Specificaties 64GB microSDXC, §0,452 per GB - Bekijk alle specificaties

Sandisk Mobile Ultra microSDXC 64GB Review

Strunkie 3 juni 2012, laatste update op 3 juni 2012, 11.108 views

Sandisk Mobile Ultra microSDXC 64GB

Pluspunten

• 60GB opslag ruimte.
  • Snel genoeg voor een smartphone.
  • Class 10 waardig.

Minpunten

• Niet plug and play.

1. Eerste indruk.
2. Ondersteuning door apparaten.
3. Snelheden.
4. Conclusie.

1. Eerste indruk
Eergisteren heb ik dit microSD'tje ontvangen de eerste indruk was het zelfde als al mijn andere microSD kaartjes: "wow, zit hier 64GB in wat klein?!". Ik heb gelijk mijn 32GB leeg gekopieerd en vervolgens gekopieerd naar dit kaartje.

2. Ondersteuning door apparaten.
MicroSDXC is nog redelijk nieuw waardoor veel apparaten het half ondersteunen, Windows ondersteund het direct. Echter komen de problemen pas wanneer je het microSD kaartje wil formatteren naar een ondersteund partitie formaat. Windows wil en kan maar op 2 manieren formatteren: NTFC en exFAT helaas ondersteunen alle Samsung toestellen onder de SGS2 beide partitie formaten niet.

Na een hele ochtend verschillende kernels, ROMS en modems proberen ben ik tot de conclusie gekomen dat het absoluut niet ligt aan welke ROM, kernel of modem je gebruikt. De enige oplossing is het microSD kaartje dwingen te formatteren naar FAT32, dit is mogelijk met de software: "EaseUS Partition Master 9.1.1 Home Edition".

Een kleine tutorial hiervoor:
1. download "EaseUS Partition Master 9.1.1 Home Edition". (Linkje)
2. rechtermuisknop op je microSD kaartje vervolgens op "format partition" drukken.
3. selecteer onder File System FAT32 en druk vervolgens op "Ok".
4. druk rechts bovenin op "Apply".

Als het kaartje eenmaal geconverteerd is naar FAT32 zal deze worden herkend door vrijwel ieder apparaat.

3. snelheden
Bijna in iedere review wordt de snelheid van dit kaartje aangekaart: traag.
Aangezien een microSD kaartje in een telefoon niet zo gek veel hoeft te doen (behalve muziek afspelen) heb ik hem toch maar gekocht. Uiteindelijk vallen mij de snelheden echt reuze mee.

4. Conclusie
Voor 60 euro (5/3/2012) heb je een goed werkend microSD kaartje waar je in het begin wel mee moet tweaken. Een doorsnee consument zou dit kaartje na 1x proberen alweer terugbrengen omdat hij niet functioneert.

Wil je wel 10 minuten tweaken om dit kaartje aan de praat te krijgen wil ik hem zeker aanraden.
Voor zover ik het weet ondersteund de SGS III wel exFAT.

edit 1. typo.

Heb jij ook een Sandisk Mobile Ultra microSDXC 64GB?

De snelheid is inderdaad ook niet echt hoog, maar het is werkbaar.
Me Nokia n9 (16GB) schrijft met max 3.5MB/s..dan is 10MB/s schrijven toch best acceptabel mits de prijs er naar is.
Ik vind de review een onjuiste conclusie hebben. Het kaartje is wel plug&play, mits je apparaat exFAT ondersteunt (ook wel 64GB of groter wordt genoemd, maar het gaat om exFAT).
Want in dat geval is een 4GB SDHC kaartje ook niet plug&play, want mijn oude camera zal hem niet zien (want deze kan maar tot 2GB aan).
De Asus TF101 ondersteunt inmiddels ook exFAT (ook wel FAT64 genoemd). Erg handig filesystem voor uitwisseling van grote bestanden (> 2GB) tussen Windows, OS X en Android.
Bedankt voor deze review, het stukje over de ondersteuning door apparaten is informatief, waardoor het wel werkend te krijgen is. :)
Deze kaart met exfat werkt in ieder geval op de Asus Transformer Prime.

Voor wat het moet doen een prima kaartje.
Hoe zou dit gaan met HD filmpjes met bijvoorbeeld een GoPro Hd waarbij je potentieel een video bestand kunt creeŽren van 5+ Gig met FAT32?

Groeten
Ik denk dat deze microSD te langzaam is om een HD filmpje te verwerken.
Net binnen gekregen.
windows wil hem eerst formetteren, niet gedaan omdat ik niet zeker wist of mijn
galaxy note 2 hem dan nog zou herkennen dus bestanden maar via usb overgezet.
dit duurt errrrg lang dus toch maar ff tweaken met bovengenoemd program.
speelt zonder probleem full HD filmpjes af op de note2.
geen last van langzaam lezen/schrijven.
Hoi, een vraagje:

wat is nou het verschil tussen "Mobile ultra" en "Ultra" versies van die Sandisk 64GB microSDXC geheugenkaart? Op het ene kaartje staat alleen "Ultra" en op een andere versie "Mobile Ultra"

Oke zelf gevonden:

What is the difference between Class 10 and Class U1 (UHS Speed Class 1)?
 Defined under the SD 2.0 designation, class ratings (e.g. Class 4 and Class 10) are video performance measurements that refer to a card’s minimum sustained write speed. U1 (UHS Speed Class 1) performance is based on the new SD 3.0 specification, and it indicates that a card is capable of a 10MB/s sustained write speed. U1 is similar to class 10, but the testing criteria are different. Also, U1 has higher potential for recording real-time broadcasts and capturing large HD videos.
Are all UHS-I cards the same as U1 cards?
 No, only cards capable of 10MB/sec sustained write speeds carry the U1 symbol. A UHS-I card with less than 10MB/sec sustained write speeds will not carry a U1 symbol.

[Reactie gewijzigd door danda op 6 november 2012 14:53]

bedankt voor de nuttige info !

Ik ben opzoek naar een high-end microsdhc kaarten voor mijn Ip camera's
Deze kaart moet 24/7 5mp opnemen.
die klasse 10 kaartjes houden dat niet lang uit en gaan kapot
een kijken of die U1 kaartjes beter werken. :)
Kaart is bij mij al kapot,

zodra ik hem in mn sdxc lezer doe bijvoorbeeld dan zie ik allemaal mappen.
Deze kan ik gewoon openen en verwijderen evenals de bestanden.

Maar zodra ik bijvoorbeeld bestanden heb verwijderd en daarna enkele bestanden heb bijgeschreven en daarna de kaart uitwerpen klik.

De kaart weer terug in de reader steek, is alles weer zoals het was op het begin, wil dus zeggen de mappen staan er allemaal weer en de gene die ik deleted had ook.
bijgeschreven bestanden die zijn ook weer verdwenen.

grootste bende dus als je t mij vraagt voor dat geld
Een reactie op een 1,5 jaar oud bericht: De mijne is na 6 maanden ook al kapot. Gekocht voor mijn Samsung S3 (en dit is niet het eerste kaartje dat mijn Samsung eet) :(

Ik kan er niet meer naar schrijven en formatteren lukt ook niet. Wel kan ik het uitlezen, maar dat geeft direct hetvolgende probleem, ik moet het inleveren bij Dixons i.v.m. de garantie. En laat ik nou net een dag voor de vakantie een hele lijst met wachtwoorden erop hebben gezet. Ik wilde het nog beveiligen, maar natuurlijk vergeten door de reis. |:(
Iemand nog een goede tip om de data te wipen, zodat ik het kan inleveren?