit moment 2/6/2012 werkt de drive niet in iedere laptop vlekkeloos. De drive wordt met de laatste firmware 1.4 regelmatig niet herkend na cold boot of na sleep mode. Op het forum van ocz loopt hierover een draad-tje http://www.ocztechnologyf...-boot&p=734865#post734865

Het is niet duidelijk of dit probleem in een beperkt aantal ssd's treft of dat het een structureel probleem is. Wanneer dit probleem verholpen is dan zou ik de ssd aan iedereen aanraden. Op dit moment NIET!

Mocht het probleem opgelost worden dan zal ik proberen om de review aan te passen anders ga ik terug naar mijn leverancier om mijn ssd voor een ander merk ssd om te ruilen.

Update 3/6/2012: er mag tijdelijk niet meer gepost worden in de draad op het ocz forum. Ja krijgt als leverancier er van langs als zaken niet goed werken. Je ontneemt alleen ook de mogelijkheid om nieuwe gevallen en info toe te voegen. Maandag wordt de draad weer geopend.

O ja, de ssd werd uitgeleverd met firmware 1.3 en de 1.4 upgrade gooit alles van de ssd af. Dit was ook aangekondigd dus doe direct een firmware upgrade zodra je de drive gekocht heb. Dit kan met een tooltje van de website van ocz (http://tweakers.net/nieuw...4-en-nieuwe-firmware.html) Bij mij werkte dit tooltje niet door bovenstaande problemen.

• Toshiba L650

Heb jij ook een OCZ Vertex 4 256GB?

Dit is mijn inziens niet echt een zinnige review. In het hele verhaal staat geen enkel pluspunt. Uiteindelijk weet je aan het eind wel een positieve eigenschap te noemen. Maar die eigenschap wordt nergens in de review onderbouwd.

Had je niet even een paar benchmarks kunnen draaien? Dat is pas echt interessant. Nu is het net alsof je alleen even je ergernissen kwijt wilt.

Hopelijk pas je de review dus ook aan als het probleem niet opgelost wordt. Want ik neem aan dat ondanks het probleem de SSD prima functioneert als hij wel is opgestart en je dus kunt benchmarken?
Ik vind het een prima review.

OCZ is duidelijk ook met lijn 4 gewoon doorgegaan met rotzooi produceren. Niet herkend na cold boot of sleep?
Leuk die performance dan, als je schijf niet eens fatsoenlijk herkend wordt.
De reviewer schrijft:
"werkt de drive niet in iedere laptop vlekkeloos"

Dus het probleem doet zich alleen voor bij laptops. Dan is sowieso voor de desktop users al interessant hoe de performance is. Daarnaast werkt hij schijnbaar in sommige laptops wel goed. Dus ook voor die mensen is een uitgebreidere review interessant.

Ik ben van mening dat als iemand wil melden dat een drive niet goed werkt, dat prima op GoT kan. Als je een tweakers.net review gaat schrijven, moet het simpelweg wat uitgebreider dan wat er nu is gedaan.
Jammer dat je de reactie niet aan de verwachtingen vind voldoen. Op het forum van ocz zijn inderdaad ook mensen waarbij dezelfde ssd in de ene laptop wel en de andere laptop niet dezelfde symptomen vertoond. En ik zie onder een reactie waarbij de ssd het vlekkeloos doet.

Ik heb geen idee waar ik m'n ervaring anders had kunnen posten op tweakers. Als ik deze informatie gehad had voor het aanschaffen van de ssd, dan had ik een ander merk gekocht. Voor de aanschaf heb ik diverse reviews bekeken en daarom juist niet de keuze voor een andere ssd gemaakt. Het leek me daarom handig om het als review te posten....

Maar, ... ik heb de ssd nog steeds niet uitgebouwd. Dus wanneer hij opgestart is ben ik zeer tevreden. Het blijft wel vervelend dat je er niet 100% zekere van kan zijn dat je niet verder kan gaan met je werk als de laptop in slaapmode is gegaan. Vooral wanneer je je werk niet hebt opgeslagen. Daarnaast kocht ik de ssd omdat je dan lekker snel kan beginnen maar als ik eerst een aantal keer moet rebooten dan had ik beter oude vertrouwde harddisk kunnen blijven gebruiken....

Ik hoop, met vele anderen op het ocz forum op een snelle oplossing

Verder heb ik de review aangevuld met de cijfers van een benchmark tool.
Dit ben ik nou eens hartgrondig met je oneens. Ik vind de review zeer zinvol en er staan wel degelijk positieve punten in.
relu zit niet te bashen, maar geeft een duidelijke waarschuwing af. Dat doet hij op een nette manier, met direct de opmerking erachter aan dat hij de de review update als het verholpen is.

Ik kan me de opmerking van Cybje, dat het in GoT hoort, wel voorstellen. Aan de andere kant is het ook wel erg lekker dat het in een review verschijnt, omdat het net iets makkelijker te vinden is voor degenen die op zoek zijn naar een SSD en dan nog mooi deze opmerking meepikken. De uitgebreide discussie, maar ook deze review, zouden ook op GoT gepost moeten worden "voor het goed zijn".

Laat onverlet dat wat metingen wel een erg welkom zouden zijn. Misschien dat relu die toch alsnog wil toevoegen :p.
Het lijkt toch dat OCZ heel wat problemen heeft met zijn kwaliteitscontrole. Van de 4 generaties Vertex SSD's lijkt geen enkele gewoon betrouwbaar en zonder problemen bij lancering te werken. En dat zijn dan hun top consumer SSD's?

Ik dacht eerst dat het probleem hoofdzakelijk lag bij de eerdere Sandforce controller, maar als je ziet dat ze hun laatste SSD met indilinx controller ook gewoon onbetrouwbaar is, lijkt de fout me gewoon bij OCZ te liggen. Bovendien gebruikt Intel nu ook gewoon Sandforce, dus zo slecht kan die controller dan toch niet zijn.

Voor mij reden genoeg om nooit een OCZ SSD aan te schaffen. Ik hoef niet absoluut de snelste SSD. Data-integriteit en probleemloze werking is mij veel belangrijker. (backup blijft niettegenstaande belangrijk!) Het gaat in de meeste gevallen toch om je OS drive.
Klopt, andere merken als Kingston leveren ook SSD's met Sandforce controller en deze hebben geen problemen. Het ligt gewoon aan de slechte firmware die OCZ bij zijn SSD's levert.
Fijn om dit even gelezen te hebben. Ga toch maar voor een Samsung 830 dan.
Dank u relu voor de review.

Jammer dat OCZ er niet in slaagt een goede SSD te bouwen.
Ik heb zelf de OCZ Vertex 4 128 GB, nog met de oude Firmware (1.3, waarmee die geleverd wordt).
Nergens last van, lekker snel, lekker stabiel?
Zat net te twijfelen of ik toch maar een Vertex 4 zou nemen, in plaats van een Samsung 830, maar te zien aan deze review is OCZ nog steeds onbetrouwbaar (heb BSOD's met m'n vertex 2, ook met sleep mode. bloedirritant).
Hoe kan het dan dat deze SSD goud win bij hardware info?