Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 3.200dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Logitech G9 Gaming Laser Mouse Review

Alwood 24 mei 2012, 3.301 views

Logitech G9 Gaming Laser Mouse

Pluspunten

• Heel platte muis
  • comfortabel en ook slank!
  • lekker licht
  • Geweldige nieuwe setpoint interface
  • flexibel kabeltje, zit eigenlijk nooit in de weg
  • lang kabeltje (~2m)
  • Glijdt heel soepel
  • Heel degelijke en betrouwbare knoppen, ook er soepel...

Minpunten

• Enigszins loszittende precision body
  • Niet draadloos
  • huidige incompatibiliteit van nieuwe setpoint met oude muizen
  • nieuwe setpoint stuurt usb toetsenborden in de war
  • slecht houdende kleur,

Nu 2 maanden in het bezit van mijn G9 leek het mij wel wat weer een reviewtje te schrijven op tweakers. Eentje die logitech ruimschoots verdient heeft met deze muis. Wat een geweldig instrument!

Mijn muizen-geschiedenis is redelijk te noemen. Eigenlijk altijd trouw gebleven aan logitech en het meeste gebruik gemaakt van een MX510, VX revolution en dan nu de G9.
De ouderwetse nier-vorm van oude logitech modellen begon mij erg te irriteren, vooral door het randje aan de rechterkant bij je pink en het tochwel lompe geheel. Ik heb daarom 2jr geleden al met mezelf afgesproken pas weer een gamingmuis te kopen als logitech eindelijk met iets nieuws kwam.

Om te beginnen wil ik alle twijfel over de body wegnemen. Dit is verreweg de meest ergonomische muis die ik ooit gevoeld heb. In tegenstelling tot de MX510, MX1000 en VX revolution een muis waarbij je na een paar uur gamen nog steeds gevoel in je hand hebt. Zelfs een heel comfortabel gevoel. De steun onder de pink is veel beter en doordat de muis erg plat is blijft de hand ontspannen.
De muis is met de Comfort-body lekker groot en zacht, en met de precision body haast razor-like slank en precies(!) :) De gewichtjes die erin zitten (vanaf de G5) heb ik nooit zoveel mee gehad maar het verwisselen van cover is een geweldige uitvinding.

De laatste tijd heb ik erg veel CoD4 gedaan, een spel waar de muis absoluut tot zijn recht komt. De precisie van de muis is geweldig, zoals te verwachten van een 3200dpi muis. en integenstelling tot de VX revolution heb ik de G9 altijd recht vast. Bij de VX revolution heb ik vaak gehad dat de muis gedraaid in mijn hand. Hierdoor liepen horizontale bewegingen op het bureaublad vaak diagonaal over het scherm. De G9 ligt altijd recht in de hand.
Na veel met de profielen hebben zitten klooien is mijn ideaal uitgekomen op 1600dpi, 1000 rapporten en een sensitivity van 3. Bij normaal windows-werk is dit echter weer een beetje hyper. Makkelijk genoeg stap je dan weer terug op 1000dpi en 500 rapporten ;) De 3200dpi van de muis heeft geen meerwaarde, het verschil tussen 800/1000 en 1600 is wel heel duidelijk merkbaar.

De bouwkwaliteit van de muis is verder erg goed. Het laatje met gewichtjes klikt op een lekkere manier vast, de kabel is stevig en de knoppen kraken niet. Je zal ook nooit een schot missen omdat de muis je 'klik' overslaat. Het scrollwiel (wat ook traploos kan scrollen) is heeft in tegenstelling tot de revolution muizen geen speling en draait soepeler rond. Het enige minpuntje is dat er een beetje speling op mijn precision body zit, dit merk je als je de muis optilt en kan soms wat afleiden. Had de precision body iets meer zijwaardse druk op de muis geleverd dan was de bouwkwaliteit 100%.

De software van logitech is verder erg goed, nooit slecht geweest naar mijn mening. De nieuwe setpoint werkt vl beter dan het gaming-programmatje wat voor de G5 en G7 aan de oude setpoint vastgeplakt zat. Het is een veel overzichtelijker programma geworden. Groot nadeel vind ik het ontbreken van ondersteuning voor andere muizen. Ik had graag basisinstellingen willen maken voor mijn VX in de nieuwe setpoint maar daarvoor moet je ook de oude setpoint geinstalleerd hebben.
Een ander nadeel is dat Setpoint (de G9 versie) mijn toetsenbord in de war stuurt als het programma aan staat. Ik heb een Ultraflat logitech usb keyboardje, maar het probleem doet zich ook voor met mijn oudere navigator op usb. Als setpoint aan staat worden de accent toetsen opeens dubbel geregistreerd waardoor aanhalingstekens onmogelijk worden om te maken. De oplossing is simpel, gewoon 1x de muis instellen en daarna setpoint niet meer aanzetten. De muis heeft geen draaiende software nodig om goed te werken.

Als toetje heeft logitech mooie gladde voetjes onder de G9 geplakt, waarvoor ik een Eyepad gekocht heb om slijtage te voorkomen ;) En je kan de kleur van het lampje bovenop de muis zelf instellen wat hem net iets meer persoonlijk maakt. Acht voor 80e mag de gadgetfactor best wat aangedikt worden.

De prijs ga ik verder niet over zeuren, goeie spul kos duur!

-edit (25-5-2012): Inmiddels de muis zeer veel gebruikt. Het klikken van de linker knop gaat nu iets makkelijker en er zitten flinke slijtplekken in de kleur maar precisie en reactiesnelheid zijn nog steeds dik in orde.
Wegens veel mobiel werken wel overgestapt op touchpad en draadloze muizen. De G9 verdwijnt even in de kast.

Heb jij ook een Logitech G9 Gaming Laser Mouse?

Niet draadloos vindt ik niet echt een argument....voor een gaming muis kan je die extra vertraging niet echt inbrengen.
Verder wel een goeie review!
draadloos heeft op het ontbreken van het draad na alleen maar nadelen.
zwaarder door batterijen, batterijen die leeg raken, lag, connectivity problemen.

draadje beetje netjes ergens langsleggen/vastzetten en je hebt nergens last van.
klopt allemaal... ook de reactie van L i m a (tnx trouwens)

maar zou het niet mooi zijn als er een draadloze verbinding zonder lag was met een hoge datasnelheid? ;) ng idealer.
verder, als er een kabeltje aan de muis moet... dan graag(!) het kabeltje van de G9. Het zit niet in de weg zoals de oude stijve muiskabels. Zonder kabels zou het bureau er alleen wat netter uit zien :P

na een jaar met de VX revolution gewerkt te hebben is het niet verwisselen van batterijen en het altijd goede signaal uiteindelijk wel prettig. Niet dat de VX slecht was... integendeel.
Ben het niet helemaal eens, ik game redelijk veel, en heb altijd een Logitech G7 gehad, dus draadloos..

Hier heb ik geen enkel probleem mee gehad, merk ook geen verschil met mijn huidige Microsoft (Razer) Habu.

Verder leuke review!
Goede review, ik zit nu ook te overwegen om deze aan te schaffen. Alleen mijn vraag is: rolt het scrollwieltje gladjes door of zitten er ook gewoon "tikjes" in net als bijv. MX510??

"Het scrollwiel (wat ook traploos kan scrollen)"

Dus je kan kiezen?

Ik ben bij de mediamarkt geweest want daar hebben ze altijd wel dummies zodat je ken uittesten, alleen scrolde dit wieltje zeg maar gladjes door, zaten geen "tikjes"in. En de verkoper die ik vroeg of dit normaal was antwoorde met: "volgens mij wel". Helaas hadden ze deze niet op voorraad zodat ik daarop kon uittesten. Vandaar dze vraag.

[Reactie gewijzigd door Tr1cKy op 4 januari 2008 04:40]

Bedankt voor de goede woorden :)

Je kan inderdaad kiezen met een knopje onderop de muis of die traploos of met 'klikjes' draaid. Meestal heb ik de muis gewoon op klikjes-stand staan... het kan alleen bij lange pdf doc's handig zijn om toch traploos te scrollen.
zeer goeie review! ik zit er zelf over te denken om de G9 te kopen, maar ik zit nog te twijfelen tussen de G9 en de mx518.. wat zal k doen :P ? (de prijs maakt me niet zo veel uit)
ik heb zelf geen ervaring met de Logitech G9 ik ben ooit eens begonnen met een MX500
toen de MX510 en daarna de MX518 en nu speel ik momenteel met een Logitech G5 wat een heel fijn muisje is maar hij heeft een groot nadeel en dat is het scroll wieletje dat ook nog eens links en rechts moet kunnen scrollen volgens logitec. Verder ben ik heel erg positief over de G5.. En deze is nagenoeg het zelfde als de MX518 wat ik dus zeker aanraad zo'n fijne muis heb ik nog nooit gehad alleen jammer dat hij overleden is. Zelf zit ik er nu aan te denken om een G9 aan te schaffen. Alleen ben ik nog een beetje aan het twijfelen vanwege de voor deze ziet er zo anders uit dan het model van de MX serie en G5 .. iemand ervaring mee? die ook de overstap zoals ik van plan ben gemaakt heeft.
binnenkort nog ff 1 keer testen met cod4 en dan koop ik m denk ik maar
ik denk toch dat ik voor de G9 ga, kameraad van me heeft m ook, en hij ligt verassend goed in de hand.. ik was er zelfs verbaasd over.. want als ik op t eerste gezicht de G9 muis zie, lijkt die me niet echt comfortabel, wat die dus wel is! :)
binnenkort nog ff 1 keer testen met cod4 en dan koop ik m denk ik maar O-)
echt... de G9 is de meest ergonomische muis ooit van logitech als je het mij vraagt... hij ziet eruit als een baksteen maar juist die baksteen heeft een veel fijnere grip dan het 'klompje'-G5.

vroeger had ik mijn MX510 altijd scheef in de hand wat geen rechte bewegingen op het scherm teweeg brengt. Met de G9 is het over en gaat verticaal ook van boven naar beneden op het scherm :)
Echt een fijne muis, Ik heb de G9 ook gehad totdat hij stuk ging..
Voor een lange tijd had ik een andere. Heb 2 maandjes geleden toch maar weer een G9x besteld.
Bevalt me weer prima! :D
Couldn't agree more, goede review :)
Blijf een haat liefde retalie houden met gaming muizen. Ik wil perse draadloos. Waarom? Ik houd van gewichtige muizen en haat bedrading. Niet op de laatste plaats omdat ik ook niet achter een bureau zit maar in mijn luie stoel, voor mijn TV. Een gaming muis vinden die draadloos is is dan ook nagenoeg onmogelijk zonder direct 60, 90 of zelfs 120 euro (RAT) te moeten ophoesten omdat wireless op een of andere manier taboe is is gaming land terwijl ik het echt onzin vind.

Ze hebben me nooit kunnen overtuigen van een "edge". Ik ben niet sander kaasjager ofzo maar ik kom prima mee in de ranglijsten van de gemiddelde Q3, UT server met een trackball, wireless microsoft muis, of veel te duur high tech gaming foefje.
Wat ze wel doen is er tof uit zien.
Na een tijdlang de Naga te hebben gebruikt (is zeer snel kapot gegaan, bagger kwaliteit staat Naga om bekend), heb ik de G9X gekocht, zeer vergelijkbaar met deze, maar met iets meer opties. Ik kan deze muis (zowel G9 als de G9x) ten zeerste aanraden.

Goede review overigens